Test: Scott niedawno zaprezentował nowy E-Spark z napędem Shimano i zupełnie nową ramą. W Riva mieliśmy okazję zabrać nowy Scott E-MTB na zabawne szlaki nad jeziorem Garda i zdobyć pierwsze wrażenia z jazdy.
Scott Spark jest już bez wątpienia dobrze znany wielu motocyklistom jako szybki, uniwersalny rower z dużym napędem, ale wystarczającymi rezerwami na większość szlaków - między innymi dlatego, że Nino Schurter zdobył złoty medal w Rio w 2016 roku na tym właśnie rowerze. Dwa lata temu zaprezentowano e-wersję udanego modelu, wówczas jeszcze z napędem Bosch i baterią na dolnej rurze. W roku modelowym 2017 E-Spark nie tylko przeszedł metamorfozę, ale wszystko zostało wywrócone do góry nogami i zaprezentowany został zupełnie nowy E-MTB. Nowa kinematyka, plus opony, napęd Shimano E8000 i ogólnie nieco mocniejszy charakter to kluczowe dane nowego Scotta E-Spark.
Scott E-Spark: Sportowa uniwersalność - również dzięki TwinLoc
Ale zanim przejdziemy do technicznej finezji nowego E-MTB w stajni Scotta, chcielibyśmy powiedzieć kilka słów o charakterze i ukierunkowaniu nowego E-Spark. Do czego zaprojektowano ten rower? Gdzie programiści widzą motocykl? Ze skokiem 130 mm z przodu i (maksymalnie) 120 mm z tyłu, E-Spark, podobnie jak jego niezmotoryzowany odpowiednik, ma mniejszy skok. Nie oznacza to jednak, że należy unikać wycieczek terenowych z E-Sparkiem – wręcz przeciwnie!
Dzięki mocnym oponom plus i sportowej, nowoczesnej geometrii z umiarkowanie luźnym kątem skrętu i długą ramą główną, E-Spark wyraźnie plasuje się w kategorii popularnych rowerów terenowych. Na szczególną uwagę zasługują tylne rurki tylnego trójkąta, które mają 445 mm i są bardzo krótkie jak na E-MTB, dzięki czemu rower Scott jest kompaktowy i nie sprawia wrażenia „naczepy”. Oprócz wyrafinowanej konstrukcji ramy w obszarze suportu jest to również możliwe dzięki niezwykle kompaktowemu silnikowi Shimano, który pozostawia projektantom trochę więcej miejsca na rury ramy.
Geometria Scott E Spark
S | M | L | XL | |
rura podsiodłowa (w mm) | 400 | 440 | 490 | 540 |
Pozioma rura górna (w mm) | 580 | 610 | 640 | 660 |
główka ramy (w mm) | 110 | 120 | 130 | 140 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 | 445 |
Rozstaw osi (w mm) | 1142 | 1173 | 1204 | 1226 |
Kąt skrętu (w °) | 67.5 | 67.5 | 67.5 | 67.5 |
Kąt siedziska (w °) | 73.8 | 73.8 | 73.8 | 73.8 |
Zasięg (mm) | 406 | 433 | 460 | 478 |
Stosy (mm) | 597 | 607 | 616 | 625 |
Elementarną częścią filozofii Scotta jest od lat system Twin Loc, który część z Was może już znać. Zdalne sterowanie na kierownicy steruje całym podwoziem - tj. amortyzatorem i widelcem - i daje kierowcy wybór pomiędzy trzema trybami jazdy: W trybie wspinaczki widelec i amortyzator są całkowicie zablokowane, a rower jest ustawiony pod kątem maksymalnej wydajności na długich podjazdach. Tryb trakcji „średni” zmniejsza skok sprężyny z tyłu do 85 mm przy nieco ciaśniejszej kinematyce i aktywuje amortyzację platformy na widelcu. Szczęśliwy środek na umiarkowany teren i dużo napędu. Całkowicie otwarty tryb ostatecznie zrywa łańcuchy na podwoziu i uwalnia cały skok zawieszenia - do trudnych zadań. Ogólnie rzecz biorąc, tylna kinematyka została zaprojektowana w taki sposób, aby zapewnić uczucie miękkości przy dużej przyczepności nawet przy lekkich uderzeniach aż do punktu ugięcia. Następnie krzywa charakterystyki staje się coraz bardziej progresywna, dzięki czemu podwozie pozostaje aktywne nawet na trudnych terenowych biegach i nie osiąga swoich granic.
