Test: we Francji, na krótko przed startem Tour de France, Shimano zaprezentowało w zeszłym roku nową ewolucję czołówki roweru szosowego Dura Ace. Jednak do tej pory na rynku dostępny jest tylko wariant czysto mechaniczny; w Hiszpanii po raz pierwszy mieliśmy okazję przetestować elektroniczną grupę Di2 z nowymi hamulcami tarczowymi.
Nowe grupy Shimano Dura Ace zostały zaprezentowane publiczności jakiś czas temu, a mechaniczna Dura Ace R9100 jest już zainstalowana na jednym lub drugim kompletnym rowerze. Jednak nowa grupa Di2, w tym pierwsze hamulce tarczowe Dura Ace, nie była jeszcze widziana ani napędzana. Dlatego Shimano i niemiecki dystrybutor Paul Lange zaprosili nas w ostatnich dniach do hiszpańskiej kolarskiej mekki Calpe, aby szczegółowo zaprezentować nową grupę, a przede wszystkim zdobyć pierwsze praktyczne wrażenia.
Nowości produktowe: Shimano Dura-Ace R9100: pomiar mocy, synchronizacja i nowy design
Rynek: W ramach Eurobike Media Days, gigant komponentów Shimano zaprezentował dziś swój nowy Dura-Ace R9100. Oprócz całkowicie nowej konstrukcji, Japończycy zaskakują pomiarem mocy zintegrowanym z korbą i przejęciem wygodnej funkcji synchronizacji z elektroniczną grupą osprzętu MTB. Zmiany dotyczą również hamulców i kół. Za więcej niż […]
Najgorszy nadejście zimy na Costa Blanca od dziesięcioleci sprawił, że jazdy testowe w ulewnym deszczu, jednocyfrowych temperaturach i porywistych podmuchach były wymagające, zimne i niekomfortowe - jednocześnie jednak warunki były idealne do sprawdzenia nowych podzespołów. tempa, ale o tym później. Na początek chcielibyśmy przedstawić krótki przegląd dostępnych kombinacji nowego Dura Ace, nazewnictwo i odpowiednie funkcje.
Shimano Dura Ace 2017: mechaniczny, elektroniczny, obręcz czy tarcza?
W ciągu ostatnich czterech lub pięciu lat w sektorze rowerów szosowych o wysokich osiągach pojawiło się więcej nowych rozwiązań i technologii niż być może kiedykolwiek wcześniej. Wraz z nową generacją Dura Ace, Shimano przenosi teraz (prawie) wszystkie te technologie, funkcje i udoskonalenia do swojej własnej najwyższej grupy. Nic dziwnego, że dobrze ugruntowana technologia elektroniczna Di2 została oczywiście zachowana. Niektóre nowe funkcje w automatyzacji i nowe opcje poprzez aplikację E-Tube, która jest już znana z sektora MTB, otwierają zupełnie nowe możliwości dla obeznanych z technologią rowerzystów, o czym szczegółowo za chwilę.
Jednak każdy, kto miał już nadzieję na bezprzewodowy wariant dla tej generacji produktów, podobny do eTap SRAM, będzie (nadal?) rozczarowany pod tym względem. Choć bardzo staraliśmy się wyrwać obecnych programistów i projektantów Shimano z rezerwy, nasze pytania o możliwe plany na przyszłość pozostały bez odpowiedzi. W każdym razie podjęto decyzję, aby generacja 9170 korzystała z ustalonej i wypróbowanej i przetestowanej przewodowej technologii Di2, aby móc nadal dawać tę 1000% gwarancję funkcjonalności, szczególnie w Pro Peloton.
Mechaniczny wariant grotu szosowego japońskiego giganta rowerowego wciąż znajduje się w programie. Szczególnie w obszarze OEM popyt jest nadal ogromny, a dla nabywców świadomych ceny, którzy nie chcą rezygnować z grupy Dura Ace, pozostaje to atrakcyjną opcją w 2017 roku.
Oprócz kwestii bezprzewodowej, z niecierpliwością oczekiwano również podejścia Shimano do hamulców. Więc chociaż nie jest wielką niespodzianką, że w tym roku po raz pierwszy zobaczymy dedykowane hamulce tarczowe na poziomie Dura Ace, to nadal jest to niezwykłe, ponieważ według Shimano jest to pierwszy system hamulców tarczowych, który został opracowany od początku do końca do użytku na drodze.
