Po zeszłorocznym sukcesie z Jam², Focus chciał pójść o krok dalej. Focus Sam² ze skokiem 170 mm i wspomaganiem elektrycznym z silnikiem Shimano E8000 został opracowany zgodnie z mottem „Re-Discover Enduro”, które koncentruje się nie tylko na zjazdach, ale także na wspinaniu się po górach bez wspomagania wahadłowego lub wyciągu. Byliśmy już na rowerach na szlakach wokół Malagi.
Focus Sam² – w skrócie
- E-MTB Enduro 170 mm
- Aluminiowa rama z kołami 27,5″ do szerokości opon 2,6″
- Napęd Shimano E8000 z akumulatorem 378 Wh zintegrowanym w dolnej rurze
- Opcjonalny pakiet TEC dla dodatkowej baterii 378 Wh
- SKŁADANY tył 3 poziomy wyposażenia od 4.599 EUR do 7.699 EUR
- od ok. 21 kg z pedałami
Focus Sam² – Kadra w szczegółach
Enduro ma zostać odkryte na nowo dzięki Sam². W kadrze zastosowano kilka sztuczek, aby oddać sprawiedliwość mottu również od strony technicznej. Powinno to zostać osiągnięte dzięki systemowi TEC, zawieszeniu FOLD, przepływowi powietrza i geometrii specyficznej dla enduro.
system TEC
Termin „Tailored Energy Concept” kryje się za terminem TEC i jest już znany z Focus Jam². Focus chce mieć pewność, że zawsze masz przy sobie odpowiednią ilość energii bez utraty zwinności. W przypadku Sam² akumulator 378 Wh jest bardzo dyskretnie i smukły w dolnej rurze. 378 Wh to niewiele w porównaniu, ale większości wystarczy na krótką pętlę szlaku, a ty masz o wiele bardziej zwinny rower. Jeśli to nie wystarczy, możesz również kupić pakiet TEC za 499 €. Pakiet TEC zawiera dodatkowy akumulator i różne mocowania do montażu na dolnej rurze. Jeśli potrzebujesz większego zasięgu, kładziesz dodatkowy akumulator na szynie na dolnej rurze i podłączasz akumulator kablem do roweru, wtedy masz do dyspozycji pełny akumulator 756 Wh. Gdy tylko dodatkowy akumulator zostanie podłączony, energia jest pobierana tylko z niego. Przykładowym zastosowaniem może być na przykład: Jedziesz z dodatkowym akumulatorem do odległego obszaru szlaku, a następnie odkładasz tam akumulator, aby mieć lżejszy i bardziej zwinny rower na szlak.
Zawieszenie FOLD
Zawieszenie FOLD znane jest już z innych Focusów, takich jak Jam czy O1N. Dwie dźwignie układu zawieszenia współpracują z jednoczęściowym tylnym trójkątem. Tylny trójkąt został udoskonalony dla Sam². W nowym rowerze skupiono się nie tylko na pochłanianiu nierówności, ale także na lepszej przyczepności, zarówno pod górę, jak iw dół. Kinematyka tylnego trójkąta jest podzielona na dwie fazy, najpierw fazę degresywną, a następnie drugą fazę progresywną. Degresywna pierwsza faza ma tę zaletę, że ma progresywny efekt podczas odbicia, a tym samym powinna zapewnić lepszy kontakt tylnego trójkąta z podłożem, a tym samym poprawić przyczepność, zarówno podczas hamowania, jak i przyspieszania. Rower jest bardzo miękki i czuły w niskim zakresie skoku. Druga faza oferuje rezerwy na większe uderzenia z maksymalnym skokiem 170 mm i jest progresywna, ale nadal wrażliwa. Tylna część FOLDA składa się z jednej części. Zmniejsza to masę nieresorowaną i zapewnia dobre centralne rozłożenie masy roweru.
