Test: Bergamont E-Line Trailster C 8.0 przyjrzeliśmy się z bliska bardzo dobrze wyposażonemu E-MTB z napędem Bosch Performance CX. Rower z Hamburga za 4.499 euro musiał sprawdzić się na szlakach Lasu Bawarskiego na drugim końcu kraju – i zrobił to śpiewająco.
Bergamont E-Line Trailster C 8.0: rama i geometria
Rama Bergamont Trailster C.8.0 bazuje na „zwykłym” Trailsterze bez napędu elektrycznego: koła 27,5″ ze skokiem 140 mm z tyłu, luźnym kątem główki ramy 66,5° i dużym zasięgiem (ponad 450 mm w wersji L): Rama ma nie tylko nowoczesną, ale i zdecydowanie zjazdową geometrię, która powinna zapewnić duże bezpieczeństwo na szlaku. Oczywiście integracja napędu Boscha i akumulatora stanowi duże wyzwanie dla projektantów, a także wymaga pewnych zmian w stosunku do standardowego modelu.
Z jednej strony tylne widełki urosły do 475 mm, aby zapewnić wystarczająco dużo miejsca na silnik, łożyska, korbę i napęd w wąskim obszarze suportu. Ponadto firma Bergamont zdecydowała się poprowadzić łańcuch w przyczepie E-Line do tylnego koła za pomocą koła pasowego. To rozwiązanie optyczne, do którego trzeba się przyzwyczaić, ma dwie zalety, których nie należy lekceważyć. Przede wszystkim zmniejsza ciągnięcie łańcucha podczas kompresji i pozwala na neutralną reakcję, która jest przede wszystkim oddzielona od wpływu napędu. Rozwiązuje również problem, z którym boryka się wiele innych E-MTB z napędami Bosch: z powodu małej tarczy łańcuch niebezpiecznie zbliżałby się do dolnej rury tylnego trójkąta i prędzej czy później nie tylko nadwyrężyłby nerwy rowerzysty ciągłym uderzaniem łańcuchem , ale także pozostawiają brzydkie ślady na lakierze. Jednak ze względu na „objazd” przez rolkę prowadzącą, łańcuch ma wystarczający prześwit na Bergamont, a uderzenie łańcucha jest w zakresie znanym ze zwykłych MTB bez silnika. Prowadnica łańcucha jest również przymocowana do małej rolki, dzięki czemu łańcuch pozostaje tam, gdzie powinien, nawet na nierównych szlakach.
Uznaliśmy, że projekt ramy jest całkiem udany - to miłe, że Bergamont wykazał się odwagą w użyciu koloru. Połączenie czarnej ramki i biało-pomarańczowych kalkomanii jest odważne, ale na żywo wygląda naprawdę dobrze. Akumulator, który jest typowo Bosch mocowany do dolnej rury, nie psuje zbytnio wyglądu roweru, a pasujące naklejki na obręczach i widelcu dopełniają pozytywnego wrażenia wizualnego.
Bergamont E-Line Trailster C 8.0: wyposażenie i napęd
Napęd w Bergamont Trailster C 8.0 pochodzi od Bosch: Dzięki napędowi Performance CX polegasz na sprawdzonej mocy MTB, która sprawdziła się wyjątkowo dobrze od czasu jej wprowadzenia na rynek w zeszłym roku. Silnik o wysokim momencie obrotowym ma wystarczającą moc nawet do pokonywania stromych podjazdów w trudnym terenie, a dzięki akumulatorowi 500 Wh mocy nie wyczerpuje się zbyt szybko - pod warunkiem, że nie jesteś w ciągłym ruchu w trybie turbo. Z naszego doświadczenia wynika, że nawet energooszczędny tryb Eco jest wystarczający w większości przypadków poza utartymi szlakami.
Jak zwykle obsługuje się go z jednej strony intuicyjnym przełącznikiem kciuka, a z drugiej wyświetlaczem Intuvia, który dostarcza informacji o prędkości, stanie naładowania i aktualnym poziomie wsparcia. Wyświetlacz jest optycznie dobrze zintegrowany z kokpitem i zamontowany na mostku. Kable i przewody są starannie poprowadzone pod dolną rurą do napędu.
Przejdźmy od napędu do komponentów: Z przodu zastosowano widelec amortyzowany FOX 34 o skoku 150 mm. Jednostka amortyzująca Performance oferuje kierowcy trzy opcje regulacji: Oprócz pozycji całkowicie otwartej i zamkniętej można również włączyć platformę, dzięki której widelec staje się twardszy, skok zawieszenia nie jest zwalniany tak łatwo i przy lepszym napędzie, ale nadal wystarczające rezerwy na niezbyt trudne rzeczy, które oferuje teren.
Z tyłu amortyzator Rock Shox, konkurenta FOX, zapewnia czułą reakcję. W razie potrzeby Monarch RT można zablokować, aby uniknąć utraty mocy, na przykład podczas dłuższych podjazdów. Nawiasem mówiąc, w obu przypadkach – z amortyzatorem i widelcem – Bergamont nie używa pilota na kierownicę, a ustawień należy dokonywać bezpośrednio na widelcu lub amortyzatorze. Daje to lepszy widok na już zapełnioną kierownicę, a przy odrobinie wprawy zarówno pokrętło na koronie widelca, jak i dźwignia kciuka na amortyzatorze można ustawić w żądanej pozycji podczas jazdy.
