Test: Z Orbea Terra M31-D 19 przetestowaliśmy naprawdę lekki rower szutrowy. Nawet z pedałami można bez problemu osiągnąć wagę poniżej 9 kg. Czy lekki speedster poradzi sobie również w trudnym szutrowym życiu codziennym?
Orbea Terra M31-D 19: Fakty
Materiał ramy: Węgiel
Rozmiar kół: 700c
prześwit opon: 40mm (700c)
Wymiary osi (v/h): 12×100/142×12
Oczka błotnika: Ja
Oczka do bagażnika (v/h): Nie? Nie
uchwyt na butelkę: Rura dolna w górę, rura podsiodłowa
Obciążenie kół przód/tył (z oponami, kasetą i tarczami hamulcowymi): 1.550g / 2.120g
Waga kompletnego roweru bez pedałów (rozmiar M): 8,71 kg
Cena: € 2.599
Lekki o wyglądzie osy: Orbea Terra jest zdejmowana z wagi z niesamowitym zdumieniem. Rower z Hiszpanii, który jest dostępny w kilku wariantach kolorystycznych, waży niecałe dziewięć kilogramów z kompletem lekkich pedałów SPD - to prawdziwy top. Droga do osiągnięcia tego celu prowadzi przez lekką, smukłą ramę z włókna węglowego, w której pełny wdzięku tył jest szczególnie atrakcyjny ze względu na brak mostka nad kołem. Dolna rura jest chroniona przed odpryskami kamieni grubą warstwą, wysokiej jakości części dodatkowe są montowane w postaci kompletnego Sram Rival. Koła mogłyby być jeszcze bardziej odchudzone, a Schwalbe G-One zamontowane w przeciwieństwie do standardowej specyfikacji ułatwia to: Opony takie jak felgi Fulcrum można jeździć bezdętkowo, co daje od 150 do 200 gramów - w zależności od zastosowanej dętki.
Geometria Orbea Terra M31
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 460 | 510 | 554 | 590 | 630 |
Pozioma rura górna (w mm) | 531 | 543 | 555 | 570 | 585 |
główka ramy (w mm) | 122 | 137 | 156 | 182 | 212 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1017 | 1030 | 1043 | 1060 | 1078 |
Kąt skrętu (w °) | 70.5 | 70.5 | 70.5 | 70.5 | 70.5 |
Kąt siedziska (w °) | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 | 73.5 |
Zasięg (mm) | 370 | 378 | 385 | 392 | 400 |
Stosy (mm) | 545 | 560 | 575 | 600 | 625 |
Ramki do zdjęć | Tera OMP |
widelec amortyzowany | Orbea Terra |
wirniki | Fulcrum Racing 600DB |
opona | Kenda Flintridge K1152 40mm |
przerzutka tylna | Ramowy rywal |
dźwignia zmiany biegów | Ramowy rywal |
korba | Ramowy rywal |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | Ramowy rywal |
sztyca | Orbea OC-III Carbon 27.2 |
siodło | Selle Italia X3 Flow |
trzon | Orbea OC-II |
Lenker | Kompaktowy produkt FSA Gossamer |
Orbea jest zdecydowanie lekka, co również powinno wpłynąć na wydajność. Pytanie tylko: co to za rower?
„Żwir” to tylko opony na Orbea Terra. Oczywiście, jeśli chcesz, możesz zamontować błotniki, ale poza tym jest to rower przełajowy ze sportową geometrią siedzenia. Jeśli nie umieścisz dokładnie wieży dystansowej pod mostkiem, będziesz w ruchu z przyzwoitym zwisem, chociaż dostępne rozmiary nieco komplikują sprawę: od M do XL „stos” rośnie w krokach co 25 mm z 7 do Za każdym razem o 8 mm większy „zasięg”. . Jeśli jesteś pomiędzy dwoma rozmiarami, możesz wybrać, czy chcesz siedzieć bardziej wyprostowany, czy bardziej wyścigowy. Przełożenie jest również stosunkowo sportowe z tarczą 40 i kasetą 11-36 - modele z podwójną tarczą oferują znacznie więcej rezerw w górach. Tak więc Orbea Terra raczej nie jest długodystansowym tourerem – lekka osa czeka na szybkich kierowców.
