Test: BH Lynx 4.8 29″ 7.9 przetestowaliśmy 29″ rower górski tradycyjnego hiszpańskiego producenta, który dzięki nowoczesnej geometrii, skokowi sprężyny 120 mm i wysokiej jakości wyposażeniu nie do końca mieści się w ustalonych kategoriach rowerów crossowych country, trail i all-mountain. Jednak jak wykazał test, właśnie w tym tkwi wielka siła rysia.
BH Lynx 4.8 29″ 7.9 – rama
BH Lynx 4.8 jest dostarczany z ramą karbonową lub aluminiową – testowaliśmy topowy wariant aluminiowy. Rama, utrzymana w kolorach niebieskim i czarnym we wszystkich trzech wariantach wyposażenia, najpierw przyciąga wzrok swoim charakterystycznym językiem projektowym: masywny wahacz amortyzatora i mocne zagięcie rury podsiodłowej dominują w wyglądzie doskonale przetworzonej ramy. Czyste spawy, bardzo odporna farba i nowoczesne standardy, takie jak suport Pressfit 92 i oś przelotowa 142×12 w tylnym trójkącie są przekonujące. Zewnętrzne prowadzenie linek i kabli w aluminiowych modelach roweru jest mniej nowoczesne - nawet jeśli znacznie ułatwia to konserwację, jeden lub drugi może wizualnie potknąć się o wiele linek i osłon zewnętrznych.
Przy bliższym przyjrzeniu się ku naszemu zaskoczeniu odkrywamy również mocowanie ISCG 5 do prowadnic łańcucha na suportze – jest to niespotykane jak na rower w tej wiosennej klasie podróży, ale znacznie poszerza zakres zastosowań i powinno być mile widziane przez wielu rowerzystów . Ponadto jest to pierwsza wskazówka, gdzie BH widzi swojego Lynx 4.8: gdyby 120 mm w pełni od Basków był oswojonym motocyklem turystycznym, z pewnością nie potrzebowałby takiego mocowania. Innym dowodem na dość dziki charakter Lynxa 4.8 jest duży prześwit na opony z tyłu: nawet przy fabrycznych oponach Michelin 2,25″ można tam z łatwością zmieścić opony o szerokości do 2,4″.
Cechą szczególną BH Lynx 4.8 jest koncepcja tylnego trójkąta o nazwie Split Pivot. Zostało to opracowane przez guru rowerowego Dave'a Weagle'a, jedną z najbardziej wpływowych postaci w konstrukcji tylnego trójkąta. Aby zrozumieć zalety tej konstrukcji, należy najpierw pamiętać o fundamentalnym problemie rowerów z pełnym zawieszeniem: podczas jazdy na tył roweru górskiego zawsze działają trzy siły:
- przyspieszenie: Jeździec napina łańcuch pedałując i przyspiesza rower.
- hamulce: Nie ma znaczenia, czy hamujesz ostrożnie, czy ostro: siły działające na tylny trójkąt są ogromne.
- Pod ziemią: Tylny koniec porusza się z każdym wybojem i każdą dziurą na szlaku.
Inżynierom ram rowerowych często bardzo trudno jest opracować tylny trójkąt, który poradzi sobie ze wszystkimi trzema wpływami, a przede wszystkim w każdej sytuacji. Z tego powodu kilka lat temu nieprzyjemne efekty, takie jak stukanie hamulca czy odrzut pedału, były tak samo częścią całości, jak łańcuch roweru. Wiele się tu wydarzyło w ostatnich latach, również za sprawą prac Dave'a Weagle'a. Jego Split Pivot System, który po raz pierwszy pojawił się na rynku w 2012 roku, skutecznie – mówiąc najprościej – rozdziela trzy wymienione czynniki, a mianowicie przyspieszenie, hamowanie i nawierzchnię. Każdy komponent wpływa tylko na część tylnego końca i dlatego można na niego wpływać i kontrolować niezależnie od reszty.
W praktyce oznacza to, że tylny trójkąt zawsze działa w ten sam sposób, niezależnie od tego, czy jedziesz po szlaku na pełnych obrotach i z otwartymi hamulcami, czy po omacku zjeżdżasz ze zbocza z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Podobnie moc z pedału dociera bezpośrednio do szlaku, bez konieczności przechodzenia przez amortyzator. Rezultatem jest bardzo neutralny pod względem jazdy tylny trójkąt.
