Test: Radon Jealous AL 10.0 to najlepszy aluminiowy hardtail w sprzedaży bezpośredniej i zaskakuje ciekawym, wysokiej jakości wyposażeniem, w tym sztycą regulowaną i mocnymi hamulcami terenowymi. Test wykazał, że odważna koncepcja działa.
Radon Jealous AL 10.0: rama i geometria
Po tym, jak Jealous po raz pierwszy ujrzał światło dzienne kilka lat temu jako wysokiej klasy hardtail z włókna węglowego w portfolio Radona i odziedziczył czcigodnego Black Sin, bezpośredni sprzedawca z Nadrenii niedługo później wypchnął również aluminiowy odpowiednik z Jealous AL . Poza materiałem ramy, aluminiowa rama pod wieloma względami przypomina swojego „starszego” brata z karbonu: poza kilkoma milimetrami wyważona geometria jest identyczna, oczywiście Jealous AL ma też oś przelotową Boost z tyłu i rama otrzymała również wewnętrznie poprowadzone linki zmiany biegów. Ważąca nieco poniżej 1.700 g aluminiowa rama jest również stosunkowo lekka, ale nie wygląda na kruchą. Podczas gdy wiele innych lekkich aluminiowych ram wygląda jak puszka po coli w kształcie roweru, Jealous AL jest wyjątkowo stabilny.
Jeśli chodzi o rozmiary kół, Jealous AL oferuje wybór pomiędzy dużymi 29erami a kompaktowymi kołami 650b, w zależności od wariantu wyposażenia. Tylko testowany przez nas topowy model Jealous AL 10.0 jest dostępny tylko z dużymi kołami. W przypadku Jealous AL 8.0 i 9.0 występuje tak zwany podział rozmiarów: rama 16-calowa jest dostępna tylko z 27,5-calowymi, duża rama 22-calowa tylko z 29-calowymi. Dzięki dwóm rozmiarom pośrednim kupujący jest rozpieszczany wyborem.
Nawet jeśli Jealous AL ma geny wyścigowe swojego odpowiednika z włókna węglowego, geometria pokazuje, że hardtail powinien również doskonale sprawdzać się jako wszechstronny: z widelcem amortyzowanym 100 mm nie jest zbyt stromo z przodu, górna rura nie jest zbyt długi: innymi słowy, również okazjonalni jeźdźcy nie powinni czuć się jak na ławce do rozciągania na Radon Jealous AL - zwłaszcza, że rower jest wyposażony w raczej krótki mostek 70 mm dla tej kategorii rowerów (80 mm dla XL).
Geometria Radon Jealous AL 10.0
18 " | 20 " | 22 " | |
rura podsiodłowa (w mm) | 440 | 485 | 525 |
Pozioma rura górna (w mm) | 600 | 622 | 644 |
główka ramy (w mm) | 100 | 115 | 130 |
tylny trójkąt (w mm) | 432 | 432 | 432 |
Rozstaw osi (w mm) | 1114 | 1137 | 1160 |
Kąt skrętu (w °) | 69.4 | 69.4 | 69.4 |
Kąt siedziska (w °) | 74.2 | 74.2 | 74.2 |
Wysokość przekroku (w mm) | 770 | 805 | 835 |
Zasięg (mm) | 428 | 446 | 463 |
Stosy (mm) | 615 | 629 | 642 |
Widmo: Wizyta w domu Radona – Wizyta u reńskiego giganta rowerowego
Rynek: Radon powinien być prawdopodobnie znany większości rowerzystów w tym kraju - początkowo był to wyjątkowy stosunek ceny do wydajności, dzięki któremu bezpośredni sprzedawca z Nadrenii trafiał na pierwsze strony gazet, ale dzięki postępowym udoskonaleniom wewnętrznym jest teraz jednym z dużych graczy na rynku biznes dwukołowy w tym kraju. Odwiedziliśmy „święte sale” i megastore. W […]
Radon Jealous AL 10.0: Funkcje
Ramki do zdjęć | Zazdrosny AL |
widelec amortyzowany | RockShox SID RL |
niemy | - |
wirniki | DT Swiss X1700 Splajn Dwa 25 |
Opona VR | Schwalbe Racing Ray Speedgrip 2,25 |
Tętno opon | Schwalbe Racing Ralph Speedgrip 2,25 |
przerzutka tylna | Sram GX Eagle |
dźwignia zmiany biegów | Sram GX Eagle |
korba | Sram GX Eagle DUB 32t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Magura MT Trail Custom |
tarcze hamulcowe | Magura Storm HC 180/160 |
sztyca | Zakraplacz SDG Tellis |
siodło | Selle Italia X3 |
trzon | Podstawowa turbina Race Face |
Lenker | Turbina Race Face 740mm |
Z Jealous AL 2.000, który kosztuje prawie 10.0 euro (lub jest tani...), przetestowaliśmy topową wersję aluminiowego hardtaila. Dość wysoka cena za aluminiowy hardtail - ale Jealous AL 10.0 jest również wyposażony w świetne wyposażenie, w tym wysokiej jakości regulowaną sztycę. Ale zacznijmy od początku - od amortyzowanego widelca. W przypadku SID RL topowy model RockShox ma zwężającą się główkę ramy, której komora powietrzna DebonAir zapewnia 100 mm skoku sprężyny. Widelec można również łatwo zablokować z kierownicy podczas długich podjazdów za pomocą blokady.
Wielbiciele jednoobiektu mogą również spodziewać się toru GX Eagle od Sram na AL 10.0, który z przepustowością 500% niewiele ustępuje pod względem przepustowości swojej konkurencji z 2 prędkościami. Radon Hardtail zatrzymuje się dzięki sile hamowania z Jury Szwabskiej: Magura MT Trail, z kombinacją 4-tłoczkowych zacisków z przodu i dwóch z tyłu, oferuje więcej niż wystarczającą moc bez utraty sterowności. W przypadku tarcz Radon zainstalował Storm HC 180 mm z przodu i małą wersję 160 mm z tyłu.