Jednak fani hamulców szczękowych mogą odetchnąć głęboko – oczywiście nadal będą hamulce szczękowe na poziomie Dura Ace. Niektóre innowacje techniczne w hamulcach Dura Ace Dual Pivot pokazują, że ludzie nadal wierzą w tę sprawdzoną technologię hamowania i nie chcą stawiać wszystkiego na jedną kartę. Ramiona zostały wydłużone, a ich kształt dostosowany, aby w przyszłości zapewnić wystarczająco dużo miejsca na coraz popularniejsze opony o szerokości 28 mm. Jednak, aby siła hamowania i punkt nacisku nie ucierpiały, stosuje się teraz wzmacniacz hamulca, który jest standardowo dostarczany ze wszystkimi hamulcami, jest integralną częścią i nie można go usunąć. Pomimo dodatkowego komponentu nowe hamulce szczękowe są tylko o około 5 g cięższe niż ich bezpośredni poprzednicy.
Shimano Dura Ace 2017: Hamulce tarczowe pod lupą
A więc jest - pierwszy hamulec tarczowy na poziomie Dura Ace i pierwszy hamulec tarczowy od Shimano, w którym każda pojedyncza część została konsekwentnie opracowana iw 100% do użytku szosowego. Po licznych i niezwykle emocjonujących dyskusjach w pro peletonie po chaotycznej fazie testowej na początku ubiegłego sezonu, zwłaszcza w kontekście możliwego ryzyka kontuzji, nasze oczy i palce powędrowały przede wszystkim w stronę nowej tarczy hamulcowej. Więc bez osłony - ale szybki test kciukiem na zewnętrznych krawędziach z góry potwierdza nasze przypuszczenia, ponieważ wydają się znacznie mniej "ostre" niż wcześniej.
Rozmawialiśmy z programistą Shimano, Timem Gerritem, który potwierdził nam, że krawędzie nowych tarcz hamulcowych Dura Ace są teraz „zmiękczane” podczas produkcji. Więc wstęp? W żadnym wypadku Tim nie ma tego na myśli, ale jest to o wiele bardziej decyzja polityczna. Od tego sezonu UCI zastrzegło, że kąt krawędzi wszystkich tarcz hamulcowych używanych w sektorze profesjonalnym musi być mniejszy niż 90°. Nadal jesteśmy przekonani, że nawet krawędź 90° nie grozi kontuzją, ale kłaniamy się wytycznym. W tej chwili produkowane są tylko tarcze Dura Ace w tej formie, nie jest jeszcze jasne, czy i kiedy pojawią się inne tarcze hamulcowe Shimano.
Ale poza krawędzią jest jeszcze kilka cech, o których warto wspomnieć: Elementy chłodzące z czarnego aluminium, które pokrywają całą wewnętrzną powierzchnię szyby aż do środkowego mocowania zamka, zapewniają optymalne rozprowadzanie ciepła. Jest to tak ważne, ponieważ mocowanie Centerlock jest kluczowym czynnikiem rozpraszania ciepła. Z tego powodu tarcze Dura Ace nie będą dostępne z mocowaniem 6-otworowym. Węższy obszar rejestracji miałby zbyt duży negatywny wpływ na zachowanie termiczne. Mówi się również, że technologia IceTec Freeza z aluminiowym rdzeniem niezawodnie odprowadza ciepło z powierzchni hamowania nawet podczas dłuższych manewrów hamowania. Jeśli chodzi o rozmiary tarcz, możesz wybrać pomiędzy 140mm a 160mm.
Ale teraz przechodzimy od tarczy do samego hamulca.Zacisk hamulca to zupełnie nowa konstrukcja, która została zaprojektowana i wykonana dokładnie pod kątem wymagań na drodze. Oprócz siły hamowania szczególny nacisk położono na modulację. Dura Ace powinien być znacznie lepszy i bardziej czuły na dawkę niż np. jego odpowiednik Ultegra, który technicznie bazuje na hamulcu XT z rowerów górskich. Starano się również uzyskać niepozorny i nienarzucający się wygląd, co naszym zdaniem bardzo się udało. Zwłaszcza w połączeniu z czarną tarczą hamulcową, cały pakiet jest znacznie bardziej skuteczny na smukłym rowerze wyścigowym niż na przykład w przypadku RS785.
Montaż odbywa się przy użyciu własnego standardu mocowania płaskiego Shimano, który umożliwia również w przypadku przedniego hamulca przełączanie między tarczami 140 mm i 160 mm bez adaptera poprzez przesuwanie siodełka w górę lub w dół przez istniejące alternatywne otwory. Z drugiej strony tylny hamulec będzie kompatybilny tylko z tarczami 140 mm bez adaptera, co w większości przypadków powinno być całkowicie wystarczające.
