Test: Wraz z Campagnolo Potenza, tradycyjny włoski producent zaprezentował niedawno nową grupę napędów w wysoce konkurencyjnym sektorze klasy średniej. Podczas naszego testu poddaliśmy testowi nową grupę Campa, a także przyjrzeliśmy się kołom Shamal Mille i ramie naszego roweru testowego Guerciotti.
Wiosną krótko zaprezentowaliśmy nową grupę średniej klasy Campagnolo Potenza na targach Velomotion. Powinien wypełnić lukę między Ateną a Chorusem z własnej firmy i przeciwstawić się najlepszemu psu Shimano Ultegra. Niedawno otrzymaliśmy w redakcji kompletny rower z nową grupą iw końcu mieliśmy okazję przetestować grupę, a raczej przetestować korbę i tylną przerzutkę. Rower oparty na karbonowej ramie SX50 tradycyjnej włoskiej marki Guerciotto. Koła również pochodzą od Campagnolo z Shamal Mille, a rezultatem jest solidny włoski samochód wyścigowy średniej klasy.
Nowości produktowe: Campagnolo Potenza 11: Nowa grupa osprzętu ze średniej półki z Włoch
Rynek: Tradycyjny włoski producent Campagnolo niedawno zaprezentował swoją nową grupę osprzętu klasy średniej Potenza małej grupie wybranych dziennikarzy na Gran Canarii. Campagnolo Potenza 11 - nowa włoska klasa średnia Wraz z nową grupą Potenza, tradycyjny producent z północnych Włoch chce wypełnić lukę między podstawową grupą Athena 11 a już […]
Campagnolo Potenza – Pierwsze wrażenie
Po pierwszych zdjęciach grupy w Internecie opinie w redakcji nieco się różniły, ponieważ wykończenie opublikowanych wówczas zdjęć nie wyglądało szczególnie wysokiej jakości. Jednak podczas rozpakowywania z pudełka dostaliśmy nauczkę: chociaż ze względu na koszty do produkcji użyto tylko aluminium i plastiku i trzeba zrezygnować z węgla, nowa grupa Potenza zrobiła bardzo pozytywne wrażenie i musi stawić czoła swoich przeciwników pod tym względem Konkurenci Shimano Ultegra tego nie ukrywają. Dźwignia zmiany biegów/hamulca dobrze leży w dłoni dzięki antypoślizgowej silikonowej powierzchni. Sama dźwignia hamulca jest wykonana z aluminium i – podobnie jak cała grupa – jest dostępna z anodowanym wykończeniem w kolorze czarnym lub srebrnym. Dźwignia zmiany biegów za nią sprawia wrażenie wysokiej jakości i solidności pomimo tworzywa sztucznego. Jednak od wewnątrz uzębienie mechanizmu przełączającego jest stosunkowo otwarte; być może można je było nieco lepiej ukryć lub zabezpieczyć przed wpływami zewnętrznymi.
Konstrukcja korby bazuje na droższych grupach osprzętu Campagnolo, ale tutaj zastosowano aluminium. Jednak dzięki kutej konstrukcji waga pozostaje konkurencyjna: korba Campagnolo Potenza waży 754 g. Przerzutka przednia i tylna zostały utrzymane w prostej konstrukcji Campa i na pierwszy rzut oka nie zdradzają żadnych słabości. 11-rzędowa przerzutka tylna jest dostępna w dwóch wersjach z różnymi długościami koszyka, aby była kompatybilna z nowo wprowadzonym zestawem zębatek (11-32). Górna część została wykonana z ultralekkiego technopolimeru, co zmniejsza wagę. Ogólnie rzecz biorąc, tylna przerzutka bardzo przypomina wcześniej wprowadzoną na rynek topową grupę Super Record, ponieważ rozwój Potenza powstał właśnie z tej półki technologicznej.
