Rynek / E-Performance: Po kilku plotkach w ostatnich tygodniach i miesiącach, dziś w firmie Bosch wypuszczono kota z worka. Pierwsze e-rowery Bosch z układami hamulcowymi ABS zostaną wprowadzone na rynek w tym roku. Możesz wnieść wiele know-how z sektora motocyklowego i ściśle współpracować ze szwabskimi specjalistami od hamulców z Magury. Mieliśmy okazję poddać system krótkiemu testowi.
Niewątpliwie była to tylko kwestia czasu, aw przeszłości powtarzały się plotki o ABS w rowerach. Dzisiaj firma Bosch, specjalista od rowerów elektrycznych, zaprezentowała pierwszy gotowy do produkcji układ hamulcowy ABS, który będzie dostępny tylko dla rowerów elektrycznych z napędem Bosch. Najpierw jesienią 2017 w wybranych flotach rowerowych jako bliski partner, od połowy 2018 również na e-rowerach z normalnych serii.
Teraz z pewnością mogą być tacy, którzy kwestionują potrzebę takiego systemu, przynajmniej częściowo. Czy było to możliwe bez tego, prawda? Pewnie, zawsze można zgłosić ten sprzeciw, ale trzeba też pamiętać, że rynek rowerowy przechodzi obecnie decydujące zmiany. Rowery elektryczne stają się coraz bardziej popularne, zarówno w mieście, jak i na wsi. Z jednej strony jest to oczywiście bardzo pożądane zjawisko, zarówno dla rynku rowerowego, jak i dla rozwoju nowej formy mobilności.
Jednak triumf e-rowerów niesie ze sobą również pewne problemy. Koła, które zazwyczaj są dość ciężkie, często można dość łatwo rozpędzić do 25 km/h i szybciej, aw przypadku hamowania awaryjnego muszą odpowiednio szybko się zatrzymać. Producenci rowerów nauczyli się tam w przeszłości czegoś nowego i obecnie wyposażają większość rowerów elektrycznych w mocne hamulce tarczowe. Teraz tak duża siła hamowania musi być właściwie wykorzystana. Szczególnie mniej doświadczeni rowerzyści mają z tym problemy. Wiele osób korzysta głównie z hamulca tylnego koła, a więc tylko z niewielkiej części dostępnej mocy - droga hamowania jest znacznie dłuższa. Hamulec na przednim kole jest dla wielu podejrzany: strach przed wywróceniem się lub niekontrolowanym poślizgnięciem na szutrze jest zbyt duży. Właśnie w tym miejscu Bosch chce interweniować z nowym układem hamulcowym ABS, a także ogranicza użycie ABS na przednim kole. Według specjalnie zleconych badań, jednemu na cztery wypadki z udziałem pedeleków można by zapobiec dzięki powszechnemu stosowaniu ABS.
Bosch e-bike ABS: Przewaga rozwojowa dzięki motocyklom
Jako wiodący dostawca technologii bezpieczeństwa dla motocykli, Bosch ma oczywiście znaczną przewagę rozwojową nad konkurencją, która do tej pory ograniczała się tylko do rynku rowerowego. Oczywiście technologii motocyklowej nie da się w żaden sposób przenieść 1:1 do rowerów lub e-rowerów, ale ważne know-how i nieocenione doświadczenie z ostatnich lat były oczywiście bardzo pomocne dla projektantów ABS w e-rowerach w firmie Bosch. Już w 1994 roku Bosch zastosował pierwsze hamulce przeciwblokujące w japońskich motocyklach policyjnych. Od tego czasu prowadzone są badania w tym zakresie, a istniejące systemy są konsekwentnie rozwijane.
Szwabscy „sąsiedzi” Magury byli ważnym partnerem w procesie rozwoju nowego ABS. Specjalista od hamulców od kilku lat współpracuje z firmą Bosch w różnych obszarach i zaprojektował nowy hamulec CMe ABS, z którym stosowany jest wyłącznie system Bosch e-bike ABS. To czterotłokowy hamulec z nowymi dźwigniami hamulca, które są nieco dłuższe niż jednostki Carbotec znane z Magury MT5 czy MT7.
Bosch E-Bike ABS: jednostka sterująca pod kierownicą
„Mózg” Bosch E-Bike ABS znajduje się w czarnej skrzynce, która niekoniecznie musi wyglądać niepozornie i jest przymocowana pod kierownicą. Dioda LED stanu na wysokości wspornika informuje również o prawidłowym działaniu układu hamulcowego. Jeśli chodzi o integrację systemów, wciąż jest wiele do zrobienia - Bosch też o tym wie, a pomysłem na przyszłość jest zdecydowanie zintegrowanie ABS również z ramą. Ale najpierw chcesz poczekać na opinię producenta, a potem krok po kroku wyczuć swoją drogę do przodu. To również wydaje się całkiem prawdopodobne: wystarczy wziąć pod uwagę, jak nieporęczne akumulatory e-rowerów wyglądały trzy lub cztery lata temu w porównaniu do dzisiaj.
