Test: Z Liv Hail 2 LTD przetestowaliśmy jeden z nielicznych prawdziwych motocykli enduro specjalnie dla kobiet. W atrakcyjnej cenie otrzymujesz niezwykle mocny rower z dużą rezerwą, świetnym zawieszeniem i tylko kilkoma prawdziwymi słabościami.
Liv Hail 2 LTD: rama i geometria
Liv jest wciąż bardzo młodą marką samą w sobie - od 2014 roku jest jednym z nielicznych producentów rowerów przeznaczonych dla kobiet na rynku. Jednak wprawne oko już na pierwszy rzut oka rozpozna podobieństwo lub pokrewieństwo ze znanym gigantem rowerowym: Giant. Nie jest to zaskakujące, ponieważ Giant sprzedaje własną gamę rowerów pod nazwą Liv, które są specjalnie dostosowane do potrzeb kobiet. Własna marka budzi oczekiwania wśród kupujących: podczas gdy wielu innych producentów wymienia tylko jeden lub dwa komponenty, zmienia kolor ramy i tym samym sprzedaje modele męskie jako wersje damskie, Liv idzie znacznie dalej.
Chociaż wszystkie modele Liv mają swoje siostrzane modele w Giant, nadal są to całkowicie oddzielne motocykle, z własną geometrią, własnym wyposażeniem i oczywiście odpowiednim malowaniem. Dobrym przykładem jest Liv Hail 2 LTD, który testowaliśmy. Wygląd i kluczowe dane, takie jak duży skok sprężyny 160 mm, w naturalny sposób przypominają koneserom Gianta wypróbowaną i przetestowaną wyścigówkę enduro Reign. Jest to jednak tylko połowa prawdy, nawet jeśli jednej lub drugiej paraleli nie można od razu odrzucić.
Reign i Hail zdecydowanie mają wspólną orientację: akcja Enduro jest tutaj na porządku dziennym ze 160 mm skoku sprężyny i solidnym, zorientowanym na zjazdy sprzętem. Ramy również na pierwszy rzut oka wydają się identyczne - ale jest to zwodnicze: w Liv celem jest budowanie rowerów dla kobiet, które nie są „wygiętymi” rowerami męskimi. Tak więc geometria Gradu zmieniła się nieco w porównaniu z Reign. Jako przykład należy tu wymienić nieco bardziej stromy kąt skrętu 66° (Reign: 65°). Powodem tego jest to, że kobiety mają zazwyczaj nieco krótszy tułów. Gdzie jest połączenie? Krótszy tułów utrudnia kobietom wywieranie wystarczającego nacisku na przednie koło. Jeśli kąt skrętu jest wtedy zbyt luźny, przednia opona chwieje się na zakrętach lub wspina się pod górę. Inne regulacje obejmują wyższy suport i niższy przekrok.
LIV Zdrowaś 2
XS | S | M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 365 | 380 | 431 | 482 |
Pozioma rura górna (w mm) | 570 | 585 | 610 | 625 |
główka ramy (w mm) | 95 | 100 | 115 | 130 |
tylny trójkąt (w mm) | 435 | 435 | 435 | 435 |
Rozstaw osi (w mm) | 1145 | 1160 | 1188 | 1205 |
Kąt skrętu (w °) | 66 | 66 | 66 | 66 |
Kąt siedziska (w °) | 74 | 74 | 74 | 74 |
Zasięg (mm) | 404 | 418 | 439 | 450 |
Stosy (mm) | 576 | 580 | 594 | 608 |
Liv Hail jest również najnowocześniejszy, jeśli chodzi o materiały tylnego trójkąta i ramy. Osie Boost są teraz standardem, a także wewnętrznie poprowadzone kable - zarówno z aluminiową, jak i karbonową ramą, są przynajmniej wizualnym błogosławieństwem. Mówiąc o materiale ramy: Hail jest również dostępny w zaawansowanej wersji z ramą główną wykonaną z włókna węglowego. Z kolei tył we wszystkich wariantach wyposażenia wykonany jest z aluminium - według twórców Liv oszczędność masy w tym obszarze jest znikoma, a aluminium jest mniej wrażliwe na typowe uszkodzenia, takie jak odpryski kamieni. Z drugiej strony wahacz tylnego trójkąta Maestro jest zawsze wykonany z włókna węglowego.
