Test: Nicolai – mała firma zatrudniająca około 25 pracowników od ponad 20 lat buduje ramy aluminiowe „made in Germany” w wiosce Lübbrechtsen w północnych Niemczech. Od kilku lat firma Nicolai znana jest ze swojej koncepcji ramy - Geolution (długa, płaska i stroma). Polegają również na tej koncepcji w przypadku roweru na szlaki, ION G13 TechLine. Jak ION G13 TechLine radzi sobie na szlaku i czy koncepcja się sprawdza?
Technologia Nicolai ION G13: rama/geometria
Geolution to koncepcja geometrii, która leży u podstaw wszystkich obecnych modeli ram Nicolai. W ciągu ostatnich trzech lat ta droga była konsekwentnie realizowana. Koncepcja opiera się na wiedzy, że większy rozstaw osi, mniejszy kąt skrętu kierownicy i bardziej stromy kąt siedzenia sprawiają, że rower jest szybszy, płynniejszy, łatwiejszy do wspinania się i bezpieczniejszy. Kierowca jest zintegrowany z rowerem dzięki dużemu zasięgowi, stromym kącie siedzenia i dużemu rozstawowi osi, dzięki czemu środek ciężkości jest optymalnie zlokalizowany między przednią i tylną osią koła.
Rama wykonana jest z zestawu rur aluminiowych 7000, zoptymalizowanych frezowanych części i uderzających spawów wykonanych przez Nicolai. Wbudowany tylny koniec Boost zapewnia dodatkową sztywność i swobodę opon. Poczwórnie uszczelnione łożyska kulkowe we wszystkich punktach obrotu powinny zapewniać czułą reakcję i minimalną konserwację. Nawet jeśli obecnie na większości ram można znaleźć tylko 1-biegową przerzutkę, Nicolai nadal oferuje opcję zamontowania przedniej przerzutki i 2-biegowej korby. Istnieje również mocowanie ISCG05 do prowadnicy łańcucha lub osłony na ramie.
Aby móc jeszcze lepiej dostosować ION G13 do potrzeb motocyklistów, klucz ET zintegrowany z mocowaniem tylnego amortyzatora ma ustawienia niskie i wysokie. W zależności od pozycji geometria jest o 0,7° bardziej stroma lub bardziej płaska, a suport jest wyższy lub niższy. Kolejny szczegół: linki są mocowane na zewnątrz ramy za pomocą frezowanych CNC uchwytów - nie są tu potrzebne żadne plastikowe klipsy ani opaski kablowe. Wszystkie ramy Nicolai są dostępne w pięciu różnych rozmiarach ram od S do XXL. Kierowcy o wzroście od 1,60 m do ponad 2 m powinni znaleźć tutaj to, czego szukają.
W przeciwieństwie do innych producentów, którzy starają się, aby wygląd był jak najbardziej czysty, Nicolai formalnie prezentuje swoje spawy i frezowane części na ramie. To, czy ci się to podoba, czy nie, jest oczywiście kwestią gustu. W każdym razie uważam, że to dobrze, że firma nadal produkuje swoje ramy w Niemczech, a nie jak wiele innych firm na Dalekim Wschodzie.
Nicolai ION G13 TechLine: Wyposażenie
Ramki do zdjęć | Nicolai ION G13 |
widelec amortyzowany | RockShox Pike RCT3 140mm |
niemy | RockShox Monarch RT3 |
wirniki | DT Swiss EX 1501 30mm 29" |
Opona VR | Continental Mountain King II 2.4" Ochrona 29" |
Tętno opon | Continental Mountain King II 2.4" Ochrona 29" |
przerzutka tylna | Sram X01 Eagle, 12-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Sram X01 Eagle, 12-rzędowa |
korba | Sram X01 Eagle Boost, 170mm, 32T |
przerzutka | |
Hamulec | Magura MT5, 2-palcowe dźwignie hamulca |
tarcze hamulcowe | 203 / mm 180 |
sztyca | Bikeyoke Revive 2.0 160mm |
siodło | Ergon SMA30 Komp |
trzon | Trzonek HNF 35/31.8 |
Lenker | Renthal Fatbar 780x20mm wznios |
Istnieją dwa różne modele Nicolai ION G13, które różnią się jedynie elementami sprężynowymi i hamulcami. Wariant QLFLine jest dostępny od 6999 euro. Testowany przeze mnie TechLine już od 5999 euro. Oba modele są wyposażone w Sram XO1 Eagle. Zapewnia to 500% przepustowości tłumaczenia i jest już popularne wśród wielu entuzjastów rowerów.
