Logo Velomotion Małe logo Velomotion
Ikona wyszukiwania
  • Nowości produktowe
  • kolarstwo
  • Testy
    • kompletne koła
    • Komponenten
    • Akcesoria
  • Doradca
    • Przewodnik zakupowy
    • Leasing
    • Prawo
    • Warsztat
    • wycieczka rowerowa

Spektrum

Widmo: Wizyta w domu Magury: sztuka plastyczna w Jurze Szwabskiej

3 Listopad 2018 by Michała Faissa

Wizyta w domu: Jakiś czas temu odwiedziliśmy Jurę Szwabską w świętych salach Magury. Tradycyjny manufaktura nadal wytwarza liczne wyroby lokalnie i nadal kieruje losami rodzinnego domu założyciela firmy, który powołał ją do życia pod koniec XIX wieku.

Wielbiciele rowerów znają Magurę przede wszystkim jako producenta hydraulicznych hamulców tarczowych i szczękowych. Ale to nie jest nawet połowa prawdy: historia sukcesu firmy rozpoczęła się na początku XX wieku od tak zwanej dźwigni sterującej o prostym pociągnięciu, która zrewolucjonizowała rynek motocyklowy i była sygnałem do rozpoczęcia współpracy z BMW, która do dziś ten dzień. To sprawia, że ​​Magura jest „najdłużej działającym” dostawcą BMW w historii.

Producent z Bad Urach może poszczycić się długą historią: założona w 1893 roku, od 1923 roku produkuje części i komponenty do motocykli i rowerów w Jurze Szwabskiej.


Duża część historii jest już zawarta w logo i nazwie firmy: Logo przedstawia istotną część dźwigni sterującej, od której rozpoczęła się historia sukcesu firmy Magura. Nazwa oznacza założyciela Gustava MAGenwirtha i miejsce powstania Bad URach.

Firma założona przez Gustava Magenwirtha w wieku zaledwie 27 lat nosi obecnie nazwę Magenwirth Technologies GmbH. Jedna trzecia z nich to Magura hydraulika, kolejna Magura tworzywa sztuczne – obaj wspólnie odpowiadają za hamulce w rowerach i motocyklach – oraz bebro electronic. O tym, że tradycja jest bardzo ważna dla firmy, świadczy nie tylko nazwa i logo, ale także siedziba firmy: znajduje się ona nadal w domu rodziców Gustava Magenwirtha w sercu Bad Urach, niedaleko znajduje się część logistyki, obok jest Magura Bike Parts GmbH, która zajmuje się sprzedażą i trade marketingiem. Kilka minut jazdy samochodem w Hülben i Hengen to duże części produkcji i formowania wtryskowego dla naszych własnych części.

Nawiasem mówiąc, podczas naszej wizyty mieliśmy również okazję poznać podejście Magury #customizeyourbrake:



Magura #customizeyourbrake: Indywidualne hamulce dla indywidualnych rowerzystów

Magura plastik w Hülben: Plastik pochodzi od „sztuki”!

Plastikowe sekrety Magury drzemią w uświęconych salach Hülben. W wysoce złożonych procesach formowania wtryskowego niezliczone części są wytwarzane z różnych tworzyw sztucznych dostosowanych do zastosowania. Plastik jest słowem tabu w tym zaawansowanym technologicznie zakładzie i nie oddaje sprawiedliwości produkowanym tutaj częściom. Produkuje się tutaj nie tylko części do hamulców Magura, ale Magura jest również ważnym dostawcą dla przemysłu motoryzacyjnego i elektronicznego.

Materiał, z którego wykonane są hamulce: Opracowany przez siebie materiał i proces produkcji Carbotecture jest stosowany nie tylko w hamulcach MTB, ale także w mocowaniach sprzęgła do motocykli.


Tło: Karbotektura magurska

Każdy, kto miał do czynienia z Magurą lub jednym z hamulców z Jury Szwabskiej w ostatnich latach, z pewnością spotkał się z określeniem karbotektura. Nawiasem mówiąc, ten zaawansowany technologicznie materiał jest używany nie tylko w hamulcach rowerowych, ale jest również używany między innymi do mocowania sprzęgła w motocyklach BMW. Mówiąc najprościej, Carbotecture to materiał kompozytowy wykonany z polimerów i włókien węglowych, które są ze sobą „poślubione” w specjalnym procesie.

