Bike Build Story: Druga część naszej historii budowania naszego Enduro. Jak już wyjaśniono w części pierwszej, staramy się zbudować rower „Made in Europe”. Widelec Selva firmy Formula idealnie pasuje do tematu. W czasach Brexitu i konsumentów zaniepokojonych skandalami pomyślałem o tym: Rower budujemy z „produktów regionalnych”, co oznacza, że zawsze staraliśmy się znaleźć to, czego szukamy w europejskim środowisku. Nie zawsze się to udawało lub używaliśmy części spoza Europy, nawet jeśli były one dostępne tylko jako części niestandardowe lub po prostu nie były dostępne. Historia powinna wyraźnie motywować do samodzielnego konstruowania.
Dlaczego wybraliśmy Formułę Selva?
Widelec naszego Enduro musiał pokryć dwa istotne punkty. Po pierwsze, powinien pasować do obszaru zastosowania pod względem technicznym i konstrukcyjnym. Po drugie, powinien być produkowany w UE. Formuła jest prawdopodobnie najbardziej znana większości motocyklistów z hamulców, które budują Włosi. Widelce amortyzowane często pozostają w tyle za percepcją… niesłusznie! Widelce Włochów przekonują nas raz po raz. Byłem tak entuzjastycznie nastawiony do 35, że szybko stałem się entuzjastą idei Selvy. W Prato, mieście w Toskanii, liczącym prawie 200.000 XNUMX mieszkańców, podejmowane są niezbędne kroki, aby rozwidlenia ujrzały światło dzienne. Niektóre części, takie jak odlewy lub hydranty, pochodzą od dostawców. Jednak zarówno rozwój, jak i montaż odbywają się w Prato. Tak więc Selva jest właściwym wyborem dla naszego roweru zbudowanego w UE.
Rozwiązania techniczne Formuły Selva
Dobra i szybka obsługa jest możliwa dzięki Selvie, podobnie jak w przypadku innych widelców włoskich, dzięki logicznej i prostej konstrukcji wideł. Nawiasem mówiąc, Formula ma własny serwis w Niemczech, klientom pomaga szybko i niezawodnie. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym specjalnym cechom widelca.
Zacznijmy od rzeczy, które widzisz z zewnątrz. Z jednej strony masywne 35-milimetrowe golenie i obszerna korona widelca. Wraz ze zwężoną rurą sterową łączą przednie koło z główką ramy. Tutaj zapada decyzja o sztywności widelca. I pod tym względem widelec nie musi się ukrywać. Przyczynia się do tego również casting. Formuła mówi o „sześciokątnym projekcie”. Chcesz znaleźć optymalną sztywność: Tak sztywną, aby widelec się nie skręcał i działał optymalnie. Miękkie i wystarczająco elastyczne, aby żadne wibracje nie przenikały do kierowcy. Uwaga: większa sztywność nie zawsze jest lepsza.
Zważyliśmy widelec z nieoszlifowaną rurą sterową na 1987 gramów. Nie ma nic złego w sztywności. Nie pod względem stabilności ani trwałości, ale o tym później w teście kompletnego roweru. Teraz Formula mówi, że maksymalna sztywność nie jest wskazana, jeśli chcesz mieć najlepszą obsługę. Od lat uczę się jednak od różnych producentów, że tylko sztywny widelec może działać poprawnie. To też brzmi logicznie: jak coś się gdzieś zacina albo wygina, to nie chodzi płynnie. Dotyczy to również wewnętrznego działania ich widelców, potwierdza Formula. Aby temu zaradzić, w Prato opracowano tak zwany „Interal Floating System”. „Tłoki” poruszające się wewnątrz goleni, zarówno po stronie sprężynowej, jak i tłumiącej, osadzone są na przegubach na tłoczyskach. Dzięki temu zawsze możesz optymalnie ślizgać się w rurze, nawet jeśli widelec się skręci. Ponadto „technologia podwójnej cewki” może zoptymalizować reakcję. Kiedy widelec jest ściśnięty, golenie ślizgają się miękko w super gładkich polimerowych tulejach. Powód: sprężyna pneumatyczna nie musi pracować od samego początku, poprzedza ją mała stalowa sprężyna. Jest to „uruchamiane” jako pierwsze, gdy siła wzrasta, tłok pneumatyczny zmienia się z tarcia statycznego na tarcie ślizgowe. W przypadku wielu innych widelców ten moment jest wyraźnie wyczuwalny jako szarpnięcie. Właściwe ciśnienie powietrza można łatwo znaleźć dzięki tabeli na odlewie.