Airflow
Coraz więcej akumulatorów do rowerów elektrycznych jest ukrytych w dolnej rurze, jak ma to miejsce w przypadku Sam². Jednak często nie ma chłodzenia, a suszenie po praniu jest również utrudnione, ponieważ baterie są często bardzo wyczerpane. Focus rozwiązuje ten problem za pomocą systemu Airflow. Czerpaki powietrza są przymocowane po lewej i prawej stronie główki ramy. Powietrze może następnie ponownie wydostać się przez suport, co powoduje zasysanie powietrza, które chłodzi akumulator lub wysusza wilgoć w wale.
geometria
W przypadku geometrii celem było nie tylko stworzenie roweru o dobrych właściwościach zjazdowych, ale także nie zaniedbywanie właściwości podjazdowych. W zamian Sam² ma kąt główki 75º i krótki zasięg 440 mm w rozmiarze M. Oznacza to, że siedzisz centralnie nad rowerem i możesz zająć dobrą pozycję pod górę. Ponadto starano się zapewnić wystarczający prześwit do technicznych podjazdów. Podpory łańcucha są umiarkowanie zaprojektowane na 455 mm, aby znaleźć równowagę między zwinnością a dobrymi właściwościami podjazdowymi. Dzięki kątowi skrętu 65º rower zyskuje bezpieczeństwo potrzebne na stromych, technicznych przejściach, a także zyskuje na płynności przy dużych prędkościach. Oto pełna tabela geometrii w szczegółach:
Skupienie Sam²
S | M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 440 | 480 |
Pozioma rura górna (w mm) | 585 | 604 | 624 |
główka ramy (w mm) | 118 | 116 | 138 |
tylny trójkąt (w mm) | 455 | 455 | 455 |
Rozstaw osi (w mm) | 1196 | 1217 | 1240 |
Kąt skrętu (w °) | 65 | 65 | 65 |
Kąt siedziska (w °) | 75 | 75 | 75 |
Zasięg (mm) | 425 | 440 | 455 |
Stosy (mm) | 607 | 607 | 625 |
Focus Sam² — silnik
W przypadku Sam² Focus opiera się na wypróbowanym i przetestowanym silniku Shimano E8000, ponieważ zapewnia on wystarczającą moc w różnych trybach wspomagania, a jego konstrukcja umożliwia zbudowanie E-MTB bardzo podobnie do konwencjonalnych rowerów górskich. Silnik oferuje moc 250 W i jest zasilany ze zintegrowanego akumulatora o pojemności 378 Wh lub opcjonalnie z pakietu TEC z dodatkowymi 378 Wh. 3 różne tryby (Eco, Trail, Boost) są przełączane za pomocą manetki po lewej stronie kierownicy, która jest podobna pod względem formy i funkcji do manetki Shimano DI2. Na kierownicy po prawej stronie mostka montowany jest mały ekran, na którym wyświetlane są najważniejsze dane takie jak prędkość, poziom naładowania baterii, zasięg, aktualna wydajność itp. W połączeniu z układem Shimano DI2 aktualny bieg jest nawet wyświetlany. Dodatkowo silnik posiada silne wspomaganie pchania.