Istnieją również pewne innowacje, które należy zgłosić na drugim końcu linii hamowania. Dużym wyzwaniem dla projektantów chwytów STI było zachowanie sprawdzonej ergonomii przy jednoczesnym uwzględnieniu kosmicznych świń, takich jak zbiornik wyrównawczy oleju mineralnego hamulców tarczowych. I rzeczywiście: ostateczne wersje czterech wariantów STI (mechaniczno-mechaniczny, mechaniczno-hydrauliczny, elektroniczno-mechaniczny i elektroniczno-hydrauliczny) na pierwszy rzut oka trudno odróżnić od siebie. Warianty hamulców tarczowych narastają tylko minimalnie w górnym obszarze uchwytu - jednak test przyczepności pokazuje, że w rezultacie ergonomia nie uległa zmianie.
Shimano Dura Ace 2017: Nowy łącznik przerzutki tylnej i kaseta 11-30
W przypadku tylnej przerzutki nowego Dura Ace, nowy design przyciąga wzrok na pierwszy rzut oka - nadal elegancki, ale nieco bardziej techniczny i futurystyczny niż wcześniej pod względem kształtu i ogólnego wyglądu. Zaraz potem koneserzy Dura Ace zauważą dodatkowy przegub do montażu ramy, który przesuwa główny punkt obrotu nieco za hak przerzutki. Jest to już znane z sektora MTB i ma związek z rozwojem osi przelotowych w rowerach wyścigowych.
Podczas gdy koło zwykle zdejmuje się z przodu za pomocą tradycyjnych haków z szybkozamykaczem, w przypadku osi przelotowych wypada ono prawie pionowo w dół z ramy. W przypadku konwencjonalnej przerzutki tylnej zamontowanej bezpośrednio na haku przerzutki, podczas szybkiej zmiany koła z osią sztywną - na przykład podczas wyścigu - tylna przerzutka i kaseta przeszkadzają, a zmiana kosztuje cenny czas. Jednak dodatkowy przegub umożliwia teraz szybkie i łatwe złożenie tylnej przerzutki do tyłu - dzięki czemu koło można szybko i łatwo zdjąć bezpośrednio od dołu.
Nowością jest również kaseta z zakresu 11-30. Była to wyraźna odpowiedź na życzenia profesjonalnych zespołów, w których niektórzy kierowcy w przeszłości stosowali również kasety 11-32 z serii Ultegra, w zależności od wyścigu i fazy sezonu. Jednak biorąc pod uwagę, że klatka była zbyt krótka dla przerzutki tylnej Dura Ace, konieczne było również użycie przerzutki tylnej Ultegra. Shimano widziało więc dwie opcje przeciwdziałania temu problemowi: albo kasety Dura Ace z maksymalnym rozmiarem zębatki 32 zęby i dwiema różnymi długościami przerzutki tylnej, albo lekko zmodyfikowana przerzutka tylna i kaseta 11-30. Jednogłośnie zespoły zdecydowały się na drugą opcję. Nowa kaseta występuje w gradacji 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30 i waży 211g. Podobnie jak w przypadku innych wariantów, pięć największych zębatek wykonano z tytanu.
Shimano Dura Ace 2017: Bluetooth, Synchro-Shift i aplikacja E-Tube
Konsekwentny dalszy rozwój jest również na porządku dziennym dzięki technologii Di2 firmy Shimano. Nowy Dura Ace „dziedziczy” niektóre funkcje, które zostały wprowadzone i szeroko przetestowane w ramach grup MTB Di2 XTR i XT w ostatnich latach. Należą do nich na przykład dwa opcjonalne tryby synchronizacji:
Półsynchroniczna przerzutka Shimano Dura Ace: Podczas zmiany tarczy przerzutka tylna automatycznie przejmuje przeciwbieżne przełożenie na kasecie, aby zapewnić harmonijny skok przełożeń.
Przerzutka synchroniczna Shimano Dura Ace: W określonym punkcie Di2 automatycznie przejmuje zmianę tarczy podczas zmiany przełożeń.
Tryb Synchro Shift powinien być szczególnie interesujący dla triathlonistów i specjalistów od jazdy na czas: Na przykład możliwe jest przełączanie wszystkich dostępnych biegów za pomocą dwóch dodatkowych przycisków na korpusie bez konieczności opuszczania pozycji aerodynamicznej w celu zmiany zębatki. Oba tryby można dostosować do osobistych preferencji dzięki nowej aplikacji E-Tube na smartfony i tablety. Oprogramowanie zostało wprowadzone wraz z wprowadzeniem na rynek XT Di2 w zeszłym roku i było stale rozszerzane pod względem zakresu jego funkcji. Po podłączeniu do napędu należy jednorazowo określić zastosowane przełożenie (tarcze i kaseta). Na tej podstawie aplikacja oblicza dostępne skuteczne przełożenia, odpowiednie kombinacje poślizgu łańcucha i przełożeń.
