TEST: Producent USA Fuji opracował w ostatnich latach stale rosnącą bazę fanów poprzez niezwykle udane motocykle i wielkie zaangażowanie w obszarze amatorskim i zawodowym. Przyjrzeliśmy się nowej płyty SLM 29 1.5.
Weryfikacja faktów
[zakładka:Przegląd]
RRP: 2999 €
Waga: 10,9 kg
materiał ramy: węgiel
rozmiar koła: 29 "
Skok zawieszenia: 100mm
[zakładka:Geometria] [łatwy]Rozmiar, S, S/M, M, M/L
Górna rura pozioma, 587mm, 604mm, 623mm, 642mm
Długość rury podsiodłowej, 394mm, 445mm, 483mm, 533mm
Kąt siedzenia, 73,73,73,73
Kąt skrętu 70,70,70,70
Długość główki ramy 90mm, 100mm, 131mm, 120mm
Długość łańcucha, 430mm, 430mm, 430mm, 430mm
Rozstaw osi, 1087mm, 1093mm, 1112mm, 1132mm
Stos, 597 mm, 616 mm, 634 mm, 630 mm
Zasięg, 413mm, 424mm, 443mm, 459mm
[/easytable] [zakładka:Sprzęt] [easytable]element, wzór
Widelec: Fox 32 Float 29 Evolution CTD Remote 15 mm
Zestaw kół, Oval Concepts 400 CL
Opony Schwalbe Racing Ralph 29×2.25″ Evo
Hamulec, Shimano XT M785
Tarcze hamulcowe, Shimano SLX RT68 CL 180/160mm
Przerzutka tylna, SRAM X0
Przerzutka przednia, SRAM X0 DM 2-krotna
Dźwignia zmiany biegów, Shimano x0 2-krotnie
Korba, owalna Concepts M620 38/26t
Kaseta, Shimano SLX HG81 11-36
Mostek, owalne Concepts 713 6° 100mm
Kierownica, owalne koncepcje 650 710 mm
Post siedzący, Oval Concepts 650
Siodło, Owalne Concepts 400
[/easytable] [tab:END]Rama i geometria
Obszerna rama Fuji SLM 29 1.5 Disc od razu przyciąga wzrok – czarno-pomarańczowa perełka z włókna węglowego wyposażona jest w najnowsze standardy: zwężaną główkę ramy do zintegrowanych sterów, haki na oś przelotową 142 mm, zintegrowane prowadnice i mocowania linek i linek do suportu PF30. Szczególnie efektowny wizualnie jest obszar wokół główki ramy. Jak to często bywa w przypadku nowoczesnych ram z włókna węglowego, jest dość mocna - ale w przypadku Fuji bardzo ładnie wpasowuje się w całościowy obraz. Jeśli chodzi o powierzchnię, Fuji zdecydowała się na błyszczącą powłokę – chociaż wygląd jest kwestią gustu, błyszcząca przezroczysta powłoka ma zdecydowaną zaletę: rama jest znacznie łatwiejsza do usunięcia błota i brudu niż matowy odpowiednik. Wewnętrzne prowadzenie kabli zapewnia schludny wygląd, a pomarańczowe (lub opcjonalnie czerwone) naklejki zapewniają przyjemny akcent kolorystyczny, nawet jeśli ich kształt wydaje się nieco banalny – projektanci mogli tu być nieco odważniejsi, jak na nasz gust.
Geometria SLM 29 1.5 jest niezwykle sportowa – jak na rower tej klasy przystało. Dzięki zasięgowi 424 lub 443 mm w rozmiarze M, Fuji to coś dla miłośników dłuższych kół i bardziej rozciągniętych pozycji siedzących. Dzięki krótkiej główce ramy i związanemu z nią głębokiemu kokpitowi można również łatwo uzyskać przyzwoite uniesienie siodełka - coś, co nadal stanowi problem w niektórych 29-calowych rowerach konkurencji. Patrząc na dane dotyczące geometrii, można zauważyć również bardzo krótkie dolne widełki o długości 430 mm w przypadku roweru 29″ – jesteśmy ciekawi, jak wpływa to na zachowanie podczas jazdy.
Ausstattung
Mówiąc wprost: Fuji SLM 29 1.5 Disc cechuje się dużą ilością światła, ale też i odrobiną cienia. Zacznijmy jednak od pozytywów: napęd to połączenie SRAM i Shimano. Podczas gdy przerzutka tylna, przerzutka przednia i dźwignia zmiany biegów pochodzą z serii X0 firmy SRAM, zmiana biegów odbywa się za pomocą kasety SLX firmy Shimano. Jeśli chodzi o wydajność zmiany przełożeń, mieszanka producentów z pewnością nie ma negatywnego wpływu, ale raczej niedroga kaseta SLX znacznie odbiega od doskonałej grupy X0 - szczególnie pod względem masy. Kaseta HG100 jest o ponad 81g cięższa od swojego odpowiednika X0 firmy SRAM.
