Test: Austriacy z KTM pokazali już pierwsze prototypowe części swojego nowego roweru przygodowego Prowler podczas Eurobike Media Days w 2017 roku. 150 mm w pełni wszedł na rynek w zeszłym sezonie i w dużej mierze wszedł w rok modelowy 2019. KTM nazywa swojego Prowlera „Kolumbusem Alp”, prawdziwym odkrywcą o doskonałych wszechstronnych właściwościach; idealny rower do ciężkiego alpejskiego crossu.
KTM Prowler Master 12: Rama i geometria
Pod względem technicznym i wizualnym rama podąża za innymi pełnoprawnymi modelami w portfolio tradycyjnego producenta z Mattighofen. Główną rolę odgrywa tutaj tak zwany łącznik prostoliniowy: ciągła linia od osi tylnego koła przez wsporniki siodełka i amortyzator do górnej rury nie tylko nadaje motocyklowi własny charakter wizualny, ale ma również decydujący wpływ na obsługę i tylną konstrukcję. W połączeniu z łożyskiem Horst-Link, klasyczny 12-belkowy układ zawieszenia zapewnia zrównoważoną kinematykę z wysokim zabezpieczeniem przed przysiadami, co zapewnia wysoką efektywność pedałowania. KTM Prowler jest dostępny zarówno z ramą aluminiową, jak i karbonową. Nasz model testowy, Prowler Master XNUMX, opiera się na ramie z włókna węglowego, co pozwala zaoszczędzić kilka gramów w porównaniu z aluminiowym odpowiednikiem.
Wszystkie kable biegną całkowicie w ramie, ale nie można ich osobno zacisnąć przy wejściach i wyjściach. Podczas montażu wymagana jest tutaj duża ostrożność, w przeciwnym razie możesz mieć problem z grzechoczącymi kablami w środku. Możliwość jednoczesnego zamontowania dwóch koszyków na bidon jest niezwykle pozytywna dla wszechstronnego roweru turystycznego, takiego jak Prowler. Oprócz klasycznej pozycji montażowej w trójkącie ramy, rower posiada również odpowiednie otwory pod dolną rurą. Tak, butelka nie pozostanie tam czysta, ale który inny rower w tej klasie podróży ma dwa koszyki na bidon? Jako opcja dodatkowa zawsze pozytywna.
Geometria KTM Prowler
17 | 19 | 21 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 430 | 480 | 530 |
Pozioma rura górna (w mm) | 590 | 610 | 630 |
główka ramy (w mm) | 90 | 105 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 436 | 436 | 436 |
Rozstaw osi (w mm) | 1163 | 1186 | 1208 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 76.5 | 76.5 | 76.5 |
Zasięg (mm) | 426 | 443 | 459 |
Stosy (mm) | 611 | 625 | 639 |
Geometria KTM Prowler jest nowoczesna, ale też bardzo wyraźnie pokazuje, że motocykl nie chce być tylko kolejnym 29erem enduro, ale powinien również sprawiać przyjemność fanom turystyki. Kąt skrętu jest stosunkowo stromy i wynosi 67°, podczas gdy zasięg i górna rura są raczej krótkie. W ten sposób zawsze masz wystarczający nacisk na przednie koło, nawet na najbardziej stromych podjazdach. Poza tym rower powinien być żwawy i zwinny także na płaskich trasach. Trochę szkoda: mając tylko trzy rozmiary ram, jeden lub drugi może wymagać kompromisów.
KTM Prowler Master 12: Wyposażenie
Ramki do zdjęć | Prowler KTM |
widelec amortyzowany | Wydajność pływaka Fox 36 |
niemy | Elitarna wydajność Fox Float DPS |
wirniki | Splajn DT Swiss M1900 |
Opona VR | Schwalbe Hans Dampf 2,35" |
Tętno opon | Schwalbe Hans Dampf 2,35" |
przerzutka tylna | Sram X01 Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram X01 Orzeł |
korba | Sram X1 Orzeł 30t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Shimano MT520 4 tłoki |
tarcze hamulcowe | Shimano 180/180mm |
sztyca | KTM Comp |
siodło | Egona SMA30 |
trzon | Szlak zespołu KTM |
Lenker | Szlak zespołu KTM 780 mm |
Za niecałe 5.000 euro KTM Prowler Master jest prawie w przystępnej cenie potężnych w pełni węglowych. Rower 29er jest dostarczany z niezmiennie solidnym wyposażeniem. Fox 36 Float Performance z przodu „tylko” ma na pokładzie nieco tańszy wkład tłumiący Grip, ale nadal może błyszczeć kremową reakcją, a różnica w stosunku do znacznie droższej wersji fabrycznej jest marginalna w praktyce na szlaku. Z amortyzatorem Performance Elite z tyłu różnica jest jeszcze mniejsza: tutaj wariant fabryczny ma tylko powłokę Kashima. Jeśli chodzi o zmianę biegów, KTM polega całkowicie na napędzie Srams Eagle. Podczas gdy tylna przerzutka i manetka pochodzą z grupy X01, korba i kaseta zostały cofnięte i zamontowano części z serii X1 i GX. Nieistotne dla osiągów, ale zwiększa wagę o kilka gramów.
