Rynek / E-Performance: Rower obchodzi w tym roku swoje 200. urodziny. Dwa stulecia, w których wiele się zmieniło, ale w których jednoślad również bardzo się zmienił. Pionier rowerów elektrycznych, firma Bosch, patrzy wstecz na rozwój najpopularniejszych na świecie środków transportu, ale także patrzy w przyszłość. E-rower niewątpliwie doda jeden lub dwa rozdziały do dalszej historii roweru.
W czerwcu 1817 roku Karl Drais wykonał pierwsze okrążenia na własnej bieżni w Mannheim. Czy Drais wiedział wtedy, jak głębokie, dosłownie wstrząsające ziemią znaczenie będzie miał jego wynalazek? Mało prawdopodobne. Rozwój był szybki: już w XIX wieku rower stał się podstawowym środkiem transportu. Szczególnie dla tych „małych”, których nie było stać na powóz czy własnego konia. Ale we wszystkich klasach społecznych ludzie cenili przede wszystkim niezależność tego nowego rodzaju lokomocji. Już pod koniec XIX wieku Robert Bosch, założyciel firmy Bosch, jeździł na rowerze do swoich klientów w okolicach Stuttgartu. Grupa z południowych Niemiec nie była bezpośrednio zaangażowana w ostateczny rozwój nowoczesnego roweru - chociaż od lat 19. do 19. XX wieku produkowano dynamo, które zostało sprzedane i zainstalowane ponad 20 milionów razy.
Minęło 200 lat od czasów Karla Draisa i jego maszyny do biegania. Z ponad miliardem rowerów na całym świecie, rower jest najpopularniejszym środkiem transportu, znacznie wyprzedzającym samochody i pociągi i może zwiastować nową erę mobilności. W czasach smogu, alarmów pyłowych, zatłoczonych ulic i powszechnej świadomości ekologicznej rower mógłby stać się wzorem nowoczesnego, współczesnego sposobu poruszania się. Siłą napędową tego rozwoju jest niewątpliwie e-drive i e-bike. Co zaskakujące, pierwsze patenty na to istniały już około 1900 roku, ale dopiero szybki rozwój akumulatorów od początku lat 90. sprawił, że e-rowery stały się praktyczne i społecznie akceptowane. Bosch jest jedną z wiodących firm w rozwoju e-rowerów i stał się liderem rynku w ciągu zaledwie kilku lat od wejścia na rynek w 20 roku.
Obecnie 81 miliony z 3 milionów rowerów w Niemczech jest już zelektryfikowanych – a trend jest rosnący. Jednak Claus Fleischer, dyrektor zarządzający Bosch eBike Systems, również wie, że ten rozwój nie jest pewnym sukcesem i pociąga do odpowiedzialności wszystkich zaangażowanych: „Abyśmy mogli kontynuować historię sukcesu roweru, więcej osób musi się zmienić, stany i gminy muszą dalej ulepszać infrastrukturę rowerową, a biznes i przemysł muszą stale wprowadzać na rynek dojrzałe i technicznie wysokiej jakości produkty. Już dziś rozwijamy mobilność jutra”.
Za kolejne 200 lat!
Schreibe einen Kommentar