W tej tabeli można na przykład zdefiniować moment zmiany tarczy mechanizmu korbowego w trybie synchronizacji lub przełożenia przeciwbieżnego w trybie półsynchronizacji. W aplikacji E-Tube można zapisać w sumie pięć predefiniowanych profili zmian dla każdej zmiany. Dwa z nich można przechowywać i oprócz trybu całkowicie ręcznego można je aktywować i zmieniać bezpośrednio na rowerze. Ponadto wszystkie przyciski i dodatkowe przyciski można dowolnie przypisywać w aplikacji E-Tube - dotyczy to również przycisków pod maskami. Za ich pomocą można na przykład zmieniać wyświetlacze w Garminie.
Wszystko to jest możliwe dzięki współdziałaniu nowej baterii i nowej skrzynki przyłączeniowej. W przypadku tego ostatniego życzenia klientów zostały wysłuchane, a optycznie nieatrakcyjna skrzynka na spodzie mostka to historia z 2017 roku: Nowa skrzynka przyłączeniowa zastępuje jedną z dwóch końcówek kierownicy i jest prawie niewidocznie zintegrowana z całym systemem. Oprócz portu ładowania są dwie diody LED i mały przycisk. Trzy tryby przełączania (synchro, semi-synchro i manual) można teraz przełączać przez dwukrotne naciśnięcie tego przycisku, co diody LED potwierdzają odpowiednim mignięciem.
Nowemu rozmieszczeniu skrzynki połączeniowej towarzyszy prowadzenie kabli zoptymalizowane przez Shimano. W przyszłości dostępny będzie kabel Y, który łączy wszystkie elementy sterujące w kokpicie, w tym skrzynkę przyłączeniową, z przerzutką tylną, przerzutką przednią i, w razie potrzeby, z akumulatorem. W przyszłości kierownicę i mostek będzie można odłączyć od całego systemu i ponownie podłączyć znacznie szybciej, na przykład, jeśli rower będzie musiał zostać zdemontowany na czas podróży.
Jeśli chcesz, aby Twój istniejący obwód Di2 był kompatybilny z E-Tube, potrzebujesz tylko nowej baterii i nowej jednostki D-Fly, która zawiera również niezbędną antenę Bluetooth. Koszt obu komponentów: od 200 EUR (bateria zewnętrzna) do 250 EUR (bateria wewnętrzna).
Shimano Dura Ace 2017: Korba do pomiaru mocy - pragmatyczna, prosta i funkcjonalna
Zapowiedź Shimano latem, że po raz pierwszy w grupie 9100 Dura Ace pojawi się miernik mocy, wywołała spore poruszenie. Oczywiście wzbudziło to duże oczekiwania, a także wkroczyło w wysoce konkurencyjny obszar, w którym czołowy SRM walczył z kilkoma innymi rywalami, takimi jak Power2Max i Rotor, o stosunkowo niewielką grupę potencjalnych klientów.
Z czysto wizualnego punktu widzenia wersję nowej korby Dura Ace z miernikiem mocy trudno odróżnić od wersji standardowej. Tylko małe pole na pająku wskazuje wartości wewnętrzne. Oprócz dwóch diod LED znajduje się tam przycisk, którym można skalibrować miernik mocy oraz gniazdo ładowania. Ten ostatni ma połączenie magnetyczne, które jest w 100% wodoodporne - o czym mogliśmy się przekonać podczas naszej jazdy próbnej. Reszta technologii jest całkowicie ukryta w środku: akumulator znajduje się w osi korby, a wewnątrz ramion korby znajdują się tensometry, które są następnie wykorzystywane do obliczania wydajności. Lewe ramię korby jest połączone z resztą systemu za pomocą prostego połączenia wtykowego i można je łatwo zdemontować.
Na koniec miernik wysyła odpowiednie dane przez ANT+, które można odczytać na odpowiednim urządzeniu końcowym. Shimano obiecuje, że będzie w stanie dotrzymać kroku liderowi w branży SRM, jeśli chodzi o dokładność. Testy prototypów przeprowadzone w zeszłym sezonie na rowerach treningowych niektórych zawodowców FDJ podkreśliły również główną zaletę miernika mocy Shimano: jest on niezwykle energooszczędny. Nawet przy obciążeniu pracą szkoleniową profesjonalistów opłata trwała od trzech do czterech miesięcy. Jeśli martwisz się o ewentualną dodatkową wagę: Korba do pomiaru mocy powinna być tylko o ok. 50g cięższa niż jej odpowiednik bez miernika mocy.