Scott E-Spark: Integracja systemu na najwyższym poziomie
Scott jest szczególnie dumny z integracji systemu w nowym E-Spark, która oferuje więcej niż tylko korzyści wizualne. Ale oczywiście na pierwszy rzut oka bardzo czysty wygląd E-MTB przyciąga wzrok. Głównym tego powodem jest akumulator 500 Wh zintegrowany z dolną rurą. Bezpieczny mechanizm blokujący firmy Abus i dolna rura, zoptymalizowana w najdrobniejszych szczegółach, utrzymują akumulator bezpiecznie na miejscu. Nawet na cięższych trasach nie powinno być grzechotania ani drżenia. Pokrywy ochronne zapewniają, że akumulator może tylko uśmiechać się ze zmęczeniem nad wysoko latającymi kamieniami, a równomierne rozłożenie ciężaru ma pozytywny wpływ na obsługę.
W dolnej rurze również stworzono miejsce na wszystkie kable i żyłki - tutaj oczywiście też początkowo ma to pozytywny wpływ na optykę, ale są tam też znacznie lepiej chronione przed warunkami atmosferycznymi i nie ma ryzyka pęknięcia lub rozdarcia w przypadku upadku. Oprócz zintegrowania akumulatora, sam silnik zawsze stanowi duże wyzwanie dla projektantów: z jednej strony jednostka napędowa musi być dobrze chroniona, ale nie może się zbytnio nagrzewać i powinna być jak najbardziej kompaktowa, aby stworzyć miejsce na amortyzator, korba i wszelkie łożyska. Tutaj do gry wchodzą zalety nowego napędu Shimano E-8000, który jest znacznie bardziej kompaktowy niż na przykład konkurencja firmy Bosch.
W E-Spark zastosowano łącznie trzy osłony silnika: wszystkie kable są zintegrowane po lewej stronie, a kanały wentylacyjne znajdują się tutaj, a także po prawej stronie. Spód jest szczególnie wzmocniony, aby silnik nie został uszkodzony, nawet jeśli uderzy o ziemię. W każdym razie Scott przywiązywał dużą wagę do szczegółów: na przykład czujnik prędkości napędu Shimano znajduje się w pierścieniu blokującym tylnej tarczy hamulcowej, a karbonowa kierownica Syncros FL 1.0 oferuje opcję poprowadzenia linek napęd w środku.
Scott E-Spark: Pierwsze wrażenia z jazdy
Na festiwalu rowerowym w Riva mogliśmy zabrać nowego Scotta E-Spark na krótką jazdę próbną po zróżnicowanych trasach wokół jeziora Garda. To, co na pierwszy rzut oka rzuca się w oczy, poza atrakcyjnym wyglądem, to sportowa geometria z długim wysięgiem i krótkimi rozpórkami. Podczas gdy w przeszłości często trzeba było iść na kompromisy z e-MTB ze względu na duży silnik, długie rozpórki i odpowiedni rozstaw osi, tabela geometrii e-Spark mogła również pochodzić z innego niż e-rower. Pozycja siedząca jest przyjemna i centralna, krótki, szeroki kokpit dobrze do niej pasuje, a kąt skrętu, który nie jest zbyt luźny, zapewnia responsywność motocykla.
Byliśmy w drodze z topowym modelem z tej serii, kosztującym prawie 7.000 2 €, który z zawieszeniem Fox Factory, wsparciem przenoszenia i przerzutkami Shimano XT Di22 naprawdę nie powinien pozostawiać nic do życzenia pod względem wyposażenia. Przy nieco ponad 2 kg jest również dość lekki jak na E-Fully. Interakcja między obwodem Di8000 a napędem EXNUMX okazała się szczególnie udana: używane są dwa identyczne spusty – tylna przerzutka jest obsługiwana po prawej stronie, a tryby wspomagania napędu są zmieniane po lewej stronie. Na początku musisz posortować palce na kierownicy: z dwoma spustami, pilotem do regulowanej sztycy, TwinLoc, hamulcami i dobrym wyświetlaczem z boku mostka, naprawdę nie zostało wiele miejsca. Jeśli zamontujesz również komputer rowerowy, robi się to trochę mylące.
