Test: BH Atom Lynx 4.8 27,5 hiszpański producent BH przedstawia nowy E-MTB z silnikiem Brose, który dzięki skokowi sprężyny 120 mm z przodu iz tyłu oraz sportowej geometrii plasuje się gdzieś pomiędzy mocnym rowerem turystycznym a wesołym rower terenowy. Poddaliśmy nowego e-w pełni ciężkiemu testowi na Majorce.
BH Atom Lynx 4.8 27,5: rama i geometria
BH Atom Lynx 4.8 ma nieelektrycznego imiennika w regionie baskijskim, który był inspiracją dla rozwoju Atom Lynx 4.8: Platforma Lynx istnieje już od około trzech lat, a Lynx 4.8 w szczególności jest rowerem terenowym BIUSTONOSZ. To bardzo wyraźnie pokazuje, dokąd zmierza Atom Lynx 4.8 – ze skokiem 120 mm, kołami 27,5”, tylnym trójkątem Split Pivot i nowoczesną geometrią, nowy Brose Fully jest bardziej złodziejem szlaków niż zrelaksowanym turystą.
E-MTB stawiają projektantów przed nowymi wyzwaniami w zakresie geometrii. Wynika to głównie z dość długich tylnych widełek ze względu na umieszczony centralnie silnik, co pozwala ogólnie zwiększyć rozstaw osi. Chociaż jest to dobre dla płynnej jazdy, kosztuje kilka punktów procentowych pod względem zwinności w porównaniu z niezmotoryzowanymi rowerami górskimi. Z tego powodu BH nie mógł przyjąć geometrii „Ur-Lynx” 1:1; Jednak patrząc na tabele geometrii staje się jasne, że rowery są oparte na własnym, sprawdzonym rowerze terenowym. Przyjemnie płaski kąt skrętu wynoszący 67° zwiększa płynność jazdy i zmniejsza ryzyko przewrócenia się, duży zasięg popycha rowerzystę do agresywnej pozycji na rowerze nawet przy krótkim mostku.Łańcuch widełek o długości 466 mm jest również przyjemnie krótki jak na E-MTB. Uważamy, że to trochę wstyd, że BH Atom Lynx 4.8 będzie początkowo dostępny tylko w dwóch rozmiarach ramy, średniej i dużej.
Biustonosz Geometry Atom Lynx 4.8 27,5"
MD | LA | |
rura podsiodłowa (w mm) | 450 | 500 |
Pozioma rura górna (w mm) | 620 | 638 |
główka ramy (w mm) | 150 | 150 |
tylny trójkąt (w mm) | 466 | 466 |
Rozstaw osi (w mm) | 1211 | 1229 |
Kąt skrętu (w °) | 74 | 74 |
Kąt siedziska (w °) | 67 | 67 |
Zasięg (mm) | 445 | 464 |
Stosy (mm) | 609 | 609 |
Oprócz geometrii to oczywiście tył decyduje o tym, czy jesteś sfrustrowany, czy dobrze się bawisz na szlaku. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka różni się zasadniczo od Lynxa innego niż E, oba opierają się na tej samej koncepcji: Split Pivot. Jest to system kinematyczny opracowany przez eksperta od tylnych kół, Dave'a Weagle'a, który umożliwia szczegółowe dostrojenie poszczególnych wpływów napędu poprzez sprytne rozmieszczenie punktów łożyskowania. Na przykład amortyzator i tylny trójkąt pozostają aktywne, nawet jeśli tylne koło się zablokuje.
Dzięki akumulatorowi zintegrowanemu z dolną rurą (więcej o tym za chwilę), smukłemu silnikowi i przyjemnym liniom, BH Atom Lynx 4.8 nie można na pierwszy rzut oka zidentyfikować jako E-MTB. Kable i kable biegną wewnątrz ramy ramy głównej i są utrzymywane w naprężeniu za pomocą przykręcanych gumowych przelotek, dzięki czemu nie dochodzi do nieprzyjemnego grzechotania wewnątrz ramy, nawet na nierównym terenie.