Shimano Dura Ace 2017: Koła C60 Aero w wersji pod oponę, szytkę i tarczę
Wiele będzie się działo również z kołami nowej generacji Shimano Dura Ace: jeśli chodzi o wysokość obręczy, idą pod prąd i w przyszłości zdecydują się na 40 mm i 60 mm zamiast dotychczasowego środkowego kursu z 50 mm. Jest to szczególnie ekscytujące, ponieważ w ciągu ostatnich dwóch lub trzech lat panował trend w kierunku uniwersalnych rozmiarów między 40 a 50 mm, a wielu producentów pożegnało się nawet z wysokimi felgami aerodynamicznymi.
Nowe koła będą dostępne zarówno do hamulców szczękowych, jak i tarczowych, a także do opon szytkowych, a także do opon klinkierowych - wszystkie te ostatnie są również kompatybilne z oponami bezdętkowymi. Podczas gdy warianty z hamulcami rurowymi i tarczowymi opierają się na obręczach w całości z włókna węglowego, obręcz typu clincher do hamulców szczękowych przylega do poprzednio używanego aluminiowego rdzenia - nie chcesz poświęcać skuteczności hamowania na rzecz kilku gramów oszczędności masy i wolisz wybrać bezpieczną drogę . Interesujące: koła tarczowe są dostarczane tylko z osią przelotową 12 mm – jeśli polegasz tutaj na szybkozamykaczu, zajrzyj do dętki.
Obręcze to nowe rozwiązania i wiele godzin spędziliśmy na symulacjach i w tunelu aerodynamicznym, aby osiągnąć najlepsze możliwe prowadzenie przy jednoczesnej dobrej aerodynamice. Przynajmniej przedstawione dane pozwalają stwierdzić, że cel ten można osiągnąć. Warto również wspomnieć o obszernej szerokości obręczy, która jest modna: 20,8 mm dla opon klinkierowych, 28 mm dla rurek.
Shimano Dura Ace 2017: Pierwsza jazda z hamulcami szczękowymi i tarczowymi
Po tylu teoriach przejdźmy wreszcie do pierwszych wrażeń z jazdy z nowym Shiman Dura Ace Di2. Podczas naszego obozu prasowego w Calpe miałem okazję przetestować zarówno wersję z klasycznymi hamulcami szczękowymi, jak i nowy hamulec tarczowy. R9150 był montowany na Trek Emonda SLR, a hamulce tarczowe siedziałem na pięknym S-Works Venge z błyszczącym tęczowym lakierem autorstwa Petera Sagana.
Jak wspomniałem na wstępie, warunki podczas naszego pobytu na wschodnim wybrzeżu Hiszpanii były raczej niekomfortowe. Był to jednak idealny plac zabaw do testowania osiągów grupy osprzętu, hamulców i kół. Jednak napotkałem małą wadę, jeszcze zanim naprawdę zacząłem pedałować po raz pierwszy: bardzo trudno jest nacisnąć mały przycisk na nowej skrzynce przyłączeniowej Di2, a przełączanie między różnymi trybami przełączania to trochę gra w cierpliwość. Zważywszy na to, że żądany tryb przełączania raczej nie będzie zmieniany codziennie, jest to w praktyce raczej nieistotne.
Test Shimano Dura Ace Di2: tryby zmiany biegów i wydajność
Dla porównania zacząłem od zwykłego, ręcznego trybu przełączania. Jak to jest typowe dla Dura Ace, nie ma absolutnie nic do zarzucenia, jeśli chodzi o surowe osiągi: procesy zmiany przełożeń są szybkie i precyzyjne, zmiany tarczy są wystarczająco szybkie nawet w gorączkowych sytuacjach i przeważnie prawie bezgłośne. Jak zwykle, najlepsza grupa Shimano wykonuje nawet egzotyczne manewry zmiany przełożeń pod obciążeniem, bez narzekania i marudzenia.
STI zrobiły pozytywne wrażenie: programiści wykonali naprawdę dobrą robotę, szczególnie w przypadku hydraulicznej wersji serii R9170: trudno ją odróżnić od modelu z hamulcami mechanicznymi i nie znaleźliśmy żadnych różnic pod względem ergonomii. Ze względu na niskie temperatury, które zmusiły nas do noszenia grubych rękawiczek z długimi palcami, byliśmy również pod wrażeniem nowych przycisków na dźwigni zmiany biegów, które reagują na nacisk znacznie wyraźniejszym i bardziej wyczuwalnym kliknięciem niż ich poprzednicy.
Oczywiście spędziłem też kilka kilometrów w nowych automatycznych trybach zmiany biegów. Najpierw wypróbowałem tryb Semi Synchro Shift, który z pewnością jest interesujący dla wielu rowerzystów: właściwie wszystko pozostaje tutaj takie samo, ale ręczna przeciwprzerzutka na kasecie podczas zmiany tarczy nie jest już konieczna. Trzeba się do tego trochę przyzwyczaić, ponieważ ręczna zmiana biegów jest już prawdopodobnie częścią tego dla wielu. Jeśli jednak zostawić to elektronice, działa naprawdę dobrze i niezawodnie; Stwierdziłem tylko, że stosunkowo długa przerwa między wymianą tarczy a przeciwprzesunięciem na tylnej przerzutce nie była idealna.
