Focus nie tylko pokazał nam Sam² podczas premiery, ale miał też kolejną niespodziankę w rękawie. Focus już wywołał poruszenie podczas Jam² w zeszłym roku. W 2018 roku wypróbowany i przetestowany model Focus Jam² C zyskał lżejszego brata z ramą główną z włókna węglowego, która jest o około 200 gramów lżejsza niż model aluminiowy.
Focus Jam² C – w skrócie
- 140mm E-MTB All Mountain
- Karbonowa rama z aluminiowym tyłem i kołami 27,5″ Plus lub 29″
- Napęd Shimano E8000 z akumulatorem 378 Wh zintegrowanym w dolnej rurze
- Opcjonalny pakiet TEC dla dodatkowej baterii 378 Wh
- SKŁADANY tył
- 5 poziomy wyposażenia od 4.999 EUR do 9.999 EUR
- od ok. 18,6 kg z pedałami
Focus Jam² C – Szczegółowy kadr
Dzięki Jam² Focus stworzył już bardzo mocny E-MTB do użytku all-mountain. Nowy wariant z włókna węglowego przejął wszystkie szczegóły i geometrię wariantu aluminiowego i był w stanie zaoszczędzić kolejne 200 gramów dzięki lekkiej ramie głównej z włókna węglowego. Zadbano o to, aby karbonowa rama zapewniała taką samą stabilność, dlatego szczególną uwagę zwrócono na położenie włókien. Dolna rura została specjalnie zaprojektowana i wzmocniona, aby była stabilna pomimo dużego wycięcia.
system TEC
Termin „Tailored Energy Concept” kryje się za terminem TEC i jest już znany z Focus Alu Jam² i Sam². Focus chce mieć pewność, że zawsze masz przy sobie odpowiednią ilość energii bez utraty zwinności. W Jam² C akumulator 378 Wh jest bardzo dyskretnie i smukły w dolnej rurze. 378 Wh to niewiele w porównaniu, ale wystarczy większości ludzi na krótką pętlę szlaku, a Ty masz dużo łatwiejszy w prowadzeniu rower. Jeśli to nie wystarczy, możesz również kupić pakiet TEC za 499 €. Pakiet TEC zawiera dodatkowy akumulator i różne mocowania do montażu na dolnej rurze. Jeśli potrzebujesz większego zasięgu, kładziesz dodatkowy akumulator na szynie na dolnej rurze i podłączasz akumulator kablem do roweru, wtedy masz do dyspozycji pełny akumulator 756 Wh. Gdy tylko dodatkowy akumulator zostanie podłączony, energia jest pobierana tylko z niego. Przykładowym zastosowaniem może być na przykład: Jedziesz z dodatkowym akumulatorem do odległego obszaru szlaku, a następnie odkładasz tam akumulator, aby mieć lżejszy i bardziej zwinny rower na szlak.
Zawieszenie FOLD
Zawieszenie FOLD znane jest już z innych Focusów, takich jak Jam czy O1N. Dwie dźwignie układu zawieszenia współpracują z jednoczęściowym tylnym trójkątem. Tylny trójkąt został udoskonalony dla Sam². W nowym rowerze skupiono się nie tylko na pochłanianiu nierówności, ale także na lepszej przyczepności, zarówno pod górę, jak iw dół. Kinematyka tylnego trójkąta jest podzielona na dwie fazy, najpierw fazę degresywną, a następnie drugą fazę progresywną. Degresywna pierwsza faza ma tę zaletę, że podczas odbicia działa w przeciwnym kierunku, praktycznie progresywnie, i powinna w ten sposób zapewnić lepszy kontakt tylnego trójkąta z podłożem, a tym samym poprawić przyczepność, zarówno podczas hamowania, jak i przyspieszania. Rower jest bardzo miękki i czuły na początku skoku zawieszenia. Druga faza oferuje rezerwy na większe uderzenia z maksymalnym skokiem 140 mm i jest progresywna, ale nadal bardzo skuteczna. Tylna część FOLD-a składa się z jednego elementu. Zmniejsza to masę nieresorowaną i zapewnia dobre centralne rozłożenie ciężaru roweru.
Airflow
Coraz więcej akumulatorów do rowerów elektrycznych jest ukrytych w dolnej rurze, jak ma to miejsce w przypadku Sam². Jednak często nie ma chłodzenia, a suszenie po praniu jest również utrudnione, ponieważ baterie są często bardzo wyczerpane. System przepływu powietrza można było zastosować również w wersji karbonowej. Czerpaki powietrza są przymocowane po lewej i prawej stronie główki ramy. Powietrze może następnie ponownie wydostać się przez suport, co powoduje zasysanie powietrza, które chłodzi akumulator lub wysusza wilgoć w wale.
