Jazda próbna: Przez lata integracja systemowa różnych komponentów odgrywała bardzo ważną rolę w rozwoju motocykli Cannondale. Firma nie stroni od opracowywania własnych części, takich jak widelce Lefty czy korby SI. Ale co, jeśli nie opracowałeś własnego silnika elektrycznego? Dzięki nowemu Cannondale Moterra, Cannondale otwiera nowe możliwości w integracji silnika Bosch z E-MTB przy użyciu niezależnie opracowanych komponentów. Udało nam się przejechać krótkie okrążenie Moterrą w wersji 130 mm na Eurobike 2016.
Kiedy po raz pierwszy spojrzysz na nową Moterrę, zauważysz bardzo nieporęczny MTB. W połączeniu z szerokimi oponami Nobby Nic 2,8″ można go niemal pomylić z lekkim motocrossem. Moterra występuje w dwóch wersjach: testowanej przez nas wersji 130 mm oraz wersji o długim skoku ze skokiem 160 mm. Istnieją powody przemawiające za masywną konstrukcją Moterra, ponieważ obrano tutaj zupełnie nowe ścieżki dzięki integracji silnika Bosch z E-MTB. W celu uzyskania nisko położonego środka ciężkości akumulator zamontowano do góry nogami i zamontowano w dolnej części ramy.
Ponadto występują problemy ze zintegrowanymi akumulatorami ramy, ponieważ nie ma ciągłej dolnej rury. Z drugiej strony w Cannondale Moterra rura rozciąga się od główki ramy do suportu. Cannondale szukał również własnego rozwiązania dla silnika i zaprojektował własne zamiast standardowego mocowania silnika. Pozwoliło to na przesunięcie punktu obrotu tylnego trójkąta nieco bliżej suportu. Skutkuje to nie tylko wyjątkowo krótkimi tylnymi rurami tylnego trójkąta dla e-roweru, ale także neutralnym względem jazdy tyłem. Ze względu na taką konstrukcję elementy akumulatora i silnika są oczywiście bardzo narażone i mogą również ulec uszkodzeniu. Ale Cannondale zintegrował płytkę ochronną silnika, która również wspiera sztywność roweru, oraz pasek Bat, pasek wykonany z silikonu, który chroni akumulator w ramie Moterra.
Kolejną prawdziwą atrakcją Cannondale jest uchwyt na butelkę w ramie, co jest prawdziwą rzadkością w rowerach elektrycznych z silnikami i akumulatorami Bosch zintegrowanymi z ramą. Tylny koniec ma standard Boost 157 znany z obszaru zjazdowego, aby umożliwić optymalną linię łańcucha z zębatką Cannondale SI. Miłym detalem jest również dźwignia rewersu wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem. Geometria roweru jest typowa dla rowerów szosowych z krótką górną rurą, płaskim przodem i luźnym kątem główki. Rowery Moterra są wyposażone w silnik Bosch Performance CX o momencie obrotowym 75 Nm i 500 Wh Bosch Powerpack. Testowaliśmy topowy model z osprzętem Shimano XT i zawieszeniem Fox Kashima, zintegrowaną sztycą teleskopową Kind Shock LEV oraz zestawem kołowym z piastami DT Swiss XM 551 i Formula. Rower jest dostępny u dealera za 5999 euro. Podstawowa wersja zaczyna się od 3999 euro.
Jak zwykle silnik Performance CX wspiera nas więcej niż odpowiednio na pierwszych kilku metrach w trybie turbo i wyraźnie czuć 75 Nm. Ale nawet w trybach Sport, Tour i Eco silnik zapewnia doskonałe wsparcie w górach. Widelec i amortyzator można w razie potrzeby zablokować pod górę, ale Cannondale działa również z zaledwie kilkoma wpływami napędu, nawet w trybie otwartym. Przednie koło pozostaje na ziemi bez większego wysiłku nawet na stromych podjazdach, co jest również zasługą nisko położonego środka ciężkości Moterry. Po wjechaniu na górę za pomocą silnika elektrycznego dochodzimy do ulubionej dyscypliny Moterry, czyli zjazdu: nasypy na torze testowym nie sprawiają Moterrze żadnych problemów dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, a rower jest zwinny i zwrotny prawie jak normalny all-mountain na zakrętach. Moterra bez problemu radzi sobie również z małymi kamiennymi przejściami. Ale potencjał motocykla ujawnia się prawdopodobnie dopiero w naprawdę technicznych fragmentach, których niestety nie mieliśmy okazji doświadczyć tutaj, na targach.
Wniosek: Specjalne rozwiązania sprawiają, że Cannondale Moterra wyróżnia się spośród masy E-MTB. Rower o doskonałym prowadzeniu i dobrych właściwościach pod górę. Moterra jest również niezwykle atrakcyjna cenowo, biorąc pod uwagę niezmiennie wysoką jakość wyposażenia.
Schreibe einen Kommentar