Bike Build Story: W drugiej części naszej Bike Build Story o ramie Giant XTC Advanced 29 przedstawiamy widelec amortyzowany. Tutaj wybraliśmy superlekki FOX 32 Float Factory Stepcast - oczywiście w kolorze pomarańczowym pasującym do korpusu.
Od wielu lat Fox jest niemalże synonimem wysokiej jakości elementów zawieszenia w rowerach górskich. Amerykański producent ciężko pracował, aby zasłużyć na tę reputację i jest najlepszym rozwiązaniem dla wielu kierowców, zwłaszcza w sektorze grawitacyjnym. Jednak od dłuższego czasu produkowane są również widelce i amortyzatory do bardziej umiarkowanych obszarów użytkowania, na przykład do biegów przełajowych. Chociaż łatwo było nadążyć za konkurencją pod względem wydajności, widelce Fox z niewielkim skokiem w przeszłości zawsze miały wadę w porównaniu z konkurencją, której nie należy lekceważyć: były znacznie cięższe.
Jednak w 2016 roku FOX zaprezentował swoje nowe widelce Stepcast: Całkowicie nowo opracowany i innowacyjny odlew odpowiednio obniżył ciężar i katapultował widelce FOX na szczyt konkurencji, również pod względem masy.
FOX 32 Float Factory SC 29: Rekordowa waga dzięki podwoziu Stepcast
Ale czym jest Stepcast, co czyni go tak wyjątkowym i jak udało się zmniejszyć wagę o około 250 g w porównaniu z poprzednimi widelcami? Cóż, podstawowa idea nie mogłaby być prostsza - materiał został po prostu oszczędzony podczas odlewania - mniej materiału oznacza również mniejszą wagę. Ale poczekaj chwilę; Czy nie ma to negatywnego wpływu na stabilność? Teraz dochodzimy do osobliwości Stepcast.
Podczas gdy prawie automatycznie myśli się o cieńszych ścianach, wietrznych konstrukcjach i mniejszej stabilności, jeśli chodzi o oszczędności materiałowe w tym obszarze, FOX przyjął zupełnie inne podejście. Rury zanurzeniowe zostały po prostu zbliżone do siebie, oszczędzając dużo materiału, szczególnie w obszarze mostka i korony widelca. Jednak ta sztuczka nie była taka łatwa, bo gdyby po prostu zwęzić widelec bez żadnych innych zmian, ani piasta, ani tarcza, ani między hakami nie pasowałyby.
Właśnie z tego powodu widelce FOX Stepcast mają wycięcie na wysokości haka, do którego na pierwszy rzut oka trzeba się przyzwyczaić, tworząc miejsce na piastę i tarczę hamulcową. Jest to szczególnie ważne, ponieważ widelce Stepcast powinny być również wyposażone w piasty w nowym standardzie Boost, które przy 110 mm są nawet o 10 mm szersze niż ich poprzednicy. Każdy, kto nadal posiada koła z konwencjonalną osią przelotową 15×100, znajdzie również odpowiedni model FOX 32 Float Stepcast.
Aby jeszcze bardziej zaoszczędzić na wadze, kłonice są również krótsze niż w przypadku innych widelców. Nadal są wystarczająco długie, aby zapewnić niezbędną sztywność skrętną, ale 100 mm skoku to zdecydowanie koniec.
Jednak ta nowa konstrukcja ma małą wadę: Podczas gdy tworzysz miejsce w krytycznym obszarze piasty poprzez etap odlewania schodkowego, pozostaje on dość ciasny u góry. Rezultat: niestety szerokość opony 2,3″ to już koniec – więc model 29er nie jest kompatybilny z oponami plus, które w międzyczasie są tak popularne.
FOX 32 Float Factory SC 29: amortyzacja FIT4
FOX 32 Float z podwoziem Stepcast oferowany jest zarówno w nieco tańszej wersji wyczynowej z czarnymi goleniami i tłumieniem Grip, jak i w fabrycznej topowej wersji z niedawno zaprezentowanym amortyzatorem FIT4, który zastępuje poprzednika CTD. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że niewiele się tu zmieniło: na koronie widelca nadal znajduje się obrotowy przełącznik, za pomocą którego można ustawić tłumienie w trzech różnych podstawowych ustawieniach. Jeśli chcesz, możesz również użyć pilota na kierownicę.
