Test: Wizją i absolutnym celem Pivot Cycles jest projektowanie i budowanie rowerów, które przenoszą doświadczenie i definicję kolarstwa na nowy poziom. Dla amerykańskiego producenta high-end, który zawsze był w stanie wywołać u wielu motocyklistów poczucie „absolutnie chcę mieć” poprzednią gamą modeli, krok w kierunku napędu elektrycznego to zdecydowanie nowy poziom. Pivot Shuttle to pierwszy zelektryfikowany rower górski firmy Pivot – czy dorównuje bezdyskusyjnie wysokim poziomem pozostałym modelom? Przetestowaliśmy to.
Pivot Shuttle ma teraz matowe wykończenie i jest w nowoczesnym, jasnoniebieskim kolorze z czarnymi i żółtymi akcentami w redakcji Velomotion. Przy bliższym przyjrzeniu się czarne obszary ramy pokazują surową strukturę węgla, a tym samym optycznie podkreślają szlachetny charakter EMTB. Mówiąc o węglu: Shuttle jest dostępny tylko z ramą wykonaną z drogiego, lekkiego włókna węglowego. Do wyboru są rozmiary S, M, L i XL, dlatego Pivot powinien pasować na kierowców o wzroście od 162 cm do 200 cm. Obecnie prawie żaden inny E-MTB w tej klasie podróży z zawieszeniem nie oferuje tego.
Akumulator napędu Shimano jest dobrze zintegrowany z dolną rurą, jedynie wskaźnik poziomu naładowania akumulatora oraz włącznik/wyłącznik są dyskretne i łatwe w użyciu za masywną obudową. Właściwy napęd jest również zgrabnie zintegrowany i chroniony stabilną osłoną na spodzie – ta oczywiście również jest wykonana z włókna węglowego. Uwagę zwraca typowy dla Pivota system tylnego trójkąta dw-link, zoptymalizowany we współpracy z Dave'em Weagle'em.
Jedynymi częściami ramy, które nie są wykonane z karbonu, są masywne, frezowane aluminium ugięcia systemu dw-link. Te ugięcia zostały specjalnie zaprojektowane i zoptymalizowane do użytku EMTB. 140 mm skoku tylnej osi jest tłumiony przez Fox Float Factory DPX2 EVOL. Jest to dostarczane ze specjalną melodią dla wahadłowca, która uwzględnia również nieco wyższą wagę systemu. Dzięki standardowi Boost w karbonowym tylnym trójkącie Pivot Shuttle z obręczą o szerokości 40 mm jest wystarczająco dużo miejsca na oponę o szerokości 3 cali.
Udany kompromis między właściwościami pod górę iw dół
Nowoczesne, agresywne geometrie są znacznie rzadsze w sektorze E-MTB niż w niezmotoryzowanych rowerach górskich. Wynika to głównie z faktu, że E-MTB ma nie tylko dobre właściwości zjazdowe, ale powinien być również co najmniej tak samo odpowiedni do wspinaczki. Przechodząc od razu do sedna: obszerne jazdy próbne z wahadłowcem potwierdziły jedno i drugie. Kąt skrętu wynoszący 65,8° jest wystarczająco luźny do technicznych i stromych zjazdów, ale nadal nie jest zbyt luźny, aby błyszczeć na zablokowanych podjazdach. Kąt siedziska wynoszący 74° ponownie podkreśla tę orientację. Kąty główki i siedziska obejmują wszystkie cztery rozmiary ram Pivot Shuttle.
Geometria Pivot Shuttle
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 394 | 426 | 457 | 493 |
Pozioma rura górna (w mm) | 598 | 621 | 643 | 671 |
główka ramy (w mm) | 110 | 120 | 130 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 437 | 437 | 437 | 437 |
Rozstaw osi (w mm) | 1184 | 1208 | 1232 | 1262 |
Kąt skrętu (w °) | 65.8 | 65.8 | 65.8 | 65.8 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 425 | 445 | 465 | 490 |
Stosy (mm) | 602 | 612 | 621 | 630 |
Długość tylnego trójkąta wynosząca 436,9 mm dotyczy również wszystkich rozmiarów ram. Do testu mieliśmy Pivot Shuttle w rozmiarze L o wzroście 180 cm, który ma długość górnej rury 643,1 mm i zasięg 465,1 mm. Te wymiary, wraz z rozstawem osi wynoszącym 1232,7 mm, tworzą kombinację bardzo płynnej jazdy, a jednocześnie odpowiedniej do podjazdów. Uzupełnieniem jest FOX 36 Factory 29/27,5+ ze skokiem 150 mm i osią przelotową QR 110 mm.
Pełna integracja Shimano XT Di2
Lojalność wobec japońskiego producenta komponentów Shimano, którą pokazaliśmy podczas naszego Testowanie Pivot Switchblade znaleziony jest również rozpoznawalny w wahadłowcu obrotowym. Elektryczny rower górski jest spowalniany przez układ hamulcowy Shimano XT z klockami Ice-Tech. Na przedniej osi współpracują one z tarczą centralną o średnicy 203 mm, a na tylnej osi zastosowano nieco mniejszą tarczę o średnicy 180 mm. Pivot Shuttle jest napędzany intuicyjnym i cichym systemem Shimano StepsE8000 EMTB z tarczą 34T. Akumulator o łącznej pojemności 500 Wh ładuje się do pełna w około trzy godziny. Maksymalnie 30 km w połączeniu z 1000 hm było możliwe na jednym ładowaniu.
