Scott Spark 720 Plus — rama i geometria
Przez wiele lat Scott Spark stał na czele tego, co było technicznie możliwe w obszarze XC. Nadal tak jest – w końcu Nino Schurter poprowadził Scotta Spark RC do olimpijskiego złota w zeszłym roku w Rio – ale pudełko Sparka zostało hojnie rozszerzone na rok modelowy 2017. To, co kiedyś było specjalistą od biegów przełajowych, stało się teraz całą platformą MTB, która oferuje szeroką gamę opcji, od XC, przez maratony, po rowery terenowe.
Oczywiście do naszego testu wybraliśmy jeden z rowerów terenowych, Scotta Spark 720 Plus – jak sama nazwa wskazuje wariant modelu wyposażony jest m.in. w opony plus. Ale najpierw kilka słów o podstawowych danych technicznych: Jasnożółta rama naszego roweru testowego jest wykonana z aluminium i perfekcyjnie wykończona. Jakość lakieru, prowadzenie kabli, spawy - wszystko jest przemyślane i na niezmiennie bardzo wysokim poziomie.
120 mm skoku z tyłu spotyka się ze 130 mm z przodu, dzięki osiom Boost jesteś również przygotowany na przyszłość i zyskujesz lepszą linię łańcucha w połączeniu z szerokimi oponami plus. Cechą szczególną wielu rowerów górskich Scott jest system TwinLoc, dzięki któremu za pomocą pilota na kierownicy można nie tylko zmienić charakterystykę stopnia kompresji, jak w przypadku innych systemów, ale także sam skok zawieszenia w trzech etapach - zarówno przedniego, jak i tylnego . Chociaż nowa dźwignia jest znacznie bardziej ergonomiczna i mniejsza niż jej poprzedniczka, system oczywiście nadal wiąże się z większym bałaganem na kablach i nieco pełniejszą kierownicą.
Geometria Scott Spark 720 Plus
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 410 | 440 | 490 | 540 |
Pozioma rura górna (w mm) | 577 | 607 | 637 | 657 |
główka ramy (w mm) | 95 | 95 | 105 | 115 |
tylny trójkąt (w mm) | 438 | 438 | 438 | 438 |
Rozstaw osi (w mm) | 1128 | 1158 | 1189 | 1210 |
Kąt skrętu (w °) | 66.9 | 66.9 | 66.9 | 66.9 |
Kąt siedziska (w °) | 73.2 | 73.2 | 73.2 | 73.2 |
Zasięg (mm) | 396 | 426 | 453 | 470 |
Stosy (mm) | 598 | 598 | 607 | 616 |
Geometria Scott Spark 720 Plus znajduje się w zdrowym środku pola naszego testu. Nie robisz ekstremalnych, szalonych rzeczy, ale nadal konsekwentnie polegasz na nowoczesnych rozwiązaniach i trendach. Daje to luźny kąt skrętu i stromy kąt siedzenia, dość duży zasięg i krótkie dolne rurki tylnego trójkąta. Powinniśmy więc spodziewać się wyważonego prowadzenia pod górę i w dół oraz ogólnie dość zrelaksowanej pozycji siedzącej.
Funkcje Scotta Spark 720 Plus
Ramki do zdjęć | Spark Plus SL 6011 |
widelec amortyzowany | Wydajność pływaka FOX 34 |
niemy | Czop FOX NUDE DPS |
wirniki | Syncros 3.0 Plus |
Opona VR | Maxxis Rekon+ 3C MaxxTerra 2.8 |
Tętno opon | Maxxis Rekon+ 3C MaxxSpeed |
przerzutka tylna | SRAM GX1 |
dźwignia zmiany biegów | SRAM GX |
korba | SRAM GX1 30t |
przerzutka | bez |
Hamulec | SHIMANO M615 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT64 180mm |
sztyca | Wydajność transferu FOX 125 mm |
siodło | Syncros XM 2.0 |
trzon | Syncros FL 2.0 |
Lenker | Syncros FL 1.5 mini Riser 12mm/760mm |
Scott Spark 3.499 Plus kosztuje 720 euro – oprócz wysokiej jakości aluminiowej ramy otrzymujesz solidny i ogólnie przemyślany sprzęt, który jednak musi się obejść bez wielkiego bling bling i bez wielkich akcentów. Do napędu wybrano napęd SRAM GX z zębatką – bardzo mile widziany na rowerze szosowym, tym bardziej, że manetek przymocowanych do kierownicy jest już wystarczająco dużo za sprawą pilota TwinLoc. Wybór padł na 30 zębów na tarczę – ze względu na największą zębatkę z 42 zębami z tyłu i nieco cięższe opony plus, pokonywanie stromych podjazdów wymaga dużo tłuszczu w nogach.