Poziomy wyposażenia Focus Sam²
Na początek Sam² będzie dostępny w 3 wariantach modelowych. Zaczyna się od LTD za 4.599 €, następnie klasy średniej za 4.999 € i wieńczy Pro za 7.699 €. Oto przegląd wszystkich wariantów:
Ramki do zdjęć | Sam² spółka z ograniczoną odpowiedzialnością | Sam² | Sam² PRO | |
---|---|---|---|---|
Silnik | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W | |
akumulator | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) | |
widelec amortyzowany | RockShox Yari RC, 110x15mm QR, 170mm skoku | Fox 36 Performance, 110x15mm QR, 170mm skoku | Fox 36 Factory, 110x15mm QR, 170mm skoku | |
niemy | RockShox Deluxe R, 230/67, osprzęt: trzonek 25,0x8 mm/korpus 25,0x8 mm, regulacja na zamówienie | Fox DPS, 230/67, osprzęt: trzonek 25,0x8mm/korpus 25,0x8mm, custom tune | Fox DPS Factory, 230/67, osprzęt: trzonek 25,0 x 8 mm/korpus 25,0 x 8 mm, custom tune | |
wirniki | Race Face AR30, 584-30, Novatec, 148x12mm / 110x15mm | Race Face AR30, 584-30, Novatec, 148x12mm / 110x15mm | Turbina Race Face 584-30, 148x12mm / 110x15mm | |
Opona VR | Maxxis DHF 2.5 | Maxxis DHF 2.5 | Maxxis DHF 2.5 | |
Tętno opon | Maxxis DHR 2.4 | Maxxis DHR 2.4 | Maxxis DHR 2.4 | |
przerzutka tylna | Shimano Deore XT 786, 10-rzędowa | Sram NX, 11 biegów | Sram EX1, 8-rzędowa | |
dźwignia zmiany biegów | Shimano Deore 6000 | SRAM NX | SRAM EX | |
korba | Shimano E8000 | Shimano E8000 | Shimano E8000 | |
Hamulec | Magura MT2, 200mm / 180mm | Magura MT 5, 200mm / 180mm | Kod Sram RSC, 200mm / 180mm | |
sztyca | Kind Shock E30i, 31,6 mm, wewnętrzny | Kind Shock E30i, 31,6 mm, wewnętrzny | Fabryka transferu FOX, 31,6 mm, wewnętrzna | |
siodło | Siodło Trail | Siodło Trail | Siodło Trail | |
trzon | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm | |
Lenker | BBB, aluminium, Di2, pion, 760 mm, wznios: 20 mm, wygięcie do tyłu: 9° | BBB, aluminium, Di2, pion, 760 mm, wznios: 20 mm, wygięcie do tyłu: 9° | BBB, aluminium, Di2, pion, 760 mm, wznios: 20 mm, wygięcie do tyłu: 9° | |
Cena | 4.699 € | 4.999 € | 7.699 € | |
Focus Sam² – egzamin na prawo jazdy
Aby przetestować rowery, ludzie lubią jeździć na południe w miesiącach zimowych, aby uciec przed zimnem i wilgocią. Focus planował wypuścić nowy Sam² w Maladze, ale trafiliśmy na jeden z tych dni, kiedy pada deszcz również w południowej Hiszpanii. Ale bez względu na wszystko, raczej zakurzone zbocza zmieniły się w nieco bardziej śliskie zbocza, co w żaden sposób nie zaszkodziło testowi.
Najpierw pojechaliśmy z Rancho del Ingles na przedmieściach Malagi w kierunku wzgórz w głębi lądu. Tam mogliśmy przetestować właściwości wspinaczkowe Jam². Na rowerze siedzisz bardzo wyprostowany i możesz wcisnąć pedały. Silnik Shimano Steps zapewnia już bardzo dobre wsparcie w trybie Eco, a tryb Trail jest potrzebny tylko na bardziej stromych przejściach. Możesz wyczuć bardzo lekką huśtawkę z tyłu, jeśli ci to przeszkadza, możesz przełączyć platformę. Jest to jednak bardzo niskie ze względu na montaż amortyzatora i trudno dostać się do dźwigni z siodełka. Pozwolono nam przetestować topowy model. Zainstalowano tam 8-biegowy Sram EX1, który został opracowany specjalnie dla e-rowerów. Widmo transmisji wbudowanej kasety mieściło się w zakresie 11-48 zębów. Przy 8-biegowej skrzyni biegów są to duże skoki przełożeń, które można było odczuć już w niezbyt stromym terenie i momentami ciężko było znaleźć odpowiedni bieg. Lepiej było na bardziej stromym terenie, gdzie redukcja biegów powodowała wzrost obrotów silnika i można było łatwo przyspieszyć w technicznym terenie. Ogólnie rzecz biorąc, Sam² radził sobie bardzo dobrze na technicznych podjazdach. Silnik był mocny, a opony zapewniały wystarczającą przyczepność na stromych, trudnych podjazdach. Kąt rury podsiodłowej nie był zbyt luźny, a tylne rurki tylnego trójkąta, które nie były zbyt krótkie, są również zauważalne, ponieważ przód prawie nigdy nie miał tendencji do podnoszenia się. Focus wykonał dobrą robotę z tylnym końcem, ponieważ zapewniał, że tylne koło zawsze miało wystarczający kontakt z podłożem i przyczepność. Zużycie baterii również było odczuwalne jako bardzo niskie, ponieważ nawet po kilku okrążeniach na wyświetlaczu pozostało kilka linii. Mogłeś wtedy zainstalować pakiet TEC dla dodatkowej baterii. Focus mówi, że podjazdy są częścią jazdy enduro. W przypadku Sam² działa to naprawdę dobrze pomimo 170 mm podwozia.
