Test: Niedawno mieliśmy świetną okazję przetestować w domu nowy napęd E-MTB Shimano Steps E-8000. Pierwszych modeli z następcą E-2014, które pojawiły się w 6000 roku, należy spodziewać się prawdopodobnie na początku 2017 roku. Fani E-MTB już mogą się tego doczekać; Jak pokazał nasz test, dysk imponuje nie tylko małymi wymiarami i niską wagą, ale przede wszystkim doskonałymi parametrami.
Shimano Steps E-6000, pierwszy napęd do e-roweru japońskiego giganta rowerowego, ma zaledwie dwa lata. W ciągu tych 24 miesięcy zebrano doświadczenia i informacje zwrotne od klientów i branży i już trwała niestrudzona praca nad kolejną generacją Steps, która prawdopodobnie po raz pierwszy będzie dostępna w kompletnych rowerach na początku przyszłego roku. Nowy napęd E-8000 jest następcą E-6000, ale całkowicie nowym rozwiązaniem.
Na pierwszy rzut oka na motocyklu testowym, który wciąż ma zainstalowany przedseryjny silnik, skurczone wymiary środkowego silnika przyciągają wzrok: Wygląda ładnie i kompaktowo, a mała jednostka napędowa jest znacznie mniejsza niż jej poprzednik. Dodatkowo oś korby została przesunięta na tył silnika - na pierwszy rzut oka może to wymagać przyzwyczajenia, ale ma ogromną zaletę: zmniejszono efektywną długość tylnego trójkąta, co zauważalnie poprawia zwrotność rowerów. Ale wróćmy do wymiarów: Silnik jest nie tylko znacznie mniejszy niż poprzednio, ale także znacznie lżejszy: prototyp naszego roweru waży zaledwie 2,8 kg - to rewelacyjnie niska waga. Nawet jeśli ostateczna wersja może ważyć kilka gramów więcej, nowy napęd Shimano powinien nadal mieścić się poniżej magicznej granicy 3 kg jako model seryjny.
Tak więc, podczas gdy waga i wymiary maleją, E-8000 zyskuje gdzie indziej, a mianowicie pod względem wydajności baterii. Podczas gdy dyski Steps były wcześniej dostępne tylko z zasobnikami energii 413 Wh, teraz dostępna jest również trwała wersja 500 Wh. Jeśli chcesz zmodernizować swój istniejący dysk, możesz to zrobić za pomocą nowej baterii — połączenia są kompatybilne. Dokonano pewnych dostrojeń charakterystyki ładowania nowych ogniw energetycznych: nowe akumulatory są już naładowane w 2% po około 75 godzinach i są w pełni naładowane po 4 godzinach.
Motto „mniej znaczy więcej” było inspiracją dla projektu wyświetlacza i jednostki sterującej dla E-8000. Podczas gdy poprzednik był nadal kontrolowany za pomocą klasycznej kombinacji wyświetlacza/jednostki operacyjnej, nowy napęd opiera się na minimalizmie: mały, niepozorny kolorowy wyświetlacz dostarcza informacji o poziomie wsparcia, używanym biegu (w przypadku napędów Di2), poziomie naładowania baterii i wielu innych . Cyfry i symbole są przyjemnie duże, a poziom wsparcia jest również reprezentowany różnymi kolorami: wystarczy pobieżny rzut oka podczas jazdy, aby uzyskać odpowiednie informacje.
Jeśli chodzi o działanie, Shimano czerpie z doświadczenia i know-how, które udało mu się zebrać w dziedzinie elektronicznych napędów Di2 w ciągu ostatnich kilku lat. Tak więc nie jest używany żaden specjalny pilot zdalnego sterowania, jak w przypadku napędów konkurencji, ale spust Firebolt, za pomocą którego XT(R) Di2 może być również używany do obsługi przerzutki tylnej i przerzutki przedniej. Zamiast dźwigni przerzutki przedniej przerzutki, silnik obsługuje się teraz w tym samym miejscu. Jest to nie tylko intuicyjne i ergonomiczne, ale także świetnie wygląda. Ponadto zarówno jednostka sterująca, jak i wyświetlacz są bardzo dobrze chronione na wypadek upadku.
Shimano jest otwarte dla producentów, którzy chcą zastosować nowy napęd: poza kilkoma szczegółami obudowa nie ma żadnych restrykcyjnych specyfikacji i nawet z akumulatorem producenci mają wybór, czy zastosować akumulator na dolnej rurze, jak w przypadku naszego prototypu lub chcesz zintegrować ogniwa energetyczne z ramą, aby uzyskać czystszy wygląd.