Dałem też szansę trybowi Synchro Shift: podczas prawie dwugodzinnej jazdy po większych i mniejszych wzniesieniach w regionie ani razu nie musiałem operować lewą manetką, ponieważ manetka Di2 robiła to automatycznie. Dziwne uczucie iz pewnością nie dla wszystkich - przynajmniej przyciski na lewej manetce pozostają aktywne, więc w każdej chwili możesz interweniować ręcznie i samodzielnie zmienić tarczę.
Recenzja Shimano Dura Ace Di2: Hamulce
Pierwszego dnia usiadłem na hamowanej feldze Emonda i nowe hamulce Dura Ace wraz z kołami C60 jak zwykle spisują się dobrze. Zmienne warunki bez deszczu, ale z mokrymi drogami i dużą ilością kałuż, sprawiły, że musiałem dostosować swój styl jazdy, ponieważ nigdy tak naprawdę nie wiedziałem, jak mokra lub sucha jest moja nawierzchnia hamowania. Ponieważ pomimo całego dalszego rozwoju, w Japonii też nie można czarować, a siła hamowania na mokrych karbonowych bokach pozostawia wiele do życzenia. Jednak gdy woda opadnie, nie ma na co narzekać. Prawie nie czułem żadnych różnic w stosunku do poprzedniej generacji, więc nowy wzmacniacz hamulca wykonuje dobrą robotę i skutecznie kompensuje nieco niekorzystne siły dźwigni.
Następnego dnia przesiadłem się na Specialized S-Works Venge z nowymi hamulcami tarczowymi i byłem, delikatnie mówiąc, bardzo zadowolony z mokrych warunków. Zaraz po starcie znaleźliśmy się na zalanej drodze w Calpe i byliśmy częściowo w wodzie aż po suport. Więc jeśli masz obawy, że miernik mocy lub Di2 nie są wodoodporne: powinniśmy byli skutecznie obalić to w tym nieplanowanym ekstremalnym teście.
Reszta jazdy w strugach deszczu była właściwym terenem do przetestowania nowych hamulców. Hamulec hydrauliczny początkowo reaguje na hamowanie krótkim piskiem, ale siła hamowania i wyczucie są takie same jak na suchej nawierzchni. Mówiąc o sile hamowania: miałem wrażenie, że hamulce Dura Ace trzymają trochę słabiej niż hamulce Ultegra. Nie zrozumcie mnie źle: Moc jest ogólnie wystarczająca, odważne chwycenie lewej dźwigni powoduje również oderwanie tylnego koła od asfaltu. Jednak zakres od początku hamowania do ostatecznego zablokowania koła jest nieco większy niż w poprzednich hydraulicznych stoperach Shimano.
Szczególnie w bardzo mokrych warunkach hamulce tarczowe dawały mi duże bezpieczeństwo, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że nie znałem motocykla i toru tak dobrze, jak na własnym terenie. Nowe tarcze nie sprawiały też problemów z nagrzewaniem się, nawet niespokojnego zgrzytania hamulcami podczas długich zjazdów po mokrym asfalcie i ani razu nie zauważyłem blaknięcia. Na przednim kole mojego roweru testowego zamontowano tarczę 160 mm, którą z tego powodu poleciłbym każdemu kolarzowi powyżej 75 kg - kilka gramów więcej wagi jest zdecydowanie warte znacznie lepszej odporności na blaknięcie.
Test Shimano Dura Ace Di2: koła C60 Aero
Warunki na obozie prasowym były trudne nie tylko dla układu hamulcowego, ale również przetestowano koła Dura Ace C60. Raz po raz silne podmuchy przetaczały się po asfalcie z różnych kierunków. Oczywiście nie jest to pierwszorzędna dyscyplina na felgi o wysokości 60mm, ponieważ wymaga dużo spokoju i skupienia na przednim kole, aby nie „przeminąć z wiatrem”. Podmuchy były oczywiście również wyraźnie zauważalne w przypadku nowych kół Dura Ace, ale nadal pozostawały przewidywalne. Jednak kilka dość krótkich przejażdżek pozostaje bardziej modelem o ograniczonej wartości pod względem kół - ale z pewnością będziemy mieli okazję ponownie szeroko przetestować nowe koła w odpowiednich warunkach w trakcie sezonu.
