Nowości produktowe: Plotki się skończyły. Na skraju Pucharu Świata XC w Nove Mesto, Shimano zaprezentowało dziś nową topową grupę MTB XTR. Jest wiele wiadomości do przekazania. Oprócz nowej kasety 10-51 z nowym standardem wolnego koła, dostępny jest również 4-tłokowy hamulec i związane z nim nowe komponenty. Podsumowaliśmy wszystkie informacje o Shimano XTR 2019.
Wiele spekulowano w ciągu ostatnich kilku dni i tygodni - teraz jest to oficjalne. Shimano wprowadza zupełnie nową grupę XTR na rok 2019, która jest czymś więcej niż tylko małym liftingiem i nosi nazwę Shimano XTR M9100. Z niecierpliwością oczekiwano, aby zobaczyć, czy Shimano wskoczy w przyszłości na 12-biegową modę. Odpowiedź: Tak! Chociaż Shimano XTR 2019 będzie dostępny również w wersji 12-biegowej z szeroką kasetą 10-51(!), jedna wersja ma jeszcze 11 zębatek na tylnym kole - ale o tym później. Jednak aby pomieścić zębatkę 10 nowej kasety, wymagany jest również nowy wolnobieg. Shimano idzie tutaj własną drogą i nie korzysta z ustalonego już standardu XD stworzonego przez firmę Sram.
Jest też coś nowego z przodu hamulca: po raz pierwszy grupa XTR jest teraz dostępna z opcjonalnym wariantem 4-tłokowym, a jednostki nadajnika również zostały całkowicie przeprojektowane. Obejmuje to również nowy standard I-SPEC - I-SPEC EV, który niestety ponownie nie będzie kompatybilny z poprzednimi wersjami.
Shimano wyraźnie postrzega swój XTR jako grupę czysto wyścigową. Jednak w przeszłości termin wyścigi rowerów górskich miał na myśli jasny obraz, a dziś obejmuje on trudne jak skała, 8-godzinne wyścigi maratońskie po trudne etapy enduro. Wymagania dotyczące komponentów są odpowiednio różne. Shimano chciałby teraz wziąć ten fakt pod uwagę w XTR 2019.
Shimano XTR 2019: Trzy kasety z zasięgiem do 510%.
Wyjaśnijmy najważniejszą rzecz na samym początku: tak, nowy XTR Shimano ma teraz również 12 biegów. Kaseta o najszerszym zakresie ma zakres 10-51 i przy zasięgu 510% oferuje nieco więcej niż konkurencja ze Srama. Alternatywnie, Shimano oferuje również wariant 10-45 skierowany do tych, którzy mogą zaakceptować poświęcenie w zakresie, jeśli są mniejsze stopnie przełożeń. Skoro mowa o skokach biegów: poczyniono wielkie starania, aby mimo dużego pasma uzyskać harmonijną gradację.
Shimano XTR 10-51 Kassette: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
Shimano XTR 10-45 Kassette: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45
Oferowany jest również wariant specjalny ze specjalną kasetą 10-45 z 11 biegami: Ideą było zapewnienie większej przestrzeni korpusowi piasty poprzez węższą szerokość całkowitą, a tym samym zapewnienie bardziej stabilnych kół. Ta opcja jest wyraźnie skierowana do segmentu Enduro. Mały downer: Nowa 10-biegowa kaseta 45-11 nie jest kompatybilna z konwencjonalnymi 11-biegowymi napędami Shimano.
Shimano XTR 2019: Nowy wolnobieg Micro Spline i ciche piasty
Aby zrobić miejsce na małą 10-biegową zębatkę nowych kaset, Shimano musiało pożegnać się z konwencjonalną konstrukcją wolnobiegu. Teraz były dwie lub trzy możliwości. Najbardziej oczywistym dla użytkowników końcowych byłoby poleganie na sprawdzonym wolnobiegu XD, którego Sram i kilku innych producentów kaset również używa w swoich produktach. Ale oczywiście: niechętnie korzystałbyś z technologii dużego konkurenta, a XD Freehub też nie jest całkowicie pozbawiony wad. Co więcej, można było polegać na rozwiązaniach mniejszych producentów, takich jak MiniDriver od OneUp czy Hope. Jednak te systemy mają również swoje małe problemy z ząbkowaniem i zostały wykluczone w przypadku Shimano.
