Nadeszła jesień, dni stają się coraz chłodniejsze, a wielu miłośników kolarstwa wsiadło ostatnio na swój szutrowy rower. Ale czym właściwie jest rower szutrowy, co muszę wiedzieć, po co mi taki rower i po co tak naprawdę zacząć przygodę z „gravelingiem”.
Czym właściwie jest rower szutrowy?
Idea rowerów szutrowych jest właściwie dość prosta. Oprócz normalnych dróg powinno być również możliwe poruszanie się po nieutwardzonych ścieżkach polnych i leśnych, aby móc cieszyć się większą swobodą na zjazdach i nie zawsze mieć do czynienia z irytującym ruchem ulicznym.
Rowery szutrowe: kwestia odpowiedniej geometrii
Rowery szutrowe mają zwykle nieco bardziej umiarkowaną geometrię niż rowery przełajowe. Istnieją również pewne różnice w kątach główki i rury podsiodłowej. W rezultacie rower szutrowy często nie jest tak zwrotny, ale zamiast tego jest zaprojektowany do płynniejszej jazdy, aby pokonywać dystans. Rowery szutrowe są również zaprojektowane tak, aby oferować pewien poziom komfortu podczas dłuższych podróży. W tym celu główki ramy w rowerach szutrowych są zwykle nieco dłuższe, co pozwala na bardziej wyprostowaną pozycję siedzącą.
Rowery szutrowe: która opona pasuje najlepiej?
Bardzo ważnym punktem, jeśli chodzi o rowery szutrowe, są opony. Opony o dobrym profilu są zwykle instalowane od grubości 35 mm. Ale semi-slick są również popularne, ponieważ zapewniają atrakcyjny opór toczenia podczas jazdy po drogach. Ale możliwe są też opony 29″, czyli podobne, a nawet dokładnie takie same jak na rowerze górskim, aby móc jeździć po naprawdę wyboistym terenie.
Rowery szutrowe: przerzutka czy nie?
Temat tłumaczenia odgrywa również ważną rolę w rowerze szutrowym. Podobnie jak w przypadku wielu powyższych punktów, zależy to od tego, do czego faktycznie chcesz używać roweru. Jeśli chcesz wybrać się na dłuższą przejażdżkę i Twoim celem jest pokonanie dystansu, upewnij się, że przełożenie jest wystarczająco duże, aby umożliwić prawidłowe toczenie. Tutaj obwody z tylko jedną tarczą i normalną gradacją z tyłu są całkowicie wystarczające. Ale jeśli chcesz jechać pod górę przez dłuższy czas, powinieneś przynajmniej zwrócić uwagę na odpowiednią kasetę lub nawet pomyśleć o podwójnej korbie.
Rowery szutrowe: zwróć uwagę na oczka
Kolejną cechą rowerów szutrowych są oczka montażowe na rowerze do mocowania dodatkowych uchwytów na butelki, a nawet bagażników i toreb na wycieczki rowerowe i kilkudniowe wycieczki. W tym przypadku ważne jest, aby dokładnie przyjrzeć się przed zakupem: podczas gdy niektóre rowery umożliwiają montaż na pełnym gazie i oferują oczka do przednich i tylnych bagażników, trzy lub więcej uchwytów na butelki, torby na górną rurę i inne, inne pozwalają tylko na zamocowanie błotników.
Po co mi rower szutrowy?
Teraz, kiedy mamy już wyjaśnione, co znajduje się w rowerze szutrowym, naturalnie pojawia się pytanie, po co mi taki rower w ogóle. Właściwie nie można dokładnie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ obszar zastosowania zależy ostatecznie od Ciebie.
Alternatywa dla drogowców
Z jednej strony rower szutrowy może być pożądaną alternatywą dla kolarzy wyścigowych, którzy chcą zrobić mały objazd do lasu lub leśną drogą na swoich zwykłych trasach po asfalcie. Tutaj rower szutrowy z odpowiednim przełożeniem i tylko lekko wyprofilowanymi oponami może zapewnić dodatkową frajdę.
Szybkość dla rowerzystów MTB
Na drugim końcu spektrum znajduje się rowerzysta górski, który chciałby być trochę szybszy w umiarkowanym terenie. Oczywiście możesz też jeździć normalnym MTB po szosie. Jednak na rowerze szutrowym z odpowiednimi oponami jesteś znacznie szybszy na szosie i możesz również zabrać ze sobą łatwą trasę.
Maszyny do pakowania rowerów flotowych
Wreszcie, rowery szutrowe to także dobry wybór dla entuzjastów bikepackingu i przygód. Wiele z nich oferuje swobodną geometrię, która nie męczy nawet podczas wielodniowych wypraw i zachęca jeźdźca do odkrywania. Przy założeniu odpowiednich możliwości mocowania bagażu nic nie stoi na przeszkodzie do przeżycia przygody.
Co jest potrzebne do prawidłowego żwirowania?
Na to pytanie nie można odpowiedzieć tak ogólnie, ponieważ oczywiście zależy to również w dużym stopniu od obszaru zastosowania. Jeśli chcesz więcej jeździć po szosie i chcesz tylko skorzystać z okazji, aby zrobić objazd do lasu lub przejechać od czasu do czasu nieutwardzoną ścieżką, prawdopodobnie wybierzesz nieco zmodyfikowaną konfigurację roweru szosowego i będziesz używać zwykłych pedałów szosowych lub butach, a także czuć się najwygodniej tylko z lekko wyprofilowanymi oponami i szybkim przełożeniem.
Tym, którzy naprawdę chcą oddać się szutrowej zabawie, polecamy konfigurację zorientowaną na jazdę terenową. Zaczyna się to już od klasycznych pedałów i butów MTB, ponieważ z nimi jesteś po prostu bardziej elastyczny i czasami możesz przejść kilka metrów. Powinieneś także pomyśleć o tym, czy Twój rower szutrowy ma odpowiednie opony lub czy zmiana na lepszą przyczepność lub mniejszy opór toczenia ma sens.
Oczywiście ważne jest również, aby zastanowić się, czy masz przy sobie odpowiednie narzędzia, aby móc działać, jeśli dojdzie do najgorszego. Chodzi o kwestie takie jak: Czy mam odpowiednią dętkę zastępczą? odpowiednia pompa? właściwe mini narzędzie?
Jeśli chodzi o odzież, branża już podejmuje temat rowerów szutrowych i coraz częściej prezentuje specjalną odzież do użytku szutrowego. Na przykład firma Löffler lub włoski producent Sportful, który dzięki nowej linii Giara Gravel oferuje sportowym motocyklistom Gravel odpowiedni strój wykonany z wysokiej jakości i wytrzymałych materiałów oraz zapewnia większy komfort, wydajność, miejsce do przechowywania, a tym samym więcej zabawy.
Schreibe einen Kommentar