Ramki do zdjęć | Transfer węglowy |
widelec amortyzowany | Fox 36 Factory 29/27,5+ 150mm |
napęd | Shimano E8000 |
akumulator | 500Wh |
niemy | Fabryka pływaków Fox DPX2 |
wirniki | DT Swiss EB 1550 |
Opona VR | Maxxis Rekon 27,5+ TR120Tpi |
Tętno opon | Maxxis Rekon 27,5+ TR120Tpi |
przerzutka tylna | ShimanoXTDi2 |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXTDi2 |
korba | Shimano FC-E8050 34t |
przerzutka | Ohne |
Hamulec | ShimanoXT M8000 |
tarcze hamulcowe | Shimano Ice Tec 203/180mm |
sztyca | FoxTransfer 150mm |
siodło | Phoenix WTB Vigo Pro |
trzon | Zespół Phoenix Enduro/Trail |
Lenker | Karbonowy zespół Phoenix 35 mm / 760 mm |
Wszystkie niezbędne informacje o napędzie znajdziesz na małym, ale czytelnym wyświetlaczu, który jest zamontowany na środku kierownicy. Na wyświetlaczu Shimano można znaleźć nie tylko informacje o silniku, ale również informacje o tylnej przerzutce, czyli przełożeniu włączonym na kasecie. Dzięki pełnej integracji Di2 w połączeniu z napędem elektrycznym masz możliwość wykorzystania połączenia Bluetooth i aplikacji Shimano do sterowania przypisaniem spustów lub zdefiniowania rodzaju automatycznej skrzyni biegów. Kable wyzwalacza XT Di2 są starannie poprowadzone przez dyskretne gumowe pierścienie na spodzie kierownicy i nadają kokpitowi bardzo czysty wygląd.
Jest przełączany za pomocą tylnej przerzutki Shimano XT Di2 na 8000-rzędowej kasecie XT M11 z 11-46 zębami. Dźwignie hamulca obsługiwane jednym palcem układu hamulcowego Shimano XT można łatwo regulować nawet w rękawiczkach i bez użycia narzędzi. Schludny kokpit oparty jest na kierownicy Pivot Phoenix Team Carbon 35 mm o całkowitej szerokości 760 mm. Kierownica jest ścięta pod kątem na obu końcach, więc uchwyty Pivot Phoenix Team Pad-Loc są starannie zamocowane i oferują ogromny plus w tłumieniu dzięki dodatkowej przestrzeni utworzonej na zewnątrz. Cały kokpit jest przymocowany do koła za pomocą mostka Pivot Phoenix Team Enduro/Trail o średnicy 35 mm.
Wszystkie pociągi, przewody hamulcowe i linki poprowadzone są dyskretnie przez przykręcaną pokrywę do ramy. Dzięki systemowi Pivot Cable Port System późniejsze wewnętrzne prowadzenie nowych pociągów i kabli można rozwiązać w prosty i łatwy sposób. Siodło Phoenix WTB Vigo Pro jest wystarczająco wygodne na długie wyprawy, nawet bez wyściełanych spodenek.Zamontowane na sztycy Fox Transfer, można ją obniżyć o 150 mm (125 mm dla rozmiaru S), tworząc wystarczająco dużo miejsca, aby bez przeszkód przemieścić Pivot Shuttle pod Tobą zezwolić.
Koła EB1550 EMTB firmy DT Swiss o szerokości wewnętrznej 40 mm otrzymały autorską konstrukcję Pivot i są podstawą opon Maxxis. Maxxis Minion DHF o szerokości 2,8 cala jest zamontowany na przednim kole, a Maxxis Rekon+, również o szerokości 2,8 cala, jest zamontowany na tylnym kole, co zapewnia niski opór toczenia. Ta kombinacja zapewnia dobre zachowanie podczas pedałowania na podjazdach (jeśli jedziesz z niewielkim wsparciem lub bez wsparcia) i wystarczającą przyczepność przedniego koła nawet na śliskich i luźnych nawierzchniach.
Na wzmiankę zdecydowanie zasługują komponenty przeznaczone do użytku w E-MTB. Ze względu na wyższą masę 19,95 kg i dopuszczalną masę systemu 120 kg występuje znacznie większe obciążenie i większe siły działające na komponenty. Ale nie tylko waga ma większy wpływ na komponenty, ale także sposób jazdy, więc zwykle na podjazdach siedzisz w siodle i to znacznie szybciej niż rowery górskie napędzane siłą mięśni. Z powodu tego efektu na amortyzatory, siodło i koła działają większe siły, którym przeciwdziała dostosowana konstrukcja lub dostosowany tuning.
