Test: Wraz z Last Glen, mała firma wysyłkowa z Zagłębia Ruhry zaprezentowała ostatnio swoje najnowsze potomstwo MTB. Skok sprężyny 140 mm, 29-calowe koła, nowoczesna geometria i sprawdzony tylny trójkąt zapewniają doskonałe, wszechstronne osiągi. Czy rower aluminiowy może przekonać również w praktyce?
Last Glen SL: rama i geometria
Dzięki aluminiowej ramie Glen ma wyjątkową zaletę nie tylko w naszym polu testowym, ale także w przedziale cenowym wariantu SL; prawie wszyscy inni producenci stosują teraz ramy z włókna węglowego w swoich rowerach powyżej 5.000 euro. Ale nawet jeśli pominąć takie czynniki, jak lepszy ślad ekologiczny i możliwość recyklingu aluminium, chłopcy i dziewczęta z Last pokazują, że wypróbowany i przetestowany materiał ramy - używany prawidłowo - dorównuje włóknem węglowym. Ważąca 2,9 kg rama Glen waży niewiele więcej niż porównywalne rowery z włókna węglowego. Nawiasem mówiąc, kompletny rower był jednym z najlżejszych przedstawicieli w naszym polu testowym.
Należy pozytywnie podkreślić dbałość o szczegóły, jaką Last prezentuje w ramach Glen, ze szczególnym uwzględnieniem łatwości konserwacji i jak największej zmienności. przykłady? Dzięki wymiennym hakom na tylne koło można również zamontować „starą” piastę 142 mm - idealne rozwiązanie, jeśli nadal masz w domu wysokiej jakości zestaw kołowy. Kable i kable biegną schludnie na dolnej rurze i są zawsze łatwo dostępne, nie będąc wizualnie nieatrakcyjnymi. Modułowe uchwyty kablowe, które można umieszczać na różne sposoby, umożliwiają indywidualne konfiguracje dla różnych wymagań. Na szczególną uwagę zasługuje również mocowanie wahacza do rury podsiodłowej: śruba nie przechodzi tutaj przez rurę, dzięki czemu można całkowicie zatopić sztycę aż do oporu. Last but not least, Last używa tylko jednego rozmiaru łożyska dla całego tylnego końca, który również odpowiada standardowym wymiarom - oznacza to, że zamienniki można uzyskać w dowolnym miejscu bez większego wysiłku, a kupujący nie jest zależny od producenta ramy w zakresie części zamiennych.
Fakt, że projektanci włożyli dużo rozumu w rozwój Glena i nie stronił od bardziej złożonych rozwiązań, jest również widoczny w geometrii: Kąt siodełka i tylne widełki zmieniają się tutaj z rozmiaru ramy na rozmiar ramy, aby zapewnić zrównoważone wrażenia z jazdy w całym spektrum - od najmniejszej ramy M do XXL - do utrzymania. Podstawowa receptura jest wypróbowana i przetestowana i można ją znaleźć w wielu nowoczesnych rowerach górskich: długa rama główna w połączeniu z luźnym kątem skrętu zapewnia dużą płynność na szlaku, stromy kąt siodełka ustawia rowerzystę w centralnej pozycji i pozwala mu efektywnie pedałować. Ze względu na stosunkowo krótkie dolne widełki, Glen pozostaje zwinny pomimo długiej ramy głównej.
Geometria Ostatni Glen
M | L | XL | XXL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 390 | 420 | 460 | 510 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 120 | 130 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 431 | 440 | 445 |
Rozstaw osi (w mm) | 1187 | 1215 | 1255 | 1301 |
Kąt skrętu (w °) | 64.4 | 64.4 | 64.4 | 64.4 |
Kąt siedziska (w °) | 75.3 | 75.5 | 75.8 | 76.3 |
Zasięg (mm) | 432 | 457 | 487 | 522 |
Stosy (mm) | 611 | 621 | 633 | 643 |
Konstrukcja tylnego trójkąta powinna już być znana koneserom obciążenia z innych pełnych modeli w portfolio: wspierana pojedyncza oś z masywnym wahaczem powinna oferować zrównoważoną i wszechstronną kinematykę w zakresie 140 mm skoku sprężyny. Duże wsparcie w środku ugięcia sprężyny i wysokie wartości anty-przysiadowe powinny zredukować wahacze amortyzatora do minimum nawet przy otwartej kompresji, a dzięki progresywnej krzywej charakterystyki, stalowe amortyzatory sprężynowe mogą być również używane bez żadnych problemów. Rama oferuje również wystarczająco dużo miejsca na duże amortyzatory z piggyback - jednak w przypadku ramy M musisz wybrać między piggyback a uchwytem na bidon - w trójkącie ramy nie ma miejsca na żadne z nich.