Podobny obraz pojawia się, jeśli chodzi o hamulce: podczas gdy hamulce Shimano XT są prawdopodobnie jednymi z najlepszych obecnie dostępnych na rynku, Fuji używa niedrogich 1-częściowych zatrzymań SLX dla dysków hamulcowych, które nie są tak odporne na ciepło, jak Te wyższej jakości, dwuczęściowe dyski hamulcowe. Nawet gdyby ma to wtórne znaczenie dla samochodu biegowego, takiego jak Fuji, chcielibyśmy dwuczęściowe tarczowe tarczowe, biorąc pod uwagę docelowe RRP. Z przodu nie ma absolutnie nic złego. Evolution Float Evolution 2015 to doskonały i pięknie lekki widelca, którego tłumienie CTD oferuje odpowiednie ustawienie dla każdego profilu jeźdźca i trasy.
Koła, korby i załączniki pochodzą z owalnego. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego: Producent Oval Concepts należy do tej samej spółki macierzystej co Fuji, więc współpraca to nie tylko opcja z powodów logistycznych. Raczej egzotyczna korka wzbudziła wielkie zainteresowanie nami: owalny M620 ma zwykłą granda 29er 38 i 26 zębów, a w przeciwieństwie do innych korb na rynku, wykorzystuje duży wał napędowy o średnicy 35 mm. Ma to na celu zapewnienie dodatkowej sztywności, jednocześnie oszczędzając wagę. Fakt, że duży wał wymaga również specjalnego łożyska wewnętrznego, które jest wciśnięte w ramkę ze względu na standard PF30, jest nieco problematyczny. Jeśli więc zdecydujesz się na użycie innej korby, będziesz również potrzebował nowego wewnętrznego łożyska, będziesz musiał nacisnąć starego i nacisnąć nową. Ale zasadniczo nie ma żadnych powodów wymiany: korba owalowa jest stosunkowo lekka, sztywna, a tarcze mają dobrą wydajność.
Koła pochodzą również z owalnych pojęć - chociaż zestaw nie jest lekki, nie są zbyt ciężkie i okazały się sztywne i stabilne w teście. Opony pochodzą z Schwalbe - wybór spadł na Evergreen Racing Ralph w bardzo dobrej wersji EVO, która jest również gotowa. STEM, siodło, kierownica i wsparcie z owalnych pasują ładnie z resztą i robią dobrze zrobione wrażenie. Kokpit jest pięknie sportowy dzięki mostkowi o długości 100 mm i kierownicy o szerokości 710 mm i wzniesieniu o 5 mm.
Na szlaku
Byliśmy podekscytowani możliwością zobaczenia, jak Fuji poradzi sobie na szlaku. Od pierwszej chwili staje się jasne: Fuji to rower rakebike – duży zasięg, głęboki przód – siedząc nieuchronnie zadajesz sobie pytanie: „Gdzie jest linia startu?” Niezwykle udana geometria zapewnia uwolnienie mocy z nóg bezpośrednio na podłogę, a prowadzenie jest naprawdę doskonałe. Krótkie rozpórki łańcucha sprawiają, że Fuji jest zaskakująco kompaktowy i zwinny jak na 29er, tylko na bardzo stromych podjazdach prowadzi to do niewielkiego nacisku na przednie koło - ale chętnie to akceptujemy ze względu na skądinąd duże zalety.
Napęd działa absolutnie idealnie. Spust X0 wraz z powiązaną z nim przerzutką tylną zapewniają doskonałą wydajność przełączania - ostre przełączanie i niezwykle szybka zmiana biegów zauważalnie różnią się od raczej delikatnego cofania znanego z Shimano, ale charakter Fujis pasuje bardzo dobrze. W mgnieniu oka dopasowujemy widelec do naszych potrzeb, co również wpisuje się w ogólną koncepcję zorientowaną na osiągi: FOX jest raczej ciasny niż wygodny w swoim charakterze, ale prowadzi to do bardzo małej utraty wytrzymałości, a rower zawsze pozostaje bardzo dobrze sterowalny. Wyścigowe opony Ralph firmy Schwalbe sprawdzają się raczej na suchej nawierzchni: opór toczenia jest bardzo mały i Pneu szybko się przeklina, ale gdy podłoga staje się niższa i warunki stają się wilgotne, szybko osiąga swoje granice.
Konkluzja
Fuji SLM 29 1.5 Disc to diabelnie szybki rower. Sportowa pozycja za kierownicą, sztywna rama i przemyślane wyposażenie sprawiają, że jest to rower wyścigowy. Kilka mankamentów w sprzęcie i dość duża waga 11kg nieco psują ogólne wrażenie, nawet jeśli te mankamenty na szlaku są chyba tylko zauważalne.
Schreibe einen Kommentar