Podczas gdy CTD i FIT4 są co najmniej takie same na zewnątrz, wiele, jeśli nie wszystko, zmieniło się w środku. Na szczególną uwagę, szczególnie dla rajdowców, którym ma spodobać się wersja fabryczna, zasługuje dostępna obecnie blokada. Chociaż kiedyś istniała opcja stałego tłumienia z elementami zawieszenia FOX, nie były one prawdziwą blokadą i, w zależności od stylu jazdy i nawierzchni, nadal pochłaniały kilka watów napędu. Nowa blokada naprawdę zamyka się tutaj i otwiera tylko przy mocnych, dużych uderzeniach, na przykład gdy uderzysz w większy kamień. Służy to zarówno bezpieczeństwu kierowcy, jak i chroni delikatne wnętrze amortyzatora.
Poza blokadą jest oczywiście jeszcze ustawienie średnie, które zapewnia ciaśniejsze prowadzenie i powinno być dobrą sylwetką jako wszechstronny. Idealny jako środek między napędem a komfortem. Otwarte ustawienie umożliwia również precyzyjne dostrojenie kompresji przy niskiej prędkości za pomocą 22 (!) kliknięć, dzięki czemu można krok po kroku zbliżyć się do optymalnej konfiguracji.
FOX 32 Float Factory SC 29: Spławik pneumatyczny
Sprężyna pneumatyczna Float, stosowana we wszystkich widelcach pneumatycznych FOX, była wypróbowana i przetestowana przez długi czas. Lekka i dość prosta technicznie konstrukcja oszczędza wagę, jest tania w utrzymaniu, a dzięki kilku sprytnym pomysłom nie musisz iść na żadne kompromisy w zakresie funkcjonalności. Podobnie jak w przypadku prawie wszystkich widelców pneumatycznych, wewnątrz Floata znajdują się w większości dwie oddzielne komory: komora dodatnia i komora ujemna. Jak sugerują nazwy, do pewnego stopnia działają przeciwko sobie. Znacznie większa komora dodatnia rozsuwa widelec, podczas gdy komora ujemna wytwarza przeciwciśnienie, szczególnie na pierwszych kilku milimetrach skoku. Zmniejsza to opór, aż widelec się poluzuje, i poprawia reakcję dzięki delikatnym wibracjom i niewielkim wstrząsom.
Napełnianie odbywa się za pomocą jednego zaworu - obie komory są automatycznie napełniane tym samym ciśnieniem przez znajdujący się wewnątrz kanał powietrzny. Upraszcza to konfigurację i zawsze tworzy odpowiednie ciśnienie wsteczne w komorze ujemnej, w zależności od wagi rowerzysty i ustawionego ciśnienia powietrza.
Dołączone do zestawu dystanse objętościowe pozwalają kierowcy dodatkowo dostosować reakcję widelca do preferencji i potrzeb. Zainstalowanie tych plastikowych bloków wewnątrz widelca zmniejszy całkowitą objętość komory dodatniej. Rezultatem jest wyższa końcowa progresja - to znaczy widelec staje się coraz twardszy wraz ze wzrostem skoku. Z jednej strony zapobiega to dobijaniu do dna, a także zapewnia nieco większe wsparcie w krytycznym środkowym skoku sprężyny, gdzie widelce pneumatyczne mają tendencję do lekkiego zwisania. Nawiasem mówiąc, montaż podkładek jest niezwykle łatwy: wystarczy odkręcić górną zaślepkę po stronie pływaka i przymocować podkładki do spodu. Nawet niedoświadczony wkrętak poradzi sobie z tym w ciągu kilku minut. Jednak bardzo ważne: Zawsze najpierw wypuszczaj całe powietrze!
FOX 32 Float Factory SC 29: twarde fakty
Do naszej konfiguracji wybraliśmy FOX 32 Float Factory SC 29 ze standardem Boost, w kolorze pomarańczowym i bez pilota do kierownicy. Bez osi Kabolt widelec amortyzowany w tej wersji z nieskróconym wałem tylko przynosi 1355g na wadze – absolutna najwyższa wartość. Z sugerowaną ceną detaliczną 1.159 € widelec wyrywa również przyzwoitą dziurę w budżecie.
Schreibe einen Kommentar