Test: Segment, który zawsze był konkurencyjny. Niemal każdy producent, niezależnie od tego, czy ma drużynę Pucharu Świata, czy nie, ma teraz potężny wyścig w pełni jako okręt flagowy w swojej ofercie. Fully stają się również coraz bardziej popularne wśród profesjonalistów ze względu na coraz bardziej techniczne trasy, w wyniku czego zmieniły się również wymagania dotyczące rowerów. BH Lynx Race Carbon zdecydowanie należy do tej nowej generacji. Dlaczego? Dowiecie się w teście.
BH Lynx Race Carbon: Rama
W Lynx Race rama jest zdecydowanie jedną z wyróżniających się części roweru. Rama ma wygląd matowego czarnego włókna węglowego z małymi pomarańczowo-czerwonymi detalami, co daje bardzo harmonijny i elegancki wygląd. Rama jest również używana przez BH SR Suntour KMC Worldcup Team, przez zawodników takich jak Victor Koretzky i Jordan Sarrou. Zespół był bardzo zaangażowany w rozwój roweru, aby stworzyć rower na różne tory XC na całym świecie.
Rama wykonana jest w całości z karbonu. Karbonowa rama typu monocoque jest uzupełniona tylnym trójkątem i wahaczem wykonanymi z tego samego materiału. Pozwala to na ściśnięcie ramy w rozmiarze M do ok. 1850 gramów. Tylny koniec odpowiada nowoczesnemu standardowi Boost ze 148 mm na piaście. W ten sposób można poprawić sztywność ramy i kół. Dodatkowo istnieje możliwość zamontowania koła 27,5+ w tylnym trójkącie. Kinematyka tylnego trójkąta jest oparta na technologii Split-Pivot firmy BH, w której punkt obrotu tylnego trójkąta znajduje się bezpośrednio w jednej linii z osią. Powoduje to bardzo neutralny tył podczas pedałowania i hamowania. Zachowanie sprężyny jest zaprojektowane w taki sposób, że skok sprężyny jest stale używany na początku, a na końcu staje się progresywny.
BH Lynx Race Carbon: Geometria
Trasy XC stają się coraz bardziej techniczne i wymagają coraz więcej od zawodników na zjazdach. Mając to na uwadze, BH opracował Lynx jako rower z pełnym zawieszeniem z genami do jazdy po szlakach i zjazdach. Kiedy patrzysz na arkusz geometrii, możesz również pomyśleć, że patrzysz na rower na szlaki, a nie rower z pełnym zawieszeniem, gdyby nie było tam podane 100 mm skoku. Jest to najbardziej widoczne w przypadku kąta skrętu, który przy 68,5° jest już bardzo płaski jak na pełne zawieszenie. Wraz z krótkimi tylnymi widełkami (425 mm) i dużym zasięgiem (423 mm) osiągi roweru na zjazdach powinny jeszcze bardziej się poprawić. Duży zasięg też był naprawdę uderzający, bo przy moim wzroście 185 mm zaskakująco dobrze radziłem sobie z rowerem w rozmiarze M, chociaż oczywiście rozmiar L byłby lepszym wyborem. Podczas wyścigu w pełni należy oczywiście pominąć właściwości podjazdowe. Dość stromy kąt siedziska wynoszący 73,5° zapewnia niezbędny napęd.
Wyścig BH Lynx
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 440 | 480 | 530 |
Pozioma rura górna (w mm) | 571 | 599 | 622 | 644 |
główka ramy (w mm) | 100 | 110 | 125 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 425 | 425 | 425 | 425 |
Rozstaw osi (w mm) | 1096 | 1124 | 1149 | 1172 |
Kąt skrętu (w °) | 68,5 | 68,5 | 68,5 | 68,5 |
Kąt siedziska (w °) | 73,5 | 73,5 | 73,5 | 73,5 |
Zasięg (mm) | 398 | 423 | 608 | 622 |
Stosy (mm) | 585 | 594 | 442 | 460 |
BH Lynx Race Carbon: cechy
Ramki do zdjęć | Lynx Race Carbon 29" |
widelec amortyzowany | Pilot Fox SC FIT4 100 |
niemy | Pilot Fox Float Performance |
wirniki | Biustonosz Evo Carbon |
Opona VR | Michelin Wild Race'R 2.10 |
Tętno opon | Michelin Wild Race'R 2.10 |
przerzutka tylna | Shimano XTDI2 |
dźwignia zmiany biegów | Shimano XTDI2 |
korba | SHIMANOMT700 |
przerzutka | Shimano XTDI2 |
Hamulec | ShimanoXT |
tarcze hamulcowe | ShimanoXT |
sztyca | Biustonosz Evo Carbon |
siodło | Prologo Scratch X8 |
trzon | Biustonosz Super Lite |
Lenker | Biustonosz Super Lite |
BH Lynx jest dostępny z ramą aluminiową i karbonową. Zaczyna się od Lynx Race Alu za 1999 euro. Najwyższy aluminiowy model kosztuje 2999 euro z solidnym wyposażeniem XT/Fox. Carbon jest dostępny od 3999 €, a zakres sięga 8999 € za topowy model. Pozwolono nam przetestować Lynxa w konfiguracji „Carbon Fox DI2” za 6499 euro. Jak sama nazwa wskazuje, rower jest wyposażony w elektroniczne przerzutki Shimano. W tym przypadku w wersji XT z tłumaczeniem 2×11. Zaletą DI2 jest tryb „Dual Shift”, który całkowicie automatyzuje procesy zmiany biegów na przedniej przerzutce. Oszczędza to manetkę przedniej przerzutki i można użyć translacji 2 × 11 za pomocą tylko jednej manetki. Kolejną zaletą DI2 jest to, że kiedy zmieniasz tarczę z przodu, zawsze automatycznie otrzymujesz następną mniejszą lub większą translację. Oznacza to, że po redukcji przełożenia na przedniej zębatce przerzutka tylna automatycznie kompensuje powstający brak przełożenia, zmieniając przełożenie o kilka przełożeń w górę.