Amortyzacja Selva z dobrze przemyślanymi funkcjami
Kiedy jeździec siedzi na rowerze, widzi trzy pokrętła regulacyjne po prawej stronie. Wygląda na skomplikowaną i techniczną, ale kiedy już to zrozumiesz, jest proste i absolutnie genialne. Złota dźwignia aktywuje funkcję blokady. Czarny regulator, który jest obsługiwany kluczem imbusowym, zmienia twardość blokady lub siłę wymaganą do umożliwienia kompresji, gdy blokada jest aktywna. W tym urządzeniu sprawdzany jest również stopień kompresji dużej prędkości. Świetna funkcja na długie podjazdy, asfaltowe przejścia lub podobne sytuacje. Pozostałe niebieskie koło umożliwia regulację kompresji w zakresie niskich prędkości. Reakcja na wolniejsze ruchy, takie jak zmiana ciężaru ciała lub powolny krok. Od spodu za odbicie odpowiada czerwone kółko. Regulatory dobrze trzymają się i dają efekt wysokiej jakości, zakres regulacji jest praktyczny. Pod nazwą „Remote Control Cartridge” znajduje się dźwignia na kierownicy do uruchamiania blokady, którą można zamontować we wszystkich widelcach Formula. Zarówno na tym pilocie, jak i na standardowej dźwigni blokadę można aktywować tylko częściowo, działa wtedy jak mocna regulacja kompresji. Jeśli chcesz zmienić charakterystykę widelca, oprócz zewnętrznych opcji regulacji, możesz również popracować nad jego wnętrzem. Skok zawieszenia można zmienić za pomocą podkładek dystansowych.
CTS: Karta atutowa Formuły Selva
Bez względu na to, co robi producent, komuś się to nie podoba. Jeśli widelec jest bardzo miękki, turyści i początkujący są zadowoleni, ale zawodnicy narzekają na brak sprzężenia zwrotnego. Jeśli projekt jest zwarty i efektowny, zawodnicy będą zadowoleni, a standardowy kierowca straci na komforcie. Formuła ma asa w rękawie dzięki „Systemowi CTS”. CTS oznacza system strojenia kompresji.
Element odpowiedzialny za wydajność pod względem kompresji można wymienić. W sumie jest 7 wersji, z których wszystkie można łatwo wymieniać. Trzy warianty „Regular” odpowiadają 3 utwardzeniom raczej „masywnej krzywej charakterystycznej”. Na początku jest miękki i stopniowo staje się wyraźniejszy pod koniec. Trzy „specjalne” zawory są na początku nieco twardsze, a następnie działają bardziej liniowo. Bardzo agresywni i aktywni jeźdźcy będą zadowoleni z tych ustawień. Siódmy wariant został opracowany specjalnie z myślą o e-rowerach górskich, tutaj prędkości są czasami wyższe, a waga roweru jest większa, dlatego warto go ustawić samodzielnie. Florian Wieser, osoba kontaktowa w Formule Germany, pokazuje, jak łatwa jest wymiana.
Co jeszcze można powiedzieć o Formule Selva?
Formuła Selva jest dostępna w trzech wariantach. Jeden obejmuje B+ i 29, ze skokiem 120-160 mm i przesunięciem 51 mm. Widelec 27,5 cala jest dostępny w dwóch wersjach, 120-160 mm i 170-180 mm. Oba z przesunięciem 46 mm. Wszystkie widelce są dostępne w kolorze czarnym, białym i charakterystycznym dla Formuły kolorze ultrafioletowym. Możesz wybrać między osią 15 mm a 20 mm. Osie są zawsze dostarczane jako osie szybkozamykające, ale w razie potrzeby można zdemontować dźwignię. Następnie oś może być obsługiwana za pomocą klucza imbusowego.
Widelec jest dostarczany z odpowiednią pompą, olejem i podkładkami dystansowymi do skoku zawieszenia. Świetną cechą jest możliwość wewnętrznej zmiany podróży. Ta sama zasada dotyczy wszystkich widelców Formula. Poniższy film pokazuje, jak to działa.
https://www.youtube.com/watch?v=xFzLFe9C5oY