Test: Ponownie Aldi ma w ofercie rower w samą porę na rozpoczęcie sezonu. Sklepy dyskontowe są praktycznie wszędzie, cena na pierwszy rzut oka jest wysoka, co sprawia, że ten tani rower jest interesujący dla wielu osób. W dzisiejszym dniu rozpoczęcia sprzedaży, 12.04.2018 kwietnia XNUMX r., przyjrzymy się bliżej Prophete Alu City Urban i powiemy, czy to TOP, czy FLOP.
Zacznijmy od sprawdzenia faktów: istnieje rower o wadze 299 kg za 17 EUR. Waga jest absolutnie w porządku, nawet droższe rowery w tej kategorii mieszczą się w podobnym przedziale wagowym. W większości przypadków nie ma jednak tak wartościowo wyglądającego miksu komponentów w tym przedziale cenowym. Prophete Alu City Urban powinien być odpowiedni dla kierowców o wzroście od 1,55 m do 1,85 m. W specjalistycznych sklepach prawdopodobnie oferowane byłyby różne rozmiary ram, aby pokryć ten zakres. Nie jest to jednak koniecznością, ponieważ przy odpowiednim zaprojektowaniu geometrii ramy i dobudów, może pracować również z jednym rozmiarem ramy.
Oprócz tego, że rower jest zredukowany do jednego rozmiaru ramy, zakup roweru w dyskoncie Aldi ma inne różnice w porównaniu z kupowaniem go od specjalistycznego sprzedawcy. Ostatecznego montażu klient musi dokonać sam i nie ma osoby kontaktowej, która mogłaby udzielić kompetentnej porady lub odpowiednio dopasować rower do rowerzysty. W przypadkach gwarancyjnych Aldi reklamuje usługę na miejscu.
Prorok Alu City Urban w szczegółach
Ramki do zdjęć | Wysokiej jakości aluminiowa rama miejska, wysokość ramy ok. 50 cm |
widelec amortyzowany | Sztywna stal widelca |
wirniki | Przerzutki w piaście Shimano Nexus i dynamo w piaście Nexus z aluminiowymi obręczami samolotów pasażerskich |
opona | Opony balonowe z paskami odblaskowymi 28x2.0 |
przerzutka tylna | Przerzutka w piaście Shimano Nexus 3 biegi |
dźwignia zmiany biegów | Przekręcany uchwyt Shimano Nexus 3-biegowy |
korba | Aluminiowy pojedynczy łańcuszek w kolorze srebrnym |
przerzutka | |
Hamulec | Aluminiowy hamulec V Alhonga |
oświetlenie | Dynamo w piaście z oświetleniem LED z tylnym światłem postojowym |
sztyca | Aluminiowa sztyca patentowa w kolorze srebrnym |
siodło | Komfortowe siodło miejskie z ozdobnymi nitami |
trzon | Srebrny aluminiowy Promax |
Lenker | Stalowa kierownica miejska/turystyczna srebrna |
Na pierwszy rzut oka trudno uwierzyć, że masz do czynienia z rowerem z kategorii „tanie jest fajne”. Wbudowane podzespoły stosowane są również w znacznie droższych modelach znanych marek. Rama jest w pozytywnym sensie dyskretna, a producent ufa jej na tyle, że udziela na nią aż 10-letniej gwarancji. Przerzutki w piaście od giganta komponentów Shimano i dynamo w piaście tej samej firmy są ponad wszelką wątpliwość. Nawet jeśli przy zaledwie trzech biegach lepiej czuje się na płaskim terenie, obwód zawsze będzie działał niezawodnie, podobnie jak źródło zasilania oświetlenia.
Z przodu zamontowano reflektor LED, a z tyłu markowe światło tylne firmy AXA z funkcją światła postojowego. Hamulec nożny z tyłu jest uzupełniony aluminiowym hamulcem szczękowym V-brake z tyłu iz przodu. Z lekkiego aluminium wykonano również obręcze i stopkę boczną. Grube balonowe opony, komfortowe siodełko oraz chwyty kierownicy w kolorze „kremowym” mają zapewnić szykowny wygląd i jednocześnie wysoki poziom komfortu.