Focus Jam² C - silnik
W przypadku Sam² Focus opiera się na wypróbowanym i przetestowanym silniku Shimano E8000, ponieważ zapewnia on wystarczającą moc w różnych trybach wspomagania, a jego konstrukcja umożliwia zbudowanie E-MTB bardzo podobnie do konwencjonalnych rowerów górskich. Silnik oferuje moc 250 W i jest zasilany ze zintegrowanego akumulatora o pojemności 378 Wh lub opcjonalnie z pakietu TEC z dodatkowymi 378 Wh. 3 różne tryby (Eco, Trail, Boost) są przełączane za pomocą manetki po lewej stronie kierownicy, która jest podobna pod względem formy i funkcji do manetki Shimano DI2. Na kierownicy po prawej stronie mostka montowany jest mały ekran, na którym wyświetlane są najważniejsze dane takie jak prędkość, poziom naładowania baterii, zasięg, aktualna wydajność itp. W połączeniu z układem Shimano DI2 aktualny bieg jest nawet wyświetlany. Dodatkowo silnik posiada silne wspomaganie pchania.
Focus Jam² C – warianty wyposażenia
Nowy karbonowy E-MTB jest dostępny w 5 różnych konfiguracjach. Dwa z nich mają koła 27,5+, a pozostałe trzy mają koła 29”. Cena zaczyna się od 4.999 euro, a najwyższa wersja, dostępna tylko z kołami 29-calowymi, kosztuje 9.999 euro. Dla porównania: wersja aluminiowa kosztuje o 1.000 euro mniej przy mniej więcej takim samym wyposażeniu.
Focus Jam² C Plus – warianty wyposażenia i geometria
Wersja 27,5″ Plus dostępna jest w dwóch wariantach wyposażenia oraz dwóch wariantach kolorystycznych (czerwony i czarny). Zaczyna się od Focus Jam² C Plus za 4.999 €, a następnie wariantu Focus Jam² C Plus Pro za 6.999 €. Wersja Pro z pedałami waży 19,2 kg w rozmiarze M.
Modell | Dżem² C Plus | Jam² C Plus Pro |
---|---|---|
Ramki do zdjęć | Karbonowa rama główna, aluminiowy tylny trójkąt | Karbonowa rama główna, aluminiowy tylny trójkąt |
Silnik | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W |
akumulator | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) |
widelec amortyzowany | Fox 34 Rhythm, 110x15mm QR, 140mm skoku | RockShox Revelation RL, 110x15mm QR, 140mm skoku |
niemy | Fox DPS, 210/55, osprzęt: trzonek 25,0x8mm/korpus 25,0x8mm, custom tune | RockShox Deluxe RT, 210/55, osprzęt: trzonek 25,0 x 8 mm/korpus 25,0 x 8 mm, regulacja na zamówienie [0T ML3 320] |
wirniki | Race Face AR40, 584-40, Novatec, 148x12mm / 110x15mm | Race Face AEFFECT PLUS, 584-40, 148x12mm / 110x15mm |
Opona VR | Maxxis Rekon+ 2.8 | Maxxis Rekon+ 2.8 |
Tętno opon | Maxxis Rekon+ 2.8 | Maxxis Rekon+ 2.8 |
przerzutka tylna | Shimano Deore XT 8000, 11-rzędowa | Shimano Deore XT 8050, Di2, 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoSLX7000 | Shimano Deore XT 8050, Di2 |
korba | Shimano E8000 | Shimano E8000 |
Hamulec | Shimano Deore M6000, 200mm / 180mm | Shimano XT M8000, 200mm / 180mm |
sztyca | Kind Shock E30i, 31,6 mm, wewnętrzny | RockShox Reverb, 31,6 mm, wewnętrzny |
siodło | Siodło Trail | Siodło Trail |
trzon | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm |
Lenker | BBB, aluminium, Di2, płaskownik, 760 mm, wznios: 0 mm, wygięcie do tyłu: 9° | BBB, aluminium, Di2, płaskownik, 760 mm, wznios: 0 mm, wygięcie do tyłu: 9° |
Cena | 4.999 € | 6.999 € |
Geometria została zaprojektowana do użytku all-mountain, nie zaniedbując właściwości podjazdowych ani nie stając się zbyt ekstremalną. Kiedy spojrzysz na tabelę geograficzną, wszystkie wartości są bardzo umiarkowane. Średniej długości dolne rurki tylnego trójkąta, umiarkowanie luźny kąt główki ramy 66,5° do jazdy w dół i kąt siodełka 74,5° do przyzwoitej jakości podjazdów. Zasięg (430 mm w M) jest raczej krótki. Więc siedzisz bardzo centralnie na rowerze. Wysocy kierowcy patrzą w dół dzięki Focus Jam² C, ponieważ nie ma dostępnej wersji XL z włókna węglowego. Muszą one dotyczyć wersji aluminiowej. Ale jest też bardzo dobrze. Tutaj szczegółowe dane geometrii:
