Spectrum / E-Performance: bez wątpienia rower elektryczny przesuwa granice mobilności. Dzięki wbudowanemu tylnemu wiatrowi nie tylko coraz więcej osób pedałuje, ale także szeroki zakres możliwych zastosowań, które w innym przypadku wymagałyby tylko dużo potu i siły. Bardzo dobrym tego przykładem jest połączenie e-roweru z przyczepką (dziecięcą).
Allison Coughlin, prezes firmy Burley specjalizującej się w naczepach, ujawnia w wywiadzie, jakie kwestie należy wziąć pod uwagę przed zakupem i podczas eksploatacji.
Spojrzenie na ulice i oficjalne dane pokazują, że rower z napędem elektrycznym nie jest już tylko dla seniorów. W międzyczasie młodsze pokolenie również odkryło dla siebie e-rowery i pedeleki. Jak widzisz ten trend?
W Burley jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni do rosnącej popularności e-mobilności dla rowerów, ponieważ korzystanie z przyczepek staje się o wiele przyjemniejsze dzięki e-rowerowi. Niezależnie od tego, czy rodzice, którzy chcą przewozić swoje dzieci w sposób przyjazny dla środowiska, czy ci z ambicjami sportowymi, którzy chcą stawić czoła dłuższym wycieczkom z dużą ilością bagażu – z napędem elektrycznym wszyscy mają łatwiej, niezależnie od wieku.
Podstawowym wymogiem jest oczywiście kompatybilność roweru i przyczepki...
... i czy producent kół zezwala na holowanie przyczepy. Zdecydowanie powinieneś się o tym dowiedzieć przed zakupem. Jeśli chodzi o kompatybilność: obecnie oferujemy szereg specjalnych osi przelotowych w różnych rozmiarach, które pokrywają większość konstrukcji e-rowerów dostępnych na rynku. Oczywiście śledzimy również trendy na przyszłość, aby mieć gotowe rozwiązania również tutaj.
Bezpieczeństwo i obsługa odgrywają ważną rolę podczas użytkowania przyczep. Czy z e-rowerem plus przyczepą trzeba na coś zwracać szczególną uwagę?
Ustawodawstwo w Niemczech stanowi, że przyczepy można ciągnąć za pomocą pedeleka tylko do maksymalnej prędkości 25 km/h. Dlatego S-Pedelec nie jest dozwolony. Podczas przewozu dzieci kierowca musi mieć również ukończone 16 lat. Ale niezależnie od wymogów prawnych zawsze należy mieć świadomość, że większe prędkości są znacznie łatwiejsze do osiągnięcia na rowerze elektrycznym. Dlatego: bądź ostrożny i przewidujący na drodze, oblicz dłuższą drogę hamowania i jedź tylko z prędkością, która pozwala zawsze bezpiecznie obsługiwać rower i przyczepkę. Stosujemy również ograniczenia prędkości, które zalecamy do korzystania z e-roweru: 24 km/h na płaskich i prostych drogach, 8 km/h na zakrętach lub na nieutwardzonych ścieżkach.
Jakie masz wskazówki dotyczące jazdy z przyczepą?
Nie ma znaczenia, czy jest to konwencjonalny rower, czy e-rower - przyczepka oznacza dodatkowy ciężar, co oznacza, że rower reaguje inaczej i być może wolniej. W miarę możliwości należy unikać większych kamieni, wysokich krawężników, gwałtownego hamowania lub gwałtownych ruchów kierownicą. Ponadto należy zauważyć, że przyczepa jest zwykle szersza niż koło pociągu i że podczas pokonywania zakrętów zawraca o mniejszy promień niż rowerzysta. Dlatego absolutnie konieczne jest zachowanie wystarczającej odległości od przeszkód. Nasza wskazówka dla początkujących przyczepek: Załaduj przyczepkę dziecięcą bagażem przed pierwszym użyciem i przećwicz jazdę oraz krytyczne sytuacje, takie jak przejeżdżanie przez wąskie gardła na otwartym i bezpiecznym terenie - np. na pustym parkingu lub szerokiej ścieżce rowerowej. Możesz więc spokojnie podejść do nieznanej obsługi.
Oprócz ważnej kwestii bezpieczeństwa, jest jeszcze jedno praktyczne pytanie, które wielu sobie zadaje: w jakim stopniu przyczepka wpływa na zużycie baterii e-roweru?
Zużycie zależy od obciążenia akumulatora. Im większa waga, tym więcej energii potrzeba na akumulator. Teren, warunki jazdy i pogoda również mogą mieć wpływ na żywotność baterii. W zależności od trasy (głównie płaska, z wieloma podjazdami, swobodna jazda lub ruch miejski z dużą ilością zatrzymywania się i ruszania itp.) oraz poziomu wsparcia, wynika to z utraty zasięgu od jednej do dwóch trzecich. Zasadniczo można powiedzieć: aby zużycie baterii było jak najniższe, należy zminimalizować wagę roweru i ładunku, ciągnąć ze stałą prędkością i unikać wzniesień. Oczywiście niska masa uciągu, czyli lekka przyczepa, ma pozytywny wpływ. Nasze przyczepki rowerowe dla dzieci należą do najlżejszych na rynku, a dzięki całkowicie aluminiowej ramie, która jest wyjątkowo stabilna pomimo niskiej wagi, waży tylko od 8,4 do 13,8 kg, w zależności od wyposażenia. Tylko model Cub X, który ma solidną plastikową tacę do szczególnie dużych obciążeń, waży 17,2 kg. Polecamy zapasowy akumulator każdemu, kto na co dzień dużo podróżuje lub planuje dłuższe wyprawy. Więc zawsze jeździsz po bezpiecznej stronie.
Lista kontrolna do jazdy z przyczepką rowerową lub przyczepką do roweru dziecięcego
Kontrola bezpieczeństwa przed każdą jazdą
- Koła prawidłowo przymocowane do przyczepy?
- Sprawdź ciśnienie powietrza w oponach (zalecane ciśnienie jest na boku opony)
- Drążek kierowniczy prawidłowo zamocowany na przyczepie?
- Sprawdzenie, czy hak holowniczy jest prawidłowo zamocowany do roweru
- Upewnić się, że sworzeń blokujący zaczepu przyczepy i dyszla jest prawidłowo zablokowany
- Bezpiecznie zamocuj pasy zabezpieczające do zaczepu i dyszla
- Przestrzegaj maksymalnego obciążenia podanego przez producenta!
- Prawidłowo zapnij dziecko lub dzieci pasami bezpieczeństwa – nie zapomnij o kasku (dotyczy również kierowcy)
- Flaga bezpieczeństwa w porządku i zamocowana?
- Zainstaluj i zamknij mocno górną część
- Upewnij się, że rower jest sprawny, dotyczy to w szczególności hamulców i opon
Miesięczna kontrola bezpieczeństwa (częściej w okresie przejściowym)
- Sprawdź elementy osprzętu, takie jak zaczep, dyszel, połączenie elastyczne i rama pod kątem uszkodzeń
- śruba dokręcona?
- Sprawdź opony pod kątem zużycia i pęknięć
- Sprawdź koła pod kątem prawidłowego wyważenia i uszkodzeń
- Sprawdź wszystkie elementy tkaniny pod kątem rozdarć, zużycia i brakujących materiałów
Schreibe einen Kommentar