Rezultatem jest materiał, który jest do 50% lżejszy przy porównywalnej stabilności niż na przykład aluminium, które jest zwykle używane do takich celów.

Optycznie myląca sieć węży, która została ostatecznie zaplanowana w najdrobniejszych szczegółach, zapewnia dopływ powietrza na początku procesu formowania wtryskowego.
Granulat jest następnie przekazywany do odpowiednich zakładów.
Nawiasem mówiąc, przewody są wykonane ze szkła, ponieważ granulki są transportowane pod tak wysokim ciśnieniem, że nawet metalowe rury nie wytrzymałyby długo.


To tutaj ostatecznie trafia granulat i jest...
... powoli ogrzewany na wale i wprowadzany do odpowiedniego systemu formowania wtryskowego i prasowany w celu nadania kształtu.
Tadaaa! Tak może wyglądać produkt końcowy. W tym przypadku obudowa nadajnika do hamulca szczękowego Magura HS11.

Gotowe elementy podlegają surowym wymaganiom i często muszą mieścić się w bardzo wąskich, istotnych dla bezpieczeństwa zakresach tolerancji. Zwłaszcza w przypadku zastosowań hydraulicznych często mikroskopijne odległości decydują o tym, czy tłok utknął w obudowie, czy też odległość jest tak duża, że ​​ciecz ucieka. Pożądany zakres leży dokładnie pomiędzy. Nawiasem mówiąc: materiał Carbotecture ma tutaj również duże zalety. Tłok i obudowa tworzą naturalną warstwę smarującą, która zmniejsza tarcie, dzięki czemu trwa znacznie dłużej niż porównywalne kombinacje metali.



Specjalnie utworzone laboratorium pomiarowe w Hülben sprawdza produkowane detale pod kątem dokładności wymiarowej.
Wymagane do tego bardzo precyzyjne urządzenia pomiarowe to nie okazja: końcówka tego optycznego urządzenia pomiarowego kosztuje już grubo ponad 100.000 XNUMX euro.

Produkcja Magura w Hengen: Made in Germany!

Po krótkiej przejażdżce przez idylliczną Jurę Szwabską jesteśmy na parkingu fabryki Magura w Hengen. Tutaj, między innymi, części formowane wtryskowo, które właśnie zaobserwowaliśmy w Hülben, są przetwarzane na gotowe produkty.



Tu zaczyna się podróż produktów w Hengen...
... poszczególne części produktów docierają do hali montażowej i są sortowane.

Zanim jednak zostaniemy wpuszczeni na halę montażową, musimy owinąć się modnie kontrowersyjnymi, ale zasadniczo ważnymi niebieskimi płaszczami Magura: antystatyczny materiał wierzchni zapobiega przedostawaniu się do fabryki kłaczków lub innych potencjalnie problematycznych cząstek z zewnątrz. Na koniec montowane są tutaj elementy hydrauliczne, w których obwodzie ziarnko piasku może doprowadzić do całkowitej utraty.

W jasnej hali co roku montuje się około ćwierć miliona produktów.


Wysoki stopień automatyzacji na miejscu utrzymuje koszty produkcji w akceptowalnych granicach, mimo że Niemcy są „szlachetną lokalizacją” i minimalizuje możliwe źródła błędów. Co pół godziny mija nas tak zwany „pociąg”, który zapewnia uzupełnianie części na odpowiednich wyspach montażowych.

Tutaj widzimy główny tłok...
...który jest uszkodzony i zmontowany z uszczelnieniami.
Ostatecznie trafia do odpowiedniej obudowy enkodera.
Porządek w kolejce! Odpowiednik enkodera już czeka na montaż w jednym z niebieskich pudełek.


czy to też jest duże? Oprócz hamulców rowerowych produkowane są tutaj również komponenty do motocykli.
Dla klienta wybór różnych konfiguracji hamulca jest bardzo wygodny...
... w montażu wymaga to skomplikowanych procesów w celu wyprodukowania odpowiednich hamulców w razie potrzeby.