Focus Jam² 27,5+
S | M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 440 | 470 |
Pozioma rura górna (w mm) | 582 | 602 | 622 |
główka ramy (w mm) | 120 | 120 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 457 | 457 | 457 |
Rozstaw osi (w mm) | 1182 | 1202 | 1215 |
Kąt skrętu (w °) | 66,5 | 66,5 | 66,5 |
Kąt siedziska (w °) | 74,5 | 74,5 | 74,5 |
Zasięg (mm) | 410 | 430 | 445 |
Stosy (mm) | 618 | 618 | 636 |
Focus Jam² C 29 – warianty wyposażenia i geometria
Focus Jam² C 29 jest dostępny w trzech konfiguracjach w cenie od 4.999 do 9.999 euro. Pomiędzy jest wersja Pro za 6.999 €. Najważniejszym elementem gamy jest wariant SL z karbonowymi obręczami, wyposażeniem XTR i podwoziem Fox Factory. Dzięki karbonowej ramie wariant SL można zredukować do bardzo lekkiego 18,2 kg w rozmiarze M. Ale wtedy prawie 10.000 XNUMX € jest należnych.
Modell | Dżem² C 29 | Dżem² C 29 PRO | Dżem² C SL |
---|---|---|---|
Ramki do zdjęć | Karbonowa rama główna, aluminiowy tylny trójkąt | Karbonowa rama główna, aluminiowy tylny trójkąt | Karbonowa rama główna, aluminiowy tylny trójkąt |
Silnik | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W | Shimano Steps E8000, 70Nm, 250W |
akumulator | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) | FOCUS TEC, 756 Wh, (378 Wh wewnętrzny, 378 Wh opcjonalnie zewnętrzny) |
widelec amortyzowany | Fox 34 Rhythm, 110x15mm QR, 140mm skoku | RockShox Revelation RL, 110x15mm QR, 140mm skoku | Fox 34 Factory, 110x15mm QR, 140mm skoku |
niemy | Fox DPS, 210/55, osprzęt: trzonek 25,0x8mm/korpus 25,0x8mm, custom tune | RockShox Deluxe RT, 210/55, osprzęt: trzonek 25,0 x 8 mm/korpus 25,0 x 8 mm, regulacja na zamówienie [0T ML3 320] | Fox DPS Factory, 210/55, osprzęt: trzonek 25,0 x 8 mm/korpus 25,0 x 8 mm, custom tune |
wirniki | ace Face AR30, 622-30, Novatec, 148x12mm / 110x15mm | Race Face AEFFECT R, 622-30, 148x12mm / 110x15mm | Race Face Next-R, 662-32, 148x12mm / 110x15mm |
Opona VR | Continental Trail King SL, 2.4, składany | Continental Trail King SL, 2.4, składany | Continental Trail King SL, 2.4, składany |
Tętno opon | Continental Trail King SL, 2.4, składany | Continental Trail King SL, 2.4, składany | Continental Trail King SL, 2.4, składany |
przerzutka tylna | Shimano Deore XT 8000, 11-rzędowa | Shimano Deore XT 8050, Di2, 11-rzędowa | Shimano XTR 9050, Di2, 11 biegów |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoSLX7000 | Shimano Deore XT 8050, Di2 | Shimano XTR 9050, Di2 |
korba | Shimano E8000 | Shimano E8000 | Shimano E8000 |
Hamulec | Shimano Deore M6000, 200mm / 180mm | Shimano XT M8000, 200mm / 180mm | Shimano XTR M9020, 200mm / 180mm |
sztyca | Kind Shock E30i, 31,6 mm, wewnętrzny | RockShox Reverb, 31,6 mm, wewnętrzny | Fabryka transferu Fox 31,6 mm, wewnętrzna |
siodło | Siodło Trail | Siodło Trail | Siodło Trail |
trzon | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm | BBB, stop, Di2, 31,8 mm, 55 mm |
Lenker | BBB, aluminium, Di2, płaskownik, 760 mm, wznios: 0 mm, wygięcie do tyłu: 9° | BBB, aluminium, Di2, płaskownik, 760 mm, wznios: 0 mm, wygięcie do tyłu: 9° | BBB, aluminium, Di2, płaskownik, 760 mm, wznios: 0 mm, wygięcie do tyłu: 9° |
Cena | 4.999 € | 6.999 € | 9.999 € |
Ponieważ wersja 29er ma tę samą ramę główną, geometria jest prawie identyczna jak w wersji 27,5″ Plus. Tylko tylne widełki są nieco dłuższe, aby pomieścić większą oponę 29er.
