Test: Funkcja na najwyższym poziomie w cenie podstawowej - to pełna obietnica Campagnolo dla nowej, starej grupy podstawowej Centaur. Campagnolo Centaur może jeszcze coś powiedzieć jednemu lub drugiemu, bo grupa właściwie zniknęła z portfolio tradycyjnej włoskiej kuźni zaledwie na rok. Jednak Centaur od dawna nie doświadczył żadnych innowacji technicznych i dlatego nie jest zaskakujące, że Campagnolo Centaur 2018 ma tylko nazwę i orientację wspólną ze swoim poprzednikiem. Nowy Centaur to 11-biegowa grupa z całkowicie nowo opracowanymi komponentami - od korby, przez hamulce, po manetki Ergopower.
Z nową grupą dla początkujących otwarcie atakujesz podstawowy segment w sektorze rowerów szosowych, a przede wszystkim wypróbowaną i przetestowaną grupę Shimano 105. Przy sugerowanej cenie detalicznej nieco poniżej 674 euro, jest nieco wyższy niż ceny japońskiej konkurencji, ale możesz zdobyć punkty za wagę – ale o tym później. W każdym razie w zeszłym miesiącu mieliśmy okazję dowiedzieć się wszystkiego, co warto wiedzieć o nowym Centaurze na Gran Canarii i oczywiście sami przetestować grupę. Ale zanim przejdziemy do wrażeń z jazdy, kilka szczegółów technicznych dotyczących poszczególnych komponentów.
Campagnolo Centaur 2018: Korby i tarcze - 4-ramienne i Ultratorque
Zacznijmy od największego i zapewne dla wielu najbardziej ekscytującego elementu – czyli korby. Jest on wykonany w całości z aluminium, ma obecnie ustaloną konstrukcję 4-ramienną i jest wzorowany na rozwiązaniach Potenza, Record and Co. pod względem wzornictwa. Podobnie jak cała grupa, korba jest również dostępna z czarnym matowym wykończeniem lub w kolorze srebrnym/polerowanym. Korba Centaur będzie dostępna w dwóch gradacjach: 52/36 i 50/34.W obu wariantach zastosowano te same ramiona korby, dzięki czemu rozstaw śrub pozostaje stały.
Cichą atrakcją jest bez wątpienia oś Ultra Torque, którą fani Campy znają już zapewne z korb Record i Super Record. Dwie połówki osi są mocno połączone z ramionami korby po obu stronach i są połączone w przemyślaną konstrukcję z odpornym na skręcanie uzębieniem podczas montażu. Wartości sztywności są doskonałe, a dzięki solidnemu połączeniu problemy takie jak pękanie lub skrzypienie prawie nigdy nie występują. System jest również główną atrakcją Centaura, ponieważ jest faktycznie wyższej jakości niż ten wprowadzony w zeszłym roku Korba Potenzy używany jest nieco tańszy moment obrotowy.
Campagnolo Centaur 2018: Przerzutka tylna, przerzutka przednia i kaseta – w prostocie…
... leży siła. Prawdopodobnie tak właśnie pomyśleli Campy Lab, kiedy pomyśleli o nowej przerzutce tylnej Centaur. Kasety z szerokim zakresem i odpowiednio dużymi zębatkami zawsze stanowią problem, zwłaszcza dla grup początkujących. Będzie też wariant 11-32 dla Centaura. Jednak ta okoliczność zwykle stanowi problem dla działów rozwoju: krótkie koszyki przerzutek tylnych zwykle nie są przeznaczone do dużych zębatek, dlatego istnieją dwie wersje przerzutki tylnej z koszykami o różnych długościach od konkurencji. Campagnolo zastosowało inne podejście w przypadku Centaura i oferuje tylną przerzutkę tylko w jednej długości - dla wszystkich dostępnych kaset i zębatek o rozmiarze do 32 zębów.
