Nowości produktowe: Canyon Spectral:ON – tak to się nazywa, pierwszy e-rower od Canyon. Szlak 150 mm jest w pełni dostępny we wszystkich wariantach z napędem Shimano E-8000 i całkowicie nowo opracowaną ramą. Ponadto Koblenz zaskakuje nieoczekiwanymi szczegółami.
Nadszedł więc czas – spekulowano długo, ostatnio plotek nawarstwiało się, aż w końcu rowerowe wróble zaczęły gwizdać z dachów: Canyon będzie miał swój pierwszy e-rower w swojej ofercie tej wiosny. Nic więc dziwnego, że można się było spodziewać, że pierwszym e-rowerem Canyon będzie rower górski. Nowy E-MTB z Koblencji nosi nazwę Canyon Spectral:ON, więc jasne jest, że wzorowali się na własnym modelu Trailbike Spectral. Ale Canyon wie również: „Samo przykręcenie silnika i akumulatora do istniejącego roweru – to nie zadziała!”
Tak więc nowy Spectral:ON został opracowany od podstaw, nawet jeśli inspirację stanowił inny niż E Spectral: ze 150 mm rama oferuje 10 mm więcej skoku, ale dziedziczy sprawdzony tylny trójkąt z 3-stopniową kinematyką i podstawowym ustawieniem jak Wszechstronny samochód terenowy. Język projektowania Canyon E-MTB, który początkowo był dostępny tylko w wersji aluminiowej, wyraźnie przypomina rodzinę Spectral.
Jednak podobieństwa między dwoma odmiennymi rodzeństwami Spectral są prawie kompletne. E-MTB stawia różne wymagania całemu systemowi roweru – większa waga, inny styl jazdy, większe obciążenie napędu. To wszystko trzeba wziąć pod uwagę.
Canyon Spectral:ON – Napęd Challenge: Shimano E-8000 bez alternatywy
Pierwsze pytanie, które pojawia się przy każdym e-rowerze: jaki napęd jest zainstalowany? Canyon wybrał Spectral:ON dla Shimano E-8000, który jest prawdopodobnie najpopularniejszym silnikiem do sportowych E-MTB, odkąd pojawił się nieco ponad dwa lata temu. Przyczyną tej decyzji i ogólnej popularności tego napędu są oczywiście z jednej strony jego osiągi i dynamiczne właściwości jezdne, ale także niezwykle kompaktowe wymiary. Pozwalają one projektantom ramy pomieścić silnik bez konieczności wykonywania jakichkolwiek szczególnych geometrycznych wykrzywień.
Kilka lat temu pierwsze E-MTB z pełnym zawieszeniem nadal miały dolne rurki tylnego trójkąta dłuższe niż 450 mm. To sprawia, że rower jest powolny i wyjątkowo nieporęczny w obsłudze. Zwłaszcza na rowerze terenowym, takim jak Spectral, który ma być żwawy, zabawny i żwawy, takie cechy byłyby niemal zgubą. Jednak dzięki sprytnej integracji małego silnika Shimano udało się utrzymać długość tylnych widełek tylnych 430 mm - taką samą jak w „normalnym” Spectralu i z dużą swobodą w stosunku do opon, gdzie z łatwością można zmieścić opony plus.
Kolejną zaletą kompaktowego silnika jest jego niski współczynnik Q wynoszący 177 mm. Współczynnik Q to odległość między ramionami korby, która oczywiście wzrasta wraz z dużym silnikiem umieszczonym centralnie, a podczas pedałowania czujesz się trochę jak kowboj na Dzikim Zachodzie. Jednak przy 177 mm Shimano jest zbliżony do tego, co znane jest z konwencjonalnych rowerów.
Wreszcie, Shimano E-8000 umożliwia niemal bezproblemową integrację z kokpitem: wielu rowerzystów jest już zaznajomionych z małym wyświetlaczem z obwodu Di2 i jest on dobrze chroniony obok mostka. Sam silnik jest obsługiwany za pomocą spustów, które są podobne do dźwigni zmiany biegów - zatem ergonomiczny okres regulacji dla początkujących e-elektryków praktycznie nie istnieje.