Jako trzecią i ostatnią opcję zdecydowali się opracować własną: Nowy wolnobieg nazywa się Micro Spline, a jego funkcjonalność przypomina dobrze znany wolnobieg Shimano: Kaseta jest po prostu wsuwana na korpus piasty i mocowana za pomocą pierścienia blokującego. Główna różnica nowego wolnobiegu polega na jego mniejszej średnicy, która zapewnia miejsce na 10 zębatek. Jako wersja specjalna wolnobieg Micro Spline jest również dostępny w wersji krótkiej, specjalnie dla nowej 11-rzędowej kasety 10-45. W ten sposób sama piasta może być szersza - ale oznacza to również, że kaseta i wolnobieg są kompatybilne tylko ze specjalnymi piastami.
Nowy wolnobieg zawiera również nowe piasty: Są one dostępne do klasycznego szprychowania i prostego ciągnięcia i są wyposażone w nową technologię Sylence: Jak sama nazwa wskazuje, moc tkwi tutaj w najprawdziwszym znaczeniu tego słowa: wolnobieg jest prawie niesłyszalny podczas skręcania, co jest zasługą zoptymalizowanego mechanizmu w obszarze zapadek, który ma za zadanie zmniejszyć opór.
Można przypuszczać, że wielu producentów piast i kół będzie już dysponowało odpowiednimi wolnymi kołami, zanim nowy XTR trafi do sprzedaży we wrześniu przyszłego roku.
Jeśli chodzi o wymiary, nowe piasty XTR występują w najpopularniejszych wymiarach: albo klasyczne z osią przelotową 15 mm i szerokością 100 mm z przodu i 12×142 z tyłu, albo w aktualnych wymiarach Boost.
Shimano XTR 2019: Trzy przerzutki tylne i korby z opcją napędu 2×12
Nawet nie rozmawialiśmy o nowej korbie, przerzutkach tylnych i przerzutce przedniej. Tak, dokładnie: Shimano pozostaje wierne przedniej przerzutce i oferuje maratończykom, na przykład, opcję napędu 2×12 z rewelacyjną przepustowością 690%. Ale najpierw przejdźmy do korby. W porównaniu do swojego poprzednika przeszedł lifting optyczny i znacznie odchudził: mówi się, że jest nawet o 80 g lżejszy niż jego bezpośredni poprzednik. Z jedną tarczą waży 511g, w konfiguracji 2x 596g. Nic się nie zmieniło pod względem standardów: wały 24 mm nadal obracają się w suportze.
Podczas mocowania tarcz korbowych całkowicie zrezygnowano z pająka korby, a zasada bezpośredniego montażu jest stosowana całkowicie i konsekwentnie: tarcze są przykręcane bezpośrednio do ramienia korby od wewnątrz - niestety do tego potrzebne będzie specjalne narzędzie. W zestawie z dwiema tarczami są one skręcone ze sobą - więc większa tarcza ma zintegrowany pająk. Znajomi z przednią przerzutką otrzymają początkowo tylko wariant 28-38t – w tej chwili nie wiemy, czy będzie to kontynuowane w przyszłości.
Przejdźmy do rozdzielnic. Tutaj będą trzy sztuki. M9100 jest dostarczany z krótką lub długą klatką. Ten pierwszy powinien oferować większy prześwit w połączeniu z kasetą 10-45, długi koszyk zapewnia miejsce na mocną zębatkę 51. Trzeci wariant to specjalna wersja 2×12 dla tych, którzy posiadają również przednią przerzutkę. Wszystkie przerzutki tylne mają teraz rolki z 11 zębami zamiast 13, aby umożliwić lepsze prowadzenie przy większym skosie. Jeśli zdecydujesz się na nową 10-rzędową kasetę 45-11, możesz ograniczyć przerzutkę małym przyciskiem i używać wszystkich nowych 12-rzędowych przerzutek tylnych z kasetą. Nie oznacza to jednak, że system jest kompatybilny z wcześniejszymi 11-biegowymi napędami.
