Test Look 989: Francuska marka Look znana jest jako innowator w branży rowerowej. Nie tylko pierwszy pedał zatrzaskowy pochodzi od Look, ale Francuzi jako pierwsi z powodzeniem zastosowali karbonową ramę roweru szosowego w 1986 roku. Twórcy Look podążyli również innowacyjnymi ścieżkami z karbonowym hardtailem Look 989 i stworzyli koncepcję, która wyraźnie wyróżnia się na tle zwykłych wyścigowych hardtaili.
Look 989: rama i tył
W przypadku ramy Look 989 należy zintegrować z ramą jak najwięcej części. Najbardziej rzucającymi się w oczy cechami modelu Look 989 są zintegrowana sztyca i mostek zintegrowany z ramą. Rama ma 1300g ze sztycą podsiodłową, co jest bardzo dobrą wartością. Testowana wersja 29″ ma do wyboru tylko dwa rozmiary (M i L). Mniejsi rowerzyści muszą zadowolić się kołami 27,5″. Więksi jeźdźcy, którzy potrzebują rozmiaru XL, niestety nie znajdą tego, czego szukają. W ramie zastosowano wysokiej klasy włókna węglowe o wysokim module sprężystości, aby stworzyć konfigurację, która jest tak lekka i sztywna, jak to tylko możliwe. Ogólna obróbka ramy jest bardzo dobra i sprawia wrażenie wyjątkowo wysokiej jakości.
Koncepcja zintegrowanego mostka w Look 989, zwana A-Stem, ma na celu zwiększenie sztywności w obszarze główki ramy. Podobna koncepcja jest również stosowana w Mondrakerze w hardtailu Podium Race. Mostek jest dostępny w długościach od 80 mm do 130 mm i jest dostępny w różnych kątach (+/- 5 mm i +/- 15 mm). Kolejnym przydatnym szczegółem ramy jest dobra ochrona suportu, dzięki czemu nie musisz martwić się o kosztowną ramę za każdym razem, gdy uderzysz w ziemię. Ponadto folie ochronne są starannie przyklejone do ramy, aby dodatkowo chronić lakier. Zintegrowaną sztycę można zamówić z różnymi mocowaniami. E-Post R5 został zainstalowany na rowerze testowym. Nasadka nadal pozwala na kilkumilimetrową regulację podparcia, więc po skróceniu masz jeszcze trochę swobody w znalezieniu prawidłowej pozycji siedzącej. Ponadto elastomery można instalować w trzech różnych wytrzymałościach dla większego lub mniejszego komfortu.
Zwróciliśmy też uwagę na kilka, niezbyt optymalnych detali w ramie Look 989. Z jednej strony w ramie jest tylko miejsce na uchwyt na butelkę. W czasach, gdy wiele wyścigów w pełni mieści już dwie butelki w ramie, powoduje to odliczenia punktowe. Ogranicznik jest zainstalowany na mostku, aby zapobiec uderzeniu kierownicy w górną rurę w przypadku upadku, ale to nie wystarczy, a manetki mają kontakt z górną rurą. W ten sposób naprawdę nie da się uniknąć uszkodzenia górnej rury w przypadku upadku. Przestrzeń między zaciskiem przerzutki a oponą jest również bardzo ograniczona. Zamontowany 2,2-calowy Conti Race King ma mało miejsca, a brud ze szlaku ma tendencję do gromadzenia się między nimi. Większe opony nie znajdą tu miejsca.
Look 989: Geometria
Geometria Look 989 jest taka, jaka powinna być dla wyścigowego hardtaila. Tylne widełki (440 mm; rozmiar L), stosunkowo duży zasięg (440 mm) i stosunkowo płaski kąt skrętu (70 stopni) wydają się niemal klasyczne w czasach tylnych widełek poniżej 430 przy 29 calach. Ale to dobrze, prowadzenie jest przewidywalne i dobroduszne. Tworzy to kombinację zwinnego roweru, który bardzo płynnie prowadzi się przy dużych prędkościach i nawet z górki nie ma natychmiastowego uczucia przewrócenia się. Kąt siodełka wynoszący 72,5 stopnia nie jest już typowy dla wyścigowego hardtaila, ale w połączeniu z tylnymi rurami tylnego trójkąta 440 zapewnia mnóstwo napędu, a możliwości podjazdowe 989 czerpią z tego korzyści. Nie każdy jeździ na nowoczesnych trasach XC ze skoczniami, schodami i kamiennymi polami. Wiele motocykli konkurencji ma zaprojektowaną do tego geometrię, byłby to dobry rower 4X w małej ramie. Look 989 służy również maratończykom i miłośnikom wycieczek XC, którzy szukają roweru z klasą, a nie tylko ambitnych najlepszych zawodników.