Rama firmy FOX, składająca się z amortyzatora NUDE z tyłu, który jest specjalnie dopasowany do ramy i TwinLoc oraz widelca FOX 34 Float Performance o skoku 130 mm z przodu, jest adekwatna do ceny i niezawodnie wykonuje dobrą robotę. Hamulce pochodzą od Shimano - choć M615 to raczej tania odmiana z grupy Deore, z naszego doświadczenia wynika, że niewiele ustępuje swoim droższym odpowiednikom - poza paroma gramami większej wagi.
Regulowana sztyca jest naprawdę wysokiej jakości: FOX Transfer jest jedną z najlepszych obecnie dostępnych sztyc regulowanych - szczególnie przekonujące są niskie siły obsługi i bardzo przyjemne reakcje. Koła Syncros robią dobre wrażenie. Chociaż nie są szczególnie lekkie, felgi są ładne i szerokie, a konstrukcja równa i stabilna.
Scott Spark 720 Plus - Na szlaku
Od Sparka od Scotta oczekujesz zwinnego roweru do przełajów.Model, który otrzymaliśmy do testu wprawia w zakłopotanie zaszufladkowanych myślicieli. Rama mogłaby być też rowerem maratońskim, grube opony skierowane są w zupełnie inną stronę.
Jasnożółty z pięknymi detalami, Spark 720 Plus pokazuje, że pochodzi z dobrej rodziny. Pod względem obróbki nie ma się do czego przyczepić. Nasi testerzy woleliby zobaczyć tylko jedną lub drugą część umieszczoną na tańszym rowerze. Ale to wcale nie umniejsza funkcji, wszystko jest tutaj zielone. Zmiana biegów 1×11 jest wystarczająca dla wysportowanych motocyklistów, ale trzeba mocno pedałować, aby wjechać Sparkiem pod górę na grubych oponach. Mniejsza tarcza mogła być lepszym wyborem dla wielu. Spark 720 Plus zapewnia dobrą przyczepność. Pozycja siedząca jest wyważona, rower wydaje się całkiem poręczny, pomimo grubych rolek i niewielkiego ciśnienia powietrza. Przyczynia się do tego podwozie, które nie jest zbyt bujne i niezbyt miękkie, ale jest dobrze zestrojone. Wystarczająco czuły na początku, z wystarczającą końcową progresją. Ponadto przód i tył można regulować za pomocą dźwigni.Scott nazywa system, który jest używany w niektórych w pełni, TwinLoc.
Istnieją trzy poziomy: Całkowicie otwarte, ciasne ustawienie (zwłaszcza tył jest unieruchomiony) i prawie całkowicie zablokowane. Doprowadziło to do podzielonych opinii podczas jazd próbnych. System został częściowo dobrze przyjęty, funkcja jest również zauważalna, a działanie szybko zrozumiałe. Inni uznali to za niepotrzebne „dzwonki i gwizdki” i uważali, że dobry tył tego nie potrzebuje. Kokpit jest już nim trochę wypełniony. Więc to kwestia gustu, czy chcesz TwinLoc, czy nie. Działa jednak całkiem dobrze. Elementom takim jak dźwignia zmiany biegów i hamulce również nie można nic zarzucić. Nawet jeśli można sobie wyobrazić więcej na rowerze w tym przedziale cenowym z aluminiową ramą niż Sram GX lub dość tani hamulec Shimano. Zmiana biegów wykonuje swoją pracę pewnie, a hamulce zawsze zatrzymują ładunek w bezpieczny sposób. Fox Dropper Post spełnia wszystkie oczekiwania i to nam się podoba. Koła z metką Syncros, które pochodzą od Formuły, też nie zachwycają, ale optycznie i technicznie są w pełni sprawne i niezawodne. Kokpit, który ogólnie jest dobry, również pochodzi od Syncros, byłby jeszcze bardziej przekonujący z kilkoma milimetrami większą szerokością i jedną lub drugą mniejszą dźwignią. Istotną częścią koncepcji są opony Plus. Wybór padł na Maxxis Rekon w różnych mieszankach gumowych, który okazuje się być dobry. Miękka z przodu zapewnia dobrą przyczepność, twardsza z tyłu, dzięki czemu dobrze się toczy. Szerokość 2.8 znajduje u nas więcej przyjaciół niż warianty 3.0 lub nawet szersze. Przyczepność jest zawsze na miejscu, a zawieszenie lubi pracować na zjazdach.
Schreibe einen Kommentar