Markt: Niektóre rzeczy były o wiele prostsze – zaledwie 10 lub 15 lat temu rower wyścigowy był nadal motocyklem wyścigowym. Dzisiaj musisz radzić sobie z terminami aero, wytrzymałościowy, przygodowy i szutrowy, aby śledzić ogromny wybór różnych rowerów szosowych. Możesz teraz znaleźć od sześciu do siedmiu rowerów szosowych amerykańskiego producenta Specialized (w zależności od tego, gdzie wytyczysz granicę…) – przyjrzeliśmy się ofercie szosowej Specialized 2016 i przedstawiliśmy perspektywę.
Specialized 2016: Specjalistyczny asfalt
Naprawdę niewiele można powiedzieć o najlepszym rowerze szosowym Specialized, Tarmac. Dla trzech zespołów WorldTour, które Specialized zaopatruje teraz w rowery - Etixx - Quick-Step, Astana i Tinkoff Team - jest to w pewnym sensie szwajcarski scyzoryk wśród rowerów szosowych. Dobrze się wspina, jest wystarczająco sztywny do sprintów i radzi sobie z brukowanymi odcinkami. Te ostatnie można regularnie zobaczyć w klasykach lub na wyboistych etapach trasy - chociaż Specialized Roubaix to także rower specjalnie zaprojektowany do trudnych warunków drogowych, wielu zawodowców nadal trzyma się Tarmaca.
W 2016 roku Specialized wysłał do wyścigu łącznie dziesięć wariantów modeli. W sumie zastosowano trzy różne ramy – oczywiście wszystkie wykonane z włókna węglowego. Jednak podczas gdy ekstremalnie lekka karbonowa rama FACT 11r służy jako podstawa topowych modeli S-Works, FACT 10r (Pro i Expert) oraz FACT 9r (Comp, Elite i Sport) mają kilka gramów więcej na biodrach. W przypadku ram 11r i 10r amerykański producent wykorzystuje również własny proces produkcyjny Rider-First-Engineered, w którym wykorzystuje się symulacje komputerowe w celu uzyskania idealnej równowagi między masą a sztywnością w zależności od obciążenia i rozmiaru ramy.
Dzięki trzem modelom hamulców tarczowych Specialized reaguje na obecny rozwój, który wyraźnie wskazuje na zmianę paradygmatu w układach hamulcowych. Minusem Specialized Tarmac jest zdecydowanie cena – topowy model z Dura-Ace Di2, karbonowymi kołami Roval i hydraulicznymi hamulcami tarczowymi kosztuje prawie 10.000 105 euro. Nawet najtańszy model, Tarmac Sport z Shimano 1.999, kosztuje XNUMX euro.
Nasza wskazówka redakcyjna: Każdy, kto może obejść się bez elektronicznej zmiany przełożeń, powinien wziąć udział w wyścigu Specialized Tarmac Expert Disc Race. Za niecałe 5.000 euro otrzymujesz karbonową ramę Rider First Engineered, kompletną grupę Shimano Ultegra, koła z włókna węglowego i hydrauliczne hamulce tarczowe.
