Test: Ghost SL AMR X 7.9 LC wywołuje poruszenie na naszym polu testowym dzięki amortyzatorowi sprężynowemu, agresywnemu wyglądowi i sprzętowi ukierunkowanemu na zjazdy. Niska cena prawie 4.000 euro jest również ekscytująca ze względu na wysokiej jakości komponenty i karbonową ramę - czy połączenie roweru turystycznego i potwora zjazdowego się sprawdzi?
Ghost SL AMR X 7.9 LC: rama i geometria
Seria modeli AMR firmy Ghost może pochwalić się długą i żywą historią: we wczesnych latach nowożytnych był to w pełni jeden z prototypów roweru all-mountain. Nic dziwnego, że Ghost SL AMR 2019 nie ma już wiele wspólnego z modelami z przeszłości – przynajmniej wizualnie. Kierunek uniwersalnej broni niemieckiego producenta pozostał jednak ten sam: wycieczka, szlak, cross-alpine – rower powinien odnaleźć się wszędzie. Z Ghost SL AMR X mieliśmy w naszym teście najmocniejszego przedstawiciela nowoczesnych modeli AMR: ze skokiem sprężyny 145 mm z tyłu, 150 z przodu, amortyzatorami śrubowymi i 29-calowymi kołami, jesteś dobrze przygotowany do trudnego terenu bez całkowicie poświęcając przydatność do zwiedzania.
Nasz testowy rower Ghost SL AMR X 7.9 LC ma karbonową ramę główną z aluminiowym tylnym trójkątem, którego kanciasty rurowy kształt i agresywne linie nadają motocyklowi charakterystyczny wygląd. Tylny trójkąt z czterema kierownicami ma miękki skok sprężyny 145 mm z amortyzatora cewki, dużo anty-przysiadu i wysokiej klasy progresja podobno zapewniają kinematyce dużą wydajność. Miejsce Ghosta w domowej kategorii 4 pokazuje, że naprawdę można pozwolić sobie na szaleństwa z rowerem: skoki do 120 cm wysokości są zatwierdzone przez producenta, podobnie jak użycie w zawodach.
Geometria Ghost SL AMR X 7.9 LC
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 460 | 480 | 500 |
Pozioma rura górna (w mm) | 569 | 595 | 621 | 655 |
główka ramy (w mm) | 100 | 105 | 110 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 438 | 438 | 438 | 438 |
Rozstaw osi (w mm) | 1140 | 1166 | 1191 | 1225 |
Kąt skrętu (w °) | 67 | 67 | 67 | 67 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 396 | 420 | 444 | 474 |
Stosy (mm) | 617 | 622 | 627 | 636 |
Geometria pokazuje równowagę, którą Ghost odważa się z SL AMR X 7.9: Z jednej strony mocny amortyzator sprężynowy z tyłu i prawie 150 mm skoku sprężyny, z drugiej dość stromy kąt skrętu, krótka rama główna i ogólnie raczej „konserwatywną” geometrię. Jednak celowo nie chcemy odbierać tego jako coś negatywnego: czerwony speedster powinien również być w stanie szybko poruszać się po płaskich trasach i oferować wystarczający napęd na dłuższych trasach. Prawdziwie wszechstronny - zgodnie z filozofią AMR.
Ghost SL AMR X 7.9 LC: Funkcje
Ramki do zdjęć | SLAMR LC |
widelec amortyzowany | RockShox Lyrik RCT3 Debon Air 150 mm |
niemy | Cewka RockShox Super Deluxe RCT |
wirniki | Syntace M 33mm |
Opona VR | Maxxis Minion DHF MaxxTerra 2,5" |
Tętno opon | Maxxis Minion DHR II 2,4" |
przerzutka tylna | Sram X01 Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram GX Eagle |
korba | Potomek truwacyjny 7k |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magura MT Fifty4 |
tarcze hamulcowe | Magura Burza 203/180mm |
sztyca | Kind Shock LEV Si |
siodło | Latająca góra SDG |
trzon | Zespół Ground Pięćdziesiąty Jeden |
Lenker | Ground Fiftyone Race 780 mm |
Za niecałe 4.000 euro Ghost SL AMR X 7.9 LC to niezwykle przystępny cenowo model z najwyższej półki z włókna węglowego – konkurenci z przyjemnością zażądają dwukrotnie wyższej ceny, a nawet więcej. Tym bardziej dziwi fakt, że sprzęt na pierwszy rzut oka nie wygląda na „taniego lisa”. Jest zawieszenie Rock Shox ze wspomnianym już amortyzatorem Super Deluxe Coil RCT, do którego dołącza Lyrik RCT3 z komorą DebonAir z przodu. Nawet w przypadku znacznie droższych kół wbudowany zestaw kołowy byłby również atrakcją: Koła Syntace M 33 mogą pochwalić się szlachetnym wyglądem, wysokiej jakości technologią i solidnymi obręczami. Zamontowana na nim kombinacja opon Maxxis, składająca się z DHF MaxxTerra z przodu i DHR II z tyłu, wyraźnie przesuwa obszar zastosowania w kierunku zjazdów, zapewnia dużą przyczepność, ale niekoniecznie wyróżnia się pod względem opory toczenia.