Enduro obejmuje również downhill, a ze 170 mm rower powinien być naprawdę do tego stworzony. Trasy wokół Malági oferowały dobrą mieszankę płynnych przejść, ciasnych kamienistych zakrętów i skoków. Dodatkowo deszcz sprawił, że stoki stały się jeszcze ciekawsze. Idealne miejsce do przetestowania nowej kreacji Focusa. Geometria staje się coraz bardziej ekstremalna. Focus chciał znaleźć dobry kompromis z Sam², z którym wielu kierowców będzie się dobrze bawić. To również zakończyło się sukcesem. Z jednej strony rower jest bardzo mały ze względu na umiarkowane tylne widełki, ale ma też niezbędną płynność dzięki płaskiemu kątowi skrętu. Podwozie też spisało się znakomicie. Przyzwyczaiłeś się do tego z Foxa 36 w wersji fabrycznej, ale tylny trójkąt FOLD był również przekonujący. Na przykład podczas hamowania zauważyłeś, że tył pochłania uderzenia i uspokaja koło, zapewniając lepszą przyczepność i bezpieczeństwo na rowerze. Podwozie z łatwością poradziło sobie z mocnymi uderzeniami, a motocykl nadrobił kilka błędów podczas jazdy dzięki doskonałemu ustawieniu. Rower prawdopodobnie poradziłby sobie z jeszcze trudniejszymi trasami. W sumie bardzo spójny rower, również do downhillu. Wysocy rowerzyści mogą narzekać na nieco krótki zasięg, zwłaszcza że rower jest dostępny tylko do rozmiaru L.
Focus Sam² – podsumowanie
Dzięki Sam² Focus naprawdę powrócił do podstawowej idei Enduro. Shimano E8000 i sztuczki technologiczne zmieniają bardzo mocną maszynę zjazdową w dobrego wspinacza. Dwie podstawowe wersje są również interesujące z punktu widzenia ceny/wydajności.
link producenta: www.focus-bikes.com
RALE mówią
Niezły raport z testów.
Czy przegapiłem? Jak duży jest tester? Jaki rozmiar ramy miał rower?
Myślę, że jest prawie za mały / krótki dla osób około 1,90 ...
To byłby wstyd.
Oraz: Zanim wytniesz teksty, sprawdzasz lokalizację... Rzecz jest pełna błędów, więc cierpi na tym przyjemność z czytania...
Szkoda też.
LG
RALE
Józef Kucher mówią
Witaj Ralle,
Mam około 187 cm wzrostu, a rower był w rozmiarze L. Niestety nie ma większej ramy i robi się naprawdę ciasno, gdy jesteś wyższy.
Dzięki za podpowiedź, przejrzałem to jeszcze raz!
LG Józef