Recenzja Shimano Dura Ace Di2: podsumowanie
Trzeba przyznać, że byliśmy trochę rozczarowani, gdy zaprezentowano nowy Dura Ace. Żadnych przełomowych innowacji, zamiast tego ostrożny dalszy rozwój, ewolucja zamiast rewolucji, że tak powiem. Jednak po pierwszych prawdziwych kilometrach z nowymi grupami prawie zapomina się o początkowym rozczarowaniu. Grupa po prostu nadal działa doskonale, z optycznie i technicznie udanymi hamulcami tarczowymi, funkcjonalnością aplikacji i wreszcie korbą miernika mocy, jest też kilka przydatnych innowacji.
Więc bez niespodzianek, bez przełomowych nowych rozwiązań, ale wydajność na zwykle doskonałym wysokim poziomie ze szczegółowymi ulepszeniami na przyszłość. W 2017 roku Dura Ace nadal powinien być punktem odniesienia dla wielu rowerzystów, jeśli chodzi o rowery szosowe.
Shimano Dura Ace 2017: ceny, wagi i dostępność
Na koniec kilka słów o dwóch palących pytaniach: kiedy i ile?
Nie możemy jeszcze odpowiedzieć na oba pytania ze 100% pewnością na rynku niemieckim. Grupa mechaniczna z hamulcami szczękowymi jest już dostępna w sklepach w cenie około 1.700 euro. Wariant Di2 powinien pojawić się w najbliższej przyszłości, ale będzie bardziej w przedziale cenowym około 2.500 euro. Miłośnicy hamulców tarczowych zapewne będą musieli uzbroić się w cierpliwość: Dura Ace R9170 i R9120 prawdopodobnie będą u nas dostępne na wiosnę i będą nieco droższe od wersji z hamulcami szczękowymi.
Ci, którzy czekają na korbę do pomiaru wydajności, potrzebują jeszcze więcej cierpliwości: prawdopodobnie potrwa to do czerwca, zanim będzie dostępna w tym kraju.
Poniżej znajdziesz ceny poszczególnych komponentów na rynek niemiecki. Jak to zwykle bywa z Shimano, są to (poza łańcuchem i kasetą) nie zalecane ceny detaliczne, a jedynie przybliżone ceny detaliczne.
Składnik | wykonanie | Numer części | Cena |
---|---|---|---|
Di2 | |||
Dźwignia zmiany biegów/hamulca Di2/hamulec tarczowy | linki | I-STR9170L | 479,95 € |
Dźwignia zmiany biegów/hamulca Di2/hamulec tarczowy | prawo | I-STR9170R | 479,95 € |
Dźwignia zmiany biegów/hamulca Di2/hamulec szczękowy | Para | I-STR9150PA | 799,95 € |
Przerzutka Di2 | I-FDR9150F | 479,95 € | |
Adapter przerzutki do przerzutek Di2 | Zacisk 34,9 | I-SMAD91L | 11,95 € |
Adapter przerzutki do przerzutek Di2 | Zacisk 31,8 z adapterem 28,6 | I-SMAD91MS | 12,95 € |
Przerzutka Di2 | SS | I-RDR9150SS | 769,95 € |
Y-kabel | I-EWJC130MM | 72,95 € | |
akumulator | Stażysta | I-BT-DN1101 | 179,95 € |
dystrybutor | Zewnętrzny | I-EWRS911 | 122,95 € |
latać | Bluetooth/ANT+ | I-EWMU111 | 98,95 € |
mechanicznie | |||
Dźwignia zmiany biegów/hamulca mechaniczna/hamulec tarczowy | linki | I-STR9120LI | 399,95 € |
Dźwignia zmiany biegów/hamulca mechaniczna/hamulec tarczowy | prawo | I-STR9120RI | 399,95 € |
Dźwignia zmiany biegów/hamulca mechaniczna/hamulec szczękowy | Para | I-STR9100PA | 639,95 € |
Przerzutka mechaniczna | załącznik | I-FDR9100F | 139,95 € |
Przerzutka mechaniczna | Zacisk 34,9 | I-FDR9100BL | 149,95 € |
Przerzutka mechaniczna | Zacisk 31,8 m. Adapter 28,6 | I-FDR9100BSM | 149,95 € |
Przerzutka mechaniczna | SS | I-RDR9100SS | 267,95 € |
Allgemein | |||
mechanizm korbowy | 2-fach: 50/34, 52/36, 53/39 | I-FCR9100 | 699,95 € |
mechanizm korbowy | 2-fach: 54/42, 55/42 | I-FCR9100 | 729,95 € |
mechanizm korbowy | 2x z miernikiem mocy | I-FCR9100-P | 1.799,95 € |
