Rama i geometria Radon Slide Carbon 140 9.0
Radon Slide może poszczycić się niezwykle długą historią i od kilku lat jest par excellence uniwersalną bronią w portfolio firmy kurierskiej Radon z Bonn. Slide Carbon 140 ze skokiem sprężyny 140 mm z przodu iz tyłu, kołami 27,5″ i umiarkowaną geometrią między trasą a enduro, to dokładnie kategoria rowerów górskich, która poradzi sobie w niemal każdym terenie. Radon jest szczególnie dumny z bardzo lekkiej ramy, która również zmniejszyła wagę naszego roweru testowego do nieco ponad 12 kg - absolutna najwyższa wartość dla takiego roweru!
Czarna matowa rama Slide Carbon 140 jest również prawdziwą gratką pod względem wyglądu: kanciaste kształty rur łączą się z ogólnie bardzo przyjemnym językiem projektowym i harmonijnymi wymiarami. Kable i przewody biegną - jak to jest teraz w zwyczaju - całkowicie wewnątrz ramy. Fajnie jest również, że uchwyt na butelkę i dużą butelkę można łatwo umieścić w trójkącie ramy - jest to ważna cecha dla wielu kupujących, zwłaszcza w przypadku wszechstronnego roweru, takiego jak Slide.
Geometria Radon Slide Carbon 140
16 " | 18 " | 20 " | 22 " | |
rura podsiodłowa (w mm) | 420 | 440 | 465 | 490 |
Pozioma rura górna (w mm) | 576 | 596 | 614 | 636 |
główka ramy (w mm) | 105 | 115 | 125 | 135 |
tylny trójkąt (w mm) | 435.5 | 435.5 | 435.5 | 435.5 |
Rozstaw osi (w mm) | 1138 | 1158 | 1177 | 1199 |
Kąt skrętu (w °) | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 |
Kąt siedziska (w °) | 74.2 | 74.2 | 74.2 | 74.2 |
Zasięg (mm) | 417 | 434 | 450 | 468 |
Stosy (mm) | 589 | 596 | 603 | 613 |
Geometrię roweru na szlaki Radon prawdopodobnie najlepiej opisuje słowo „zrównoważony”: Kąt główki 67.5° nie jest ani szczególnie luźny, ani szczególnie stromy, ale dolna rura tylnego trójkąta jest nowoczesna i krótka, ma 435 mm, a zasięg wynosi 450 mm w rozmiarze L w duch czasu. Dzięki stromym kątom siodła i wspomnianej już niskiej wadze Slide powinien całkiem dobrze prezentować się również na podjazdach.
Sprzęt Radon Slide Carbon 140 9.0
Ramki do zdjęć | SlideCarbon 140 |
widelec amortyzowany | FOX 34 Spławik Performance Elite |
niemy | Elite wydajności FOX Float DPS |
wirniki | Mavic XA Elite |
Opona VR | Schwalbe Nobby Nic TrailStar 2.35 |
Tętno opon | Schwalbe Nobby Nic PaceStar 2.35 |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | ShimanoXT 36/26 |
przerzutka | ShimanoXT |
Hamulec | Shimano XT BR-M8000 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT76 180/180 |
sztyca | RockShox Reverb Stealth 150mm |
siodło | Selle Italia Flite MG |
trzon | Turbina Race Face Basic 60mm |
Lenker | Turbina Race Face 760mm |
W cenie 3.599 € (obecnie obniżonej do 3.299 €) Radon Slide Carbon 140 9.0 to nie tylko lekka i wysokiej jakości rama, ale także cechy, które wahają się od solidnej do wysokiej jakości, pozostawiając tylko kilka życzeń niespełnione. Podwozie Fox składające się z widelca Float Performance 34 mm i amortyzatora DPS Performance Elite jest niekwestionowane i można je również dostosować w trzech etapach do terenu i wymagań za pomocą dźwigni kciuka na amortyzatorze lub na koronie widelca.
System zmiany przełożeń opiera się całkowicie na mocy Shimano; Tutaj zdecydowano się na tradycyjny napęd dwukierunkowy i przeciw tak popularnym w tej chwili wariantom jednokierunkowym. Dzięki dwóm tarczom i kasecie 2-11 XT z tyłu uzyskujesz zakres przełożenia nieco ponad 40% - dzięki czemu nadal możesz dobrze pedałować na dłuższych płaskich odcinkach nawet przy dużych prędkościach, ale nadal masz jedno lub dwa „koła ratunkowe” na strome i długie podjazdy.
Koła bazują na nowych modelach XA Elite Trail francuskiego producenta Mavic. Ważące mniej niż 1.700 g należą do lżejszych kół systemowych, ale oferują dobrze zwymiarowaną szerokość wewnętrzną 25 mm, dzięki czemu są również wystarczająco zwymiarowane dla opon 2,4″. Kompatybilność bezdętkowa jest oczywista. Miło, że Radon myśli razem z tym i umieszcza kombinację opon Schwalbe Nobby Nic i Rock Razor (oba w 2,35 ″) w łatwej wersji bezdętkowej obok kół. Więc jeśli chcesz obejść się bez dętek, wystarczy wkręcić zawory bezdętkowe, napełnić mlekiem, napompować i gotowe. Dbałość o szczegóły jest również widoczna w decyzji o zastosowaniu mieszanki gumowej Trail Star o wysokiej przyczepności na przednim kole, a łatwo toczącej się mieszanki Pace Star na tylnym kole.