BH Lynx 4.8 29″ 7.9 – Geometria
Geometria BH Lynx 4.8 stawia koło 120 mm najlepiej w kategorii rowerów terenowych - duży zasięg w połączeniu z luźnym kątem skrętu 68° zapewnia dużą stabilność nawet w trudnym terenie i umieszcza rowerzystę bardzo centralnie na rowerze. Koła 29″ doskonale uzupełniają tę koncepcję: Znacznie lepsze zachowanie podczas przewracania w porównaniu z mniejszymi odpowiednikami powinno zapewnić jeszcze większe rezerwy i pomóc kierowcy, zwłaszcza na technicznych odcinkach pod górę.
Tylne widełki są przyjemnie krótkie i wynoszą 430 mm przy pełnej średnicy 29 cali: Oznacza to, że Lynx powinien stracić tylko trochę ze swojej zwinności, pomimo dużych kół. Biorąc pod uwagę klasyfikację Lynx 4.8, nie dostrzegamy faktu, że krótkie rozpórki mogłyby sprawić, że motocykl będzie trochę bardziej nerwowy podczas zbyt krytycznego zjazdu: jeśli szukasz roweru do strzelania tępym, i tak przyjdź w złe miejsce.
Mocno zagięta rura podsiodłowa nie tylko wyróżnia się wizualnie, ale także prowadzi do szeregu specjalnych cech geometrii, które należy wziąć pod uwagę. Ponieważ to załamanie oznacza, że efektywny kąt siodełka, który jest zwykle mierzony pionowo nad korbą, zmniejsza się wraz z większym rozciągnięciem siodełka. Mniejszy kąt rury podsiodłowej wpływa na osiągi pod górę, ponieważ masz wrażenie pedałowania „od tyłu”, a moc nie może być optymalnie wykorzystana. Oczywiście BH zdaje sobie sprawę z tego problemu, a efektywny kąt siedziska Lynx 4.8 to bardzo dobre 0° przy podniesieniu siodełka równym 73. Może to stanowić problem dla kierowców, którzy mają bardzo długie nogi w stosunku do swojego wzrostu i są zmuszeni do bardzo długiego wyciągania słupka. Może warto przyjrzeć się następnemu większemu rozmiarowi ramy.
BH Lynx 4.8 29″ 7.9 – Funkcje
BH oferuje trzy poziomy wyposażenia dla swojego Lynxa z aluminium i karbonu. Topowa aluminiowa wersja musiała się nam sprawdzić z ceną 2.999 euro. Pozostałe dwa aluminiowe modele kosztują odpowiednio 1.999 i 2.399 euro, podczas gdy wersje z ramą z włókna węglowego kosztują od 3.999 do 7.999 euro.
Warianty wyposażenia BH Lynx 4.8 29″
Widelec: Rock Shox 30 Gold RL Air 120mm
Amortyzator: SR Suntour Epixon
Napęd: Shimano Deore/SLX
Hamulce: Shimano M506
Cena: € 1.999,90
Widelec: Rock Shox Recon Gold RL 120mm
Szok: Rock Shox Monarch RT
Napęd: SRAM GX11
Hamulce: Magura MT4
Cena: € 2.399,90
Widelec: FOX 32 Fit4 120mm
Amortyzator: FOX Float DPS RL
Napęd: Shimano XT
Hamulce: Shimano XT
Cena: € 2.999,90
Widelec: Rock Shox Recon Gold RL 120mm
Szok: Rock Shox Monarch RT
Napęd: SRAM GX11
Hamulce: Magura MT4
Cena: € 3.999,90
Widelec: FOX 32 Fit4 120mm
Amortyzator: FOX Float DPS RL
Napęd: Shimano XT
Hamulce: Shimano XT
Cena: € 4.999,90
Wyposażenie naszego roweru testowego jest niezmiennie wysokiej jakości. Podwozie pochodzi od FOX: nowy widelec Float 32 z przodu ma wkładkę tłumiącą Fit4 wprowadzoną dwa lata temu i dzięki swoim dobrym osiągom pozwala zapomnieć o problemach poprzedniej generacji. To samo dotyczy amortyzatora Float z powłoką Kashima, który podobnie jak widelec można dostosować bezpośrednio do wymagań nawierzchni za pomocą pilota na kierownicy. Oprócz ustawień otwartych i zamkniętych, w szczególności średnie ustawienie szlaku okazało się bardzo dobrym wyborem na większość szlaków.
Jeśli chodzi o napęd i hamulce, BH w pełni polega na doświadczeniu Shimano: Lynx 4.8 7.9 jest wyposażony w zupełnie nowy 11-biegowy napęd XT - tylko na korbie nie znajdziesz logo XT, ponieważ to tam zastosowano nowy, bezgrupowy model MT700, który w niczym nie ustępuje odpowiednikowi XT poza kilkoma gramami masy większej. Napęd 2-biegowy z 36/26 z przodu i kasetą 11-42 z tyłu oferuje ogromny zasięg, z którym jesteś uzbrojony w niemal każdym terenie.