ustawienie: S-Works FACT 11r Carbon
Napęd: Shimano Dura Ace Di2
wirniki: Tarcza Roval Rapide CLX 40
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 9.999 €
ustawienie: S-Works FACT 11r Carbon
Napęd: Shimano Dura Ace
wirniki: Tarcza Roval Rapide CLX 40
hamulce: Shimano Dura Ace
Cena: 8.499 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra Di2
wirniki: Tarcza Roval Rapide CL 40
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 6.999 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Dura Ace
wirniki: Roval Rapide CL 40
hamulce: Shimano Dura Ace
Cena: 5.599 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: Tarcza Roval Rapide CL 40
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 4.999 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: Światło Fulcrum Racing S-19
hamulce: Shimano Ultegra
Cena: 3.899 €
ustawienie: FAKT 9r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra Di2
wirniki: Fulcrum Racing S5
hamulce: SHIMANO 105
Cena: 3.499 €
ustawienie: FACT 9r Carbon
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: Fulcrum Racing S4
hamulce: Shimano Ultegra
Cena: 2.799 €
ustawienie: FAKT 9r Karbon
Napęd: SHIMANO 105
wirniki: Fulcrum Racing S5
hamulce: SHIMANO 105
Cena: 2.499 €
ustawienie: FAKT 9r Karbon
Napęd: SHIMANO 105
wirniki: OŚ 2.0
hamulce: OŚ 2.0
Cena: 1.999 €
Specjalistyczny 2016: Specjalistyczny Allez
Allez jest częścią oferty Specialized od 2014 roku. Z aluminiową ramą jest bardziej skierowany do kupujących świadomych ceny, którzy nie potrzebują ramy karbonowej na dobre i na złe. Geometria jest taka sama jak w przypadku „starszego brata” Tarmaca, z kilkoma drobnymi odchyleniami, dlatego powinna odpowiadać kierowcom zorientowanym na wyścigi. Przy masie ramy mniejszej niż 1.200 g Allez nie może konkurować z ultra lekką ramą z włókna węglowego, ale wciąż daleko mu do wagi ciężkiej.
Specialized dał swojemu Allezowi dwie lub trzy różne ramy w 2016 roku. Topowe modele Expert, Comp i Elite opierają się na aluminiowej ramie E5 z tak zwaną technologią Smartweld. Wiąże się to z kompleksową specjalną obróbką spawów w obszarze główki ramy, co czyni je znacznie bardziej stabilnymi i wytrzymałymi - przy jednoczesnym zmniejszeniu masy. W modelach Sport i E5 musisz zrezygnować z DSW (skrót od Smartweld). Egzotyczny jest Allez Jr., który jest przeznaczony dla dzieci, nastolatków i bardzo małych dorosłych z kołami 650b.
Uważamy, że szkoda, że w portfolio nie ma prawdziwego topowego modelu Allez, analogicznego do propozycji Tarmaca. Jesteśmy przekonani, że wysokiej jakości aluminiowa rama i wysokiej jakości komponenty, takie jak Dura-Ace czy karbonowe koła, nie wykluczają się wzajemnie. Ponieważ metalowa rama sprawia, że rowery są bardzo atrakcyjne cenowo: najdroższy model kosztuje 2.199 euro i jest wyposażony w napęd Ultegra.
Nasza wskazówka redakcyjna: Specialized Allez DSW SL Expert to idealny rower dla hobbystów, którzy cenią sobie dobre, wysokiej jakości materiały, ale nie chcą wydawać na niego małej fortuny. Za nieco ponad 2.000 euro możesz kupić rower wyścigowy, który jest dobrze wyposażony do większości zastosowań.
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: OŚ 2.0
hamulce: Shimano Ultegra
Cena: 2.199 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: SHIMANO 105
wirniki: OŚ 2.0
hamulce: OŚ 2.0
Cena: 1.299 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: Shimano Tiagra
wirniki: AXIS Classic
hamulce: OŚ 1.0
Cena: 1.299 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: Shimano Sora
wirniki: AXIS Classic
hamulce: OŚ 1.0
Cena: 1.099 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: Shimano Claris
wirniki: Klasyczny AXIS
hamulce: tectro
Cena: 899 €
Specjalistyczne 2016: Specjalistyczna zemsta
Czy to samolot, czy to statek kosmiczny, czy to rower? Nasze myśli były mniej więcej takie, kiedy się spotkaliśmy zeszłego lata mógł po raz pierwszy zobaczyć nowy Specialized Venge ViAS na żywo iw kolorze. Aero racer występuje w wersji ViAS ze specjalnym, szczególnie aerodynamicznym kokpitem, innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie hamulców (hamulec tylnego koła znajduje się na rurze siodełka!) i wysokiej jakości wyposażeniem. Venge - czy to w wersji ViAS czy nie - to odpowiedni rower dla tych, którym naprawdę zależy na każdej sekundzie, dla których decydującą rolę odgrywa aerodynamika lub po prostu dla tych, którzy lubią specjalne rozwiązania i najnowszą technologię.
