Wizyta w domu: Jakiś czas temu odwiedziliśmy Jurę Szwabską w świętych salach Magury. Tradycyjny manufaktura nadal wytwarza liczne wyroby lokalnie i nadal kieruje losami rodzinnego domu założyciela firmy, który powołał ją do życia pod koniec XIX wieku.
Wielbiciele rowerów znają Magurę przede wszystkim jako producenta hydraulicznych hamulców tarczowych i szczękowych. Ale to nie jest nawet połowa prawdy: historia sukcesu firmy rozpoczęła się na początku XX wieku od tak zwanej dźwigni sterującej o prostym pociągnięciu, która zrewolucjonizowała rynek motocyklowy i była sygnałem do rozpoczęcia współpracy z BMW, która do dziś ten dzień. To sprawia, że Magura jest „najdłużej działającym” dostawcą BMW w historii.
Firma założona przez Gustava Magenwirtha w wieku zaledwie 27 lat nosi obecnie nazwę Magenwirth Technologies GmbH. Jedna trzecia z nich to Magura hydraulika, kolejna Magura tworzywa sztuczne – obaj wspólnie odpowiadają za hamulce w rowerach i motocyklach – oraz bebro electronic. O tym, że tradycja jest bardzo ważna dla firmy, świadczy nie tylko nazwa i logo, ale także siedziba firmy: znajduje się ona nadal w domu rodziców Gustava Magenwirtha w sercu Bad Urach, niedaleko znajduje się część logistyki, obok jest Magura Bike Parts GmbH, która zajmuje się sprzedażą i trade marketingiem. Kilka minut jazdy samochodem w Hülben i Hengen to duże części produkcji i formowania wtryskowego dla naszych własnych części.
Nawiasem mówiąc, podczas naszej wizyty mieliśmy również okazję poznać podejście Magury #customizeyourbrake:
https://www.velomotion.de/2018/09/magura-customizeyourbrake-2/
Magura plastik w Hülben: Plastik pochodzi od „sztuki”!
Plastikowe sekrety Magury drzemią w uświęconych salach Hülben. W wysoce złożonych procesach formowania wtryskowego niezliczone części są wytwarzane z różnych tworzyw sztucznych dostosowanych do zastosowania. Plastik jest słowem tabu w tym zaawansowanym technologicznie zakładzie i nie oddaje sprawiedliwości produkowanym tutaj częściom. Produkuje się tutaj nie tylko części do hamulców Magura, ale Magura jest również ważnym dostawcą dla przemysłu motoryzacyjnego i elektronicznego.
Tło: Karbotektura magurska
Każdy, kto miał do czynienia z Magurą lub jednym z hamulców z Jury Szwabskiej w ostatnich latach, z pewnością spotkał się z określeniem karbotektura. Nawiasem mówiąc, ten zaawansowany technologicznie materiał jest używany nie tylko w hamulcach rowerowych, ale jest również używany między innymi do mocowania sprzęgła w motocyklach BMW. Mówiąc najprościej, Carbotecture to materiał kompozytowy wykonany z polimerów i włókien węglowych, które są ze sobą „poślubione” w specjalnym procesie.
Rezultatem jest materiał, który jest do 50% lżejszy przy porównywalnej stabilności niż na przykład aluminium, które jest zwykle używane do takich celów.
Gotowe elementy podlegają surowym wymaganiom i często muszą mieścić się w bardzo wąskich, istotnych dla bezpieczeństwa zakresach tolerancji. Zwłaszcza w przypadku zastosowań hydraulicznych często mikroskopijne odległości decydują o tym, czy tłok utknął w obudowie, czy też odległość jest tak duża, że ciecz ucieka. Pożądany zakres leży dokładnie pomiędzy. Nawiasem mówiąc: materiał Carbotecture ma tutaj również duże zalety. Tłok i obudowa tworzą naturalną warstwę smarującą, która zmniejsza tarcie, dzięki czemu trwa znacznie dłużej niż porównywalne kombinacje metali.
Produkcja Magura w Hengen: Made in Germany!
Po krótkiej przejażdżce przez idylliczną Jurę Szwabską jesteśmy na parkingu fabryki Magura w Hengen. Tutaj, między innymi, części formowane wtryskowo, które właśnie zaobserwowaliśmy w Hülben, są przetwarzane na gotowe produkty.
Zanim jednak zostaniemy wpuszczeni na halę montażową, musimy owinąć się modnie kontrowersyjnymi, ale zasadniczo ważnymi niebieskimi płaszczami Magura: antystatyczny materiał wierzchni zapobiega przedostawaniu się do fabryki kłaczków lub innych potencjalnie problematycznych cząstek z zewnątrz. Na koniec montowane są tutaj elementy hydrauliczne, w których obwodzie ziarnko piasku może doprowadzić do całkowitej utraty.
Wysoki stopień automatyzacji na miejscu utrzymuje koszty produkcji w akceptowalnych granicach, mimo że Niemcy są „szlachetną lokalizacją” i minimalizuje możliwe źródła błędów. Co pół godziny mija nas tak zwany „pociąg”, który zapewnia uzupełnianie części na odpowiednich wyspach montażowych.
Pod koniec procesu montażu hamulce są napełniane. W tym celu polegają na samodzielnie opracowanych systemach, które fabrycznie wypełniają każdy hamulec Royal Blood - własnym olejem mineralnym Magury - i standardowo wyposażają go w ostry punkt docisku. Nie wolno nam jednak robić tutaj zdjęć – tajemnica handlowa!
Stefan Gran mówią
Świetny artykuł.. Jeżdżę na Magurze od dłuższego czasu. Musiałem się trochę uśmiechnąć na widok podgrzewanych klamek… żeby nie zasnąć ponownie rano w drodze do pracy, kiedy robi się zbyt przytulnie.