Hamulce XT są wyposażone w tarcze 180 mm z przodu i 160 mm z tyłu — w zależności od wagi rowerzysty i przeznaczenia roweru, sensowna może być wymiana tylnej tarczy na model 180 mm. Części dodatkowe - kierownica, mostek i sztyca - wszystkie mają napis BH Super Lite i są wykonane we własnym zakresie. Wizualnie i technicznie niepozorne, wykonują spokojną robotę.
Koła również pochodzą od samego BH, ale dzięki aluminiowym felgom o szerokości 21 mm są przyjemnie lekkie i zdecydowanie nas przekonują. Połączenie łatwo toczącej się opony Michelin Wild Racer na tylnym kole i nieco bardziej żwawej Grip'R z przodu ma sens i jest całkiem odpowiednie dla obszaru zastosowania Lynxa. Podsumowując, jesteśmy pod wrażeniem bardzo dobrego wyposażenia roweru BH, ale naprawdę brakuje nam regulowanej sztycy w rowerze wszechstronnym, takim jak Lynx. Każdy, kto lubi częściej jeździć po bardziej stromych trasach i wymagającym terenie, powinien je doposażyć.
BH Lynx 4.8 29″ 7.9 – Na szlaku
BH Lynx 4.8 przetestowaliśmy na wielu pięknych trasach w Lesie Bawarskim i pędziliśmy nim po stromych zboczach, a także w dół po krętych i czasami zablokowanych, trudnych technicznie przejściach. Baskijskie rowery mogły się nawet wyszaleć na trasie Flow Country w bike parku Geißkopf. To, co naprawdę uderzyło wszystkich naszych testerów od pierwszej chwili, to zwrotność i zwinność Lynxa. Centralna pozycja siedząca w połączeniu z krótkimi rurami tylnego trójkąta naprawdę zachęcają do zabawy i zapewniają dużo zabawy na krętych trasach.
Jak już wspomniano, naprawdę przydałaby nam się regulowana sztyca na bardziej stromych odcinkach. Chociaż Lynx 4.8 jest wyposażony w szybkozłączkę siodełka w naszym wariancie wyposażenia, wspornik o długości 400 mm można opuścić tylko do załamania rury siodła. Chcielibyśmy mieć trochę więcej miejsca pod pośladkami w pewnym momencie. Jednak irytacja sztycy szybko zniknęła, gdy rower ruszył: rama FOX doskonale współgra z koncepcją tylnego trójkąta Split Pivot, z jednej strony zapewnia dobre wyczucie szlaku, ale wydaje się też czymś więcej niż „zaledwie” 120 mm skoku. Nawet podczas podjeżdżania tył prawie nie kołysał — jeśli tak, wystarczyło nacisnąć przycisk na kierownicy, a widelec i amortyzator zostały zablokowane w tym samym czasie. Napęd był przekonujący na całej linii - procesy zmiany przełożeń są precyzyjne i wyraźne, a amortyzowana przerzutka tylna zapewnia ciszę i redukuje uderzanie łańcucha do absolutnego minimum.
Opony ogólnie spisały się dobrze, szczególnie Wild Grip'R na przednim kole potrafił przekonać na suchej, luźnej ściółce leśnej. Jednak przyjemnie toczący się zawodnik na tylnym kole nie oferował tak wielu rezerw i miał tendencję do lekkiego poślizgu w takiej czy innej sytuacji. Kwestia ogumienia jest jednak kwestią bardzo indywidualną, a zestaw, z jakim dostarczany jest Lynx, stanowi udany kompromis między niskimi oporami toczenia a dobrą przyczepnością - z lekką tendencją do niskich oporów toczenia.
BH Lynx 4.8 29″ 7.9 – Wniosek
Po kilku godzinach testów, które różni kolarze spędzili na BH, stało się jasne: hiszpańskiemu producentowi udało się stworzyć naprawdę mocny rower z Lynxem 4.8 29. Tańczy wesoło między terenami cross-country, trail i all-mountain, dobrze się wspina, ale dobrze czuje się również na bardziej wymagających trasach. Tylny koniec działa wydajnie iw takiej czy innej sytuacji trudno uwierzyć, że naprawdę dostępne jest tylko 120 mm. Jedynie brak regulowanej sztycy w połączeniu z ograniczoną chowalnością trochę popsuł zabawę i nieco ograniczył Lynxa. Jeśli dokonasz aktualizacji tutaj, otrzymasz wspaniały rower górski, który jest cholernie bliski tak często pożądanemu „wszystko, czego chcesz”.
Schreibe einen Kommentar