Pod koniec procesu montażu hamulce są napełniane. W tym celu polegają na samodzielnie opracowanych systemach, które fabrycznie wypełniają każdy hamulec Royal Blood - własnym olejem mineralnym Magury - i standardowo wyposażają go w ostry punkt docisku. Nie wolno nam jednak robić tutaj zdjęć – tajemnica handlowa!

Gotowe do pakowania: Podczas naszej wizyty szlachetne Magura MT8 Raceline są kompletowane na stanowisku montażowym.
Swoją drogą: O hamulcach tarczowych napisano już wiele, ale dla Magury hydrauliczne hamulce szczękowe to wciąż najważniejszy produkt rowerowy.
Tutaj wykonane są z płyt nośnych....
... i klocki hamulcowe klocki hamulcowe do HS11, HS22 i HS33.


Kilka metrów dalej powstają podgrzewane manetki. To, co motocykliści już dobrze znają, w 2019 roku zostanie również zamontowane w niektórych e-rowerach.

Sieć

www.magura.com

tagi:hamulcehamulce obręczyhydraulicznyplastikowyMaguraAktualnościTarcze hamulcowe

O Michała Faissa

Michael Faiß studiował anglistykę i historię w Monachium. Po spędzeniu roku w Anglii pracował jako tłumacz między innymi dla magazynu Procycling i Degen Mediahouse. Od dzieciństwa jest także zapalonym rowerzystą i mechanikiem, a zwłaszcza poza utartymi szlakami czuje się jak w domu.

Cratoni Skyvision

Recenzja Cratoni Skyvision: Mistrz stosunku ceny do jakości z drobnymi słabościami

Shimano Technium L

Shimano Technium L w recenzji: Świetne szkło, słaba rama?

Recenzja Lazer VeloVox: Łatwa komunikacja na rowerze

Bardziej przejrzysty wygląd dzięki połączeniu śrubowemu: Torby rowerowe Northwind

Mavic Comete Ultimate 2 MIPS w teście: Wydajność i ochrona z jednego źródła

Scott Fastlane

Nowy elektryczny rower szosowy Scott Fastlane: Wbudowany tylny wiatr o wadze poniżej 10 kilogramów

Uvex Sportstyle 235V

Recenzja Uvex Sportstyle 235V: Stylowy, wszechstronny model z ogromnym polem widzenia

Jeśli wyjątkowo nie lubisz łapać gumy: Specjalistyczny Mondo TLR

Rudy Project Spinshield Pro

Projekt Rudy Spinshield Pro: Klasa premium z drobnymi kompromisami

Dirtlej Specs 02

Recenzja Dirtlej Specs 02: Duże, stabilne, wszechstronne – idealne gogle MTB?

Żywiołowy rower szutrowy elektryczny – teraz jeszcze mocniejszy: Cube Nuroad Hybrid C:62 Race 400X

Trzy nowe modele z inteligentną technologią: Gazela Awinion 2026

Solidny rower Bosch w świetnej cenie: Pasek Pegasus Solero EVO 7F

Ulubione rzeczy robione ręcznie: Torby rowerowe Restrap

Related Stories

  • Integracja kokpitu Magura MCi: Hamulec i kierownica stają się jedną całością
  • Nowości produktowe: Magura #customizeyourbrake: Indywidualne hamulce dla indywidualnych rowerzystów
  • Wygraj zestaw Magura Gustav Pro First Edition!: Więcej mocy na szlakach
  • Doposażenie oświetlenia w e-rowerze: Niech stanie się światło dzięki Supernova M99 Mini Pro
  • Nowości produktowe: Campagnolo Chorus 12: Nowa klasa średnia - Wszechstronny z lekkimi biegami
  • Zespół Velomotion
  • fakty medialne
  • Publikacje
  • Ochrona danych/RODO

© 2025 Velomotion GmbH