Hamulec tarczowy Di2 | ST-R9170/BR-R9170, FW | I-R9170DLF4SA10A | 699,95 € |
Hamulec tarczowy Di2 | ST-R9170/BR-R9170, tył | I-R9170DRRDSA17A | 699,95 € |
Hamulec tarczowy mechaniczny | ST-R9120/BR-R9170, FW | I-R9120DLF4SA10A | 619,95 € |
Mechaniczny hamulec tarczowy | ST-R9120/BR-R9170, tył | I-R9120DRRDSA17A | 624,95 € |
zacisk hamulca tarczowego | Przednie koło montowane na płasko | I-BRR9170F1RF | 179,95 € |
zacisk hamulca tarczowego | Tylne koło montowane na płasko | I-BRR9170R1RF | 174,95 € |
Mechaniczny zacisk hamulca | przód | I-BRR9100AF82X | 224,95 € |
Mechaniczny zacisk hamulca | tylne koło | I-BRR9100AR82A | 219,95 € |
Mechaniczny zacisk z mocowaniem bezpośrednim | przód | I-BRR9110F82 | 234,95 € |
Mechaniczny zacisk z mocowaniem bezpośrednim | Tylne koło, montaż łańcucha | I-BRR9110R82 | 229,95 € |
Mechaniczny zacisk z mocowaniem bezpośrednim | Koło tylne, wspornik siodełka | I-BRR9110RS82 | 234,95 € |
Tarcza hamulcowa SM-RT900 | 140 mm | I-SMRT900SS | 84,95 € |
Tarcza hamulcowa SM-RT900 | 160 mm | I-SMRT900S | 84,95 € |
łańcuch | I-CNHG901 | 54,95 € | |
w Kassetten | I-CSR9100 | 299,95 € |
Informacje na temat poszczególnych wag są nadal skąpe. Jednak to, czego już się dowiedzieliśmy, znajdziecie poniżej.
Składnik | Waga |
---|---|
Przerzutka Di2 | 204g |
Przerzutka mechaniczna | 158g |
Przerzutka Di2 | 104g |
Przerzutka mechaniczna | 69g |
Dysk STI / Di2 | 360g |
Dysk STI / mechaniczny | 365g |
Obręcz STI / Di2 | 230g |
Obręcz STI / mechaniczna | 252g |
Zacisk hamulca tarczowego F/R | 515g |
Hamulec szczękowy DM | 326g |
Hamulec szczękowy w standardzie | 307g |
korba | 621g (170mm / 53-39) |
korba miernika mocy | o 680g |
Opony LRS 24mm | 1412g |
Opony LRS 40mm | 1527g |
Opony LRS 60mm | 1770g |
Rura LRS 40mm | 1343g |
Rura LRS 60mm | 1471g |
Tarcza klinkierowa LRS 40 mm | 1557g |
Tarcza klinkierowa LRS 60 mm | 1644g |
Dysk rurowy LRS 40mm | 1389g |
Dysk rurowy LRS 60mm | 1492g |
Italorider mówią
I tak nikt nie potrzebuje tego bezprzewodowego sprzętu…
Nowy DA jest interesujący, zwłaszcza z hamulcami tarczowymi. Szkoda tylko, że korba wygląda tak tanio, bo inaczej warto byłoby pomyśleć o mierniku mocy...
Marcel mówią
Wydaje mi się, że korba nie jest tania. Tylko ci, którzy zapłacili dużo pieniędzy za korbę miernika mocy SRM, a teraz zostali ze śmieciami, mogą to napisać.
Eric mówią
Cóż, nie jestem fanboyem SRM ani nic takiego. Ale mam korbę SRM od 4 lat i kupiłem ją używaną 4 lata i muszę powiedzieć, że to najlepsza korba, jaką do tej pory miałem. 0 problemów i zawsze działa. Przejedź nim 15 000 km i więcej rocznie.
Kolej mówią
Bardzo dobre jest:
Shimano trzyma się kabla. Długa żywotność baterii i 100% niezawodność są wielokrotnie ważniejsze niż brak konieczności jednorazowego ułożenia kabla.
Bardzo negatywne jest:
Dostępność korby miernika mocy
Tylko w czerwcu oznacza to dla mnie, że w ogóle go nie ma! A potem nie kupuję.
Potrzebuję wszystkiego najpóźniej na marzec/kwiecień.
Żwir = jazda na rowerze mówią
Naprawdę nie wygląda tanio, ale wizualnie robi na mnie mniejsze wrażenie niż inne produkty Shimano.
W każdym razie Shimano kupuje ze względu na funkcję.
Istnieją inne marki obrazu i optyki.
Klaus mówią
Czy E-Tube wymaga specjalnej kierownicy lub mostka?
Flori1994 mówią
Nie Puszka połączeniowa SW-EW-90-A jest wystarczająca dla E-Tube przez PC. Do E-Tube przez telefon komórkowy potrzebujesz EW-WU111 i baterii BT-DN110.