Napęd pochodzi od Shimano, a wbudowana grupa XT słusznie cieszy się doskonałą opinią od wielu lat. Dzięki tłumionej przerzutce tylnej Shadow+ uderzanie łańcucha rzadko stanowi problem, a kaseta 11-42 oferuje szeroki zakres iw połączeniu z silnikiem Bosch powinna mieć odpowiednie przełożenie do każdego terenu. Jeśli chodzi o hamulce, Nordlichter z Bergamont polega na Schwabenpower od Magura: Hamulce MT4 są wyposażone w tarcze 180 mm z przodu iz tyłu i na pierwszy rzut oka wydają się nieco słabe jak na rower tej klasy. Hamulce, które są bardziej przeznaczone do trekkingu / miasta, tak naprawdę nie chcą iść ze sprzętem bardziej zorientowanym na zjazdy, a biorąc pod uwagę wagę prawie 22 kg, jesteśmy ciekawi, jak będą działać hamulce.
Wybór kół jest przekonujący: solidne koła DT Swiss M1900 nie są zbyt ciężkie i ważą mniej niż 1900 g, ale oferują wystarczającą rezerwę sztywności na jeden lub drugi błąd w prowadzeniu, a dzięki wewnętrznej szerokości obręczy 22.5 mm mogą również z łatwością poradzić sobie z szerokimi oponami. Mówiąc o oponach: tutaj możesz zaufać nowej Nobby Nic Schwalbe, na przednim kole z mieszanki Trailstar o wysokiej przyczepności, na tylnym kole zastosowano płynniej toczący się wariant Pacestar.
Bergamont E-Line Trailster C 8.0: Na szlaku
Założenie, że e-MTB jeździ jak czołg w terenie ze względu na swoją większą masę, można bezpiecznie zdegradować do królestwa mitów – dotyczy to w szczególności Bergamont Trailster C 8.0. To jeden z najbardziej zwinnych rowerów E-MTB, jakie kiedykolwiek mieliśmy pod tyłkiem, i od pierwszego obrotu korby robi naprawdę dobre wrażenie. Nasi dwaj testerzy byli pod szczególnym wrażeniem udanej geometrii: siedzisz „w” rowerze, co daje wspaniałe poczucie bezpieczeństwa, nawet na trudnych odcinkach. Tylko nieco dłuższe dolne rury tylnego trójkąta ze względu na konstrukcję i wynikający z tego dość duży rozstaw osi wymagają nieco więcej perswazji ze strony rowerzysty na wąskich szlakach i serpentynach.
Zawieszenie pracuje wrażliwie, nawet jeśli widelec z przodu jest od czasu do czasu nieco za głęboko w skoku - problem można jednak rozwiązać, stosując nieco sztywniejszą platformę zamiast otwartego stopnia kompresji. Według naszego gustu kierownica powinna być również szersza o kilka centymetrów: to nie tylko zwiększyłoby przestrzeń w kokpicie, ale także przeciwdziałałoby nieco nerwowemu prowadzeniu na technicznych odcinkach - ale z jednej strony kierownicę można szybko wymienić i z drugiej strony, to w porządku, kwestia przyzwyczajenia.
Napęd wykonał świetną figurę: jak wiesz z Bosch Performance CX, moc jest dostępna natychmiast, a nawet w trybie Eco silnik zapewnia wystarczające wsparcie na prawie każdym szlaku. Jeśli stanie się bardziej stromy i/lub bardziej zablokowany, możesz uzyskać dostęp do wyższych poziomów wsparcia za naciśnięciem jednego przycisku i łatwo wspinać się po szlakach, które prawdopodobnie zmusiłyby Cię do zsiadania z roweru MTB bez napędu.
Jesteśmy ambiwalentni, jeśli chodzi o hamulce: z jednej strony Magura MT4 imponowała bardzo dobrą sterownością i wystarczającą siłą hamowania podczas krótkich zjazdów, ale szybko osiągała swoje granice na dłuższych trasach, a niezbędna siła ręki wyraźnie wzrosła. Nieco mocniejszy układ hamulcowy z pewnością byłby tutaj lepszym wyborem - ale dla wielu kierowców zmiana na większą tarczę hamulcową na przednim kole również powinna pomóc.
Bergamont E-Line Trailster C 8.0: Podsumowanie
W końcu, co można powiedzieć o Bergamont E-Line Trailster C 8.0? Ten rower all-mountain/trail ze wsparciem firmy Bosch jest niezwykle mocnym towarzyszem i przekonuje ramą, która jest łatwa do wchłonięcia, a przede wszystkim nowoczesną geometrią, która zapewnia również mniej doświadczonym rowerzystom duże bezpieczeństwo. Napęd Bosch jest przekonujący, a dzięki akumulatorowi 500 Wh jest również przygotowany na dłuższe wycieczki. Jedyną rzeczą, do której nie byliśmy w 100% przekonani, były hamulce: szczególnie ciężsi jeźdźcy powinni szybko osiągnąć swoje granice z Magurą MT4. Ogólnie rzecz biorąc, Bergamont to świetny wszechstronny rower, również do trudnego terenu, za wyjątkowo uczciwą cenę 4.499 euro.
Schreibe einen Kommentar