Test: Miłośnicy klasycznych motocykli wyścigowych przeżywają obecnie trudny okres. Obwody elektroniczne, hamulce tarczowe i coraz szersze opony można dziś znaleźć w rowerach wyścigowych. Nasz rower testowy, 3T Exploro, jest prawdopodobnie koszmarem wszystkich długoletnich szosowców. 3T nazywa to „Pierwszym aerodynamicznym rowerem szutrowym” i byliśmy w stanie szczegółowo przetestować, czy rowery aerodynamiczne i szutrowe są kompatybilne z 3T Exploro.
Test: 3T Exploro LTD – Rama i geometria
Rama jest dostępna w 2 wariantach, z których oba różnią się różnymi włóknami węglowymi, a waga wariantu LTD jest zmniejszona o kolejne ok. 200 gramów. To jednak jeszcze bardziej podnosi cenę. Zespół Exploro kosztuje już 3000 €, a LTD to aż 4200 €.
Rama 3T jest optycznie pojedynczą atrakcją. Czerń połączona z szarymi detalami nadaje ramie bardzo eleganckiego wyglądu. Aerodynamiczny kształt motocykla jest widoczny już na pierwszy rzut oka. Kształt ramy głównej okazuje się dość masywny, typowy dla aerobike'ów, przez co tylne widełki i podpory siodełka są dość precyzyjnie narysowane w tylnym trójkącie. Celem przy opracowywaniu Exploro było opracowanie szybkiego roweru na różne nawierzchnie, w tym na tory terenowe. Nietypowo jak na rower szutrowy, rower został zoptymalizowany w tunelu aerodynamicznym. Aby jednak poradzić sobie z niższymi prędkościami w trudnym terenie, motocykl był testowany z prędkością 32 km/h zamiast typowych 3 km/h dla 48T.
Rama i widelec mogą pomieścić klasyczne opony szosowe 700c lub crossowe, ale także obręcze do rowerów górskich 650b z oponami o szerokości do 2,1 cala. Masz więc wybór, czy chcesz być bardziej klasyczny, czy nowoczesny ze standardem. Naszym wyborem byłby tutaj zestaw kołowy 650B do użytku w terenie i klasyczny zestaw kołowy aero-road do jazdy na rowerze szosowym. Na ramie jest ukrytych więcej szczegółów, na przykład zacisk sztycy jest ukryty w trójkącie ramy, więc naprawdę trzeba go najpierw poszukać. Karbonowy słupek jest zawarty w zestawie z ramą i oferuje bardzo precyzyjne możliwości regulacji dzięki głowicy 3T. Kable poprowadzone są w ramce i przystosowane są również do obwodów podwójnych i elektronicznych. Dla odkrywców na górnej rurze znajdują się 2 gwintowane oczka do mocowania toreb na dłuższe wyprawy. Podczas zdejmowania tylnego koła zdziwisz się, że tylna przerzutka czasami wpadnie Ci w ręce. Ale tutaj nic nie jest zepsute, tak ma być i powinno uprościć montaż tylnego koła z hamulcem tarczowym. Po zamontowaniu tylnego koła można ponownie zamontować przerzutkę tylną z hakiem przerzutki i zamocować ją za pomocą szybkozamykacza.
Jeśli chodzi o geometrię, 3T koncentruje się bardziej na komforcie. Ucho górne jest krótkie, a wysokość siodełka umiarkowana. W teście trochę poeksperymentowaliśmy z długością łodygi. W zależności od długości można wygenerować bardziej komfortową lub sportową konfigurację, przy czym rama oferuje już dobrą, uniwersalną podstawę.
Firma 3T Exploro Sp
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 463 | 490 | 518 | 545 |
Pozioma rura górna (w mm) | 529 | 550 | 571 | 592 |
główka ramy (w mm) | 101 | 125 | 150 | 180 |
tylny trójkąt (w mm) | 463 | 490 | 518 | 545 |
Rozstaw osi (w mm) | ||||
Kąt skrętu (w °) | 69,5 | 71,1 | 72,5 | 72,5 |
Kąt siedziska (w °) | 72,5 | 72,5 | 72,5 | 72,5 |
Zasięg (mm) | 366 | 378 | 390 | 402 |
Stosy (mm) | 517 | 546 | 575 | 604 |
Test: 3T Exploro LTD - Sprzęt
Ramki do zdjęć | Firma 3T Exploro Sp |
widelec amortyzowany | 3T Luteus II Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością |
wirniki | 3T Discus Plus C25 Pro |
opona | WTB Horyzont 47mm |
przerzutka tylna | Siła barana |
dźwignia zmiany biegów | Siła SRAM |
korba | THM Clavicula SE |
przerzutka | |
Hamulec | Siła SRAM |
sztyca | 3T Charlie Square |
siodło | WTB |
trzon | Zespół 3T Arx II |
Lenker | 3T Ergonowa |
Jeśli chodzi o wyposażenie, należy z góry powiedzieć, że 3T Exploro jest dostępny tylko jako zestaw z ramą. Niemniej jednak konfiguracja naszego roweru testowego wybrana przez 3T daje dobry wgląd w to, co jest możliwe z zestawem ramy. Do budowy 3T wybrało wariant z kołami 650B i semi-slickami o szerokości 2,1 cala od WTB. Dodatkowo zamontowano napęd 1×11. Kluczowe dane sugerujące dobry rower Gravel. Podczas budowy roweru testowego firma 3T w naturalny sposób wykorzystała materiały z własnych zasobów. Jest więc kokpit, ale także koła tarczowe 650B od producenta z Włoch. Na oponach zamontowano opony WTB Horizon o szerokości 47 mm. Siodło również pochodzi z WTB. Jeśli chodzi o napęd i hamulce, 3T polega na solidnej grupie Sram Force, która sprawdza się w użyciu od lat. W rowerze testowym Sram Force jest używany w wersji 1×11 z tarczą 38 t i kasetą 11-36 t. Punktem kulminacyjnym jest niewątpliwie korba 1x THM Clavicula, która jest obecnie jedną z najlżejszych korb na rynku.
