Niemiec Drużyna Herrmana dokładnie przetestował nowy Roval CLX 50 w warunkach zawodów podczas Istrian Spring Trophy (UCI EuropeTour) dla Velomotion. Do tej pory amerykański producent miał w swoim asortymencie lekkie CLX 32 i koło aerodynamiczne z CLX 64, a wraz z Roval CLX 50, wszechstronne koło do wszystkich potrzeb zostało wprowadzone na rynek.
Po tym, jak dane techniczne nowicjusza 50 mm wydawały się niezwykle obiecujące, byliśmy bardzo podekscytowani możliwością przetestowania CLX 50 w porównaniu z CLX 32 i 64. Zwłaszcza profesjonaliści, których wspiera Roval, opowiedzieli się za środkowym elementem między dwoma poprzednimi modelami. Dzięki Bora - Hansgrohe i Quick - Step Floors, w WorldTour 2017 ponownie są dwie drużyny, które jeżdżą na kołach Roval.
Nowości produktowe: Roval CLX 50 – nowy standard wśród wszechstronnych kół z włókna węglowego?
Rynek: Wraz z nowym Roval CLX 50 firma Specialized uzupełnia swoje wysokiej klasy koła z włókna węglowego o wszechstronny produkt, który plasuje się pomiędzy CLX 32, specjalistą od lekkiej wspinaczki, a aerodynamicznymi kołami CLX 64. Dane techniczne nowicjusza 50 mm są niezwykle obiecujące, a cena w tej klasie wykonania jest stosunkowo niska. Po kilku latach czegoś, co wydawało się niemal zastojem w dziedzinie kół do rowerów szosowych […]
Na początku zauważyliśmy, że Roval również podąża za trendem w kierunku szerszych opon i mniejszego ciśnienia powietrza i odpowiednio wprowadził na rynek szersze felgi. Według producenta dodatkową zaletą jest poprawiona aerodynamika w stosunku do węższych felg, co jest szczególnie zauważalne przy szerokich oponach. Testowaliśmy oponę Roval CLX 50 w wersji klinczera pod hamulce szczękowe z oponą Specialized Cotton Turbo, szerokość opony wynosiła 24 mm z przodu i 26 mm z tyłu.
Podkolanówki Roval CLX 50
Roval CLX 50 – lekki i wszechstronny?
Patrząc tylko na fakty, trzeba by odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznym „tak”, ponieważ przy wysokości obręczy około 50 mm i wadze poniżej magicznego znaku 1.400 g wszystko wydaje się być na swoim miejscu, aby prowadzić prawdziwą jazdę. wszechstronny w dziedzinie kół. Na czterech bardzo zróżnicowanych odcinkach w Chorwacji chłopaki z Team Herrmann mogli przetestować koła w bardzo zróżnicowanym terenie.
Wrażenia z jazdy były bardzo przyjemne od samego początku, ponieważ dodatkowy komfort można było odczuć bezpośrednio dzięki szerokim oponom. Zwłaszcza na złych drogach lub chodnikach zawsze jechałeś właściwą drogą i lepiej absorbowałeś uderzenia. Trochę zaskoczyła nas dość słaba skuteczność hamowania w deszczu, chociaż jechało się z przeznaczonymi do tego klockami hamulcowymi, trzeba było jechać dużo ostrożniej niż na innych karbonowych felgach. Kolejny powód, który również przemawiałby za hamulcami tarczowymi w wyścigach szosowych. Na wyboistych odcinkach Roval CLX 50 był w stanie w pełni zademonstrować swoje mocne strony, zwłaszcza w górach. Połączenie imponującej aerodynamiki i niskiej wagi jest na wagę złota, zwłaszcza na niezbyt stromych podjazdach. Możesz także konkurować ze specjalistą od aerodynamiki CLX 64 na poziomie i nie musisz się ukrywać. Dzięki niewielkiej masie koła szybko rozpędzają się i utrzymują pęd przez wyjątkowo długi czas, co jest szczególnie korzystne na lekko nachylonych przejazdach. Tutaj jednak wyraźnie dało się wyczuć wiatr pomimo dolnej obręczy. To samo tyczy się szybkich zjazdów, tutaj wiatr bardzo szybko się wzmaga i całość trochę niepokoi. Sztywność koła jest równie imponująca jak aerodynamika, czy to podczas sprintu, czy podczas pedałowania pod górę, nie mogliśmy znaleźć nic negatywnego.
Naprawdę nie ma wiele do powiedzenia na temat hubów. Nadal polegają na aerodynamicznie zoptymalizowanych piastach Roval AF i sprawdzonym mechanizmie wewnętrznym DT Swiss 240. W stanie stojącym coś z łożyskami na pierwszy rzut oka wydawało się nie tak, ponieważ przy lekkim skręcie odczuwało się silne tarcie. Jeśli jednak zaciśniesz koła i dasz im mały impuls, obracają się one znacznie dłużej niż porównywalne koła. Trzeba przyznać, że ten test nie jest w żaden sposób wysoce naukowy, ale spełnił swoje zadanie w naszym przypadku. Zewnętrzne nyple szprych były szczególnie przyjemne dla mechaników zespołu, ponieważ umożliwiają łatwe ponowne centrowanie bez większego wysiłku, nawet z zamontowaną oponą i bez specjalnych narzędzi. Według producenta nie ma wad aerodynamicznych.
Charlie mówią
Jak szeroka jest obręcz na zewnętrznej krawędzi? Czy opony wystawały znacząco z przodu?
W przeciwnym razie trudno wytłumaczyć podatność na boczne wiatry.
Krzysztof mówią
Byłem na LRS przez całe lato, nawet w regionie Eifel z silnymi wiatrami, nie mogę znaleźć niczego podobnego pod względem podatności na boczne wiatry.
Jacques Zespół Dalcq mówią
Myślę, że są bardzo wrażliwe na wiatr od 55 km/h. Feldberg w dół tylko z ostrożnością.
Kiedyś miałem Mavica Ksyrium ES, więc mogłem pozwolić mu się rozerwać.