Oczywiście taki rower ma swoją cenę. Wiele tysięcy godzin prac rozwojowych, w tym we własnym tunelu aerodynamicznym w Morgan Hill w Kalifornii, oraz specjalne metody produkcji znajdują odzwierciedlenie w cenie: topowy model S-Works Venge ViAS penetruje przedział cenowy małego samochodu w 10.999 10 € – w zależności od terenu i kierowcy prawdopodobnie co najmniej tak szybko. „Modele bez ViAS” są znacznie tańsze - ale tutaj musisz zrezygnować z kokpitu ViAS i rozwiązań hamulcowych i zadowolić się nieco cięższą karbonową ramą FACT XNUMXr.
ustawienie: S-Works FACT 11r Carbon
Napęd: Shimano Dura Ace Di2
wirniki: Roval Rapide CLX 64
hamulce: VengeViAS
Cena: 10.999 €
ustawienie: FAKT 11r Karbon
Napęd: Shimano Dura Ace
wirniki: Roval Rapide CL 64
hamulce: VengeViAS
Cena: 7.499 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: Fulcrum Racing S3
hamulce: Shimano Ultegra
Cena: 3.699 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Łopatka 105
wirniki: Punkt podparcia S5
hamulce: SHIMANO 105
Cena: 2.799 €
Specjalistyczny 2016: Specjalistyczny Roubaix
W przypadku Specialized Roubaix nazwa mówi sama za siebie - rower został opracowany z myślą o jednym z najtrudniejszych wyścigów szosowych na świecie. Rower szosowy zaprojektowany, by pozbyć się strachu z zakurzonych, pozornie niekończących się dróg na trasie Paris-Roubaix. Aby to osiągnąć, amerykański producent poświęcił wiele uwagi, czego efektem było tłumienie Zertz. W wspornikach siodełka i goleniach widelca znajdują się specjalne wkładki z elastomeru Zertz, które pochłaniają lub przynajmniej tłumią nieprzyjemne wibracje z podłoża, zanim jeszcze dotrą do kierowcy. Sztyca Specialized CG-R, do której trzeba się przyzwyczaić, działa na tej samej zasadzie i jest stosowana we wszystkich wariantach modelu. Roubaix oferuje również miejsce na opony 28 mm, wersja tarczowa ma nawet miejsce na opony 32 mm.
W 2016 roku Spezialized zgłosiło dziesięć wariantów modelu Roubaix – tyle, ile zwykle tylko dla Tarmaca. Podobnie jak street racer z włókna węglowego, Roubaix również ma tylko ramy z włókna węglowego, ale w trzech różnych wersjach i klasach wagowych. Jako kupujący masz również wybór między klasycznymi hamulcami szczękowymi a nowoczesnymi hamulcami tarczowymi - chociaż trend Roubaix wyraźnie zmierza w kierunku tych drugich: połowa modeli jest wyposażona w ograniczniki tarczowe, trzy najlepsze modele są dostępne tylko z hydraulicznymi układy hamulcowe.
Pod względem ceny Roubaix jest również bardziej w górnym przedziale, chociaż obejmuje znacznie większy zakres niż na przykład Tarmac. Podczas gdy niewielu będzie mogło sobie pozwolić na topowy model S-Works Roubaix SL4 Disc Di2 za 9.599 euro, Roubaix SL4 Sport z grupą 105 za 2.000 euro jest bardzo atrakcyjny cenowo.
Nasza wskazówka redakcyjna: Wspomniany właśnie Specialized Roubaix SL4 Sport oferuje mniej niż efektowną, ale funkcjonalnie wysublimowaną grupę 2.000 za 105 euro, karbonową ramę 8R z tłumieniem Zeitz i sztycę CG-R wykonaną we własnym zakresie. Jeśli chcesz, możesz zainwestować kilka euro w lżejsze koła i już jesteś bardzo dobrze przygotowany na pavées tego świata.