Ciekawa jest decyzja Canyona o rezygnacji z baterii zintegrowanej z ramą. Zwłaszcza w czasach Bosch PowerTube i integracji systemów ludzie płyną pod prąd i są pragmatyczni: bez wątpienia w pełni zintegrowany akumulator jest wizualnie przyjemniejszy, ale jednocześnie znacznie mniej praktyczny w codziennym użytkowaniu. Dzięki półzintegrowanemu rozwiązaniu pusty magazyn energii można wymienić w zaledwie kilka sekund i od razu jesteś gotowy na wiele metrów wysokości. Pokazuje to również bardzo wyraźnie, że Spectral:ON został opracowany dla kochającej szlaki sportowej grupy docelowej. Chłopcy i dziewczęta, którzy używają silnika elektrycznego, aby uczynić zbędnym wahadłowiec w Finale lub w Vinschgau, lub którzy pokonują podjazdy niemożliwe do pokonania na niezmotoryzowanym MTB.
W ostatnich latach doświadczyliśmy już bardzo dobrych i dynamicznych właściwości jezdnych napędu Shimano na wielu różnych rowerach górskich, a bardzo dobra integracja elektronicznych grup osprzętu Di2 jest obecnie bezkonkurencyjna w sektorze rowerów elektrycznych.
Rowery elektryczne: Test: Shimano STEPS E-8000 - nowy napęd E-MTB od Shimano w pierwszym teście
Test: Niedawno mieliśmy świetną okazję przetestować zupełnie nowy napęd E-MTB Shimano Steps E-8000 w naszej okolicy. Pierwszych modeli z następcą E-2014, które pojawiły się w 6000 roku, należy spodziewać się prawdopodobnie na początku 2017 roku. Fani E-MTB już mogą się tego doczekać; Jak pokazał nasz test, dysk nie tylko zachwyca swoimi małymi wymiarami i [...]
Canyon Spectral:ON – mieszanka rozmiarów kół i regulowanej geometrii
Dobra, temat jazdy byłby odhaczony. Następny punkt programu: koła! A raczej – rozmiar koła. Również tutaj w ostatnich latach na rynku E-MTB było dużo ruchu i eksperymentów. Przede wszystkim opony plus nadal cieszą się tu ogromną popularnością, podczas gdy obecnie niemal całkowicie zniknęły z niezmotoryzowanych MTB. Istnieje wiele przyczyn tego rozwoju w e-sektorze: lepsza przyczepność szerokich opon pomaga przenieść moc silnika na szlak, nawet w trudnych warunkach terenowych. Mniej doświadczonym motocyklistom oferują one dodatkowo bezpieczeństwo, które można odczuć w każdej chwili. Wreszcie, dodatkowy ciężar opon w E-MTB jest całkowicie znikomy.
Jednak szerokie skórki mają nie tylko zalety, a szczególnie doświadczeni kierowcy często nie są fanami formatu plus. Przy aktywnym stylu jazdy z dużym naciskiem na przednie koło mają tendencję do wyginania się z powodu niskiego ciśnienia i dużej objętości, na przykład w bermach i po prostu ogólnie wydają się nieco gąbczaste. Nic więc dziwnego, że Canyon Spectral:ON nie opiera się wyłącznie na oponach plus: zamiast tego zastosowano tu mieszankę rozmiarów 29″ na przednim kole i opon plus na tylnym kole.
Połączenie szerokich tylnych opon i większych przednich opon jest również znane z motocrossu i ostatnio było jednym nowy E-MTB od KTM. Podstawowa idea rozwiązania mieszanego jest dość prosta, ale równie logiczna: tylna opona o dużej przyczepności przenosi moc silnika na szlak, a większe, węższe przednie koło umożliwia bardziej precyzyjne prowadzenie i dobre zachowanie podczas przewracania się nad przeszkodami. Ponieważ Canyon montuje również szerokie 2,5-calowe opony z przodu we wszystkich wariantach wyposażenia, nie ma potrzeby martwić się o jakiekolwiek problemy z przyczepnością.