Ale wracając do jednostki sterującej: ta stale odbiera sygnały z dwóch czujników prędkości kół podczas jazdy. Aby zapewnić ich niezawodną pracę przez cały czas, zrezygnowano z często nieco problematycznych rozwiązań, takich jak magnesy na szprychy, i zamiast nich zamontowano dwie tarcze pomiarowe nad tarczami hamulcowymi, jak w motocyklu. Wymagają one jednak dodatkowej przestrzeni i dlatego system nie jest kompatybilny z każdym widelcem i każdą piastą.
W sumie cały ABS – łącznie z tarczami, linkami i jednostką sterującą – waży około 800 g. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać dużo, ale jeśli porównasz to z całkowitą masą e-roweru, to ponownie patrzy na to z perspektywy. Początkowo ABS występuje tylko w połączeniu z napędami Performance Line Cruise i Speed.
Bosch E-Bike ABS: Wielki Brat cię obserwuje
Podczas jazdy jednostka sterująca ABS otrzymuje nie tylko dane z wyżej wymienionych czujników prędkości, ale także zbiera informacje dostarczane przez napęd: m.in. prędkość, kadencję, moc i inne. Skomplikowane algorytmy wykorzystują to do obliczania sytuacji na drodze: czy jedzie się stromo w dół? Ile kopie kierowca? Jakie jest podłoże? W zależności od tego ABS dostosowuje również początkową siłę hamowania. Na przykład, jeśli zjeżdżasz ze wzniesienia z dużą prędkością i zaciągasz przedni hamulec, system nie zapewnia pełnej mocy od samego początku, aby zapobiec dachowaniu. Konkretnie, chciałoby się przeciwdziałać w szczególności dwóm scenariuszom upadku:
Scenariusz hamowania 1: Przednie koło grozi zablokowaniem
Jeśli system wykryje, że przednie koło może się zablokować podczas hamowania i istnieje ryzyko poślizgu na śliskiej nawierzchni lub przewrócenia się przy większej przyczepności, automatycznie zmniejsza siłę hamowania i ponownie ją zwiększa, gdy tylko koło zaczyna obracać się szybciej, ponownie zaczyna. Zapewnia to największą możliwą siłę hamowania bez ryzyka zablokowania przedniego koła.
Scenariusz hamowania 2: Nieuchronne przewrócenie się
Ale chwileczkę: każdy rowerzysta wie, że podczas szybkiej jazdy i hamowania przednim kołem tylne koło często unosi się na długo przed zablokowaniem przedniego koła. Ale w systemie jest już na to algorytm: jeśli zostanie zarejestrowane, że tylne koło unosi się nad ziemią, siła hamowania również jest zmniejszona.
Bosch E-Bike ABS: Pierwsze wrażenia z jazdy
Dopiero w nadchodzących miesiącach będziemy mogli dokładnie przetestować nowy system ABS do e-rowerów, ale oczywiście nadal chcieliśmy zrobić kilka okrążeń testowych na torze przed siedzibą firmy Bosch. Oczywiście wygląd niekoniecznie jest elegancki, ale jesteśmy przekonani, że w ciągu najbliższych kilku lat wszystko się zmieni. Naszym zdaniem dźwignie hamulca również mają miejsce na ulepszenia, ponieważ są nieco ostre, a zatem nie do końca przekonujące z ergonomicznego punktu widzenia.
Z tym jednak wyłowilibyśmy z zupy tylko dwa włoski - ponieważ funkcja ABS jest świetna. Jeśli ciągniesz z dużą prędkością wbrew wszystkim instynktom motocyklisty, które nagromadziłeś z wielkim wysiłkiem iz pełną siłą na przednim hamulcu, jest to dość niezwykłe; Przednie koło nie blokuje się i nie grozi ześlizgnięciem, nie musimy też wysilać się, by tylne koło trzymało się podłoża. Jednoczesne zaciągnięcie obu hamulców zapewnia niezwykle krótką drogę hamowania i pełne, bardzo kontrolowane hamowanie.
Fakt, że pociągnięta dźwignia hamulca przesuwa się nieco w kierunku kierownicy, gdy ABS jest aktywny, wymaga przyzwyczajenia. Powodem tego jest brak pompowania powrotnego płynu hamulcowego. Ale nie martw się: jeśli poziom płynu spadnie za bardzo, system wyłączy się automatycznie i odzyskasz pełną moc hamowania.
Bosch e-bike ABS: ceny i dostępność
Po pierwsze, system Bosch e-bike ABS będzie stosowany w rowerach wybranych wypożyczalni i partnerów turystycznych jesienią 2017 r. System zostanie udostępniony producentom pod koniec 2018 roku - więc pierwszych e-bike'ów z ABS w produkcji seryjnej należy spodziewać się dopiero w roku modelowym 2019. Ponieważ ABS nie będzie dostępny do doposażenia, można tylko spekulować na temat cen. Bosch szacuje jednak, że rowery elektryczne z ABS będą kosztować około 500 euro więcej niż identycznie wyposażone rowery z konwencjonalnymi hamulcami.
Schreibe einen Kommentar