Test: Cube od 14 lat buduje w pełni czteroprzegubowe pod marką AMS. Prawdopodobnie jeden z najpopularniejszych rowerów w krajach niemieckojęzycznych. Cube AMS 100 C:68 to najnowsza kreacja z linii AMS. Byliśmy na szlakach w Lesie Bawarskim z bronią Oberpfälzer Race.
Kostka AMS 100 C:68 SL 29: rama
Cube AMS to coś w rodzaju VW Golfa wśród maniaków rowerów górskich. Konstrukcja zawsze była bardzo prosta i bardzo typowa dla układu zawieszenia z czterema prętami. Jednak w najnowszej wersji Cube przeciera teraz nowe i odważniejsze ścieżki. Projekt jest znacznie bardziej agresywny. Rama stała się bardzo kanciasta i charakterystyczna o dużych przekrojach rur. Górna rura i wsporniki siodełka z tyłu tworzą jedną linię i zapewniają bardzo harmonijny wygląd. Punkt obrotu amortyzatora jest zakryty nasadką, co sprawia, że ogólny obraz wydaje się jeszcze bardziej jednorodny.
Nie tylko wiele się wydarzyło wizualnie, wiele zostało również zoptymalizowanych technicznie. Chociaż niektórzy producenci rezygnują już z tylnego punktu obrotu, Cube pozostaje wierny sobie dzięki klasycznemu czterobelkowemu układowi zawieszenia. Jest jeszcze jedna nowa funkcja ukryta w nazwie AMS. C:68 oznacza użyty materiał węglowy. Włókna węglowe są łączone z żywicą podczas produkcji ramy. Zawartość żywicy w materiale węglowym C:68 została zmniejszona, dzięki czemu w ramie pozostaje 68% włókien węglowych. Pozwala to zaoszczędzić na wadze i zmniejszyć ramę Cube do ok. 1550 g w rozmiarze M. Prawie na poziomie hardtaila.
Oczywiście Cube nie zrezygnował z najnowszych standardów. Jak standardowy tylny trójkąt Boost o szerokości 148 mm lub wewnętrznie poprowadzone kable, które można dostosować do wszystkich konfiguracji (1x, 2x, DI2, regulowana sztyca itp.). Kolejna atrakcja ucieszy kierowców długodystansowych. Pomimo amortyzatora w ramie jest miejsce na 2 uchwyty na butelki na dłuższe wycieczki
Kostka AMS 100 C:68 SL 29: Geometria
Co jest ważne w wyścigu w pełni? Przede wszystkim powinien być szybki pod górę, ale także zwinny i zwinny na ciasnych trasach XC. Podczas szybkich zjazdów nie powinno zabraknąć pewnego poziomu płynności, który nie powinien być przytłoczony dzisiejszymi, często trudnymi technicznie odcinkami. Cube zapewnił AMS umiarkowany kąt skrętu 70°, co zapewnia płynną jazdę i lepsze osiągi podczas zjazdów. Jednak konkurencja ma już pełne wyścigi z bardziej płaskim kątem skrętu. Dość stromy kąt siodełka wynoszący 74,5° zapewnia wydajność w górach. Cube znajduje optymalną równowagę między płynną pracą, napędem i zwrotnością dzięki dość długiej górnej rurze lub zasięgowi i wyjątkowo krótkiemu tylnemu trójkątowi. Górna rura jest dość długa i ma 613 mm (rozmiar L) i zapewnia raczej rozciągniętą i zorientowaną na napęd geometrię, która oczywiście zależy również od wybranej długości mostka. Dzięki standardom Boost z szerszym tylnym końcem, tylne widełki mogły być dość krótkie jak na rower 443-calowy o 29 mm bez poświęcania prześwitu na opony. Podsumowując, bardzo sportowy Geo, który obiecuje szybki, ale także zwinny rower.
Kostka AMS C:68 SL29
16 " | 18 " | 20 " | 22 " | |
rura podsiodłowa (w mm) | 370 | 420 | 470 | 520 |
Pozioma rura górna (w mm) | 565 | 590 | 613 | 636 |
główka ramy (w mm) | 97 | 107 | 117 | 127 |
tylny trójkąt (w mm) | 443 | 443 | 443 | 443 |
Rozstaw osi (w mm) | 1099 | 1125 | 1149 | 1172 |
Kąt skrętu (w °) | 70 | 70 | 70 | 70 |
Kąt siedziska (w °) | 74,5 | 74,5 | 74,5 | 74,5 |
Zasięg (mm) | 405 | 427 | 447 | 467 |
Stosy (mm) | 590 | 600 | 613 | 618 |
Cube AMS 100 C:68 SL 29: Funkcje
Ramki do zdjęć | AMS 100C:68SL29 |
widelec amortyzowany | Fox 32 Float SC FIT4 |
niemy | Pilot Fox 32 Float DPS |
wirniki | DT Swiss CSW MA 2.9 naciąg prosty |
Opona VR | Schwalbe Rocket Ron 2,25 |
Tętno opon | Połknąć grzmot 2,25 |
przerzutka tylna | Shimano XTR |
dźwignia zmiany biegów | Shimano XTR |
korba | Shimano XTR |
przerzutka | Shimano XTR |
Hamulec | Shimano XTR |
tarcze hamulcowe | Shimano XTR |
sztyca | Kostka Prolight |
siodło | Selle Italia SC1 |
trzon | Mostek Cube Performance |
Lenker | Kierownica wyścigowa Cube Flat |
Cube oferuje trzy warianty wyposażenia dla AMS 100 C:68. Zaczyna się od wariantu wyścigowego za 3999 euro z zawieszeniem Rock Shox i wyposażeniem XT. Czołówką jest wariant SLT za 5999 euro, który według producenta powinien nawet złamać znak 1 kilograma z 11-biegową SRAM XX9,0, zawieszeniem Fox Factory i częściami Newmen. Nasz testowany wariant SL plasuje się pośrodku.