Oprócz przerzutek w BH zainstalowany jest również solidny hamulec Shimano XT. Jak już można wywnioskować z nazwy, motocykl jest wyposażony w podwozie Fox. Z przodu zamontowano widelec Fox Stepcast o skoku 100 mm, co jest szczególnie zauważalne ze względu na niewielką wagę. Sprawdzony amortyzator Fox Float z powłoką Kashima zapewnia komfort z tyłu. W przeciwnym razie na rowerze znajdziesz części z włókna węglowego oznaczone BH, takie jak kierownica lub sztyca. Koła z włókna węglowego są również wytwarzane we własnym zakresie i są imponujące wizualnie dzięki wysokim bokom obręczy z włókna węglowego. Niezbędną przyczepność zapewniają opony Michelin Wild Race'R w wersji 2,1”, które stały się już rzadkością. Pomimo lekkiej ramy Lynx Race nadal waży 11,38 kg. Niewielka nadwaga wynika prawdopodobnie z DI2 i kilku lekko przeciążonych części na rowerze. Więc nadal istnieje tu potencjał tuningowy
BH Lynx Race Carbon: Na szlaku
Widok przedniego koła jest dość nietypowy w przypadku pełnego wyścigu, ponieważ oś jest znacznie dalej niż w przypadku konwencjonalnych pełnych wyścigów ze względu na płaski kąt skrętu. Nie ma to jednak nic wspólnego z napędem roweru. Nawet na płaskim asfalcie widać, że rower chce się pedałować i dobrze jedzie do przodu. Podwozie pozostaje bardzo neutralne pod względem napędu, nawet w trybie otwartym. Jeśli następnie całkowicie zablokujesz podwozie, poczujesz się prawie jak na rowerze wyścigowym.
Dla mnie był to pierwszy raz z DI2 w dłuższym użytkowaniu testowym. Byłem szczególnie podekscytowany funkcją podwójnej zmiany biegów. Dla mnie jako fana 2×11 jest to ciekawa alternatywa, ponieważ funkcja dual-shift pozwala zaoszczędzić na manetce przedniej przerzutki. I działa naprawdę dobrze. Podczas zmiany biegu w górę lub w dół zostaniesz ostrzeżony sygnałem dźwiękowym, zanim przednia przerzutka automatycznie zmieni tarczę przy następnej zmianie biegu na wyższy lub niższy. Nawet w mokrych i błotnistych warunkach DI2 nie sprawiał żadnych problemów.
Ale teraz naprawdę na szlaku z rowerem. Staraliśmy się wymagać od motocykla jak największej liczby różnych cech. Z jednej strony musimy przekonać się, jak żwawy jest do XC na okrążeniu po pracy, az drugiej strony musimy sprawdzić właściwości maratonu na dłuższej trasie. Jak już opisano w geometrii, BH zoptymalizował Lynx, co jest raczej nietypowe dla pełnego wyścigu w kierunku zjazdu. I to też widać na szlaku. Krótkie tylne widełki sprawiają, że rower jest zwrotny, a długi zasięg zapewnia stabilność kierunkową i dość sportową pozycję siedzącą. Zjazdy na szlakach, BH Lynx Race naprawdę przypominają jazdę all-mountain bez utraty żywotności. Od czasu do czasu zapominasz, że masz ze sobą tylko 100 mm skoku sprężyny, ponieważ podwozie również doskonale spełnia swoje zadanie. Skok zawieszenia jest dobrze wykorzystywany i staje się progresywny dopiero pod koniec. Ale kiedy uderzasz w duże wyboje lub skały, zdajesz sobie sprawę, że nie masz dziś ze sobą all-mountain. Jak zwykle hamulce XT wykonują solidną pracę i są dyskretne, jak powinien być dobry hamulec. Opony Michelin zapewniają wystarczającą przyczepność. Wolałbym jednak jeździć na szerszych oponach przez długi czas.
Oczywiście przy pełnym wyścigu nie jest możliwy tylko zjazd. Ale tutaj również BH Lynx Race Carbon radzi sobie bardzo dobrze. Stromy kąt siedzenia i dość duży zasięg pozwalają na sportową i nastawioną na napęd pozycję siedzącą bez sprawiania wrażenia niewygodnej i rozciągniętej. Za pomocą dźwigni Fox CTD podwozie można otworzyć, w trybie trail i całkowicie zablokować. Dźwignia jest łatwo dostępna i można szybko dostosować się do aktualnej sytuacji pod ziemią, aby uzyskać maksymalną wydajność. Ogólnie rzecz biorąc, rower bardzo dobrze wspina się po górach i pomimo swojej geometrii zjazdowej nie musi się ukrywać przed innymi pełnoprawnymi wyścigowcami. Geo sprawia, że rower jest ogólnie bardzo wszechstronnym rowerem, niezależnie od tego, czy jest to trasa XC, czy długa trasa maratonu. Mogę sobie również wyobrazić, że motocykliści, którzy zwykle jeżdżą z większym skokiem zawieszenia, uznają ten wyścig za pełną frajdę. Rower jest również idealny na spokojną wycieczkę!
Schreibe einen Kommentar