Rower do (prawie) wszystkiego - dla niektórych rowerzystów jest to długo pielęgnowane marzenie, dla innych najlepszą rzeczą jest budowanie nowych rowerów do różnych celów. Jednak z Finderem B+ firmy Velotraum obie grupy mogą być zadowolone - jedne, ponieważ charakterystyka roweru bardzo zbliża się do idei wszechstronnego roweru na szosę, teren, dojazdy do pracy czy wycieczki rowerowe, inne dlatego, że dzięki modułowemu systemowi i opcjom kolorystycznym można złożyć pojedynczy element. Przyjrzeliśmy się bliżej Finderowi w wersji z napędem paskowym Rohloff Speedhub i Gates.
Podstawa Znalazca: Rama
Kiedy po raz pierwszy spojrzysz na aluminiową ramę Findera, od razu rzuca się w oczy gruba, solidna rura dolna. Jednak wraz z oponami o dużej objętości wcale nie wygląda nie na miejscu, ale harmonijnie wtapia się w ogólny wygląd motocykla. Mniej rzucające się w oczy, ale nie mniej niezwykłe, są liczne detale ramy. Należą do nich między innymi mimośrodowa obudowa suportu, na którą można naciągnąć łańcuch lub pasek, blokada ramy na prawym wsporniku siodełka - absolutnie niezbędna do zastosowania pasa Gates - oraz liczne gwinty do mocowania bagażników , dowolne klatki ( Uchwyty do worków o pojemności do około trzech litrów) lub uchwyty na butelki. Widelec oferuje również mocowania dla dwóch ostatnich bagażników, które również mają oczka, do których można przymocować bagażnik typu lowrider. Ponadto zarówno rama, jak i widelec zapewniają wystarczający prześwit na opony, aby zamontować błotniki nawet wokół grubych kapci. Wyraźny plus za używanie Findera jako roweru do codziennych dojazdów do biura. Dla tych, którzy chcą mniej używać Findera w mieście, ale chcą go używać w trudniejszym terenie, rama oferuje opcję doposażenia w widelec amortyzowany o skoku 100 mm bez zmiany geometrii. Dzięki taperowanej główce ramy możliwe jest zamontowanie starszych widelców z ciągłą rurą sterową 1 1/8″ jak i nowoczesnych widelców ze zwężoną rurą sterową. Jednak w przypadku pierwszych widelców konieczna jest konwersja na odpowiedni zestaw słuchawkowy.
Napęd
Dzięki kompatybilności z Rohloffem i napędem paskowym, Finder rama jest idealną podstawą do zbudowania cichego, czystego i łatwego w utrzymaniu roweru. Dzięki 14 biegom przerzutka Rohloff w piaście oferuje zakres odpowiadający 27-biegowej przerzutce: W przeciwieństwie do swojego odpowiednika z łańcuchem, Rohloff Speedhub nie ma podwójnych, a zatem zbędnych przełożeń. Użytkownicy przerzutek muszą przyzwyczaić się do procesu zmiany przełożeń, ponieważ Speedhub nie pozwala na zmianę przełożeń pod obciążeniem. W zamian oferuje jednak możliwość całkowitej zmiany biegów podczas postoju – cecha, która jest szczególnie zauważalna podczas ruszania na światłach, jeśli przegapiłeś czas na ponowną redukcję biegu przed zatrzymaniem się. Ponadto zużycie napędu — nawet bez paska Gates — jest mniejsze w porównaniu z układem przerzutki, ponieważ nie występuje przekrzywienie. Jednak komfort i beztroski charakter Rohloff Speedhub mają swoją cenę w postaci zauważalnego dodatkowego ciężaru z tyłu.
