MTB News: „Co to za zamieszanie z B+?”
Zapewne wielu kolarzy górskich zadało sobie to pytanie najpóźniej podczas zeszłorocznej edycji Eurobike. O ile w 2014 roku wielu producentów skupiło się na fat bike'ach, tak zwane plusy skradły show, jeśli chodzi o prezentację najgorętszych innowacji nadchodzącego sezonu. Rowery Plus to rowery z obszernymi oponami o szerokości od 2.8 do 3.25 cala, które zamontowane na 27.5-calowych obręczach o szerokości wewnętrznej 30 milimetrów lub większej mają średnicę koła dwudziestego dziewiątego. Aby dojść do sedna początkowego pytania, zapytaliśmy w WTB, wynalazcach B+. Otrzymaliśmy informacje o obszarach zastosowania, konstrukcji i grupach docelowych szerokich opon, a także o tym, jak majsterkowanie dwóch przyjaciół wpłynęło na całą branżę.
Velomotion: WTB jest jedną z pierwszych marek, które wprowadziły na rynek opony MTB w dużych rozmiarach. Czy jest jakaś konkretna osoba, którą można nazwać siłą napędową tego projektu?
WTB: Było kilka osób, które znacząco wpłynęły i wypromowały projekt B+. Mark Slate, jeden z założycieli naszej firmy, wraz ze swoim dobrym przyjacielem Bobem Poorem, dostarczyli pierwszej iskry. Ale pozwólmy Markowi mówić za siebie i opowiedzieć historię:
„Pomysł wyposażenia istniejących rowerów 2012-calowych w oponę plus montowaną na obręczy o mniejszej średnicy wyszedł od mojego dobrego przyjaciela Boba Poora. Rozmawialiśmy o tym, gdy odwiedził mnie w domu krótko po Interbike 29. Przyjrzeliśmy się średniemu prześwitowi na tylnych widełkach i tylnych rurach tylnych widełek, aby określić maksymalny rozmiar opony, która pasowałaby do większości dwudziestu dziewiątek dostępnych na rynku. Jeśli chodzi o widelec, wiedzieliśmy, że ta opona B+, jak nazwał ją Bob, jest kompatybilna ze wszystkimi dostępnymi na rynku modelami 2.8”. Po rozważeniu kilku różnych szerokości otrzymaliśmy szerokość 27.5 cala. Przy przeciętnej do szerokiej obręczy 28.5 cala ta szerokość opony zapewnia dużą objętość i całkowitą średnicę XNUMX cala przy niższym ciśnieniu napompowania.
Był też Jason Moeschler, kierownik sprzedaży WTB OEM, a także nasza wewnętrzna frezarka do szlaków. Pokazał projekt kilku potencjalnym klientom, z których wielu wykazało duże zainteresowanie naszym pomysłem. Z tego powodu Jason musi zostać wymieniony jako ten, który zrobił kolejny krok, przyciągając zainteresowanie kilku dużych graczy w branży. Wpadł też na pomysł zamontowania nowego formatu opony na szerszej feldze (w tym przypadku Scraper i45). Niedługo później zaprezentowano już wtedy GÓRA SKALNA z Sherpa pierwsze koło wyraźnie zaprojektowane dla szerokości 2.8 ″ Szlak Blazer został zaprojektowany na naszych obręczach Scraper i45.
Opony Plus szybko zyskały reputację doskonałych opon wszechstronnych. Czy myślisz w WTB, że opony plus staną się w przyszłości częstym widokiem w wyścigach enduro, czy też te opony staną się alternatywnym formatem dla rowerów terenowych?
Jeśli chodzi o profesjonalnych kierowców wyścigowych, możemy odpowiedzieć na to pytanie stanowczym „nie”, ponieważ nie wierzymy, że opony B+ są pierwszym wyborem dla kierowców wyścigowych. Profesjonaliści przesuwają swoje motocykle znacznie bliżej limitu niż przeciętny rowerzysta, przesuwając opony o większej objętości powyżej limitu, w którym sensowna jest jazda na nich pod względem komfortu i osiągów. Z drugiej strony, postrzegamy amatorów i hobbystów jako jedną z głównych grup docelowych motocykli 27.5+. Od nich wierzymy, że Plusbike może stać się jedynym rowerem w ich garażu. Zarówno podczas treningów, jak i wyścigów, skorzystasz z dodatkowej przyczepności i zwiększonej kontroli, które zapewniają większe opony. Jesteśmy przekonani, że ci kolarze mogą rywalizować w wyścigach enduro z Plusbike bez konieczności pójścia na jakiekolwiek kompromisy. W rzeczywistości kilku znanych nam kolarzy-amatorów, którzy jeżdżą po trasach zjazdowych tutaj w Kalifornii, ustanowiło swoje najlepsze czasy na rowerze 27.5+.
Zalety opon bezdętkowych spowodowały już poważną zmianę właściwości jezdnych dotychczasowych opon. Czy opony w dużych rozmiarach wzmacniają te korzyści?