Test: 3T Exploro LTD - Na smole, żwirze itp.
Próbowaliśmy przetestować 3T na jak największej liczbie różnych powierzchni. Najpierw na asfalcie. Uruchomiliśmy nieco wyższe ciśnienie powietrza, aby zmniejszyć opór toczenia opon o szerokości 47 mm. Przy ciśnieniu ok. 3,5 bara rower toczy się prawie jak normalny rower wyścigowy na konwencjonalnych oponach. Ponadto istnieje zoptymalizowana aerodynamika, która pozwala Exploro z łatwością poruszać się z dużymi prędkościami. Z 3T dołączyliśmy również do grupy rowerów szosowych i nie zauważyliśmy żadnej zauważalnej różnicy w zakresie oporów toczenia i spokojnie jechaliśmy w tej grupie. Jedynie górne przełożenie osiągnęło swoje granice na lekkich zjazdach, przy czym przełożenie do wspinaczki pod górę było całkowicie wystarczające. Na górze z mocnym przyspieszeniem można było również odczuć dużą sztywność ramy, ponieważ nie było wrażenia utraty ani jednego wata.
Szutr miał być specjalnością tego motocykla, więc oczywiście to też przetestowaliśmy. Najpierw obniż ciśnienie powietrza. Po próbach tam iz powrotem, znaleźliśmy najlepszą konfigurację z około 2,5 bara w oponach. Napęd jest również bardzo dobry na szutrze, a kilometry można łatwo pokonywać. Można jednak zauważyć, że sama rama jest mało wygodna ze względu na dużą sztywność i że uderzenia są przenoszone na kierowcę. Mimo śliskiego profilu opony WTB bardzo dobrze spisały się w terenie. Tracisz przyczepność na tylnym kole tylko na mokrych łąkach lub luźnym gruncie. Należy również zachować ostrożność na zakrętach z luźnym podłożem. Hamulce zawsze były niezawodne i nie było prawie żadnej różnicy w stosunku do hamulców tarczowych w rowerach górskich, chociaż sterowność mogłaby być trochę lepsza.
Zacisk sztycy podsiodłowej jest optycznie dobrze rozwiązany, ale również trudno dostępny i można go regulować tylko dłuższym kluczem imbusowym. Uniemożliwia to korzystanie z narzędzia wielofunkcyjnego w trasie. W trudnym terenie sztyca często zsuwała się i nie można było jej bezpośrednio wyregulować ze względu na słabą dostępność i brak pełnego klucza imbusowego. Zacisk siodełka samego słupka również się poluzował. Należy zachować ostrożność podczas dokręcania śrub, ponieważ gwinty szybko się wyrywają.
Musimy przyznać, że na szutrze i w terenie nasze serca krwawiły, gdy kamienie uderzały w drogą ramę z włókna węglowego, mimo że nie był to nasz własny rower. W tym przypadku warto przynajmniej rozważyć fabryczną ochronę dolnej rury. Osobiście zastanowilibyśmy się dwa razy, zanim porwalibyśmy rower w błoto w zimny, mokry jesienny dzień.
Tommy'ego Helda mówią
Dobry wieczór,
Mam problem jaki rozmiar ramy wziąć. Mam 180 cm i długość nogawki 86 cm.
Mogę jeździć zarówno M, jak i L. Mogę zapytać, jakie są wasze doświadczenia w tym zakresie?
Mam obawy, że L jest za duży. To samo dotyczy mojej żony, która ma 172 cm wzrostu i długość kroku 79 cm.
Zapytałem 4 specjalistów od rowerów i wynik 2:2!!!
Dziękujemy za twoją opinię.
LG T zatrzymany