Zacięcie ostrości² 29
S | M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 440 | 470 |
Pozioma rura górna (w mm) | 582 | 602 | 622 |
główka ramy (w mm) | 120 | 120 | 120 |
tylny trójkąt (w mm) | 470 | 470 | 470 |
Rozstaw osi (w mm) | 1195 | 1215 | 1230 |
Kąt skrętu (w °) | 66,5 | 66,5 | 66,5 |
Kąt siedziska (w °) | 74,5 | 74,5 | 74,5 |
Zasięg (mm) | 410 | 430 | 445 |
Stosy (mm) | 618 | 618 | 636 |
Focus Jam² C – egzamin na prawo jazdy
Szlaki wokół Malagi były rozmokłe. Bardzo rzadkie warunki w skądinąd dość ciepłej i suchej Andaluzji. Ale to nie powinno być problemem, ponieważ podróżowaliśmy z Focus Jam² C Plus Pro z oponami Maxxis Rekon+ Plus o szerokości 2,8 cala. Najpierw prowadziła drogami asfaltowymi i leśnymi do początku szlaku na wzgórzach za Malágą. Ważący 19,2 kg Focus Jam² C Plus Pro jest jednym z lżejszych E-MTB w swojej klasie. Było to również zauważalne na podjazdach, ponieważ silnik Shimano E-8000 działał prawie wyłącznie w trybie Eco. Byliśmy prawie trochę rozczarowani w trybie szlaku. Oczywiście przemawia to również za ogólnymi właściwościami roweru pod górę. Geometria była dobra na podjazdy, a tylny trójkąt zachowywał się bardzo neutralnie, chociaż nadal można go było zablokować. Rower miał również dobrą przyczepność na technicznych podjazdach i dobrze wspinał się bez podnoszenia przedniego koła na stromych odcinkach. Shimano XT Di2 działał bardzo dobrze. Na początku operacja jest nieco nietypowa, ale po pewnym czasie można się do niej przyzwyczaić i dobrze się z nią dogadać.
W przypadku all-mountain jesteś oczywiście ciekawy właściwości zjazdowych. Trasy dały wiele, by to sprawdzić. Geometria została zaprojektowana tak, aby jak najwięcej kolarzy było z niej zadowolonych. Tak czuje się motocykl. Rowerem można sterować i szybko poruszać się po szlakach, ale jest wystarczająco zwrotny, by pokonywać ciasniejsze zakręty. Podwozie z tylnym końcem FOLD jest bardzo dobre i dobrze radzi sobie zarówno z mniejszymi, jak i większymi uderzeniami. Opony zapewniają dużą przyczepność w każdej sytuacji i dają motocyklowi większy skok niż na papierze. Dla niektórych może to być trochę zbyt niejasne. Dla rowerzystów, którzy chcą trochę więcej informacji zwrotnych, 29er z węższymi oponami byłby prawdopodobnie lepszym wyborem. Pewnie też wybrałbym 29er, ale to tylko preferencje. Hamulce są dobrze zwymiarowane i nie powinny być przeciążane nawet podczas dłuższych zjazdów. Krótki zasięg sprawia, że rower jest zabawny i zachęca do skakania.
Focus Jam² C – Podsumowanie
Karbonowa wersja Jam² to zoptymalizowana wersja roweru, która już była przekonująca. Tak się jeździło z mocnym silnikiem, dobrą geometrią i dobrze wyważonym podwoziem. Każdy musi sam zdecydować, czy dopłata 1000 € jest tego warta. Na pewno dobrze się bawiliśmy na rowerze!
Schreibe einen Kommentar