Test: z Corratec Inside Link Carbon 10hz przetestowaliśmy rower, który był niezwykły pod wieloma względami. Dzięki dodatkowemu elastomerowemu tłumieniu z tyłu i rozmiarowi koła, który jest nietypowy dla roweru wyścigowego XC, wyróżnia się z tłumu i byliśmy ciekawi, jak sprawdzi się w praktyce.
Corratec Inside Link Carbon 10hz: rama i geometria
Już na samym początku przyjrzymy się jednej z największych atrakcji Corratec Inside Link Carbon 10hz - a mianowicie ramie. Pierwszą niespodzianką średniej wielkości jest decyzja Corrateca, aby umieścić swój rasowy rower cross-country na kołach 650b i tym samym wyraźnie płynąć pod prąd. W końcu rowery 29″ są teraz standardem w sektorze XC i maratonów i nie bez powodu. Oczywiście tym bardziej byliśmy podekscytowani właściwościami jezdnymi około 11-kilogramowych karbonowych fulli.
To, co ma do zaoferowania serce kart wyścigowych Górnej Bawarii, znajduje się już w oznaczeniu modelu. Zacznijmy od początku: Inside Link to nazwa konceptu tylnego końca producenta z Raubling, który od lat jest stosowany w fullach. W tłumaczeniu Inside Link oznacza „wewnętrzny przegub” i właśnie tam trafiasz w sedno: tył obraca się wokół wirtualnego punktu obrotu znajdującego się w obszarze trójkąta tylnej ramy. Inne bardzo udane koncepcje kinematyczne, takie jak VPP (Virtual Pivot Point) lub Giants Maestro, opierają się na tej samej zasadzie. Duże zalety tkwią w bardzo wysokiej wartości zapobiegającej przysiadom, która zapobiega huśtaniu się przez duże naprężenie łańcucha oraz w całkowitym oddzieleniu tylnego trójkąta od całego systemu. To ostatnie oznacza, że reakcja nie zmienia się nawet podczas hamowania. Tylny koniec Inside Link Carbon 10hz zapewnia 80 mm skoku sprężyny – plus 15 mm „dodatkowego skoku sprężyny”, któremu przyjrzymy się bliżej za chwilę.
Pomińmy słowo, które powinno być oczywiste dla większości miłośników rowerów; rama XC-Fullies jest wykonana z włókna węglowego we wszystkich wariantach wyposażenia. Konstrukcja jest złożona i pięknie wykonana: kable i linki biegną w dolnej rurze ramy głównej, a stamtąd są prowadzone do miejsca przeznaczenia na zewnątrz. Wykonanie roweru, który w naszym przypadku kosztuje prawie 5.000 euro, jest bez zarzutu, a konstrukcja całkiem udana. Na pierwszy rzut oka obszerne połączenie między siodełkiem a rurami tylnymi wymaga przyzwyczajenia, a także nieco ogranicza prześwit na opony – w większości przypadków 2,25 ″ to koniec. Oczywiście osie przelotowe są teraz obowiązkowe - w przeciwieństwie do obecnego trendu, Corratec nadal polega na sprawdzonym standardzie osi 142 mm i nie stosuje Boost.
Kontynuując nazewnictwo Corratec: teraz kolej na wyrostek 10hz. Jest to elastomer, który znajduje się między amortyzatorem a jego mocowaniem na ramie. Dobrze przeczytałeś: elastomer! Ale przestań — zanim zaczniesz klikać i próbować oderwać się od mrocznych wspomnień elastomerowych widelców amortyzowanych 20 lat temu. W przypadku technologii Corratec 10hz, mały i niepozorny gumowy zderzak służy jako dodatkowy element tłumiący, a raczej sprężysty oprócz istniejącego amortyzatora. Ale dlaczego? Cóż, tok myślenia twórców jest zrozumiały: nierówności na podłożu najpierw trafiają na opony, które – w zależności od ciśnienia powietrza i szerokości – część z nich amortyzują. „Inne” wstrząsy są przekazywane dalej i zwykle trafiają do amortyzowanego widelca i amortyzatora. Problem: Drobne nierówności i wibracje, których opony nie są w stanie wchłonąć, ale nie są wystarczająco mocne, aby pokonać moment zrywający nowoczesnych amortyzatorów pneumatycznych, przechodzą na kierowcę. Właśnie w tym miejscu elastomer powinien pokazać swoje zalety i dokładnie absorbować te wstrząsy, wibracje i oscylacje. Celem jest płynniejsza jazda i mniejsze zmęczenie.
