Test: Na pierwszy rzut oka wszystkie siodła są w jakiś sposób takie same. Ale jeśli zajmiesz się tematem bardziej intensywnie, a nawet wypróbujesz różne modele, szybko przekonasz się, że każde siodło ma swoją specyfikę. Dzięki koncepcji Fizik Spine każdy jeździec powinien mieć możliwość wyboru idealnego siodła w oparciu o swój indywidualny typ. Oprócz odpowiedniego kształtu siodełka, Fizik oferuje również warianty konstrukcji siodełka, aby dostosować je do odpowiedniego obszaru użytkowania. Z Fizik Arione R1, Arione R3 Regular i Arione R3 Open EVO przetestowaliśmy trzy różne modele z serii Arione.
Już na samym początku naturalnie zadaliśmy sobie pytanie, czym charakteryzuje się dobre siodło, ponieważ, jak już wspomniano, chodzi o bardzo indywidualne punkty. Z jednej strony jakość wykonania była dla nas oczywiście bardzo ważna, ponieważ nic nie może być bardziej irytujące niż pomarszczony materiał wierzchni, który prawie na pewno doprowadzi do problemów z siedzeniem. Oczywiście w naszym przypadku ważną rolę odgrywa również kompatybilność z odpowiednim obszarem zastosowania. Czy naprawdę istnieją różnice, czy jedno siodło jest naprawdę bardziej odpowiednie do jazdy po szutrze, a drugie jest bardziej przeznaczone do użytku na szosie?!
Koncepcja kręgosłupa Fizika
Zgodnie z Fizik Spine Concept Evo typy jeźdźców są określane na podstawie elastyczności i rotacji miednicy, w wyniku czego dobierane jest odpowiednie siodło. Ponieważ elastyczność kręgosłupa i rotacja miednicy określają, które siodło pasuje do danego jeźdźca. W tym celu nazwano następujące kategorie:
• Snake – ma dużą elastyczność ciała i brak rotacji miednicy podczas pedałowania; potrzebuje płaskiego siodła, Fizika Arione
• Kameleon – wykazuje średnią elastyczność ciała i niską rotację miednicy podczas kopania; wymaga profilu pośredniego, Fizik Antares.
• Bull – Niska elastyczność ciała i duża rotacja miednicy podczas pedałowania; potrzebuje skręconego siodła, fizik aliante.
Fizik Arione R1 Versus EVO Regular — wysokiej klasy wyścigówka
Nowy Fizik Arione R1 oferuje kolarzom wyścigowym niezrównany poziom komfortu dzięki technologii Versus i koncepcji Spine. Ważące zaledwie 185 gramów siodło oferuje optymalne połączenie wydajności, komfortu i niskiej wagi. Podczas montażu zwróciliśmy uwagę na szorstkie rozpórki, które zostały opracowane zgodnie z systemem Braided Carbon System i mają zapewnić siodłu znacznie większe wsparcie bez konieczności jego dokręcania.
Cechą szczególną Fizik Arione R1 jest technologia nowej serii Versus Evo. Łączy to sprawdzone zalety systemu Spine Konzept Evo i kanału Versus, aby zapewnić rowerzystom szosowym wysoki poziom komfortu. Versus to podstawowa koncepcja z ergonomicznym kanałem biegnącym przez całą długość siodła. Wszystkie siodła Fizik Versus, w tym Fizik Arione R3, mają podłużny kanał o głębokości 7 mm, który zmniejsza nacisk na tkankę miękką. W ten sposób możesz uniknąć punktów nacisku i zapewnić lepsze rozłożenie nacisku, aby jazda była bardziej komfortowa. Podczas naszych jazd testowych można było wyraźnie poczuć, jak nacisk został zdjęty z tkanki miękkiej i rozłożony na otaczające regiony.
Aby zwiększyć elastyczność pokrycia siodełka, tj. materiału wierzchniego, odporna na ścieranie osłona Light Microtex nie jest już przyklejana do podstawowej wyściółki Comfort Core podczas konstruowania Fizik Arione R1, co zapewnia przyjemniejsze wrażenia z jazdy. Tutaj cała seria Fizik Versus Evo została zaprojektowana z nylonową skorupą wzmocnioną włóknem węglowym, która ma elastyczność strukturalną, aby dostosować się do sił działających między kolarzem a drogą. W najszerszym miejscu siodła tak zwana technologia Wing Flex dopasowuje się również do kształtu wewnętrznych ud, dzięki czemu nie musisz się już martwić o otarcia od wewnątrz. Ze względu na wygodną i niezwykle lekką konstrukcję w połączeniu z dobrym rozkładem nacisku, Arione R1 Versus EVO jest dla nas idealnym wyborem dla rasowych kierowców wyścigowych i tych, którzy chcą nimi zostać.
Fizik Arione R3 Regular – Wszechstronny
Fizik Arione R3 wyróżnia się przede wszystkim swoją długością. Ponieważ jest dłuższe niż jakiekolwiek inne siodło i biegnie całkowicie płasko od nosa do końca siodła. Pozwala to znaleźć optymalną pozycję siedzącą, ponieważ masz wystarczająco dużo miejsca do poruszania się. Wąski nos może być nieco irytujący, ponieważ ciśnienie może się tam koncentrować. Ze względu na długość można prawie przechylić miednicę tak, że prawie leżysz na siodełku, co może być bardzo wygodne, zwłaszcza w aerodynamicznych pozycjach siedzących.