Geometria dostosowana do rowerów elektrycznych z regulacją
Przejdźmy do tematu geometrii - tutaj też nie popełnili błędu w Koblencji i próbowali przenieść charakterystykę niezmotoryzowanych rowerów górskich 1:1 na Spectral:ON. Oczywiście nie musisz za każdym razem odwracać głowy i ponownie przemyśleć wszystkich wymiarów, a podstawowe cechy pozostają takie same: długa rama główna zawsze pomaga w prowadzeniu w trudnym terenie, podobnie jak wspomniane krótkie dolne rurki tylnego trójkąta są błogosławieństwem pod względem zwinności .
Na pierwszy rzut oka dość stromy kąt główki ramy wynoszący 150° wydaje się nieco nieodpowiedni, biorąc pod uwagę ciężki teren i skok sprężyny wynoszący 67 mm. Oczywiście nie jest to przypadek, ale projektanci pomyśleli o czymś: E-MTB ma tendencję do pokonywania stromych i trudnych podjazdów, które byłyby nie do pomyślenia na normalnym MTB. Jednak w tej sytuacji zbyt luźny kąt skrętu w połączeniu z krótkimi tylnymi rurami tylnymi spowodowałby szybką utratę przyczepności przedniego koła i przechylenie roweru do tyłu. Ze względu na nieco bardziej stromy kąt, możesz nieco ograniczyć to pragnienie.
Regulacja geometrii to miecz obosieczny: niektórzy uwielbiają zmienność, inni kierowcy postrzegają ją jako kolejne źródło błędów lub problemów. Canyon zdobył już doświadczenie w tym zakresie z Shapeshifter na Strive, a system działa teraz absolutnie niezawodnie po kilku bólach porodowych. Również w Spectral:ON kolarze mogą dostosować geometrię do swoich indywidualnych potrzeb.
Aby przełączać się między dwiema pozycjami geometrii, wystarczy poluzować śrubę imbusową 6 mm na dźwigni zmiany kierunku i przesunąć ją do odpowiedniej pozycji. Niewymagający zaawansowanej technologii, tak, ale równie solidny i niepodatny na błędy. Regulacja zmienia kąt siodełka i skrętu o ok. 1°, a suport jest o ok. 10mm wyżej lub niżej. W pozycji szlakowej uzyskujesz luźny kąt skrętu 66,8° i niski suport, alternatywnie, przy 67,6° i wyższym suportu, rzeczy są nieco bardziej umiarkowane i przyjazne dla pedałów.
Canyon Spectral: geometria ON
XS | S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 430 | 440 | 480 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 530 | 597 | 616 | 638 | 660 |
główka ramy (w mm) | 100 | 95 | 100 | 112,5 | 125 |
tylny trójkąt (w mm) | 430 | 430 | 430 | 430 | 430 |
Rozstaw osi (w mm) | 1151/1149 | 1161/1159 | 1183/1181 | 1208/1206 | 1233/1231 |
Kąt skrętu (w °) | 66/66.8 | 66.8/67.6 | 66.8/67.6 | 66.8/67.6 | 66.8/67.6 |
Kąt siedziska (w °) | 73.3/74.1 | 73.8/74.6 | 73.8/74.6 | 73.8/74.6 | 73.8/74.6 |
Zasięg (mm) | 405 | 425 | 445 | 465 | 485 |
Stosy (mm) | 605 | 618 | 622 | 634 | 644 |
Canyon Spectral:ON – sprzęt do rowerów E-MTB
Rama i napęd to jedno, ale drugi sprzęt musi również wytrzymać obciążenia związane z użytkowaniem E-MTB. Z jednej strony oczywiście byłby to wysoki ciężar własny: rower leży inaczej na szlaku, a zwłaszcza koła muszą dużo wytrzymać. W międzyczasie jednak producenci kół również zareagowali na te wymagania i czasami oferują specjalne zestawy kół do użytku w E-MTB - w tym DT Swiss. Koła hybrydowe mają wyjątkowo solidne obręcze i ogólnie bardzo stabilną konstrukcję. Canyon instaluje wyłącznie koła E-MTB firmy DT Swiss we wszystkich wariantach Spectral:ON.