W temacie przerzutek przednich: Tutaj są tylko warianty bocznego obrotu w mocowaniu D, E i M. Dźwignia zmiany biegów jest tutaj dobrze rozwiązana: tutaj polegasz na konstrukcji z jedną dźwignią z tylko jedną dźwignią: po naciśnięciu łańcuch przesuwa się na duże skrzydło, a dźwignia się włącza. Ponowne naciśnięcie zwalnia go i łańcuch opada z powrotem na mały listek. Fajny pomysł.
Shimano XTR 2019: Nowe 4-tłoczkowe hamulce i mocowanie I-SPEC-EV
O krok dalej do hamulców - tutaj również nowości dla nowej grupy XTR. W przyszłości oferowane będą również warianty z dwoma i czterema tłokami: zaciski hamulcowe, podobnie jak nadajniki, zostały całkowicie przeprojektowane. Wersja 4-tłokowa powinna spodobać się zawodnikom enduro i grawitacyjnym, oferować o 20% większą siłę hamowania niż mniejsza wersja i być na poziomie hamowania z hamulcami grawitacyjnymi Zee i Saint.
W przypadku dźwigni hamulca szczególnie zauważalny jest zacisk, który przesunął się na środek. Cała jednostka powinna być znacznie sztywniejsza niż wcześniej i dawać bardziej bezpośrednie odczucie. Najważniejsze tutaj: cały nadajnik obraca się lekko w kierunku kierownicy, gdy jest ciągnięty, gdzie jest następnie podparty. Mały gumowy zderzak chroni przed śladami na kierownicy.
Wersja 2-tłokowa nie wymaga Servo Wave i beznarzędziowej regulacji zasięgu dźwigni. Dzięki temu jest prawie 40 g lżejszy na dźwignię niż odpowiadająca jej wersja enduro.
Niestety, nowe dźwignie są również dostarczane ze zaktualizowanym standardem montażu I-SPEC: I-SPEC-EV. Jeśli nazwa nic ci nie mówi: w Shimano jest to oznaczenie bezpośredniego połączenia dźwigni hamulca i zmiany biegów z zaciskiem. Nowy standard oferuje w szczególności jedną rzecz, a mianowicie więcej możliwości regulacji: Dźwignię zmiany biegów można w ten sposób przechylić o 14 mm w kierunku poprzecznym, a także przechylić i/lub przesunąć do przodu lub do tyłu. Niestety, nowy standard montażu znowu nie jest kompatybilny wstecz.
Shimano XTR 2019: Porównanie wag i zasięgu
Grupa | |||
---|---|---|---|
Shimano XTR9000 2x11 | 24 / 34 | 11-42 | 494% |
Shimano XTR9000 1x11 | 32 | 11-42 | 381% |
Shimano XTR9100 2x12 | 28 / 38 | 10-45 | 692% |
Shimano XTR9100 1x12 | 32 | 10-51 | 510% |
Shimano XTR9100 1x11 | 32 | 10-45 | 450% |
Baran Orzeł | 32 | 10-50 | 500% |
Składnik | Konfiguracja | Waga |
---|---|---|
korba | 1x 32t | 511g |
korba | 2x 28/38 | 592g |
w Kassetten | 10-51 | 359g |
w Kassetten | 10-45 | 349g |
w Kassetten | 10-45 11-rzędowa | 299g |
łańcuch | 242g | |
dźwignia zmiany biegów | 12-krotnie | 121g |
dźwignia zmiany biegów | Jednodźwignia | 79g |
przerzutka tylna | R9100-SGS | 237g |
przerzutka tylna | R9100GS | 240g |
przerzutka | M9100-D/E | 88g |
dźwignia hamulca | XC / 2 tłoki | 312g (para) |
dźwignia hamulca | Enduro / 4 tłoki | 385g (para) |
suwmiarka | XC / 2 tłoki | 312g (para) |
suwmiarka | Enduro / 4 tłoki | 385g (para) |
Shimano XTR 2019: dostępność i ceny
Shimano XTR M9100 będzie prawdopodobnie dostępny jako grupa mechaniczna od września przyszłego roku. Wariantu Di2 należy spodziewać się dopiero w przyszłym sezonie. Obecnie nie ma informacji o cenach - dodamy je, gdy tylko otrzymamy odpowiednie informacje.
Schreibe einen Kommentar