W wariancie SL Cube AMS 100 C:68 Cube polega na solidnej i lekkiej japońskiej wydajności. Z pewnością nie możesz się pomylić z grupą Shimano XTR. Ponadto zainstalowano tu również wariant 2×11, który zapewnia również rezerwę na długie i strome podjazdy bez wyczerpania przełożeń na szybkich szutrowych zjazdach. Dźwignie hamulca i manetki są starannie przymocowane do kierownicy za pomocą swatki i zapewniają czysty wygląd w kokpicie. Podwozie pochodzi od amerykańskiego producenta FOX. Zastosowano tutaj lekki widelec Stepcast i Fox Float DPS Remote. Jednak nie w fabrycznej wersji z powłoką Kashima. Widelcem i amortyzatorem można sterować zdalnie z kierownicy za pomocą dźwigni. Dostępny jest tryb otwarty, tryb szlaku i całkowicie zablokowane podwozie. Zestaw kołowy pochodzi od DT Swiss i nazywa się DT CSW MA 2.9, wersja OEM od DT Swiss dla Cube. Opony to lekkie opony Schwalbe LiteSkin z Rocket Ron z przodu i Thunder Burt z tyłu. Kierownica z włókna węglowego, mostek i aluminiowy słupek są oznaczone przez samego Cube, ale bardzo przypominają Syntace. Siodło pochodzi z Selle Italia. W komplecie bardzo spójny zestaw wyposażenia, który z pewnością nadaje się do wykorzystania w wyścigach. Zważyliśmy nasz rower testowy na 10,8 kg, chociaż rower testowy został już przerobiony na bezdętkowy, dlatego dętki nie są czynnikiem. Jednak motocykl wciąż ma niewielki potencjał. Po kilku dostrojeniach waga powinna być w stanie zbliżyć się do 10 kg.
Cube AMS 100 C:68 SL 29: Na szlaku
Byliśmy podekscytowani Cube AMS. I nie zawiedliśmy się na pierwszych kilku metrach do szlaku po asfalcie, rower dawał prawdziwy napęd. Zablokowane podwozie, sportowa pozycja siedzenia i szybkie opony Thunder Burt z tyłu dosłownie pozwalają motocyklowi polecieć na początek szlaku. Na początku jednak nieco szerszy tył wymagał przyzwyczajenia. Jeźdźcy z grubymi łydkami będą częściej dotykać tylnego trójkąta. Ale po pewnym czasie można się do tego przyzwyczaić i trochę dostosować do roweru. Zmiana biegów i hamowanie działają jak zwykle w przypadku grupy Shimano XTR.
Warto wtedy sprawdzić przydatność roweru do ścigania się na lokalnym torze XC. Cube wspina się bardzo łatwo na stromych podjazdach, a jeśli kiedykolwiek zabraknie ci tchu, masz również małą zębatkę z przodu jako rezerwę. Tylko tylna opona Schwalbe Thunder Burt straciła trochę przyczepności na mokrym i trudnym terenie. Rower pokazuje swoją zwinność na krętych przejściach, gdzie można nim szybko manewrować w ciasnych zakrętach. Na zjazdach rower prowadzi się bardzo płynnie i stabilnie, nawet przy dużych prędkościach. W przejściach technicznych szczególnie wyróżnia się tył Cube. Nawet przy większych uderzeniach tył prawie nie wydaje się przytłoczony i wraz z przednim widelcem Foxa nie przeszkadza niepotrzebnie motocyklowi. Czasami tylko zdalna blokada powodowała pewne problemy. Śruba regulacyjna napięcia linki od czasu do czasu poluzowała się i trzeba było ją wyregulować. Można powiedzieć, że Cube to prawdziwy plik wyścigowy. Ze względu na długi zasięg rower nie jest zbyt zabawny, ale powinien być przede wszystkim szybki.
W teście użyliśmy również krótszego mostka i takiego, który był nieco bardziej ciężki na szlaku zestaw kołowy wsiadł i ruszył na szlaki. AMS jest również bardzo odpowiedni jako rower turystyczny, a także ma rezerwy do użytku na szlaku / turystyce.
Jurgena Wolfla mówią
Świetny rower. Zmieniłem łodygę. Jak dotąd całkowicie zadowolony.
Szybki mówią
Jest stale wyprzedane co najmniej topowy model tego. Wydaje mi się dziwne, że kostka go reklamuje i że od maja nie będzie już dostępna. Cube Twoja dostępność jest bardzo zła! Klient nie zawsze chce kupić przedsprzedaż, ale chce też zobaczyć i przetestować rower...
Aha, i rama waży 20% więcej bez amortyzatora, mierzona przez kilku właścicieli, czyli ponad 1950 g. W przeciwnym razie byłaby to również najlżejsza pełna rama na świecie. Ale oczywiście Cube tego nie reklamuje, ponieważ wiedzą, że rama Scotta jest lżejsza, chociaż mówi, że jest znacznie cięższa niż rama Cube!
Punkt obrotu z tyłu nie jest już najnowocześniejszy, a przednia przerzutka Sideswing z linką biegnącą przez trójkąt ramy wygląda skromnie. OK, inni producenci robią to równie źle!