Liv Hail 2 LTD: Funkcje
Ramki do zdjęć | LIV Hail AuxX SL aluminium |
widelec amortyzowany | FOX Performance 36 Talas |
niemy | Spławik FOX Performance X2 |
wirniki | Gigantyczny PAM-2 |
Opona VR | Spektakl Schwalbe Hansa Dampfa |
Tętno opon | Spektakl Schwalbe Hansa Dampfa |
przerzutka tylna | Shimano XT 10-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX |
korba | Shimano M627 36/22 |
przerzutka | Shimano Deore |
Hamulec | Shimano Deore M615 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT-66 203/180mm |
sztyca | Gigantyczny przełącznik stykowy SL |
siodło | Liv Contact w pozycji pionowej |
trzon | Truvativa Holzfellera |
Lenker | Giant Kontakt SL DH 800mm |
Orientacja Liv Hail 2 LTD staje się natychmiast jasna, gdy spojrzy się na wyposażenie: z amortyzowanym widelcem Fox 36 z przodu i amortyzatorem X2 - oba w wersji Performance - z tyłu jest tutaj wiele rezerw, nawet dla długie zjazdy. Ponadto konfigurację można wygodnie dostosować i dostosować do własnych potrzeb, zwłaszcza za pomocą amortyzatora. Szczególną cechą jest technologia Talas amortyzowanego widelca, który można obniżyć do 130 mm za pomocą dźwigni - zapewnia to wygodniejszą i wydajniejszą pozycję siedzącą na dłuższe podjazdy.
Kokpit, który z krótkim mostkiem i kierownicą o szerokości 800 mm (!) dobrze wyglądałby również na freeriderze, ma podobne podejście. Drobni jeźdźcy o mniej szerokich ramionach mogą nawet potrzebować piły, aby nieco skrócić kierownicę. Byliśmy trochę zaskoczeni wyborem układu napędowego: podczas gdy napęd 2x wciąż ma swoich fanów - i słusznie - wybór 10-biegowego układu napędowego w modelu 2017 jest trochę dziwny, nawet jeśli używasz Shimano XT / Pod względem jakości miks SLX nie ma właściwie nic do zarzucenia. Hamulce Deore z tarczami 203/180mm również pochodzą od Shimano i niewiele ustępują droższym modelom z serii SLX i XT.
Koła są wykonane we własnym zakresie lub przez firmę Formula i oferują solidną cenę z obręczami o szerokości 25 mm przystosowanymi do zastosowania bezdętkowego.Zamontowana jest na nich para Schwalbe Hans Dampf – podczas gdy opony są odpowiednie do obszaru zastosowania Hail, naszym zdaniem szkoda, że trzeba trzymać się tych tanich. Mieszanka gumowa Performance, która ma wyraźne słabości, szczególnie na mokrej nawierzchni. Sztyca Giant Contact Switch SL działa dobrze, ale spadek jest nieco mały przy 100 mm w testowanej przez nas ramie w rozmiarze M - tylko w rozmiarze L jest to 125 mm.
Liv Hail 2 LTD: Na tropie
Pozycja siedzenia i ogólna ergonomia w Liv są pierwszorzędne. Od razu czujesz się jak w domu i pomimo dużego skoku sprężyny i dość mocnych opon, napęd jest spory i robi dobre postępy na płaskim terenie, nawet jeśli rower enduro oczywiście nie jest rowerem maratońskim. W każdym razie podwozie jest z pewnością główną atrakcją. Szybko znaleziono odpowiednią podstawową konfigurację, ale ci, którzy lubią eksperymentować i poprawiać szczegóły, znajdą wiele opcji dostrajania w amortyzatorze 36 i X2.
Oprócz typowego terenu enduro, z Liv Hail poradziliśmy sobie również z płynnym terenem z szybkimi nasypami. O dziwo, udało mu się tutaj zaliczyć świetną żwawość i dużą zwinność, podczas gdy inne motocykle tej wiosennej klasy podróżniczej szybko wydawały się nieco ospałe. Kierownica jest ładna i szeroka, a przy 800 mm może być nawet trochę za dużo dla większości kobiet i dziewcząt.
Reszta sprzętu zachowuje się niepozornie i nie daje powodów do krytyki. 10-biegowy napęd oferuje wystarczającą przepustowość, a funkcja jest również dobra, jak to jest typowe dla Shimano - ale po prostu nie jest już aktualna i bylibyśmy zadowoleni z 11-biegowego napędu. Koła niekoniecznie są lekkie, ale są dość sztywne, a opony przekonują, przynajmniej na suchej nawierzchni. Jednak mokre korzenie czy kamienne płyty to nie ich specjalność i szybko robi się trochę ślisko.
Jednak Hail naprawdę dobrze radzi sobie w trudnym terenie, gdzie zapewnia duże bezpieczeństwo dzięki bardzo dobremu podwoziu i udanej geometrii. Dzięki długiej ramie głównej środek ciężkości kierowcy pozostaje wygodnie położony centralnie, nawet na stromych stopniach, bez konieczności zbytniego przenoszenia ciężaru do tyłu. Prawie nie ma wrażenia przewracania się, a jeśli pozwolisz mu działać prawidłowo, widelec i tylny trójkąt niezawodnie pochłaniają nawet nierówne nierówności.
Schreibe einen Kommentar