ustawienie: S-Works SL4 FACT 11r Carbon
Napęd: Shimano Dura Ace Di2
wirniki: Roval Rapide CLX 40 Disc
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 9.599 €
ustawienie: SL4 FACT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra Di2
wirniki: Tarcza Roval Rapide CL 40
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 6.599 €
ustawienie: SL4 FACT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra Di2
wirniki: Lampa dyskowa Fulcrum Racing S-19
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 5.199 €
ustawienie: SL4 FACT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: Światło Fulcrum Racing S-19
hamulce: Shimano Ultegra
Cena: 3.799 €
ustawienie: SL4 FACT 8r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra Di2/105
wirniki: Fulcrum Racing S-19
hamulce: Łopatka 105
Cena: 3.499 €
ustawienie: SL4 FACT 8r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra/105
wirniki: Dysk AXIS 4.0
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 3.299 €
ustawienie: SL4 FACT 8r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra/105
wirniki: Światło Fulcrum Racing S-19
hamulce: Łopatka 105
Cena: 2.799 €
ustawienie: SL4 FACT 8r Karbon
Napęd: SRAM Rywal 22
wirniki: Dysk AXIS 2.0
hamulce: rywal SRAM-u
Cena: 2.699 €
Specjalistyczne 2016: Specjalistyczne rozbieżności
Dzięki Specialized Diverge dochodzimy teraz do najmłodszego członka rodziny Specialized Road. Od 2014 roku ten wszechstronny szutrowy model jest częścią portfolio amerykańskiego producenta i od tego czasu cieszy się rosnącą popularnością. Na pierwszy rzut oka Diverge pod wieloma względami przypomina właśnie omówionego Roubaix: tłumienie Zertz na wspornikach siodełka i widelcu, sztyca CG-R w wielu wariantach modeli i bardzo podobna, bardziej zorientowana na komfort geometria. Ale jeśli przyjrzysz się bliżej, zobaczysz, że Diverge zajmuje swoją własną niszę, pomimo wszystkich podobieństw.
Z jednej strony jest dowolność opon: gravel jest standardowo wyposażony w opony 32 mm, ale 35 mm również nie stanowi problemu. Ponadto Diverge oferuje otwory na błotniki i bagażniki - to szybko zmienia sportowy rower szutrowy w rower na wielodniowe wycieczki lub sportowy rower do codziennych dojazdów do pracy.
W siedmiu modelach Specialized Diverge rozmieszczone są trzy różne warianty ram - trzy topowe modele oparte są na szlachetnej karbonowej ramie FACT 10r, podczas gdy w pozostałych czterech wariantach zastosowano ramy wykonane z aluminium: W modelu Elite i Comp DSW wykonanym z lekkie aluminium E5, w tym proces Smartweld na głowicy kierownicy, zapewniający niższą wagę i większą sztywność, z drugiej strony tańsze Diverge Sport A1 i Diverge A1 opierają się na nieco cięższej aluminiowej ramie A1, w której również trzeba się obejść bez tłumienia Elastomner w podporach siedzeń.
Nasza wskazówka redakcyjna: Trudno jest doradzić zakup Diverge ze względu na jego niezwykle szeroki zakres zastosowań - w końcu wszystko zależy od tego, czy szukasz sportowego roweru szutrowego, czy solidnego i wysokiej jakości roweru do codziennych dojazdów do pracy. Jednak dzięki wielu różnym wariantom modeli można znaleźć coś odpowiedniego do niemal każdego zastosowania. To samo dotyczy portfela: Diverge kosztuje od 999 do 5.299 euro, w zależności od wyposażenia i ramy.
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Dura Ace/Ultegra
wirniki: Roval Control Carbon
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 5.299 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: Dysk AXIS 4.0
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 3.799 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: SHIMANO 105
wirniki: Dysk AXIS 4.0
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 3.299 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: SHIMANO 105
wirniki: Dysk AXIS 3.0
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 2.299 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: Shimano Tiagra
wirniki: Dysk AXIS 3.0
hamulce: Tektro Spyre
Cena: 1.499 €
ustawienie: aluminium klasy A1
Napęd: Shimano Sora
wirniki: Klasyczny dysk AXIS
hamulce: Tektro Spyre (dysk mechaniczny)
Cena: 1.149 €
Specjalistyczne 2016: Specjalistyczne Shiv
Od wszechstronnego rozbieżności przechodzimy teraz do prawdziwego specjalisty. Shiv to broń wybierana przez wszystkich triathlonistów: karbonowa rama FACT 10r oferuje doskonałą aerodynamikę, maksymalną wydajność i inteligentną integrację systemów. System picia Fuelselage w stelażu umożliwia picie w pozycji aerodynamicznej oraz pozwala na zniknięcie zbiornika wody wewnątrz stelaża. Pojemnik na ogniwa paliwowe w trójkącie ramy pozwala na przenoszenie ważnych przedmiotów takich jak narzędzia, batony czy żele - zgodnie z filozofią SWAT amerykańskiego producenta (Storage, Water, Air, Tools).
