First Ride: Zestawy kołowe Mavic Allroad same w sobie nie są całkiem nowe – są dostępne od tego sezonu jako Ksyrium Allroad. Z myślą o przyszłości tradycyjny francuski producent rozszerza segment żwiru. Nowe koła i opony mogliśmy wypróbować w słonecznej południowej Francji.
2:45 dzwoni mój budzik. Szczerze mówiąc, mam teraz inne rzeczy na głowie niż wstanie i lot do Barcelony. Ale to nie pomaga, podróż wydaje mi się obiecująca, więc zbieram się i szykuję do pierwszego lotu w życiu.
Po międzylądowaniu we Frankfurcie ląduję w Barcelonie o 12:00 i zgodnie z planem wita mnie Eric. Jest na służbie u producenta tradycyjnych kół Mavic, ta firma jest powodem dla którego poszedłem na zawrotną wysokość i obrałem drogę do Hiszpanii. Z Barcelony kierujemy się na południe Francji, a dokładniej do Perpignan. Niewielkie miasteczko nad Morzem Śródziemnym będzie naszym domem przez najbliższe cztery dni. My, czyli ja i 21 innych dziennikarzy z całego świata.
Tematem przewodnim najbliższych dni będzie allroad. Allroad jest całkiem nowy i świeży dla większości z nas, ponieważ w przeciwieństwie do USA, rowery szutrowe lub allroad tak naprawdę przybyły do Europy dopiero od około dwóch lat. Rower szutrowy to połączenie roweru szosowego, roweru przełajowego i trochę roweru przełajowego. Czyli rower typu drop bar z szerokimi oponami i bardzo wygodną pozycją siedzącą.
Ta dyscyplina też jest dla mnie całkiem nowa i byłam ciekawa czego się spodziewać. Po przywitaniu nas przez Global Marketing Managera Michela i zameldowaniu się w hotelu, już podczas ustawiania rowerów testowych możemy przyjrzeć się nowym oponom i kołom Mavica. Cechą szczególną naszych motocykli testowych jest to, że nie są to duże marki, ale wszystkie od mniejszych producentów. Sprzedam rower caminate. Prawdziwy francuski i ręcznie wykonany rower z tytanu.
Mavic Alloroad – jeden dla wszystkich?
Jak na początku każdego rozwoju produktu, Mavic zadał sobie podstawowe pytania, jeśli chodzi o Allroad: Czym właściwie jest Allroad? Jaką grupę klientów chcesz nim obsługiwać? Rezultat był taki, że gravel jest rozszerzonym placem zabaw roweru wyścigowego. W związku z tym wirniki powinny być wielokrotnie bardziej wytrzymałe.
Dzięki tej wiedzy powstały cztery bardzo atrakcyjne optycznie zestawy kół w dwóch rozmiarach kół, dwie kombinacje WTS (Wheel Tyre Systems) w trzech klasach cenowych.
Modele w skrócie
Mavic Allroad UST
Za 250 euro (bez opon) jest to prawdopodobnie dla wielu najbardziej interesujący stosunek ceny do wydajności. To prawda, że musisz obejść się bez wypróbowanej i przetestowanej obręczy ISM4D. Zapewnia to odrobinę mniejszą wagę i nieco lepszą aerodynamikę - ale w tym przedziale cenowym można to przeboleć. Zwłaszcza, że w ISM4D zastosowano specjalne nyple, co może być problematyczne w przypadku usterki „w trasie”. Dzięki tradycyjnej konstrukcji Mavica Allorad UST zawsze możesz dostać zamiennik, szczególnie w podróży.
Reszta wysokiej jakości zestawu kół niewiele różni się od nieco droższego i lżejszego rodzeństwa. Ma lekką aluminiową obręcz przystosowaną do zastosowania bezdętkowego o wewnętrznej szerokości 22 milimetrów i wynikającą z tego opcję montażu opon o szerokości od 28 do 45 milimetrów. Stabilny i wytrzymały stalowy wolnobieg jest dostępny zarówno dla systemów Sram, jak i Shimano. Planuje się, że tani zestaw kołowy z Francji będzie dostępny od lipca.
