Rynek: Wydaje się, że ramy karbonowe coraz częściej wypierają aluminiowe odpowiedniki, zwłaszcza na szosie. Wszędzie można przeczytać o wielkich zaletach kompozytu węglowego - wadze, sztywności, wygodzie. Ale Cannondale pokazuje za pomocą CAAD 12, że topowy rower szosowy nie zawsze musi być wykonany z włókna węglowego.
Mimo że Cannondale w naturalny sposób wykorzystuje węgiel jako materiał ramy w wielu modelach rowerów szosowych i górskich, Amerykanie zawsze pozostawali wierni uświęconemu przez czas aluminiowemu materiałowi ramy. Seria modeli CAAD (CAAD oznacza Cannondale Advanced Aluminium Design) jest niezwykle popularna na całym świecie - chociaż rowery wyścigowe są dostępne tylko z ramami aluminiowymi, co oczywiście ma również odzwierciedlenie w cenie. Całkiem nowy CAAD 12 został niedawno wprowadzony.
Fani CAAD będą się zastanawiać, gdzie podział się CAAD 11 – poprzednik CAAD 12 wciąż miał w nazwie cyfrę 10. Cóż, według Cannondale, zbyt wiele zmieniło się w ramach jednej liczby, aby oddać sprawiedliwość temu skokowi kwantowemu. Ale zanim przejdziemy do szczegółów, spójrzmy najpierw na kluczowe dane. W Europie będzie dostępnych łącznie sześć modeli CAAD 12, z których wszystkie mają nową aluminiową ramę:
[łatwy stół]Model, korba, hamulec, zestaw kołowy, waga, cena
CAAD12 Black Inc., Hollowgram SiSL2, Dura-Ace 9000, Mavic Ksyrium Pro WTS, 6.74 kg, 4.999 EUR
CAAD12 Dura-Ace Disc, Hollowgram Si, 785 Disc, Mavic Ksyrium Disc WTS, 7.64 kg, 3.999 €
CAAD12 Ultegra Disc, Hollowgram Si, 785 Disc, Mavic Aksium Disc WTS, 8.34 kg, 2.299 €
CAAD12 Ultegra, Hollowgram Si, Ultegra, Mavic Aksium Elite WTS, 7.5 kg, 1.999 €
CAAD12 105 Disc, Cannondale Si, 105 Disc, Maddux/Formula, 8.6 kg, 1.699 €
CAAD12 105,Cannondale Si,obręcz 105,Mavic Aksium,8.05kg,1.499€
[/łatwy stół]Filozofię stojącą za CAAD12 można bardzo dobrze zobaczyć w tabeli wyposażenia. Podczas gdy większość innych producentów daje swoim tanim modelom tylko aluminiową ramę lub aluminiową ramę z wyższej grupy jakości trudno znaleźć, spektrum CAAD12 będzie się wahać od 105 € i nieco poniżej 1.500 € do Dura Ace i 5.000 €.
Mówi się, że nowe ramy CAAD12 zostały ulepszone we wszystkich obszarach. Jest znacznie sztywniejszy niż CAAD10 (do 20%), szczególnie w obszarze korby. Jednocześnie zoptymalizowano wykorzystanie materiałów i wydajniej zaprojektowano kształty rur - to również zmniejsza wagę pomimo lepszej sztywności. Rama CAAD12 pod hamulce szczękowe waży 1098g, pod hamulce tarczowe 1094g - obie w rozmiarze 56. Doskonałe wartości jak na aluminiową ramę, której nie trzeba chować przed niektórymi ramami karbonowymi.
Każdy, kto już odczuwa ból nadgarstków i wewnętrzne drżenie na myśl o aluminiowej ramie szosowej, powinien powiedzieć: Komfort CAAD12 powinien być również niezrównany dla ramy aluminiowej i prawie nie różni się od komfortu ramy karbonowej, a nawet stalowej. Z jednej strony wynika to z płaskich wsporników siodełka, które pozwalają na minimalną elastyczność bez powodowania gąbczastości ramy. Sztyca siodła z włókna węglowego 25,4 mm (we wszystkich wariantach wyposażenia) również pozytywnie wpływa na komfort.
Nowością jest również to, że wszystkie modele CAAD12 są wyposażone w korbę wykonaną przez Cannondale. W topowych modelach zastosowano szlachetne Hollowgram SiSL2, podczas gdy Amerykanie w tańszych wersjach montują nowe korby Cannondale Si, które łącznie ważą 735g i są jeszcze lżejsze niż np. Ultegra od Shimano. We wszystkich zwykłych modelach kupujący mają do wyboru hamulce tarczowe i szczękowe. Również wskazówka na przyszłość kolarstwa szosowego – ramy aluminiowe czy nie.
Schreibe einen Kommentar