To tyle jeśli chodzi o wartości techniczne ramy Corratec Inside Link Carbon 10hz - ale odpowiednia geometria jest co najmniej równie ważna dla zrównoważonego prowadzenia. Pierwszą rzeczą, którą można zauważyć, jest to, że rower jest dostępny tylko w trzech rozmiarach; Chociaż możesz zrównoważyć jedno lub drugie za pomocą długości mostka lub przekładek, nadal z zadowoleniem przyjęlibyśmy inny rozmiar pośredni. Poza tym liczby wyraźnie pokazują, dokąd zmierza podróż: Rower jest dość wyścigowy i zaprojektowany z myślą o dużym napędzie: Kąt skrętu jest bardzo stromy na poziomie 71°, krótka główka ramy i niski stos zapewniają rozciągniętą pozycję siedzącą z dużą ilością wysokości siodła.
Geometria Corratec Inside Link Carbon 10hz
44 | 49 | 54 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 440 | 490 | 540 |
Pozioma rura górna (w mm) | 593 | 610 | 633 |
główka ramy (w mm) | 105 | 115 | 125 |
tylny trójkąt (w mm) | 445 | 445 | 445 |
Rozstaw osi (w mm) | 1095 | 1141 | 1159 |
Kąt skrętu (w °) | 71 | 71 | 71 |
Kąt siedziska (w °) | 73 | 73 | 73 |
Zasięg (mm) | 424 | 441 | 459 |
Stosy (mm) | 570 | 580 | 589 |
Corratec Inside Link Carbon 10hz: Cechy
Ramki do zdjęć | Wewnątrz Link Carbon 10 Hz |
widelec amortyzowany | Rock Shox Reba RL |
niemy | Rock Shox Monarch R |
wirniki | ZZYZX Atak krzyżowy 650b |
Opona VR | Składana opona Continental RaceKing 2,2 |
Tętno opon | Składana opona Continental RaceKing 2,2 |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT |
korba | ShimanoXT |
przerzutka | ShimanoXT |
Hamulec | Shimano Deore M615 |
tarcze hamulcowe | Shimano RT56 180/160 |
sztyca | ZZYZX Aluminium 31.6 |
siodło | Wyścig Corrateków |
trzon | ZZYZX 31.8 |
Lenker | ZZYZX serii 6 720mm |
Przetestowaliśmy rower wyścigowy w wersji XT za 4.999 EUR. Alternatywnie istnieje nieco tańszy model z mieszanką SLX/XT, ale równie wysokiej jakości ramą oraz topowy model z przerzutkami XTR i widelcem RS-1 Upside Down firmy Rock Shox. Ten ostatni jednak również wyrywa przyzwoitą dziurę w twoim portfelu za prawie 8.000 100 €. Nasz wariant ze średniej półki jest już wyposażony w mocne zawieszenie Rock Shox. Z przodu Corratec zainstalował sprawdzoną Rebę ze skokiem sprężyny XNUMX mm i raczej prostą wersję RL z blokadą na kierownicy. Z tyłu znajduje się amortyzator Monarch R, który można również zwabić na długie podjazdy - ale w tym przypadku tylko za pomocą dźwigni kciuka na samym amortyzatorze.
Jak sama nazwa wskazuje, cały napęd pochodzi od Shimano, a dokładniej z serii XT japońskiego giganta podzespołowego. Tutaj nie oszczędzano na ukrytych miejscach i montowane są tylko komponenty z obecnej grupy 11-rzędowej od przerzutki tylnej do przedniej przerzutki, łańcucha, kasety i manetki. Hamulce to mały wyjątek: zastosowano tu stopery M615 z grupy Deore, ale doświadczenie pokazało, że są one tylko nieznacznie gorsze od swoich odpowiedników XT i ważą tylko kilka gramów więcej. Z tarczą 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu jesteś przygotowany na każdą ewentualność, biorąc pod uwagę obszar zastosowania.