Na kokpicie znajduje się kierownica Renthal Fatbar o długości 780 mm i wzniosie 20 mm. Jest utrzymywany przez trzpień HNF 35 mm. Chwyty Ergon GE1 i siodełko Ergon SMA30 Comp zapewniają niezbędne informacje zwrotne dla jeźdźca. Dzięki Nicolai ION G13 TechLine kolarz zostaje zatrzymany na szlaku za pomocą Magury MT5. Hamulec ten znany jest z bardzo silnej i łatwej do kontrolowania siły hamowania.
Wariant TechLine wykorzystuje komponenty Rock Shock do elementów sprężynowych. W widelcu amortyzowanym zastosowano zmodyfikowany Rock Shock Pike RCT 3 ze skokiem sprężyny 140 mm. Ich tłumienie charakteryzuje się dużym i niezwykle miękkim ugięciem sprężyny. Dzięki standardowi Boost opony 27,5 Plus można bez problemu użytkować. Mówiąc o oponach: kompletny rower ION G13 jest dostarczany z 1501-calowymi kołami DT Swiss EX 29 o szerokości 30 mm. Continental Mountain King 2.4 są używane z przodu iz tyłu. Dobrze znany amortyzator Rock Shock Monarch RT3 Debon Air pracuje na tylnym trójkącie. Można to regulować w trzech etapach - otwarcie, pedał i blokada. Blokada zapewnia jeszcze większy spokój na tylnym końcu pod górę. Tylny koniec to klasyczny czterobelkowy układ zawieszenia, który dzięki dużym łożyskom ma zapewniać precyzyjną reakcję.
Jasne jest, że Nicolai wkłada dużo miłości w szczegóły. Takich jak grawerowany model, rozmiar w wsporniku siodełka lub ION jako wzmocnienie ramy. Część frezowana CNC, która nie pochodzi od Nicolai - zacisk siodełka. Pochodzi od brytyjskiego producenta Hope. Do sztycy zastosowano Bikeyoke Revive 2.0 z obniżeniem o 160 mm. Można to łatwo odpowietrzyć dzięki najprostszej technologii (tutaj, aby przetestować Bikeyoke Revive).
Nicolai ION G13 techline: Na szlaku
Na takich rowerach terenowych jeżdżę na torze testowym w takich samych warunkach, jak to tylko możliwe. Istnieją dwa warianty tras - bardziej płaskie i szersze pojedyncze szlaki oraz trudniejsze, węższe szlaki, aby odkryć możliwą różnorodność i ograniczenia. Testowałem Nicolaia w rozmiarze XL przy wzroście prawie 2 m. Podejście prowadzi głównie drogami szutrowymi. Nicolai ION G13 wspina się bardzo dobrze dzięki długim tylnym widełkom i pionowemu kątowi rury podsiodłowej. Przednie koło zawsze pozostawało na ziemi. Jak prawie można się było spodziewać, G13 jest sam w sobie niezwykle szybki ze względu na duży zasięg i wynikający z tego wyjątkowo płynny zjazd. Z drugiej strony na zakrętach od rowerzysty wymaga się dużo aktywnej pracy, ponieważ jego długość utrudnia manewrowanie na zakrętach niż porównywalne rowery terenowe w tej klasie.
Pomimo ogromnego bezpieczeństwa i stabilności, jakie zapewnia rower, w pewnym momencie dochodzisz do obszaru, w którym skok 130 mm z tyłu już nie wystarcza. Ze względu na dużą progresję amortyzator nie jest już w stanie odpowiednio podążać za bardzo szybkimi, mocnymi uderzeniami, co oznacza, że tylny koniec zauważalnie twardnieje. Niemniej jednak motocykl pozostaje łatwy do kontrolowania i pozostaje na kursie.
Podczas testu miałam na sobie koszulkę PEARL iZuMi Divide Top w rozmiarze L. Koszulka jest bardzo długa i jest specjalnie przedłużona z tyłu dla obszaru MTB. Alpina TWIST FIVE CM+ jest idealna na słoneczne dni. Kolor IXS Trail RS Evo bardzo dobrze komponuje się z całością.
Sieć
Schreibe einen Kommentar