Ghost łączy różne grupy osprzętu Sram Eagle we wbudowane przerzutki: pasująca przerzutka tylna X01 Eagle jest sterowana przez manetkę GX – kaseta i łańcuch również pochodzą z tańszej grupy GX. Tutaj wolelibyśmy wysokiej jakości dźwignię zmiany biegów i tanią przerzutkę tylną. Hamulce Magura są odpowiednie do obszaru zastosowania - z 4-tłoczkowym zaciskiem i tarczą 203 mm z przodu i 2 tłoczkami lub 180 mm z tyłu, MT Fifty4 wyposaża rowery i rowerzystów na długie zjazdy. Słupek LEV SI firmy Kind Shock sprawdził się tysiące razy i jest wyposażony w ergonomiczną dźwignię, która utrzymuje porządek w kokpicie. Mówiąc o kokpicie; pochodzi z naszej własnej firmy i opiera się na nowoczesnej średnicy 35 mm z kierownicą o szerokości 780 mm.
Ogólnie rzecz biorąc, sprzęt jest zauważalnie ciężki w zjazdach i dobrze wyglądałby również na enduro. Na pierwszy rzut oka podwozie wykonane z amortyzatorów śrubowych i Lyrika oraz mocne opony wydają się nieco za duże jak na wszechstronną maszynę. Ale czy to się potwierdza w praktyce?
Ghost SL AMR X 7.9 LC: Na szlaku
Ghost bardzo dobrze radzi sobie z podjazdem do początku szlaku. Ale należy wziąć pod uwagę dwie rzeczy: rozmiar ramy musi pasować, ponieważ kąt siedziska wydaje się dość luźny, a poza tym siedzisz bardzo daleko nad tylnym kołem i ma ono tendencję do wznoszenia się z przodu. Amortyzator jest wyposażony w dźwignię zmiany biegów, która unieruchamia podwozie poprzez kompresję, co ma sens, a także chce być używane do podjazdu. Przy otwartym poziomie kompresji tył pochłania sporo mocy. AMR nie jest jednym z najlżejszych motocykli w teście, a opony nie są najbardziej responsywne, ale nadal spełnia swoje zadanie.
Podczas zjazdu Ghostowi przydają się opony i amortyzatory. Maxxis Minion dają dużo przyczepności i wszyscy testerzy je lubią. Stalowy amortyzator sprężynowy sprawia, że tył jest bardzo responsywny, czasami wydawało się, że nie jest wystarczająco progresywny i pożądane byłoby więcej informacji zwrotnych. Ale ogólnie, jak powiedziałem, po wygodnej stronie. Ghost nie do końca może dorównać najlepszym w teście w ocenie zejścia, ponieważ naszym zdaniem koncepcja nie do końca się sprawdza. W tym przypadku niestety uważamy, że części enduro z geometrią touringową bardziej przypominają „nie mogą zrobić niczego naprawdę idealnie”, a nie „mogą zrobić wszystko całkiem dobrze”. Wszyscy testerzy stwierdzili, że rower jest trochę za krótki i zbyt stromy, a przez to raczej „sztywny”. Szkoda też, że widelec w naszym testowym rowerze nie działał tak dobrze, jak jesteśmy przyzwyczajeni z Lyrika. Co prawda narzekamy na wysokim poziomie, ostatecznie zejście z Duchem udaje się, podobnie jak wejście, bez najlepszych czasów, ale też bez problemów.
Wszystkie komponenty zainstalowane w AMR dobrze odpowiadają obszarowi zastosowania i sprawiają, że stosunek ceny do wydajności jest przyzwoity. Uznane już opony Maxxis toczą się na kołach Syntace, które niosą ze sobą solidną reputację i czynnik „chcę mieć”. Żadne z nich nie budzi zastrzeżeń i wykonało swoją pracę w sposób suwerenny. Układ hamulcowy MT Trail firmy Magura jest bardzo dobrze dozowany i zawsze ma wystarczającą moc, aby zredukować lub nawet zniszczyć nabytą prędkość. Ghost jest również wyposażony w 12 biegów Eagle firmy Sram. Miłym i rzucającym się w oczy detalem jest koszyk przerzutki tylnej, który od wewnątrz jest czerwony. Aluminiowa korba jest w porządku, ale pierścień 30 lub nawet 28 byłby bardziej odpowiedni niż 32. Sztyca Kind Shocks działa dobrze, podobnie jak wszystkie modele Kind Shocks. Plastikowa dźwignia kontrolująca podparcie wydaje się sprawiać, że palec wydaje się nieco bardziej miękki, ale ergonomia jest całkowicie w porządku. Siodło od SDG jest niepozorne w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Wszystkim testerom spodobał się kokpit z własną kierownicą i mostkiem oraz chwyty Ergona i zasługuje na pochwałę.
Schreibe einen Kommentar