Jest to możliwe dzięki całkowicie nowej konstrukcji przerzutki tylnej, której nawet grupa premium Campa Super Record nie ma w tej formie: poprawiono kąt wychylenia klatki i zastosowano górną rolkę prowadzącą z bardzo długimi zębami, co poprawia jakość zmiany biegów nawet w ekstremalnych sytuacjach powinna być utrzymana na bardzo dobrym poziomie. Ważąca 230 g przerzutka tylna jest również bardzo lekka w tej klasie. Przerzutka przednia jest dostępna z zaciskiem oraz w wersji lutowanej i różni się tylko nieznacznie od odpowiednika Potenzy. Masa jest minimalnie wyższa, jakość zmiany biegów i siły operacyjne powinny być tak samo niskie, jak w przypadku grup osprzętu wyższej jakości.
Jak już wspomniano, pojawią się kasety w gradacjach 11-29, 11-32 i 12-32. Z wyjątkiem anodyzowanego wykończenia, są one identyczne pod względem konstrukcji jak warianty Potenza, a także na tym samym poziomie pod względem masy i jakości zmiany przełożeń. Różnicę widać tylko wizualnie na drugi rzut oka – ale kasety Centaur są o kilka euro tańsze. Z pewnością również atrakcyjna opcja dla świadomych cenowo kierowców Potenzy. To samo dotyczy łańcuszka, który poza najdrobniejszymi detalami również jest identyczny w konstrukcji z modelem Potenza.
Campagnolo Centaur 2018: Dźwignie Ergopower – jak te duże!
Campagnolo przywiązuje szczególną wagę do ergonomii manetek Ergopower - dotyczy to również podstawowej grupy osprzętu. Obiecuje się, że Centaur Ergopower nie odbiega pod tym względem od modeli Super Record. Nic dziwnego, że przyjęto filozofię „jedna dźwignia, jedna funkcja”, którą fani marki Campa znają i cenią od wielu lat. Małe spusty po wewnętrznej stronie kciuka oparte są na wariancie EPS grup Record i są lekko wygięte w dół. Dźwignia hamulca jest wykonana z kompozytu z tworzywa sztucznego, o którym mówi się, że jest równie wytrzymały jak metal, ale znacznie lżejszy i tańszy niż karbon.
Konstrukcja kaptura została ponownie oparta na wielkich wzorcach czołowych grup, ale postawiono na nieco większy komfort: po wewnętrznej stronie powierzchni styku znajduje się cienka żelowa wyściółka, która ma odciążyć dłonie podczas dłuższych przejażdżek na kiepskim gruncie.
Również zupełnie nowe hamulce Centaur Dual Pivot mają być nie tylko lżejsze od porównywalnych produktów konkurencji, ale także oferować znacznie większą moc. Jest to częściowo spowodowane nową mieszanką gumy, która jest stosowana w pokryciach. Zwolennicy szerokich opon również mogą odetchnąć z ulgą: między ramionami jest wystarczająco dużo miejsca na opony do 28 mm – tak przynajmniej mówi nam Campagnolo. Nasze poczucie proporcji mówi, że kilka milimetrów więcej mogłoby być tutaj możliwe.
Campagnolo Centaur 2018: ceny i wagi w porównaniu rynkowym
Centaur Campagnolo | Łopatka 105 | SRAM Rywal 22 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Waga | Cena | Waga | Cena*** | Waga | Cena | |
przerzutka tylna | 230g | 75 € | 250g | 45 € | 191g | 74 € |
przerzutka | 103g | 54 € | 104g | 30 € | 102g | 39 € |
dźwignia | 373g | 150 € | 486g | 165 € | 332g | 258 € |
korba (170 / 50x34) | 875g | 168 € | 725g | 120 € | 844g | 175 € |
Podwójne hamulce obrotowe | 325g | 58 € | 388g | 66 € | 300g | 89 € |
w Kassetten | 291g (11-29) | 87 € | 284g (11-28) | 39 € | 271g (11-28) | 70 € |
łańcuch (110) | 247g | 37 € | 257g | 22 € | 259g | 25 € |
Dolny nawias | 40g | 26 € | 70g | 20 € | 96g | 40 € |
2484g | 655 € | 2564g | 507 € | 2395g | 770 € |
*** Jako ceny komponentów Shimano użyliśmy średnich cen ulicznych, ponieważ nie ma oficjalnej ceny detalicznej niemieckiego dystrybutora Paula Lange. Ceny sprzedaży są zwykle znacznie poniżej sugerowanej ceny detalicznej - należy się tego spodziewać również w przypadku Campagnolo.