Technicznie rzecz biorąc, Fizik Arione R3 jest wyposażony w kompozytową nylonową skorupę z laminowanym szkłem, która zapewnia doskonałe wsparcie przy zoptymalizowanej sztywności przy niższej wadze. Dzięki tak zwanej technologii Wing-Flex poprawia się elastyczność zewnętrznej krawędzi siodła, gdzie uda jeźdźca stykają się z siodłem. Ważący dokładnie 200 gramów Arione R3 oferuje szeroki zakres zastosowań dzięki swojemu długiemu kształtowi i jest szczególnie polecany początkującym sportowcom. Dla nas to siodło jest kompletnym, wszechstronnym siodłem, którego można używać w dowolnym miejscu.
Fizik Arione R3 Open Regular – Wygodny
Jak sama nazwa wskazuje, Fizik Arione R3 Open charakteryzuje się otworem na środku siodełka. Dzięki anatomicznemu kształtowi i zaawansowanej technologii, materiałom i wysokiej jakości wykończeniu, Arione R3 Open jest siodłem dla tych, którzy chcą płaskiego profilu siodła i wycięcia, aby uniknąć ucisku i drętwienia. Wycięcie pośrodku jest niezwykle wygodne, szczególnie na wyboistym podłożu, bez nieprzyjemnego ucisku w okolicach.
Arione R3 Open ma nylonową skorupę wzmocnioną włóknem węglowym i mocną, odporną na korozję szynę K:ium. Warstwa pianki Comfort Core pod czystą, trwałą powłoką Microtex zapewnia komfort, który jest wzmocniony przez w pełni anatomiczne wycięcie, zmniejszając nacisk na wrażliwe tkanki miękkie jeźdźca i zapewniając, że są one wspierane na całej powierzchni siodła.
Dzięki anatomicznie wyciętemu kształtowi oraz zaawansowanej technologii, materiałom i obróbce, Arione R3 to wydajne siodło dla tych, którzy potrzebują płaskiego profilu siodła i wycięcia, aby uniknąć ucisku i drętwienia. Dla nas siodło służy nie tylko na dłuższe wyprawy szosowe, ale ze względu na swoją wygodę idealnie pasuje również do roweru crossowego czy szutrowego. Podczas naszego testu udało nam się tutaj określić największe zalety technologii Open, ponieważ z jednej strony nacisk rozkłada się wyjątkowo dobrze nawet na nierównym podłożu, az drugiej strony konstrukcja R3 Open nieco pochłania również mniejsze uderzenia.
Fizik ICS - interfejs zapewniający większą kompatybilność
Każde z siodełek Fizik ma interfejs ICS w podstawie siodełka, który pozwala na szybkie i łatwe mocowanie i zdejmowanie akcesoriów Integrated Clip System, takich jak sakwy Fizik Kli:k lub światła Fizik Lumo i Blin:k, do których nie potrzeba narzędzi są potrzebne.
Maks Hochreuter mówią
Witaj Florianie
Uważam Twój artykuł za bardzo interesujący, ale nie do końca wszystko rozumiem. Te pytania mnie dotyczą:
1. Czym dokładnie jest „rotacja miednicy podczas pedałowania”. Czy ta cecha zmienia się z wiekiem?
2. Jak mogę stwierdzić, czy jestem typem węża, kameleona czy byka?
Jestem seniorem i jeżdżę eMTB. Robię wycieczki po drogach asfaltowych i gruntowych, rzadziej po wyboistych szlakach. Obecnie jeżdżę na siodle Selle Royal eZone. On jest w porządku. Wyobrażam sobie jednak, że mogą być dla mnie jeszcze lepsze siodła. Nie jestem pewien, jak postępować. Czy masz sugestię?
– Niska elastyczność ciała i duża rotacja miednicy podczas pedałowania; potrzebuje skręconego siodła, fizik aliante.
Maks Hochreuter mówią
Witaj Florianie
Uważam Twój artykuł za bardzo interesujący, ale nie do końca wszystko rozumiem. Te pytania mnie dotyczą:
1. Czym dokładnie jest „rotacja miednicy podczas pedałowania”. Czy ta cecha zmienia się z wiekiem?
2. Jak mogę stwierdzić, czy jestem typem węża, kameleona czy byka?
Jestem seniorem i jeżdżę eMTB. Robię wycieczki po drogach asfaltowych i gruntowych, rzadziej po wyboistych szlakach. Obecnie jeżdżę na siodle Selle Royal eZone. On jest w porządku. Wyobrażam sobie jednak, że mogą być dla mnie jeszcze lepsze siodła. Nie jestem pewien, jak postępować. Czy masz sugestię?
Hans mówią
Jeździłem R1 i myślę, że raport jest bardzo dobry i bardzo odpowiedni pod względem komfortu itp. Niestety siodło pękło w środku po 2 miesiącach prawidłowego montażu.