Proces zakupu, montaż końcowy i pierwsze wrażenie
Rower Aldi jest już bardzo dobrze wstępnie zmontowany, gdy zabieramy go do oddziału. Kierownica musi być wyprostowana, pedały wciąż włączone, gotowe. To nie lada zaleta dla tych, którzy nie lubią śrubokrętów, ale utrudnia transport w samochodzie. Rozłożony rower w pudełku lepiej mieści się w bagażniku, ale trzeba by się przy nim bardziej napracować - trudne, jeśli nie jest się uzdolnionym technicznie.
Byliśmy zdumieni, że oddział miał tylko dwa rowery męskie i dwa damskie. Być może jednak w obozie znajdowały się jeszcze zapasy. Rozczarowało nas to, że sklep nie był w stanie udzielić nam żadnych informacji na temat serwisu gwarancyjnego i obsługi zgłoszeń gwarancyjnych. Ostateczny montaż jest dość prosty, instrukcja zawiera wymagane narzędzia. Dzwonek był źle zamontowany, ale to drobnostka. Prostowanie mostka za pomocą kierownicy jest dziecinnie proste. Tam, gdzie osiągnęliśmy nasze granice, była regulacja kierownicy. Rower, który podobnie jak Prophete ma obejmować szeroki zakres rozmiarów rowerzysty, musi tutaj oferować indywidualne dopasowanie. Kierownica nie chciała się skręcić, nawet przy dużym wysiłku.
Zęby aluminiowego mostka i stalowej kierownicy były mocno połączone ze sobą nawet po poluzowaniu poszczególnych śrub zaciskowych, prawie tak, jakby były zespawane. Ząbki stalowej kierownicy prawdopodobnie wgryzły się w aluminiowy mostek - mieszanka materiałów w tym miejscu jest naszym zdaniem niefortunna. Większość innych dodatkowych części wydaje się być wysokiej jakości - co najmniej wyższej jakości, niż moglibyśmy się spodziewać po rowerze w tym przedziale cenowym. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wspomniane części Shimano. Hamulce i przerzutki zostały ustawione wzorowo na naszym rowerze testowym.
Niestety tylne koło było krzywe w ramie, co powodowało ciągłe tarcie, co musieliśmy naprawić. Szkoda, że w zestawie nie ma narzędzia do odkręcania tylnego koła. Rama wcale nie wygląda tanio, a wykończenie na wysoki połysk i przyspawany bagażnik to podkreślają.Opony, siodło i chwyty stanowią kolorowy akcent, ale szybko się brudzą.
Jak jeździ Prophete Alu City Urban
Rower wydaje się lekki. Było to zauważalne już podczas transportu i ma to również pozytywny wpływ na obsługę. Właściwości jezdne nie są spektakularne, co jak na tak tani rower można ocenić pozytywnie. Pozycja siedząca powinna zadowolić grupę docelową. Siedzisz zrelaksowany na rowerze. Przerzutki i hamulce działają idealnie, nie ma się do czego przyczepić. Rower możemy polecić zarówno na dojazdy do pracy czy do piekarni, jak i na wypad do ogródka piwnego. Na pierwszym dużym wzniesieniu będziesz się spocił, a kiedy zrobi się naprawdę stromo, większość ludzi prawdopodobnie będzie musiała się przeć. 3 biegi koła zębatego w piaście to po prostu za mało.
Podczas następnego zjazdu trzy hamulce zapewniają bezpieczeństwo, hamulce V-brake są jeszcze mocniejsze niż hamulec nożny. Ogólnie rzecz biorąc, jazda jest wygodna dzięki siodełku i grubym oponom. Nie widzimy dużej różnicy w prowadzeniu w porównaniu do znacznie droższych rowerów. Może to wynikać również z faktu, że Prophete nie jest marką własną Aldi, jak to czasem bywa w przypadku urządzeń elektrycznych czy żywności. Rowery Prophete można również kupić gdzie indziej. Porównywalny model kosztuje wtedy prawie 500 euro, a dobra cena, jaką może zaoferować Aldi, jest najwyraźniej możliwa dzięki sprzedanej ilości.
Florian mówią
Do ilu kilogramów masy ciała zaprojektowany jest rower?
Michała Faissa mówią
Dopuszczalna masa całkowita to 120kg. Kierowcy nie powinni być znacznie ciężsi niż 100 kg.
Thorsten mówią
Aldi ma również rowery męskie, które mają 8-biegową przerzutkę. Rzuciłeś też trochę światła na to?