Test Cannondale SuperX 105: Cannondale wchodzi w sezon przełajowy 2016/17 ze znacznie zmodernizowaną ramą. Najtańszym przedstawicielem SuperX jest wersja 105, która oferuje dużo przyjemności z jazdy i pozostawia niewiele do życzenia.
Ramki do zdjęć | Tarcza SuperX, karbon BallisTec |
widelec amortyzowany | Tarcza SuperX, karbon BallisTec |
wirniki | Tarcza bezdętkowa CX 2.0, 32 otwory |
opona | Schwalbe X-One, 700x33c |
przerzutka tylna | Łopatka 105 |
dźwignia zmiany biegów | ShimanoRS505 |
korba | Cannondale Si, BB30-83 AI, 46/36 |
przerzutka | |
Hamulec | Shimano BR505 160/160mm |
sztyca | Cannondale C3, stop 6061, 25.4 |
siodło | Łyżka materiałowa Shallow Elite, szyna Cromo |
trzon | Cannondale C3, stop 6061, 31.8, 6° |
Lenker | Cannondale C3, cieniowany stop 6061, kompaktowy |
Kiedy kilka lat temu fala przełajowa przetoczyła się z USA do Europy, natychmiast została zalana odpowiednim materiałem. Kontynentalne marki motocrossowe – Ridley, Focus czy Stevens – są tutaj dobrze reprezentowane w sklepach i na torach wyścigowych, ale jeśli lubisz coś bardziej egzotycznego, możesz oprzeć się na materiałach zza oceanu. Jeśli chcesz rozjaśnić ponurą zimową pogodę kilkoma plamami koloru, maszyna terenowa, taka jak Cannondale SuperX 105, może być dobrym wyborem.
Cannondale SuperX 105 - nowoczesna rama z włókna węglowego o masie 1.000 gramów
Amerykanie, którzy kiedyś zaczynali od sakw, a potem rowerów turystycznych, na początku tysiąclecia również przejęli ramę z włókna węglowego i zaprezentowali wypróbowaną i przetestowaną koncepcję w SuperX 105: szlachetna rama o masie 1.000 gramów plus prosta grupa napędowa skutkują w niedrogi kompletny rower, którego prowadzenie jest zbliżone do najlepszych modeli. Rama z jaskrawymi goleniami widelca i dolnymi rurami tylnego trójkąta to nowość na nadchodzący sezon z kilkoma specjalnymi cechami geometrycznymi: widelec został umieszczony bardziej płasko, aby zagwarantować większą stabilność kierunkową przy dużych prędkościach i wystarczającą ilość miejsca na nogi; z drugiej strony tył został skrócony, co powinno poprawić przyczepność i zwrotność. Niemniej jednak opony o szerokości do 40 mm powinny się zmieścić, co można było osiągnąć tylko dwoma trikami: z jednej strony rura podsiodłowa jest lekko przesunięta do przodu i osadzona bardzo stromo, z drugiej strony asymetryczne dolne rurki tylnego trójkąta i szprycha tylnego koła Stosowane są 6 mm od środka.
Oczywiście rama 2017 ma mocowania hamulca Flatmount oraz całkowicie wewnętrzne kable i przewody; w ubiegłorocznym modelu pociągi nadal znajdowały się na zewnątrz. Bardzo niezwykłe jest to, że linka tylnej przerzutki jest poprowadzona przez tylną klamrę i górną rurę - tj. w górę zamiast w dół. Aluminiowa sztyca 25,4 mm to typowy Cannondale, co z pewnością jest dobrym i wygodnym wyborem dla rowerów crossowych.
Geometria Cannondale SuperX 105
46 | 51 | 54 | 56 | 58 | 61 | |
rura podsiodłowa (w mm) | 449 | 488 | 524 | 546 | 566 | 589 |
Pozioma rura górna (w mm) | 507 | 524 | 537 | 555 | 568 | 586 |
główka ramy (w mm) | 93 | 110 | 132 | 153 | 175 | 196 |
tylny trójkąt (w mm) | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 | 422 |
Rozstaw osi (w mm) | 1002 | 1005 | 1020 | 1034 | 1048 | 1061 |
Kąt skrętu (w °) | 70 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 |
Kąt siedziska (w °) | 74.3 | 74 | 74 | 73.5 | 73.5 | 73 |
Zasięg (mm) | 365 | 371 | 378 | 385 | 392 | 398 |
Stosy (mm) | 515 | 535 | 555 | 575 | 595 | 615 |
Cannondale SuperX 105: Tubeless gotowy, ale nie gotowy
Koła z konwencjonalnymi szprychami są powszechne w tym przedziale cenowym, które są dość ciężkie, ale bardzo stabilne. W nowym modelu Cannondale przeszedł z szybkozamykacza na osie przelotowe 12 mm; Cieszy również to, że na aluminiowych felgach można jeździć bezdętkowo. Niezbędne zawory są również dołączone, ale nie odpowiednie opony; tańszy o 900 euro aluminiowy model CAADX Apex 1 jest już wyposażony w opony bezdętkowe zgodnie z listą specyfikacji.
Cannondale SuperX i Cannondale CAADX jako drugi rower
Podobnie jak model karbonowy, aluminiowy crosser w portfolio Cannondale występuje w czterech wersjach. Geometria siodełka jest identyczna, co jest interesujące dla kierowców, którzy chcą kupić drugi rower pasujący do crossera z włókna węglowego; model aluminiowy jest wyposażony w normalny tylny koniec, zewnętrzne kable i konwencjonalne szybkozamykacze. Przy porównywalnej konfiguracji (modele Ultegra) felga aluminiowa jest o około 1.000 euro tańsza niż wersja karbonowa i oczywiście o dobry funt cięższa. Mimo to modele CAADX są ciekawą alternatywą dla każdego, kto korzysta z Crossera bardziej jako maszyny wszechstronnej niż wyścigowej.
Nawiasem mówiąc, waga Cannondale SuperX wynosi 8,9 kg plus pedały, zestaw kołowy waży około 3,5 kg gotowy do jazdy. To już ilustruje potencjał diety w tym momencie; z zestawem kół odpowiednim do wyścigów, zwinny, szybki i sztywny crossowiec z włókna węglowego powinien ponownie wyraźnie wygrać.
Schreibe einen Kommentar