Przekonujący wszechstronny z (prawie) idealną równowagą
Ale dość szczegółów technicznych, choć są one ważne i dają obiektywną możliwość porównania, jeszcze ważniejsze są wrażenia z jazdy. Ponieważ pokazuje to, w jaki sposób poszczególne wymiary i komponenty oddziałują na siebie. Intensywne 280 kilometrów, 7000 metrów wysokości i dziesięć ładowań baterii to podstawa naszej oceny Pivot Shuttle. Jeśli spojrzeć na profil terenu, wszystko tam było. Asfaltowe i leśne drogi do korzeni i płynnych szlaków do mocno zablokowanych podjazdów i zjazdów. Pivot Shuttle okazał się naprawdę wszechstronnym talentem w tym mieszanym terenie.
Ale teraz na szlaki, po różnych klasycznych przejażdżkach nadszedł czas, aby zabrać się do pracy. Zablokowany zjazd, który na swoich dziesięciu kilometrach staje się coraz bardziej płynny - najpierw w jednym kierunku, potem w drugim. Zaczyna się od pierwszych stosunkowo płaskich metrów na asfalcie. Tutaj po raz pierwszy przetestowano różne poziomy wsparcia napędu. Shimano Steps E8000 ma trzy różne poziomy wsparcia. Wariant ECO+ zapewnia najmniejsze wsparcie i nadaje się do płaskiego podłoża lub niewielkich wzniesień. Poziom śladu jest zmienny w podporze, co oznacza, że im więcej mocy jest używane, tym wyższe jest podparcie. Napęd znajduje swój zenit na poziomie Boost, gdzie stale dostępne jest pełne wsparcie. ECO+ wystarcza do komfortowego toczenia, ale ogólnie można powiedzieć o napędzie Shimano: Poruszając się po płaskim w zakresie prędkości od 23 km/h do 26 km/h można czasem poczuć lekkie szarpnięcie silnika .
Poziom szlaku jest niezbędny na pierwszych kilku metrach szlaku, to zawsze właściwy wybór, niezależnie od tego, czy jest to luźna leśna gleba, wilgotne korzenie i kamienie, czy pojedyncze szlaki z dobrą przyczepnością. Pivot Shuttle pokonuje bardziej techniczne przejścia bez żadnych problemów i bez mrugnięcia okiem. Jednak luźny kąt skrętu powoduje, że wahadłowiec ma ochotę podnieść przednie koło z ziemi na bardzo stromych odcinkach, co można zrekompensować jedynie przesunięciem ciężaru ciała. Zmiana biegów pod górę, nawet pod obciążeniem, jest zawsze precyzyjna i łatwa za pomocą kciuka dzięki elektronicznemu wsparciu Shimano Di2. Transfer prowadzi nas przez kilka następnych kilometrów przez typowy krajobraz Lasu Bawarskiego wygodnie iz szerokim uśmiechem na twarzy.
Po krótkim oddechu jedziemy dalej i robi się bardziej stromo, bardziej blokowo, bardziej technicznie. To tutaj wahadłowiec może pokazać, do czego jest zdolny na podjazdach. Znajdź linię, wyjdź z siodła i podskocz bez żadnych problemów, ten E-MTB zdecydowanie zasługuje na to miano. Pivot Shuttle z łatwością pokonuje również te przejścia. Przybył na krótko przed szczytem, jednak granice tego, co jest możliwe, zostały osiągnięte, chyba że nazywasz się Danny MacAskill. Ponieważ noszenie roweru E-MTB na ramieniu nie należy do najłatwiejszych zadań, staramy się pokonać ostatnie metry wysokości ze zintegrowanym wspomaganiem pchania systemu Shimano STEPS E8000.
Po krótkiej chwili nacieszenia się widokiem byliśmy ciekawi, czy Pivot Shuttle poradzi sobie tak samo dobrze na zjeździe, jak na podjeździe. Po pierwsze: TAK! Ruszamy tą samą trasą, którą przed chwilą szliśmy w górę. Wahadłowiec ma niewielką aktywność na pierwszych zablokowanych metrach, ale nie na tyle, żeby nie był wystarczająco zwrotny w tym terenie. Stosunkowo duży ciężar trzeba przenieść przez ten odcinek siłą i techniką. Jednak gdy tylko robi się szybciej, wszystkie rejestry są wyciągane. Dzięki stabilności i płynnej pracy Pivot Shuttle pędzi szlakiem metr po metrze i zaprasza do małych skoków i spadków w dowolnym momencie. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości dzięki akumulatorowi i silnikowi bez problemu utrzymuje przyczepność nawet w szybkich zakrętach i daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa.
Idealnie dostrojone podwozie bez wysiłku połyka korzenie, a także małe i duże uderzenia. Uczucie jak na szynach. Dojeżdżając do końca 15-kilometrowego zjazdu, możemy potwierdzić bardzo pozytywne wrażenie, jakie odnieśliśmy zarówno na podjeździe, jak i na zjeździe. Zawsze mieliśmy poczucie absolutnej kontroli i bezpieczeństwa i chcielibyśmy ponownie odbyć tę samą trasę - ale najpierw trzeba ponownie podłączyć wahadłowiec.
Schreibe einen Kommentar