BH Atom Lynx 4.8 27,5: układ napędowy i silnik
Teraz dochodzimy do serca BH Atom Lynx 4.8 - silnika. W BH sufiks Atom oznacza rowery elektryczne z napędem od niemieckiego producenta Brose - więc i tutaj. Dysk istnieje na rynku od kilku lat, ale w 2017 roku otrzyma ekscytującą aktualizację oprogramowania, która ma na celu wyeliminowanie części krytyki z przeszłości. Nie tylko udało się zoptymalizować zasięg, ale również moc szczytowa wzrosła o około 6%. Do wyboru jest teraz także dodatkowy poziom wsparcia – w sumie cztery; BH jest pierwszym producentem, który oferuje E-MTB z tą nową funkcją.
Uważamy, że bateria ukryta w dolnej rurze jest prawie bardziej interesująca niż nowy napęd. Jest to opracowanie własne BH z 600 Wh. Zwiększoną pojemność udało się uzyskać dzięki zastosowaniu nowej pokrywy baterii, która nie jest już wykonana z plastiku jak wcześniej, ale z aluminium. Umożliwiło to zmniejszenie grubości materiału przy zachowaniu tej samej stabilności - tworzy to więcej miejsca wewnątrz na więcej ogniw energetycznych i ogólnie większą pojemność. Zmiana materiału ma jeszcze jeden pozytywny efekt uboczny, a mianowicie znacznie lepsze odprowadzanie ciepła.
W razie potrzeby akumulator można łatwo wyjąć i naładować poza rowerem. Dzięki portowi ładowania zintegrowanemu z dolną rurą ładowanie po zamontowaniu nie stanowi problemu, na przykład w domowym garażu.
Kolejna innowacja ukryta jest na kierownicy: wyświetlacz i jednostka sterująca przeszły kompleksowy lifting przez hiszpańskiego producenta. Nowy wyświetlacz ma podobne wymiary do swojego poprzednika, ale sam obszar wyświetlania jest teraz znacznie większy dzięki cieńszej ramce. Zintegrowany port USB może teraz służyć również do wygodnego ładowania lub zasilania smartfonów lub innych urządzeń podczas jazdy. Dzięki odsłoniętej pozycji nad trzpieniem dane można łatwo odczytać, ale wyświetlacz nie jest chroniony w przypadku upadku. Dzięki dużym przyciskom i solidnemu wykonaniu jednostka sterująca bardzo dobrze nadaje się do zastosowania w MTB.
BH Atom Lynx 4.8 27,5: Funkcje
Ramki do zdjęć | 120mm pełne zawieszenie ze stopu aluminium |
widelec amortyzowany | FOX 34 Spławik Rhythm 120mm |
napęd | Brose |
akumulator | 600Wh |
niemy | Wydajność FOX Float DPS |
wirniki | Piasty z podwójnymi ściankami ze stopu aluminium / Joytech |
Opona VR | Schwalbe Tough Tom 2,35" |
Tętno opon | Schwalbe Tough Tom 2,35" |
przerzutka tylna | Shimano XT 11-rzędowa |
dźwignia zmiany biegów | Shimano SLX M7000 |
korba | FSA36T |
przerzutka | bez |
Hamulec | Shimano SLX M7000 |
tarcze hamulcowe | Shimano SLX 180 mm |
sztyca | Alloy 31.6 |
siodło | Krzyż emocji |
trzon | Emocje Lite |
Lenker | Aluminiowe taśmy nośne Emotion MTB |
Rama: sprawdź. Napęd: sprawdź. Ale co z innymi funkcjami BH Atom Lynx 4.8? Podobnie jak w przypadku niedawno wprowadzonego BH Rebel Lynx 5.5, Atom Lynx będzie początkowo dostępny tylko w jednej konfiguracji. Jeśli chodzi o podwozie, polegasz na pełnej mocy Foxa i łączysz amortyzator Fox Float DPS Performance z widelcem FOX 34 Float Rythm ze skokiem 120 mm. Widelec Rythm to nowość w tym sezonie i poza nieco prostszym tłumieniem odpowiada wersji performance. Dzięki 34-milimetrowym goleniom jest wystarczająco stabilny na nierówne szlaki i nieco wyższą wagę E-MTB. Amortyzator Float DPS ma regulowany stopień kompresji, który kierowca może ustawić między otwartą, średnią i twardą za pomocą dźwigni kciuka.