Polegają również na hamulcach Shimano: XT M8000 są dostępne na rynku od dwóch lat i nadal należą do najbardziej niezawodnych hamulców, jakie można kupić za pieniądze. Są one połączone z tarczami 180 mm z przodu iz tyłu - w zależności od profilu trasy i wagi kierowcy, być może trzeba będzie pomyśleć o zmianie na tarczę 203 mm z przodu. Bardzo dobry pakiet wyposażenia uzupełnia Rock Shox Reverb o średnicy 150 mm (w L i XL, inaczej 125 mm) oraz optycznie udany, ale niezbyt lekki kokpit Race Face.
Radon Slide Carbon 140 9.0 – Na szlaku
Dwa lata temu nazwalibyśmy Slide 140 all-mountain. Tymczasem to, co uważamy za bardziej rozsądną formę kategoryzacji, zyskuje na popularności. Rowery, które nadają się do wszechstronnego użytku, a nie czysto specjalistyczne, nazywane są rowerami terenowymi. I tutaj Slide 140 bardzo dobrze się sprawdza, może wiele zdziałać i motywuje kierowcę.
Po każdym okrążeniu testowym kolarze byli pewni: Radon Slide 140 9.0 jest zwinny, dobrze przyspiesza i chętnie podjeżdża. Przyczyny tego są łatwe do znalezienia. Niska masa całkowita, szeroki zakres przełożeń i responsywny zestaw kołowy z inteligentnym wyborem opon. Niska waga to zasługa przemyślanego wyposażenia, ale także wysokiej jakości ramy. Radon pokazuje w ten sposób, że jest więcej niż jeden „nadawca”, który odrabia tutaj swoją pracę domową. Oprócz lekkości przekonuje również wygląd i wrażenie jakościowe. Lubimy „jeden po drugim”, po prostu lubimy to bardziej. Niemniej jednak na funkcjonalność i ergonomię grupy Shimano XT nie można narzekać, po prostu bardzo dobre i niezawodne. Dzięki łańcuchowi na małej zębatce z przodu i dużej zębatce z tyłu możesz naprawdę szybko podjechać pod górę.
Rock Razor jest montowany z tyłu wspaniałych kół Mavic XA Elite Trail. Oczywiście semi-slick błyszczy pod górę, zwłaszcza w twardej mieszance gumowej. Nobby Nic zainstalowany z przodu z przyzwoitym profilem i miękką mieszanką gumy pomaga na zjazdach. Naprawdę dobrze przemyślane, a także przystosowane do montażu bezdętkowego. Podwozie Foxa jest ładne i ciche pod górę i ma rezerwy na zjazd. W tej klasie są rowery, które są większymi specjalistami od downhillu, ale Slide jest wyważony. Naprawdę szybko w górę, a także szybko w dół, tego chce i tego musi chcieć kierowca, wtedy może to stać się historią miłosną między nimi dwoma. Kokpit Race Face jest nowoczesny i dobrze pasuje do wszystkich testerów. Regulacja mogłaby być nieco lepsza, 2 na 5 testujących nie było zadowolonych z ustawienia dźwigni.
Ogólnie jednak ergonomia roweru spotkała się z pozytywnym odbiorem i każdy tester czuł się komfortowo na siodełku Selle Italia Flite iz chwytami Ergon w dłoniach. Jeśli trzeba było zwolnić, hamulce Shimano XT niezawodnie hamowały, a podwozie zapewniało dużą przyczepność. Regulacja elementów zawieszenia Fox zajmuje trochę więcej czasu, ponieważ oferują one więcej opcji niż inne. Szczegół ponadprzeciętnych komponentów roweru, mierzony ceną.
Mario Gęske mówią
Cześć Michał,
Z dużym zainteresowaniem przeczytałem Twoją relację o prowadnicy Radon slide carbon 140 9.0
Jestem trochę zdezorientowany, ponieważ zniżka na rower oferuje obecnie rower za 2.999 € (zakładam model z 2016 r.)
Czy to możliwe, że model 16 był pierwotnie znacznie droższy, a następca modelu 2017 jest teraz o wiele tańszy?
Co sądzicie o ofercie bike-discount? Cena do wydajności?
Dzięki za krótką odpowiedź.
Ze sportowym pozdrowieniem z Nadrenii
Mario
Michała Faissa mówią
Witaj Mario,
cena w Bike Discount to „cena wycofana” z roku modelowego 2017, tj. ten sam rower, który również mieliśmy w teście i który kosztował wówczas 3.599 euro.
Za tę cenę rower jest zdecydowanie polecany jako lekki wszechstronny rower na szlaki!
Marco Walthera mówią
Witam,
czy masz pojęcie, jak długo Bike Discount będzie nadal oferować przecenione modele wycofane z produkcji?
I jeszcze jedno pytanie: Jaki rozmiar ramy byście mi polecili (1.80 m, 84 cm w kroku)?