Koła pochodzą z własnej marki Corratec ZZYZX. Cross Attack 650b oferuje solidną cenę z aluminiowymi obręczami (szerokość wewnętrzna 21,5 mm) i wagą około 1.750 g, ale nie są one również punktem kulminacyjnym. Bezproblemowa konwersja na system bezdętkowy to pozytywna cecha. Opony Continental mają zapewniać przyczepność na podłożu - w przypadku Race King polegasz na sprawdzonej oponie, która niewiarygodnie dobrze się toczy, ale nie nadaje się do trudnego terenu. Niezrozumiałe jest dla nas również, dlaczego tak wysokiej jakości rower bazuje na taniej mieszance gumowej, a nie na świetnej Black Chili Compound.
Wszystkie mocowania są wykonane na miejscu: kierownica o szerokości 720 mm, mostek i sztyca pochodzą od ZZYZX, siodło pochodzi od samego Corratec.
Corratec Inside Link Carbon 10hz: Na szlaku
Po tylu teoriach oczywiście nie powinno zabraknąć wrażeń z jazdy z praktyki. Muszę przyznać, że dawno nie mieliśmy tak zwrotnego i wydajnego roweru pod górę jak Corratec Inside Link Carbon. Napięty tylny koniec w ogóle się nie chwieje, nawet przy otwartym amortyzatorze, ale pozostaje wystarczająco aktywny, aby likwidować nierówności. Bardzo stromy kąt skrętu i dość długie tylne widełki sprawiają, że rower dosłownie klei się do podłoża, nawet na stromych podjazdach. Podnoszące się przednie koło? Zdecydowanie nie tutaj. Ale trzeba też powiedzieć, że rower ma prawdopodobnie jeszcze większy potencjał: jeśli sprawy staną się nieco bardziej techniczne pod górę lub w dół, 29-calowe koła z pewnością będą trochę bardziej drażnić.
To samo dotyczy dłuższych, płaskich odcinków, które dobrze znamy z maratonów MTB. Corratec również wykonuje tutaj świetną robotę, ale wydaje się, że wciąż jest miejsce na ulepszenia. Elastomerów 10 Hz najlepiej można doświadczyć na takich leśnych autostradach. Podczas gdy inne motocykle mają zwykle nieprzyjemne wibracje, których prawie nie zauważasz, ale z czasem stają się nieprzyjemne, Corratec pozostaje w dużej mierze cichy. Różnica nie jest kolosalna, elastomer nie jest rewolucyjny, ale na pewno odczuwalny dla każdego.
Zgodnie z oczekiwaniami szerokie przełożenie i nienaganny napęd spisały się absolutnie niezawodnie i pracowały w każdych warunkach bez szemrania - to samo dotyczy hamulców, które również zrobiły pozytywne i nienachalne wrażenie. Inside Link Carbon szybko osiąga swoje granice na nieco wyboistych odcinkach i gdy zjazd jest mniej lub bardziej stromy: Na zjazdach dość krótka rama główna i bardzo stromy kąt skrętu sprawiają, że rower szybko staje się nerwowy i wymaga dużo pracy od Kierowca. Jednak tył był tutaj również bardzo pozytywny: zawsze aktywny i mocny, ale z zauważalnymi rezerwami, 80 mm wydawało się o wiele więcej.
Opony czasami okazywały się zabawnym hamulcem – zwłaszcza gdy było trochę mokro, miały tendencję do szybkiego ślizgania się, zwłaszcza na kamieniach i korzeniach. Ponadto RaceKing oferuje bardzo małą przyczepność na zakrętach z przodu - jeśli masz wątpliwości, musisz tu trochę zwolnić. Każdy, kto lubi dużo podróżować w terenie, powinien więc pomyśleć o zestawie mocniejszych opon; naszym wyborem byłaby np. mieszanka Conti XKing w Black Chili – najlepiej jako wariant ochronny, wtedy Corratec można też szybko przerobić na tubeless.
Więc w sumie naprawdę dobry, lekki rower XC na dość łatwy teren i dla ludzi, którzy lubią podjazdy co najmniej tak samo jak zjazdy.
Alex mówią
Sam jeżdżę 10hz i mogę tylko potwierdzić pozytywne wrażenia. Uważam też, że to piękny rower i że obsługa w corratec jest na najwyższym poziomie! Nie rozumiem krytyki, że to nie jest 29er. Dla mnie 27,5 to optymalny rozmiar - 29er nie jest możliwy! Więc to na pewno kwestia gustu...