Teoretycznie konfiguracja bezdętkowa, taka jak nasz system TCS (Tubeless Compatible System), zapewnia wyeliminowanie tarcia, które naturalnie występuje między dętką a wewnętrzną stroną opony. Oznacza to, że opona toczy się płynniej, lepiej pochłania wstrząsy, a tym samym zapewnia lepszą przyczepność. Możliwość jazdy z niższym ciśnieniem w oponie z oponą plus niż w przypadku konwencjonalnej kombinacji dętka-opona wynika z większej objętości opony, którą trzeba pokonać, aby spowodować przebicie obręczy. Jednak szersza obręcz jest również kluczową częścią całego systemu: zwiększona szerokość obręczy, która jest zwykle stosowana w połączeniu z oponami w rozmiarze plus, stabilizuje oponę w kierunku poprzecznym, zapewniając w ten sposób niezbędne wsparcie. Jest to konieczne, aby zapobiec wyboczeniu opony, a nawet tzw. „bekaniu” na zakrętach.
Czy w rozważaniach dotyczących budowy osnowy opony uwzględniono również niższe ciśnienia powietrza i zwiększoną elastyczność opon plus?
Jeśli chodzi o tuszę, nie ma żadnych specjalnych cech. Jednak specjalne właściwości opon plus są brane pod uwagę podczas projektowania formy: jest to silnie oparte na przekroju poprzecznym, jaki opona przyjmuje pod obciążeniem: im szersza staje się obciążona opona, tym bardziej wyraźna jest zmiana jej przekroju. , co z kolei oznacza, że opona staje się coraz mniej okrągła. Jednak ta właściwość nie jest określona przez podstawowy kształt opony, ale jest konsekwencją niższego ciśnienia powietrza, które jest wspólne dla opon Plus. Z tego powodu przy wykonywaniu formy należy wziąć pod uwagę zarówno większą powierzchnię styku, jak i niższe ciśnienie powietrza wynikające z zastosowania szerszych opon.
Jaka przyszłość czeka motocykle mid-fat 27.5+ i 29+? Czy to przyszłość kolarstwa górskiego, czy tylko moda, która przeminie tak szybko, jak się pojawiła?
Rowery Plusbike to zdecydowanie coś więcej niż tylko kolejny trend i chociaż w tej chwili można je nadal uważać za produkt niszowy, szybko znalazły swoje miejsce w branży. To, co mogło zaskoczyć najbardziej, to mnogość różnych stylów jazdy i dyscyplin, które można objąć rowerem plus. Dotyczy to zarówno ambitnych rowerzystów, którzy korzystają ze zwiększonej przyczepności opon 27.5+ na wymagających trasach, jak i początkujących, którzy doceniają wyrozumiały, dobroduszny charakter szerszych, bardziej obszernych opon. Miłośnicy rowerów, którzy często spędzają całe dnie w trasie po nierównym terenie, wkrótce przekonali się, że opona 29+ jest preferowaną platformą ze względu na dodatkowy komfort i stabilność jazdy, co jest szczególnie zauważalne na rowerze obciążonym bagażem. Rynek oferuje już opony plus do każdego zastosowania i stylu jazdy i można śmiało założyć, że asortyment będzie się powiększał. W WTB jesteśmy całkowicie przekonani o zaletach platformy plus i będziemy nadal angażować się w to, opracowując kolejne modele opon w przyszłości.
Na koniec ostatnie pytanie: zakładając, że chcesz zrobić okrążenie po pracy na szlaku - czy lepiej wybrać rower na szlaki z pełnym zawieszeniem na konwencjonalnych oponach, czy też hardtail plus z raczej płaską geometrią?
To trudne pytanie, na które odpowiedź zależy w dużej mierze od terenu i tego, co ostatecznie chcesz osiągnąć, okrążając rower. Jeśli mówimy o nierównym, skalistym terenie, który jest również usiany licznymi spadkami i innymi przeszkodami, najprawdopodobniej przez większość czasu będziesz preferować rower na szlaki z pełnym zawieszeniem. To samo dotyczy sytuacji, gdy chcesz po prostu fotografować i odkrywać granice swojej techniki jazdy: również w tym przypadku sięgnąłbyś po rower, który zwykle określa się mianem roweru terenowego. Opony o konwencjonalnej szerokości mają być agresywne i często taki jest cel jazdy na rowerze. Z drugiej strony, dla wielu osób w WTB plus hardtaile szybko stały się rowerem, który wyciągasz z szopy, aby wykorzystać przerwę na lunch lub po pracy na relaksującą wycieczkę z przyjaciółmi, na której chcesz się po prostu dobrze bawić. Z przymrużeniem oka: Uważamy, że Plusbikes to najbardziej przyjazne rowery na przerwy obiadowe ze wszystkich, ponieważ dzięki zwiększonemu komfortowi i przyczepności zapewniają, że możesz wrócić do pracy bez szwanku iz usatysfakcjonowanym uśmiechem na twarzy. Nie należy również ignorować stosunku ceny do wydajności: hardtail plus jest zwykle znacznie tańszy niż rower na szlaki z pełnym zawieszeniem, ale nie ustępuje pod względem przyjemności z jazdy. Ostatecznie jednak ważne jest, aby pamiętać, że oba typy rowerów służą zupełnie innym celom i niezwykle trudno byłoby nam wybrać jedną kategorię rowerów i ich charakterystyczne cechy, a nie inne. Uważamy jednak, że połączenie obu, czyli rower z pełnym zawieszeniem plus, w dużym stopniu pokrywa potrzeby większości rowerzystów.
Dziękuję za ten szczegółowy wgląd! Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak ta platforma do opon będzie się rozwijać w przyszłości!
Schreibe einen Kommentar