Wygląd geometrii 989
M | L | |
rura podsiodłowa (w mm) | 720mm | 770mm |
Pozioma rura górna (w mm) | 604mm | 633mm |
główka ramy (w mm) | 94mm | 110mm |
tylny trójkąt (w mm) | 440mm | 440mm |
Rozstaw osi (w mm) | NA | NA |
Kąt skrętu (w °) | 70 | 70 |
Kąt siedziska (w °) | 72.5 | 72.5 |
Zasięg (mm) | 415mm | 440mm |
Stosy (mm) | 600mm | 615mm |
Ramki do zdjęć | Spójrz 989 |
widelec amortyzowany | RockShox SID RL |
niemy | - |
wirniki | Mavic Crossmax Elite |
Opona VR | Wydajność Continental X-King 2.2 |
Tętno opon | Wydajność Continental Race King 2.2 |
przerzutka tylna | ShimanoXT M8000 |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoXT M8000 |
korba | Shimano XT 38/28t |
przerzutka | ShimanoXT M8025 |
Hamulec | Magury MT2 |
tarcze hamulcowe | Magura Burza SL 160 |
sztyca | Spójrz na e-mail |
siodło | Selle Italia SLR Przepływ światła |
trzon | Spójrz na łodygę |
Lenker | Napęd FSA V 740 mm |
Look 989: Funkcje
Look 989 testowaliśmy w wariancie „Fluo Red”. Jest to, że tak powiem, model podstawowy dla tego modelu. Powyżej znajduje się „Proteam”, który jest dostarczany z Sram XX1 Eagle, Rock Shox RS1 i kołami z włókna węglowego. Chociaż rama jest dość egzotyczna, nie przeprowadza się żadnych eksperymentów ze sprzętem i stosuje się tylko sprawdzone komponenty.
Napęd przez cały czas trzymany jest w Shimano XT w wersji 2×11. Korba ma 38 lub 28 zębów, a kaseta ma przełożenie 11-40. Hamowanie odbywa się za pomocą hamulca Magura MT2 Next, a zestaw kołowy Crossmax Elite System pochodzi od Mavic. Continental Race King z tyłu i X-King z przodu w wersji 2,2″ zapewniają przyczepność. Zintegrowany mostek firmy Look jest połączony z aluminiową kierownicą FSA o szerokości 740 mm. Rock Shox Sid RL o skoku 100 mm zapewnia komfort z przodu. Kompletny pakiet daje całkowitą wagę 10,61 kg. Biorąc pod uwagę cenę, można by oczekiwać nieco więcej pod względem wyposażenia, ale w całym tekście zastosowano solidne części.
Spójrz 989: Na tropie
Już pierwsze kilka metrów wyjaśnia, do czego służy 989. Wyjątkowo sztywna rama zapewnia ekstremalny napęd, a na pierwszych kilku metrach masz tendencję do całkowitego wyczerpania, ponieważ przyspieszanie wzrokiem to czysta przyjemność.
Dzięki zintegrowanemu mostkowi i wyjątkowo sztywnej główce, Look jest bardzo zwinny i prawie agresywnie reaguje na ruchy kierownicą i nie daje się przytłoczyć nawet przy szybkich zmianach kierunku. Zgodnie z oczekiwaniami sprzęt nie wykazuje żadnych słabości w teście na szlaku. Widelec amortyzowany Sid dobrze radzi sobie z przodu. Mogliśmy jednak zidentyfikować braki w ogólnym komforcie roweru. Jeśli porównasz tylną część 989 z tylną częścią innych hardtaili, zauważysz, że karbonowe rozpórki mają generalnie większy przekrój poprzeczny. W przypadku innych hardtaili rozpórki są bardziej filigranowe, aby zapewnić trochę elastyczności i komfortu. Widać to również na szlaku. Sztywny tył może być zaletą podczas wspinaczki po płaskich powierzchniach. Jednak tył staje się dość niespokojny w trudnym terenie. Ponadto zintegrowana sztyca przenosi wibracje i uderzenia na kierowcę prawie bez filtrowania. W teście elastomer wkładu działał mniej przekonująco w niskich temperaturach. Zdecydowanie zalecamy jazdę na rowerze bezdętkowym iz małą ilością powietrza, aby zapewnić sobie trochę komfortu. Poza wygodą, rower świetnie spisuje się na zjazdach dzięki wyrafinowanej geometrii. Bardzo dobrze leży na szlaku i prowadzi się bardzo płynnie nawet przy dużych prędkościach, ale rower nie ma też problemu z szybkimi zmianami kierunku
Schreibe einen Kommentar