Ostatni Glen SL: Funkcje
Ramki do zdjęć | Ostatni Glen |
widelec amortyzowany | RockShox Pike RCT3 |
niemy | RockShox Deluxe RT3 |
wirniki | DT Swiss XMC1200 splajn 30 |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic 2.35" |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic 2.35" |
przerzutka tylna | Sram X01 Orzeł |
dźwignia zmiany biegów | Sram X01 Orzeł |
korba | Sram X1 Eagle Carbon |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Ram Guide Ultimate |
tarcze hamulcowe | Sram Linia środkowa 200 / 180 mm |
sztyca | Boskie jarzmo rowerowe |
siodło | Kore Frazer Ti |
trzon | 77projektz 36mm |
Lenker | Karbonowa kierownica Renthal Fatbar 800 mm |
Last Glen SL zajmuje szczególną pozycję w pełnym portfolio 29-calowych rowerów terenowych firmy Last: z jednej strony jest to najdroższy wariant za 5.499 euro, z drugiej strony celowo uwzględniono wagę przy składaniu to razem, podczas gdy inne warianty wyposażenia wydają się być solidność jest najważniejsza. Ale poczekaj chwilę: to wcale nie oznacza, że powinieneś wędrować po szlaku z zaciągniętym hamulcem ręcznym z Glen SL: Z wyjątkiem karbonowego zestawu kołowego DT Swiss XMC1200, wszystkie dodatkowe części spełniają normę ASTM dla użytku enduro a koła są również stworzone do szybkich przygód AM.
Jeśli chodzi o podwozie, duet RockShox Pike RCT3 ze skokiem 150 mm i Deluxe RT3 powinien zapewnić komfort i kontrolę w trudnym codziennym życiu na szlaku, podczas gdy przerzutki to Srams X01 Eagle. Dzięki przepustowości na poziomie 500% ten ostatni zapewnia wystarczające możliwości dla szerokiej gamy zastosowań i nie ustępuje w żaden sposób topowej grupie XX1 pod względem wydajności. Stopery Guide Ultimate również pochodzą od Sram - dzięki 200-milimetrowej tarczy z przodu nawet ciężsi jeźdźcy nie muszą się tutaj martwić, że wyblakną.
Sztyca podsiodłowa BikeYoke Divine jest nie tylko jedną z najlżejszych sztyc regulowanych na rynku, ale także wielokrotnie przekonuje najwyższą wydajnością i niskimi wymaganiami konserwacyjnymi. Pilot Triggy idealnie pasuje również do ergonomicznego kokpitu. Mówiąc o kokpicie: karbonowa kierownica Renthal jest trzymana przez elegancki mostek 77designz, uchwyty Kore Contour dopełniają udane ogólne wrażenie z przodu.
Atrakcją Last Glen SL są zdecydowanie szlachetne karbonowe koła DT Swiss XMC1200 z szerokimi obręczami 30 mm, na których z przodu iz tyłu siedzi wszechstronny Nobby Nic firmy Schwalbe. Jeźdźcy enduro mogą trochę kręcić nosem przy wyborze opon, ale w praktyce opona Schwalbe wie, jak zaimponować bardzo dobrą równowagą między oporami toczenia a przyczepnością, dlatego idealnie pasuje do roweru takiego jak Glen SL.