Orbea Terra M31-D 19 – Miejmy żwir
Z Orbea Terra M31-D19 mieliśmy jeden z najlżejszych motocykli w teście. Wynika to nie tylko z wysokiej jakości ramy z włókna węglowego, która bez wątpienia mogłaby uchodzić za czysty rower przełajowy dzięki swojej geometrii. Było to również dość szybko widoczne podczas naszej jazdy próbnej Terrą, ponieważ jak na szutrowca jest bardzo zwinna i bezpośrednia, co jest szczególnie zauważalne podczas przyspieszania i na stromych podjazdach. Ze względu na dobrą sztywność karbonowej ramy w połączeniu z ekstremalnie sportową wyścigową geometrią, komfort trochę ucierpi na ekstremalnie nierównym terenie, ale nie powinno to być szczególnie irytujące podczas szybkich i ostrych przejażdżek.
Aby nie ignorować całkowicie komfortu, tył Orba Terra jest lekko zakrzywiony, aby lepiej absorbować i rozprowadzać uderzenia. Po przełożeniu widać również, że obszar zastosowania to bardziej ostre trasy z raczej krótszymi podjazdami, ponieważ Sram Rival z 1×11 ma 40 zębów na zębatce (w przeciwnym razie często 42 zęby w rowerach szutrowych) i 11-36 zębów. Sram Rival również spisuje się tutaj świetnie i zmienia biegi szybko i precyzyjnie jak zwykle dzięki systemowi DoubleTap.
Części dodatkowe oparte są na ergonomicznie bardzo dobrej kierownicy FSA Gossamer Compact oraz własnej sztycy Orbea z siodełkiem Prologo, co zapewnia dobry komfort siedzenia. Dzięki stabilnemu i lekkiemu Fulcrum Racing 600 DB, na którym siedzi Schwalbe G-One, jesteś dobrze przygotowany do szybkiej jazdy po żwirze i poszyciu leśnym, a także na szosie.
Jan Lowenau mówią
Niezły test. Ciekawa byłaby wersja M 30 w tej samej cenie z nowymi przerzutkami Shimano 105 R 7000. Warto wspomnieć, że w Orbea istnieje możliwość stworzenia wybranego lakieru bez dodatkowych opłat oraz konfiguracji wyposażenia roweru za dodatkową opłatą.
Daniel mówią
Według innych stron, bardzo dobrze można przymocować bagażnik do Terry. Kto jest teraz?
Gdyby rzeczywiście miał do niego oczka, prawdopodobnie byłby to mój następny rower…
Herbert mówią
Śruby są na dolnej tylnej kolumnie (M3), nie jestem w stanie odpowiedzieć, czy są do bagażnika. Bagażnik można zdecydowanie przymocować tylko do sztycy na górze (patrz zdjęcia na stronie głównej ORBEA Terra)
Jeżdżę M20-D 19 z Ultegra i mogę tylko potwierdzić raport. Z Ultegra masz zdecydowanie więcej możliwości. Można również zamówić przód 50/34. Rower jest wyposażony w pełną główkę ramy, dzięki czemu możesz „wyczuć drogę” do optymalnej pozycji siedzącej za pomocą podkładek dystansowych, reszta to długość mostka. Rower był jednym z pierwszych dostarczonych w 2019 roku, a ja już zrobiłem kilka kilometrów w mieszanym terenie i mogę powiedzieć: „Jestem absolutnie zachwycony projektem i obsługą”. Karbonowe klinczery przyjdą na wiosnę i wtedy będzie idealnie.
Alex mówią
@Herbert:
Ciekawy dodatek.
Ile waży M20 z grupą Ultegra? Całość brzmi bardzo atrakcyjnie. Dzięki. Alex
Michał mówią
Na początku listopada 2018 otrzymałem Terra M2019 D20 XL Custom 19 z grupą Ultegra i kołami DT-Swiss oraz oponami Schwalbe G-ONE. Rower waży 9300g łącznie z pedałami XC-Pro (SPD), co prawdopodobnie wynika z dużej ramy XL...
Alex mówią
@Michał
Dziękuję za informację. To całkiem dobrze współgra ze specyfikacjami wagowymi dużych przesyłek pocztowych, które można teraz znaleźć tu i tam dla M20. Potrzebuję tylko ramy S, ale różnica wagi nie będzie tak duża. W każdym razie nadal waham się między Terrą a Backroad. Geometria i waga są bardzo podobne. Niestety, optyki Backroad nie da się spersonalizować, a wybór komponentów do Terry jest dość ograniczony i dość drogi.