Campagnolo Potenza - W drodze
Kierowca ma największy kontakt z grupą na rowerze wyścigowym za pośrednictwem dźwigni zmiany biegów i hamulca. Jak opisano powyżej, leżą one bardzo dobrze w dłoni i można je również obsługiwać wyjątkowo wygodnie. Zmiana biegów oparta jest na dobrze znanej zasadzie Campa, z dźwignią za dźwignią hamulca i małą dźwignią wewnątrz jednostki. Przyzwyczajenie się do tego z pewnością zajmie nowicjuszom Campa, ale jednocześnie jest również cudownie ergonomiczne - nie bez powodu wielu kierowców przysięga na Campagnolo od lat. Dźwignie poruszają się płynnie i są bardzo łatwo dostępne w pozycji górnego i dolnego cięgła. Podczas zmiany przerzutki przedniej z małej tarczy na dużą można wyczuć trzy kliknięcia. Pierwsze kliknięcie ustawia przerzutkę w jednej linii z dużymi tarczami, drugie kliknięcie ustawia łańcuch w jednej linii z dużą tarczą, a trzecie kliknięcie ustawia przerzutkę w jednej linii z dużymi zębatkami. Istnieje również funkcja dwóch kliknięć podczas zmiany biegów na niższy, w której łańcuch najpierw przesuwa się na małą tarczę, a drugie kliknięcie wyrównuje przednią przerzutkę z dużymi przednimi przerzutkami. Dobrze dopasowana zasada przełączania umożliwia szeroki zakres ruchomych biegów i może być obsługiwana intuicyjnie. Przerzutka przednia i przerzutka tylna również wykonują przyjemnie dyskretną pracę i zmieniają biegi precyzyjnie i szybko bez narzekania. Hamulce mają przyjemny punkt nacisku i są łatwe do kontrolowania. Nawet mokre nie wykazują żadnych słabości w połączeniu ze specjalnie powlekanymi kołami Campa Shamal Mille. Ogólnie grupa zrobiła więcej niż solidne wrażenie i nie musi ukrywać się przed konkurencją w tym samym segmencie cenowym.
Koła – Campagnolo Shamal Mille
Dzięki specjalnej obróbce ceramicznej obręczy oraz anodowanym na czarno piastom, szprychom i szybkozamykaczom, koła Shamal Mille zachwycają wspaniałym wyglądem. Korpus piasty wykonany z włókna węglowego zapewnia eleganckie wykończenie, a dzięki dużemu kołnierzowi zwiększa się sztywność boczna przy mniejszej masie. Wewnątrz piast wysokiej jakości łożyska ceramiczne zapewniają niezbędną płynność pracy. Powierzchnie hamowania obręczy są specjalnie obrabiane, aby skrócić drogę hamowania i zminimalizować hałas podczas hamowania.
W teście praktycznym oceniliśmy koła Shamal Mille jako bardzo dobre koła uniwersalne, które nie tylko dobrze radziły sobie na płaskim terenie ze średnio-wysokim profilem obręczy, ale także zapewniały dobry napęd w górach przy niskiej wadze zaledwie ok. 1430 g. Nie zaobserwowaliśmy również żadnych nieprawidłowości w zakresie sztywności.
Rama – Guerciotti SX50
Guerciotti to włoski producent rowerów, który może pochwalić się 50-letnią historią firmy, a także świętować zwycięstwa w Giro d'Italia. Nasz rower testowy od Guerciotti to model SX50, odchudzona wersja topowego modelu SHM50, który był używany na Giro 2015 z ekipą CCC Sprandi. Rama wykonana jest z wysokowytrzymałego włókna węglowego IMS60 i nie wykazuje żadnych słabości pod względem sztywności podczas ruszania w górę. Długa górna rura wraz ze stosunkowo krótką rurą podsiodłową skutkuje wysokim uniesieniem siodełka i niezwykle sportową pozycją siedzącą. Miłośnicy komfortu prawdopodobnie nie będą zadowoleni z włoskiego rajdowca. Widelec tworzy całość z ramą dzięki zintegrowanemu systemowi widelca, ale podczas naszego testu ujawnił rażące słabości pod względem sztywności. Jedynie bardzo wolno reagował na szybkie zmiany kierunku, a przy dużych prędkościach raz za razem mieliśmy do czynienia z wyjątkowo nieprzyjemnym trzepotaniem.
Wnioski:
Dzięki nowej 11-biegowej grupie Potenza i kołom Shamal Mille, Campagnolo oferuje solidny asortyment w średnim przedziale cenowym i jest polecany indywidualistom, którzy chcą wyróżnić się z tłumu bez konieczności rezygnacji ze wszystkich swoich oszczędności. Rama Guerciotti robi dobre wrażenie, ale wbudowany widelec wyraźnie psuje ogólne wrażenie.
Schreibe einen Kommentar