Last Glen SL: Na szlaku
Zanim zaczniesz pedałować w Glen, miło to zobaczyć. Sztyca podsiodłowa BikeYoke Divine, karbonowa kierownica Renthal i mostek 77designz nadają motocyklowi specyficzny urok. Następnie, gdy pedałujesz w siodełku, rower wydaje się mniej egzotyczny lub wyjątkowy i chętnie jedzie do przodu. Pierwsze wrażenie: może być również dobrze wychowanym rowerem turystycznym! Tył się nie chwieje, przednie koło stoi na ziemi, dzięki czemu zbliżasz się do szczytu bardzo zrelaksowany. Wybór pierścienia łańcuchowego 30 jest tutaj również przyjemny. W połączeniu z 50 zębami kasety Sram XO każdy z naszych testerów poradziłby sobie z długimi trasami.
The Last w żadnym wypadku nie jest ostatnim na zjazdach. Jedzie daleko do przodu, jeśli szlak nie jest zbyt wyboisty. Tylny trójkąt i widelec są szybko regulowane i zapewniają dobry komfort i bezpieczeństwo. Dodatkowo pozycja na rowerze jest umiarkowanie sportowa i pozwala na poprawki w dowolnym momencie. Glen nie jest tak spragniony metrów pionowych, jak inne motocykle w teście, które są bardziej nastawione na Enduro, ale okazuje się doskonałym wszechstronnym. Osiąga swoje granice nieco wcześniej niż mini downhillery na polu testowym, ale nadal jest poręczny i pozostaje blisko specjalistów od zjazdów. Lyrik zamiast wbudowanego Pike'a prawdopodobnie zachęciłby do jeszcze szybszego zjazdu, ale też zwiększyłby wagę.
Z jednej strony wbudowane komponenty obejmują części, które pasują również do roweru crossowego Alpine, takie jak lekkie koła z włókna węglowego lub szeroka kierownica z włókna węglowego Renthal, które pasują również do roweru parkowego. Wszystko działa i harmonizuje nie przyciągając uwagi. Dotyczy to hamulców, podwozia i dobrze dobranego toru. Sztyca była już naszym zwycięzcą testu, znamy ją i lubimy. Dźwignia sterująca jest najlepsza, jaką znamy. Last umieszcza Glen gdzieś pomiędzy motocyklami enduro i trialowymi i jest tam w naprawdę dobrych rękach. Niska waga, starannie dobrane, bardzo dobrze działające wyposażenie i wszechstronna rama sprawiają, że Last Glen SL jest najlepszym wszechstronnym rowerem. Jeśli chcesz, aby Glen był jeszcze bardziej przyjazny dla enduro, możesz zafundować motocyklowi mocniejszy widelec 160 i opony odporne na grawitację.
Szczery mówią
Cześć Michał,
Mogę zapytać o twoją wagę bez bycia niegrzecznym? I w tym kontekście chciałbym również uzyskać przybliżone szczegóły dotyczące zastosowanego ustawienia (ciśnienie w amortyzatorze vs. ciśnienie maksymalne; jak daleko było zamknięte tłumienie)…
Jestem bardzo zainteresowany Glenem, ale wciąż nie jestem zdecydowany, czy wybrać Air, czy Coil. Nie biję roweru, ale siedzę na rowerze z czymś powyżej 100kg.
W szczególności w przypadku Air zawsze istnieje obawa, czy można wyważyć rower dla cięższych jeźdźców za pomocą ciśnienia powietrza, w razie potrzeby z dodatkowymi przekładkami. W przypadku Air and Coil pojawia się również pytanie, czy potrzebujesz mocniejszego amortyzatora, aby tłumienie nie było przeciążone wysokim ciśnieniem/przekładkami lub twardymi sprężynami, zwłaszcza przy głębokich uderzeniach.
Dziękuję bardzo
Szczery
Michał mówią
Jeżdżę na Glen z cewką Rock Shox Super de Lux i mogę tylko powiedzieć, że to marzenie! Jestem prawdziwym fanem Lasta od wielu lat i myślę, że Glen jest jednym z najlepszych, jakie Last wprowadziło do tej pory na rynek. 100% zalecane. Stawki wiosenne określone na ostatniej stronie są idealne.