Szczególna atrakcja czeka w części wypoczynkowej: Radon nalegał na zainstalowanie regulowanej sztycy w swoim aluminiowym topowym modelu. Czekaj - dropper post? Na takim rowerze? Czy to naprawdę konieczne? Znajdujemy: Tak! Każdy rower, który od czasu do czasu widzi szlak, czerpie ogromne korzyści z regulowanej sztycy. Dodatkowa waga jest zawsze do opanowania, jeśli nie zwracasz uwagi na każdy gram. Dzięki SDG Tellis, Jealous jest wciąż całkiem nowy, ale dzięki ergonomicznemu pilotowi i niskim siłom operacyjnym w niczym nie ustępuje uznanej konkurencji.
Na koniec kilka słów o kołach i oponach: dzięki DT Swiss X1700 o szerokości 25 mm rower toczy się na prawdopodobnie idealnym zestawie kół do zamierzonego obszaru zastosowania. Dość solidny, wystarczająco szeroki na opony 2,35, ale wciąż dość lekki iz wytrzymałym wolnobiegiem zębatym na tylnym kole. Kombinacja opon Racing Ralph z tyłu i Racing Ray powinna również dobrze prezentować się na szlaku przy niskim oporze toczenia. Fajnie: zestaw kołowy z oponą jest przystosowany do zastosowania bezdętkowego — więc jeśli chcesz przerobić: wyjmij dętkę, włóż zawór bezdętkowy i mleko, gotowe!
Radon Jealous AL 10.0: Na tropie
Radon Jealous AL 10.0 to jeden z tych rowerów, do których nie trzeba się przyzwyczajać. Nie ma znaczenia, czy jesteś doświadczonym częstym jeźdźcem, czy nowicjuszem na rowerze górskim: dostosuj wysokość siodełka, usiądź, pasuje! Pozycja siedząca nie jest zbyt sportowa, ale nadal ustawia kierowcę w lekko rozciągniętej pozycji siedzącej, z której można wywrzeć duży nacisk na pedał. Mówiąc o nacisku na pedały: na początku czuliśmy się trochę rozczarowani podczas przyspieszania, ponieważ motocykl nie reagował na nasze obroty korbą tak energicznie, jak się spodziewaliśmy. Nie zrozumcie mnie źle — Jealous AL nie jest powolnym motocyklem, ale biorąc pod uwagę jego lekką, wysokiej jakości konstrukcję, wolelibyśmy trochę więcej przyspieszenia.
Tym bardziej byliśmy zaskoczeni - w pozytywnym sensie - wytrzymałością aluminiowego hardtaila na szlakach. Prowadzenie jest żwawe, ale jednocześnie zachwyca nieoczekiwaną płynnością, która w niczym nie ustępuje nowoczesnym ramom karbonowym. Ogólnie rzecz biorąc, komfort Jealous AL jest wyjątkowy - rama wydaje się naprawdę pochłaniać wstrząsy i zawsze wywołuje szeroki uśmiech na naszych twarzach. Jeśli zjazd jest naprawdę stromy, wystarczy delikatnie nacisnąć przycisk zdalnie sterowanej sztycy SDG i bez problemu przeniesiesz ciężar ciała do tyłu. Doskonałe rączki Ergon i wygodne siodło Selle Italia również przyczyniają się do dobrego samopoczucia.
Jeśli znowu odpoczniesz i posłuchasz czegoś w motocyklu, zauważysz wiele małych i dużych udogodnień wysokiej jakości sprzętu: Dźwignia zmiany biegów GX Eagle działała przez cały czas bez żadnych problemów i zmieniała biegi tak szybko i precyzyjnie, jak zwykły. Hamulec Magura MT Trail ma dużą moc i szczególnie z przodu, początkujący powinni używać go z odrobiną ostrożności - nagłe hamowanie może szybko okazać się nieoczekiwanie bolesne. Po przyzwyczajeniu się jednak wiesz o sile hamowania i cieszysz się dużymi rezerwami podczas zjazdu.
Na podjazdach Jealous AL okazuje się być pożeraczem wysokości: podobnie jak na płaskim, tutaj również nie jest sprinterem, ale gdy już znajdziesz swój rytm, góry po prostu topnieją. Niewielka waga, wysoki poziom komfortu i wygodna pozycja siedząca bardzo pomagają. Jednak prawie nigdy nie aktywowaliśmy blokady widelca, ponieważ doskonałe tłumienie kompresji SID całkowicie tłumi podskakiwanie w większości przypadków, nawet gdy jest otwarte.
Być może znajdą się tacy, którzy zarzucą Radonowi Jealous AL 10.0 niezdecydowanie: rama XC ze sztycą regulowaną i 4-tłoczkowym układem hamulcowym - czy to ma sens? Co prawda my też na początku byliśmy sceptyczni, ale zwłaszcza w czasach coraz mniejszych nisz i coraz to nowszych rowerów specjalnych, to odświeżające, gdy rower nie przejmuje się tymi szufladami. Tak, są lżejsze, żywsze koła. Tak, są rowery, które jeszcze lepiej poruszają się po szlaku. Ale bardzo niewielu chce mieć własny rower do każdego obszaru użytkowania Jealous 10.0 to idealny rower dla wszystkich, którzy szukają elastycznego, łatwego w utrzymaniu roweru górskiego, który poradzi sobie ze wszystkim, od sportowej weekendowej wycieczki po wycieczka szlakiem w okolicy domu.
Schreibe einen Kommentar