Rowery elektryczne: Test: Shimano STEPS E-8000 - nowy napęd E-MTB od Shimano w pierwszym teście
Test: Niedawno mieliśmy świetną okazję przetestować zupełnie nowy napęd E-MTB Shimano Steps E-8000 w naszej okolicy. Pierwszych modeli z następcą E-2014, które pojawiły się w 6000 roku, należy spodziewać się prawdopodobnie na początku 2017 roku. Fani E-MTB już mogą się tego doczekać; Jak pokazał nasz test, dysk nie tylko zachwyca swoimi małymi wymiarami i [...]
W połączeniu z dodatkowymi oponami Maxxis, podwozie daje wrażenie siedzenia na rowerze ze znacznie większym skokiem zawieszenia. Zwłaszcza w trybie otwartym, E-Spark dosłownie przykleja się do podłoża i wchłania nierówny teren typowych tras nad jeziorem Garda z szybką reakcją i zapewnia dużo bezpieczeństwa. W trybie Traction masz nieco większą żywotność i zauważalnie więcej informacji zwrotnych ze szlaku – E-Spark również wspina się trochę lepiej niż dotychczas. Przez większość czasu byliśmy poza domem w bardzo udanym trybie Trail napędu Shimano, który dynamicznie dostosowuje działanie wspomagania w zależności od nacisku na pedał i kilku innych czynników. Zapewnia to dynamiczne, bardzo naturalne wrażenia z jazdy i szybko zapominasz, że tak naprawdę siedzisz na e-rowerze.
Jeśli jedziesz pod górę, możesz wybierać spośród trzech trybów zawieszenia zapewnianych przez TwinLoc na kierownicy. Na technicznych podjazdach byliśmy tutaj głównie w trybie trakcji, ale lubiliśmy też być całkowicie otwarci na trudniejszych odcinkach; Fajny jest nowy pilot, za pomocą którego można szybko zmieniać tryby podczas jazdy. Tryb wspinaczkowy widzimy przede wszystkim na dłuższe podjazdy po szutrze lub asfalcie. Skaliste stopnie, rozmyte wąwozy, strome podjazdy: teren nad jeziorem Garda jest wymagający, zwłaszcza gdy nagle jedzie się szlakami w przeciwnym kierunku – czyli pod górę! Działa to doskonale z E-Spark i sprawia dużo frajdy. Zaleca się jednak ostrożność w przypadku nadjeżdżających pojazdów. Swoją drogą: każdy, kto pokonał taką techniczną trasę na e-MTB, już nigdy nie będzie twierdził, że jazda na e-rowerze to nie sport i nie jest męcząca...
Scott E-Spark: modele, ceny i wagi
Oprócz trzech wariantów E-Spark 700 Plus Tuned, 710 Plus i 720 Plus, Scott oferuje również damski rower E-MTB z wariantem E-Contessa - niestety nadal jest to prawdziwa rzadkość na rynku. Wszystkie rowery mają wspólny napęd Shimano E-8000, akumulator 500 Wh i system TwinLoc.
Okrążenie: ShimanoXTDi2
widelec amortyzowany: Fabryka pływaków FOX 34
Niemy: Czapka FOX Nude
hamulce: ShimanoXT
Sztyca: FOX TransferFactory
Waga: 22,1 kg
Cena: € 6.999
Okrążenie: ShimanoXT
widelec amortyzowany: FOX 34 Spławik Performance Elite
Niemy: Czapka FOX Nude
hamulce: ShimanoXT
Sztyca: Wydajność transferu FOX
Waga: 22,2 kg
Cena: € 5.799
Okrążenie: Shimano SLX
widelec amortyzowany: RockShox sektor RL
Niemy: Trunnion Nude X-Fusion
hamulce: Shimano Deore
Sztyca: Syncro 31.6mm
Waga: 22,4 kg
Cena: € 4.599
Schreibe einen Kommentar