Cena: € 250
Waga (informacja producenta): 1890 g
Mavic Allroad Pro UST
Najdroższym z nich jest Mavic Allroad Pro. Posiada również stabilną i wytrzymałą aluminiową obręcz. W przeciwieństwie do modelu podstawowego zastosowano system ISM4D opracowany i opatentowany przez firmę Mavic. Ma to na celu uczynienie obręczy lżejszą i bardziej aerodynamiczną bez negatywnego wpływu na stabilność. Ponadto we flagowcu, a także w modelu ze średniej półki zastosowano tak zwaną technologię Fore. Fore oznacza rodzaj wiercenia sutków. W przeciwieństwie do standardowych kół, w których otwór jest po prostu wiercony, Mavic wykorzystuje specjalny proces dociskania podstawy obręczy do wewnątrz i gwintowania. Wewnętrzny smoczek jest następnie zamieniany w to i szprycha jest nim dokręcana. Według Mavica powinno to przynieść większą stabilność i trwałość.
Podobnie jak w niedrogim modelu, obręcz ma również wewnętrzną szerokość 22 milimetrów, co oczywiście idealnie nadaje się do opon bezdętkowych. Jeśli chodzi o opony, klienci mają wybór i mogą wybierać spośród trzech opcji opon. Podstawą jest zawsze Ykision Allroad. Nowa opona, która została optymalnie dostosowana do potrzeb rowerzystów szutrowych i zawsze powinna zapewniać optymalną przyczepność. Wybór pozostawia się kupującemu z szerokością opony, którą można zamówić w wersji 30 mm, 35 mm lub 40 mm, wersja XL. Aby być kompatybilnym ze wszystkimi systemami, aluminiowy wolnobieg Allroad Pro będzie również dostępny dla wszystkich systemów.
Cena: € 1000
Waga (informacja producenta): 1610 g
Mavic Allroad Elite VAT
Dobra klasa średnia nosi nazwę Mavic Allroad Elite. Kosztujący 749 euro za kompletny system opon i felg, jest nadal o około 250 euro tańszy niż drogi topowy model i tylko trochę cięższy. Wynika to głównie z nieco cięższych szprych. Reszta zestawu kół prawie nie różni się od topowego modelu, dlatego zainstalowano tutaj również obręcz ISM4D o wewnętrznej szerokości 22 milimetrów. Klient ma również wybór, jeśli chodzi o szerokość opony. Nie zabraknie również Mavica Allroad Elite UST z powierzchnią hamowania pod hamulce szczękowe.
Cena: 749 € bez torów hamulcowych
Waga (informacja producenta): 1720 g
Mavic Allroad Elite Plus
Czwarta i ostatnia z serii to Allroad Elite Plus. Różni się od swojego brata, Allroad Elite, jednym ogromnym punktem: rozmiarem koła. Ze względu na mniejszy rozmiar kół 27,5 cala, wewnętrzna szerokość obręczy została również zwiększona z 22 milimetrów do 25 milimetrów, umożliwiając jazdę na oponach do 47 milimetrów i zwiększając komfort. Opcje piasty i wolnego koła nie różnią się od Allroad Elite. Tylko przednie smoczki nie są używane. Niestety ten zestaw, podobnie jak tani model, będzie dostępny dopiero w połowie lipca i tylko bez opon.
Cena: € 700
Waga (informacja producenta): 1610 g
W przypadku wszystkich zestawów kołowych zdecydowano się zrezygnować z klasycznego sześciootworowego mocowania tarczy i zamiast tego zainstalować mocowanie Centerlock. Ma tę zaletę, że możesz używać wszystkich tarcz Shimano, a przy pomocy adaptera nadal masz opcję klasycznej tarczy.
Cztery systemowe koła nie różnią się również standardem osi. Tutaj idziesz z duchem czasu i ufasz znacznie bardziej stabilnym systemom osi przelotowych z 15 mm z przodu i 12 mm z tyłu.
Kiedy zapytałem, dlaczego nie ma wersji karbonowej, otrzymałem odpowiedź, która miała dla mnie sens. We wszystkich zestawach kołowych Allroad celem było osiągnięcie wysokiego poziomu komfortu. Obręcz karbonowa nadal nie nadaje się do tego, ponieważ oprócz nieco bardziej bezpośredniego zachowania podczas jazdy oferuje również znacznie mniejszy komfort. Dlatego na razie podjęto świadomą decyzję przeciwko węglowi.