Campagnolo Centaur 2018: Pierwsze wrażenia z jazdy
Na obozie prasowym Campagnolo na Gran Canarii mieliśmy okazję dokładnie przetestować nową grupę początkujących podczas pięknej przejażdżki po Wyspach Kanaryjskich. Od razu rzuca się w oczy to, że naprawdę nie obiecywałeś zbyt wiele w kwestii ergonomii. W każdym razie nie ufałbym sobie, że będę w stanie odróżnić Centaura od Recorda w ślepym teście. Jako przyjaciel filozofii Campagnolo oddzielnych dźwigni, od razu poczułem się jak w domu i byłem pod wrażeniem naprawdę małej siły ręki. Jasne: wyczucie zmiany biegów nie do końca osiąga poziom z najwyższej grupy, odległości są na to zbyt duże, a od czasu do czasu przerzutka tylna lub przednia potrzebuje kilku dziesiątych sekundy więcej na zmianę przełożeń. Niemniej jednak trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć, że nowy Centaur zapewnia naprawdę przekonujące osiągi jak na tanią grupę podstawową i nie musi ukrywać się przed konkurencją.
Grupy osprzętu z czarnym wykończeniem zostały zamontowane w naszych testowych motocyklach. Pierwsze wrażenie wizualne jest proste, niepozorne, ale bynajmniej nie tanie. Matowe wykończenie korby jest szczególnie atrakcyjne i naprawdę nie ma na co narzekać również pod innymi względami. Fakt, że dźwignie hamulca są wykonane z tworzywa sztucznego, nie umniejsza funkcji, ale na początku wydaje się trochę dziwny. Po tak krótkim teście nie możemy powiedzieć nic o jakości powłoki powierzchniowej - ale mamy nadzieję, że wkrótce będzie to możliwe.
Obietnicę marketingową można również dotrzymać w praktyce, jeśli chodzi o hamulce: stopery Centaur mają dużą moc! W połączeniu z nowymi kołami Scirocco (więcej na ten temat wkrótce), zaczęło działać niemal cyfrowe hamowanie i trochę trudno było znaleźć właściwe dawkowanie, zwłaszcza na początkowych zjazdach. Jednak kiedy już się do tego przyzwyczaiłem, nie stanowiło to już problemu i byłem zadowolony z naprawdę doskonałej siły hamowania.
Ogólnie rzecz biorąc, Campagnolo Centaur 2018 to naprawdę wszechstronna rzecz. Cena jest atrakcyjna, waga więcej niż konkurencyjna i najważniejsze: pod względem wydajności i ergonomii wiele rzeczy przypomina znacznie droższe grupy z Vicenzy. Grupa powinna być dostępna w sklepach specjalistycznych w ciągu kilku najbliższych tygodni.
Thomas mówią
czy grupa - podobnie jak Potenza - będzie dostępna również w kolorze srebrnym?
Michała Faissa mówią
Cześć Thomas,
Centaur będzie również dostępny w kolorze srebrnym.
Pozdrawiam
Axel mówią
Witam, dziękuję za dobry raport. Czy jest tu również informacja o białym rowerze testowym? Wygląda dobrze.
Pozdrawiam