W tym kraju Shiv oferuje dwa lub trzy warianty modeli. Modele Shiv Expert i Shiv Elite są przeznaczone dla triathlonistów ze zintegrowanym systemem zaopatrzenia w wodę i innymi udoskonaleniami, podczas gdy Shiv TT, który jest dostępny tylko jako zestaw z ramą, jest rowerem wybieranym do jazdy na czas w Etixx – Quick-Step, Tinkoff czy Astanie.
Wyspecjalizowany 2016: Wyspecjalizowany Crux
Trzeba przyznać, że Specialized Crux nie pasuje już do kategorii szosowej ani ulicznej - rower przełajowy czuje się lepiej tam, gdzie jest brudny, gdzie rozbryzgi błota i piaszczyste łachy wypychają rowerzystę z siodełka: Crux to przełajowiec. Ale w czasach, gdy coraz więcej „roadowców” odkrywa przyjemność z jazdy na nartach biegowych, Crux dobrze pasuje do Tarmac, Roubaix i Co. Rower zdobył w ostatnich latach dziesiątki tytułów, ale czuje się również komfortowo w zrelaksowana impreza dla wszystkich, na której najważniejsza jest zabawa.
Crux jest dostarczany z ramami z włókna węglowego i aluminium oraz z układami napędowymi 1x lub 2x. Powinien więc istnieć odpowiedni model dla prawie każdego typu kierowcy i prawie wszystkich wymagań. Sztyca siodła z elastomeru CG-R w dwóch topowych modelach Pro Race i Expert X1 powinna być prawdziwym błogosławieństwem w zależności od trasy, a kiedy już na niej przejedziesz, nie będziesz chciał się bez niej obejść, zwłaszcza w zastosowaniach przekrojowych. Wszystkie modele mają wspólne hamulce tarczowe, które na stałe zadomowiły się w sektorze przełajowym - prawie we wszystkich modelach stosowane są hydrauliczne stopery - tylko najtańszy model Crux E5 wykorzystuje mechaniczne hamulce tarczowe firmy Tektro.
Nasza wskazówka redakcyjna: Jeśli przepustowość 1-biegowego napędu jest dla Ciebie wystarczająca, możesz kupić Specialized Crux Elite X3.000 za 1 €, solidnie wyposażony crosser z grupą SRAM Rival z lekką ramą z włókna węglowego i hydraulicznymi hamulcami tarczowymi. Jeśli możesz obejść się bez ramy z włókna węglowego, możesz również rzucić okiem na Crux E2.299 X5 za 1 EUR i zainwestować różnicę w cenie w zestaw lżejszych kół.
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: Shimano Ultegra
wirniki: Roval Control Carbon
hamulce: Shimano BR-785 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 5.299 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: SRAM Force1
wirniki: Dysk AXIS 4.0
hamulce: SRAM Force1 (tarcza hydrauliczna)
Cena: 3.699 €
ustawienie: FAKT 10r Karbon
Napęd: rywal SRAM-u
wirniki: Dysk AXIS 4.0
hamulce: SRAM Rival (tarcza hydrauliczna)
Cena: 2.999 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: rywal SRAM-u
wirniki: Dysk AXIS 2.0
hamulce: SRAM Rival (tarcza hydrauliczna)
Cena: 2.299 €
ustawienie: Wysokiej jakości aluminium E5
Napęd: SHIMANO 105
wirniki: Dysk AXIS 2.0
hamulce: TRP HY/RD (hydr.dysk)
Cena: 1.899 €
Schreibe einen Kommentar