BH Atom Lynx 4.8 zmienia biegi za pomocą kombinacji Shimano XT / SLX. 11-rzędowa przerzutka tylna XT umożliwia przesuwanie łańcucha z zębatki na zębatkę w kasecie SLX. Ten ostatni ma szeroki zakres 11-42 i powinien – zwłaszcza w rowerach elektrycznych – oferować więcej niż wystarczający zakres. Hamulce również pochodzą od Shimano; stopery SLX są połączone z tarczami 180 mm z przodu iz tyłu i powinny mieć więcej niż wystarczającą moc w tłokach dla motocykla klasy Atom Lynx.
Koła składają się z nieokreślonych obręczy na piastach JoyTech. Opony użyte w serii to Tough Tom firmy Schwalbe o szerokości 2,35″. Jeśli nazwa Tough Tom nic ci nie mówi: to jest „stary” Nobby Nic, zanim otrzymał nowy profil na ostatni sezon. Ze względu na trudne trasy i wymagającą nawierzchnię, na naszych rowerach testowych na Majorce zainstalowaliśmy połączenie Hansa Dampfa i Magic Marry.
Sztyca ponownie stanowi problem sam w sobie: w wersji produkcyjnej BH Atom Lynx 4.8 jest wyposażony w normalną aluminiową sztycę 31.6. Jednak w trudnym terenie niektórzy kolarze z pewnością będą chcieli mieć chowaną sztycę regulowaną – tutaj, podobnie jak w przypadku wielu swoich modeli, BH oferuje tzw. zestaw na szlak. Za 369 € otrzymujesz nie tylko sztycę regulowaną Kindshock LEV DX, ale także znacznie mocniejsze opony z Michelin Wild Grip'R.
BH Atom Lynx 4.8 27,5: Wrażenia z jazdy ze szlaku
Ale teraz dość z szarą teorią, ponieważ prawda, jak to często bywa, jest na tropie. W naszym przypadku na skalistym terenie słonecznej Majorki, gdzie mogliśmy przetestować BH Atom Lynx 4.8 w ramach obozu prasowego. Trasy na śródziemnomorskiej wyspie są wymagającym terenem i byliśmy bardzo ciekawi, jak sprawdzi się tutaj rower na szlaki, taki jak Atom Lynx, który na papierze nie jest przeznaczony do bardzo ciężkiego terenu. Od startu w stronę szlaku jako pierwsi mieliśmy okazję przetestować silnik Brose, a raczej nowe oprogramowanie.
Dodatkowa najwyższa wydajność jest zdecydowanie zauważalna - na najwyższym poziomie wsparcia Boost, wciąż cichy dysk Brose dostarcza znacznie więcej mocy niż przyzwyczaił nas niemiecki dysk. Nie traci jednak nic ze swoich zalet: wsparcie jest nadal bardzo jednorodne i nadal wydaje się naturalne nawet na najwyższym poziomie. Nowy wyświetlacz jest bardzo czytelny, dostarcza wystarczających informacji, a dźwignia sterująca jest łatwo dostępna nawet w gorącym momencie. Kciuk w górę, wiele już tutaj zrobiono.
Po krótkiej przejażdżce wyruszyliśmy na pierwszy szlak. Pierwsze wrażenie tylnego trójkąta: czy to naprawdę tylko 120 mm? Zdecydowanie ma ochotę na więcej i sprawia, że Atom Lynx jest niesamowicie sprawnym motocyklem. Trudny, kamienisty i częściowo zablokowany teren na Majorce był sprawdzianem wytrzymałości dla roweru tej klasy. Raz po raz przypominano nam niegrzecznie, że wolimy mieć pod tyłkiem lekki rower terenowy, a nie maszynę enduro; Lynx był dla nas trochę zbyt ciężki z przodu na stromych schodach. Z drugiej strony nowy potomek BH E naprawdę kwitł na płynnych szlakach. Cichy, ale mocny silnik, mocne, wygodne podwozie i jednolite wyposażenie naprawdę wprawią Cię w dobry nastrój.
Jednak znaleźliśmy włos w zupie: kierownica jest po prostu za wąska przy 720 mm. Nawet miłośnicy jazdy turystycznej powinni docenić dodatkową kontrolę dzięki szerszej kierownicy. W nagłych przypadkach i tak można to skrócić. Uchwyty też nie przypadły nam do gustu. Chociaż zapewniają przyzwoitą przyczepność, są dość cienkie i pozbawione amortyzacji.
Schreibe einen Kommentar