Również solidne, ale niekoniecznie lekkie: koła DT Swiss M1900 Spline. Jednak zębaty wolnobieg na tylnym kole zapewnia doskonałą trwałość, a jednocześnie wymaga minimalnej konserwacji. Aby mieć pewność, że Prowler zatrzyma się na czas na szlaku, KTM instaluje nowy 520-tłoczkowy zacisk hamulcowy MT4 firmy Shimano z przodu, a MT501 i jego dwa tłoki zmniejszają nieco wagę z tyłu. Przednie i tylne tarcze 180 mm powinny wystarczyć większości rowerzystów; Jeśli jednak ważysz kilka funtów więcej lub lubisz pokonywać długie zjazdy, możesz pomyśleć o większej tarczy z przodu. Opony Hans Dampf z przodu iz tyłu są doskonałymi wszechstronnymi oponami terenowymi i pomimo rozsądnego oporu toczenia radzą sobie również w trudnym terenie.
KTM Prowler Master 12: Na szlaku
Prowler jest reklamowany przez KTM jako idealny rower do ciężkich przepraw alpejskich, więc oczekiwania co do zachowania podczas wspinaczki są wysokie. Prowler spełnia swoje obietnice, to na pewno. Na podjeździe wyraźnie plasuje się w czołówce, co jest również zasługą stromego kąta rury podsiodłowej.Nigdy nie ma się wrażenia, że przednie koło chce się unieść, rower po prostu chce jechać do przodu. Amortyzator trochę chybocze w trybie otwartym, który można łatwo wyregulować, ale nie ugina się w skoku zawieszenia i zapewnia dobre wsparcie podczas szturmu na szczyt. Tarcza 30 z zębatką 50 12-biegowej kasety również pasuje idealnie.
Jeśli szlak pochyla się w kierunku doliny, potężny wspinacz musi przepuścić kilku swoich konkurentów, których zostawił na podjeździe. KTM jest bardziej zwinny niż płynnie działający. Jest to prawdopodobnie mniej spowodowane rozstawem osi lub obniżonym suportem, a bardziej kompaktowym tylnym trójkątem i niekoniecznie luźnym kątem główki ramy. Obudowa nie wykazuje żadnych słabości, można ją określić jako niepozorną w najlepszym tego słowa znaczeniu. Łatwa regulacja i płynna funkcja zapewniają kierowcy KTM wygodny zjazd. Potwierdzono dobre zachowanie podczas przewracania się, a także pewną masę przodu, przynajmniej w porównaniu z kandydatami „podobnymi do enduro” na polu testowym. Może to też grzechotanie ramy, prawdopodobnie linek w środku, nie wzbudziło takiej pewności na zjeździe jak przednie biegacze. W sumie fajnie jest posiedzieć "w motorze" i wszyscy testerzy dobrze się dogadywali. Elementy resorów, opony i hamulce również nie dały powodów do narzekań na żadnym zjeździe.
KTM jest spójny we wszystkich szczegółach wyposażenia. 12-biegowa grupa XO Sram, podwozie Fox 150 mm, hamulce Shimano, wszystko jest idealne. Wyraźne, czyste zmiany biegów, szybkie, regulowane, przewidywalne podwozie i więcej niż wystarczająca siła hamowania są gwarantowane. Możesz wbudować więcej „bling-bling”, ale po prostu tego nie potrzebujesz. Bardzo dobre są również koła DT Swiss z oponami Schwalbe z miękkiej mieszanki gumowej. Własne części emanują mniej seksapilem niż zakupione markowe części, ale to nic nie mówi o funkcji. Na przykład opuszczana sztyca działa bardzo dobrze, ale wolelibyśmy dźwignię jako spust pod kierownicą. Kierownica i mostek wyróżniają się ergonomią z tłumu, a wraz z uchwytami Ergon przemawiają do wszystkich rowerzystów. Świetne siodełko Ergon i możliwość zamontowania drugiego uchwytu na bidon pod dolną rurą sprawiają, że trasa może być dłuższa. Podsumowując, można tylko powiedzieć: KTM chciał alpejskiego crossowca do ciężkich przygód na szlakach i prawie wszystko zrobili dobrze.
Schreibe einen Kommentar