Raport z jazdy Shimano Steps E-8000
Teraz nadszedł czas, aby zabrać się do pracy. Zanim stracimy kilka słów na temat właściwości jezdnych nowego napędu Shimano E-MTB, kilka szczegółów na temat wewnętrznych wartości: E-80 zapewnia maksymalnie 8000 Nm na szlaku - to o 20 Nm więcej niż poprzednik. Ponieważ nie zawsze potrzebujesz pełnej mocy, wsparcie można ustawić na trzech poziomach: Eco, Trail i Boost. Nawet w trybie Eco mocy jest aż nadto do zwiedzania i z tym ustawieniem też poradzimy sobie bardzo dobrze w większości sytuacji na szlaku. Mocna charakterystyka jest uderzająca: napęd nie wydaje się nienaturalny ani przy użyciu mocy, ani przy prędkości powyżej 25 km/h.
Tryb wspomagania Trail zrobił na nas duże wrażenie: w przeciwieństwie do pozostałych dwóch trybów, Boost i Eco, napęd przekazuje moc dynamicznie, w zależności od nacisku, jaki kierowca wywiera na pedał. Na pierwszy rzut oka brzmi to skomplikowanie, ale w praktyce po krótkim okresie przyzwyczajenia jest to cudownie intuicyjne: jeśli pedałujesz bardzo delikatnie, silnik dostarcza tylko niewielką moc i delikatnie i prawie niezauważalnie wspiera kierowcę. Z drugiej strony, jeśli zmienisz kilka biegów wyżej i naprawdę wciśniesz gaz, napęd rozwinie pełną moc. W praktyce ten tryb pracy ma dwie bardzo decydujące zalety: z jednej strony napęd działa bardzo naturalnie, az drugiej strony rower pozostaje znacznie łatwiejszy w sterowaniu, nawet na technicznych odcinkach. Przykładowy techniczny podjazd: tutaj nowoczesna geometria wielu MTB powoduje, że przednie koło staje się nieco chybotliwe - jeśli napęd naciska za mocno, ma to negatywny wpływ i sprawia, że rower jest jeszcze trudniejszy do kontrolowania niż jest. W trybie Trail możesz wywierać delikatny nacisk na pedały, a silnik naciska bardzo delikatnie, bez negatywnego wpływu na naturalne właściwości roweru.
Wreszcie tryb doładowania przekształca Shimano Steps E-8000 w niesamowitą moc. Nieokiełznana moc również pojawia się dość delikatnie, ale potem szybko i zdecydowanie wzrasta: idealna na naprawdę paskudne strome sekcje lub jeśli chcesz po prostu dać się rozerwać. W przypadku normalnych przygód na szlaku silnik zapewnia prawie zbyt dużą moc jak na nasz gust. Obsługa jest intuicyjna i uważamy ją za bardzo łatwą: Spust Firebolt jest bardzo łatwo dostępny podczas jazdy, a poziom podparcia można szybko i intuicyjnie regulować za pomocą dwóch dźwigni.
Wyświetlacz jest łatwy do odczytania, nawet w bezpośrednim świetle słonecznym, a kodowanie kolorami poziomów wsparcia pokazuje dbałość Shimano o szczegóły i dowodzi, że włożyli w to wiele uwagi. Aktywowany poziom wsparcia można łatwo rozpoznać po różnych kolorach, zwłaszcza gdy robi się ciężko. Jeśli połączysz nowy napęd z obwodem Di2, wyświetlacz pokazuje również bieg, na którym się znajdujesz.
Podsumowanie Shimano Steps E-8000
Podsumowując, nowy napęd E-MTB od Shimano nie wykazał podczas testu żadnych słabych punktów. Jest mały, lekki, mocny i zachwyca swoimi naturalnymi właściwościami, szczególnie w trybie trail. Obsługa za pomocą dźwigni zmiany biegów w połączeniu z minimalistycznym wyświetlaczem jest skierowana bardziej do tych, którzy są przyzwyczajeni do normalnego MTB bez napędu elektrycznego, a mniej do doświadczonych rowerzystów E-MTB, którzy również powinni szybko się do tego przyzwyczaić dzięki intuicyjnej koncepcji.
Pierwsze napędy trafią do producentów już w październiku tego roku, a pierwsze kompletne rowery z Shimano Steps E-8000 powinny pojawić się w sklepach na początku 2017 roku.
Schreibe einen Kommentar