Geometria i wrażenia z jazdy
Geometria VELOTRAUM Finder najlepiej można scharakteryzować jako sportowy i wygodny. Długie na 450 mm tylne widełki zapewniają płynną jazdę i stabilność kierunkową, nawet gdy rower jest obciążony bagażem turystycznym, a kąt skrętu 71,5° zapewnia znalazcy niezbędny stopień poręczności. Ogólnie rzecz biorąc, skutkuje to bardzo zrównoważonymi wrażeniami z jazdy i tyle Finder Wie, jak przekonać swoimi właściwościami jezdnymi zarówno zapakowanymi, jak i „nagimi”. Ta równowaga ma również znaczący wpływ na to, że ogólna koncepcja Findera działa i że rower wie, jak zaimponować swoimi wszechstronnymi właściwościami. The Finder to rower, na którym wystarczy znać cel wycieczki lub wycieczki - droga do niego ujawnia się po drodze, stąd nazwa Finder można zrozumieć programowo. Decyzję o szorowaniu kilometrów po bocznych drogach asfaltowych, spokojnej przeprawie szutrowymi leśnymi ścieżkami, podążaniu niemal niezauważonym szlakiem odchodzącym od głównej ścieżki lub wyruszeniu w poszukiwaniu nowych ścieżek można podjąć z Finder można śmiało spotkać spontanicznie w podróży. Rama jest – wbrew temu, co początkowo sugerowałyby jej duże rurki – całkiem wygodna. O nieustępliwości, o której (czasami słusznie) mówi się, że aluminium jest materiałem ramy, Finder prawie nic nie czuł. Wynika to w dużej mierze z pozycji siedzącej, która z jednej strony jest wystarczająco wygodna na długie dystanse, ale z drugiej wystarczająco sportowa, aby osiągać bardzo szybkie postępy.
Geometria Finder w przeglądzie (Źródło: Velotraum)
Platforma wirnika i opony
Znaczna część opisanej wcześniej wszechstronności Finder ma platformę opon B+, która bardzo dobrze radzi sobie z balansem między możliwościami fat bike'a w każdym terenie, a niższą wagą i mniejszymi oporami toczenia konwencjonalnych opon 29-calowych. (Porównanie z oponami 29er jest przydatne, ponieważ opony B+ mają prawie identyczny rozmiar).
Dzięki większej powierzchni styku opony w formacie B+ zapewniają większą przyczepność, a tym samym większe bezpieczeństwo, a dzięki swojej objętości i odpowiednio niskiemu ciśnieniu powietrza (między 0,8 a 1,5 bara w zależności od nawierzchni) mają doskonałe tłumienie poprawiające jazdę zauważalnie zwiększony komfort, szczególnie na nawierzchniach takich jak bruk lub żwirowe ścieżki. Umożliwiają także żądnym przygód motocyklistom osiąganie postępów tam, gdzie zwykle węższe opony muszą ustąpić. Na przykład umiarkowane przejścia piaskowe nie stanowią już prawdziwego problemu.
Ten zamontowany na rowerze testowym Stracony firmy Schwalbe w wymiarach 27.5″*2.8″ odpowiadała charakterystyce i obszarowi zastosowania Finder. Z wieloma płaskimi klockami naciętymi poprzecznie, toczył się niezwykle łatwo po asfalcie - tak łatwo, że - dzięki długiemu przełożeniu Rohloff - można było nawet bez problemu nadążyć za rowerem przełajowym. Na drogach szutrowych opona sprostała literze „G” wywodzącej się od „żwiru” w nazwie i potrafiła przekonać do siebie łatwym prowadzeniem, stabilnością kierunkową i komfortowym tłumieniem. Tak zwane samokierowanie, czyli właściwość opony polegająca na reagowaniu na ruchy kierownicą ściąganiem w wybranym kierunku, nie było problemem ani na szosie, ani w terenie. Mówiąc o terenie: tutaj też Stracony całkiem dobrze, o ile trzyma się łatwych szlaków. Jednak te trasy powinny być stosunkowo suche i niezbyt błotniste, ponieważ wąski profil opony, zgodnie z oczekiwaniami, szybko się upakuje w takich warunkach.
Jeśli chodzi ogólnie o format B+, należy w tym miejscu powiedzieć, że ten stosunkowo młody rozmiar kół ma już ugruntowaną pozycję na rynku. Oprócz Schwalbe, na przykład WTB i Maxxis oferują również opony do różnych zastosowań. Ci, którzy przy zakupie nowego roweru wybiorą platformę B+, już teraz mogą spodziewać się szerokiego wyboru opon, który w najbliższym czasie będzie nadal rósł.
Dostępność i ceny
,de Finder można uzyskać na stronie głównej VELOTRAUM lub w sieci dealerów VELOTRAUM od maja 2016 r. Cena podstawowego roweru w wariancie FD1 z mieszanką przerzutek i napędu Shimano Deore/XT, kołami opartymi na obręczy DT Swiss XM551 i hamulcami tarczowymi Magura MT4 to 2.390,00 €. Ceny podstawowej wersji wariantu FD2 z napędem paskowym Rohloff Speedhub i Gates zaczynają się od 3.450,00 €.
Aby uzyskać więcej informacji, zobacz www.velotraum.de.