Następnego dnia w pełnym słońcu wsiedliśmy na rowery, aby przetestować zaprezentowane poprzedniego dnia koła. Próbując go, trafia w sedno, ponieważ region wokół Perpignan jest idealny dla rowerów szutrowych. Ale zanim zaczęliśmy, ciśnienie powietrza zostało ponownie sprawdzone we wszystkich motocyklach, teraz działa to za pośrednictwem aplikacji. Zgadza się, aplikacja Mavic była ostatnio w stanie obliczyć zalecenie dotyczące konfiguracji. Wystarczy wprowadzić kilka parametrów, takich jak styl jazdy, waga rowerzysty, typ opony (bezdętkowa lub dętka) oraz masa koła, a aplikacja natychmiast wyświetli zalecane ciśnienie powietrza. W moim przypadku było to 2.0 bara z przodu i 2.1 bara z tyłu. Gdy wszyscy mieli już odpowiednie ciśnienie w oponach, cała grupa skierowała się w stronę Ille-sur-Tet.
Na pozornie niekończących się szutrowych drogach odniosłem pierwsze wrażenie na temat nowych kół i opon. Wydaje się, że toczą się trochę gorzej na asfalcie niż na szutrze. Ale tam są siłą i, wbrew oczekiwaniom, purystyczny profil zapewnia niepohamowaną przyczepność w każdej sytuacji. Koła wkradły się też do mojego serca. Nie są ani za ciasne, ani za miękkie, więc zawsze miałem doskonałe wrażenia z jazdy i nigdy nie bolały mnie ręce. Nawet jeśli na początku w to nie wierzyłem, przeszliśmy nawet kilka prawdziwych pojedynczych szlaków pomiędzy. Razem z zawodowcem przełajowym Timem Johnsonem wyruszyłem na pierwszą prawdziwą trasę i wkradło się we mnie delikatne pytanie, czy to, co tutaj robimy, to naprawdę wciąż szutr, czy raczej będziemy jeździć na rowerach szutrowych enduro. W każdym razie. Mavic Allroad Pro również przeszedł ten test wytrzymałości śpiewająco.
W południe wybraliśmy się do firmy Caminate Bikes na grilla. Oprócz super ukształtowanego toru pompowego ekscytujące było zobaczenie, jak wszystkie ramy są indywidualnie projektowane i spawane ręcznie zgodnie z wymaganiami klienta. Po obfitym grillu ruszyliśmy w kierunku naszego dzisiejszego miejsca do spania: małej chatki w górach Villerach.
Zgodnie z poleceniem, w nocy chmury się otworzyły i padał ulewny deszcz – idealne warunki do przetestowania opon. Na całkowicie rozmokłych szutrowych drogach Francji po raz kolejny byłem zaskoczony, jak dużą przyczepność może zapewnić Ykision XL. Bo nawet w szybkich zakrętach na czasem głębokiej, piaszczystej glebie nic nie zaczynało się ślizgać, a opony zawsze szybko się oczyszczały.
Koła do roweru szutrowego Mavic Allroad – podsumowanie
W ciągu dwóch dni udało mi się przejechać w sumie około 150 kilometrów na nowym zestawie kołowym Allroad Pro. To mnie zaskoczyło pod wieloma względami. Z jednej strony dołączony Mavic Yksion Allroad XL zapewnia ogromną przyczepność w suchych i mokrych warunkach. Ale Mavic Allroad Pro również otrzymuje ode mnie wyraźną rekomendację zakupu. Zdecydowanie nie jest najlżejszy w swojej klasie przy 1610 gramach. Ale przede wszystkim jest jeden: twardy jak skała. Możesz śmiało podróżować z nim przez kilka dni lub po prostu ruszać na domowe szlaki rowerem szutrowym. Prawdziwy wszechstronny.
W oba dni, mimo wymagających tras, nie miałem żadnych wad ani nawet awarii, a bieg koncentryczny najwyraźniej nadal był taki sam jak pierwszego dnia.
Schreibe einen Kommentar