Nowości produktowe: DT Swiss Hybrid - Nowe koła specjalnie do E-MTB
Rynek / E-Performance / MTB: Triumf e-rowerów, a zwłaszcza e-MTB wydaje się być nie do powstrzymania. Dzięki kołom DT Swiss Hybrid, tradycyjny producent ze Szwajcarii oferuje teraz kompletną serię kół specjalnie do użytku w E-MTB po raz pierwszy. W tym celu na bazie istniejących komponentów opracowano specjalne obręcze, piasty, a nawet szprychy. Konkretny […]
Podobnie jak koła, widelec E-MTB również jest narażony na nieco większe obciążenia. Dlatego Canyon zdecydował się na użycie widelców z goleniami o grubości 35 lub 36 mm w Spectral:ON, podczas gdy nieco lżejsze modele są używane w normalnym Spectral. Hamulce są również zaprojektowane z myślą o dużej masie układu: wszystkie warianty są wyposażone w 4-tłoczkowe ograniczniki i tarcze 203 mm z przodu iz tyłu. Wyposażony w ten sposób Canyon zatwierdza Spectral:ON dla wagi systemu do 130 kg. Jeśli odejmiemy sam rower, rowerzysty pozostanie jeszcze 105 kg - w większości przypadków powinno to być więcej niż wystarczające.
W momencie, który na pierwszy rzut oka może wydawać się nieco niezwykły, Canyon zdecydował się również opracować własny nowy komponent do pierwszego roweru elektrycznego z Koblencji - siodło! Canyon SD:ON ma charakterystyczny kształt z podciągniętą tylną częścią i wyjątkowo szerokim nosem. Przyczyna tego zostaje szybko znaleziona. W przypadku E-MTB lepiej jest siedzieć na stromych podjazdach, aby wygenerować niezbędną przyczepność tylnego koła. Jeśli robi się naprawdę stromo, konwencjonalne siodełka mają tendencję do zsuwania się do tyłu – stąd nachylony do góry kształt SD:ON.
Modele Canyon Spectral:ON, funkcje i ceny
Wszystkie modele Canyon Spectral:ON są ab dem 8. marzec można zamówić na stronie Canyon.
widelec amortyzowany: RockShox Yari RC 150 mm
Niemy: RockShox Deluxe R
Okrążenie: Shimano XT/SLX 11-rzędowa
wirniki: Splajn DT Swiss H1900
Hamulec: Magura MT Trail Sport
Cena: € 3.799
widelec amortyzowany: RockShox Lyric RC 150 mm
Niemy: RockShox Deluxe R
Okrążenie: Shimano XT 11-rzędowa
wirniki: Splajn DT Swiss H1700
Hamulec: Shimano Zee
Cena: € 4.299
widelec amortyzowany: Fox 36 Performance Elite 160 mm
Niemy: Elita wydajności Fox DPS
Okrążenie: Sram EX1 8-rzędowy
wirniki: Splajn DT Swiss H1501
Hamulec: Kod Sram R
Cena: € 4.999
widelec amortyzowany: Fox 36 Fabryka 150mm
Niemy: Fabryka Fox DPS
Okrążenie: ShimanoXTDi2
wirniki: Splajn DT Swiss H1200
Hamulec: Św.Shimano
Cena: € 5.999
widelec amortyzowany: RockShox Yari RC 150 mm
Niemy: RockShox Deluxe R
Okrążenie: Shimano XT/SLX 11-rzędowa
wirniki: Splajn DT Swiss H1900
Hamulec: Magura MT Trail Sport
Cena: € 3.799
widelec amortyzowany: Fox 34 Performance Zoptymalizowany pod kątem elektronicznym 150 mm
Niemy: Wydajność Fox DPS
Okrążenie: Shimano XT 11-rzędowa
wirniki: Splajn DT Swiss H1700
Hamulec: Shimano Zee
Cena: € 4.399
Sieć
(Informacje o Spectral:ON dopiero od 8 marca)
Schreibe einen Kommentar