Test: W zeszłym sezonie KTM wszedł na wysoce konkurencyjny rynek motocykli enduro z serią Lycan LT. W 2015 roku austriacki producent wysyła drugą generację Long Travel Enduro do wyścigu, aby zwrócić na siebie uwagę motocyklistów. Podstawowym modelem jest KTM Lycan LT 273, który poddaliśmy ciężkiej próbie.
Weryfikacja faktów
[zakładka:Przegląd]Waga: 13,9 kg
Materiał ramy: aluminium
rozmiar koła: 27,5 "
Skok zawieszenia przód/tył: 150/160mm
[zakładka:Geometria] [łatwy]Wymiar, S, M, L
Górna rura pozioma, 570mm, 588mm, 605mm
Długość rury podsiodłowej, 430mm, 480mm, 530mm
Kąt siedzenia, 74.5,74.5,74.5
Kąt skrętu 66.5,66.5,66.5
Długość główki ramy 120mm, 125mm, 137mm
Długość łańcucha, 438mm, 438mm, 438mm
Rozstaw osi, 1156mm, 1179mm, 1198mm
Stos, 601 mm, 605 mm, 616 mm
Zasięg, 419mm, 439mm, 454mm
[/easytable] [zakładka:Sprzęt] [easytable]element, wzór
Widelec, pozycja RockShox Revelation 2
Szok, RockShox Monarch RT
Koła, splajn DT Swiss M1900
Opony z przodu, Schwalbe Hans Dampf TrailStar
Tylne opony Schwalbe Rock Razor PaceStar
Hamulec, Shimano Deore M615
Tarcze hamulcowe, Shimano RT66 180/180
Przerzutka tylna, Shimano XT M786 Shadow Plus
Przerzutka przednia, Shimano Deore M616-D 2-rzędowa
Manetka, Shimano Deore M610
Korba, Shimano Deore 615 38-24
Kaseta, Shimano HG50-10 11-36
Mostek, Ritchey OE Trail 0°
Kierownica Ritchey OE Trail Rizer 760mm
Sztyca, KS Lev-DX 100mm
Siodło, Selle Italia SL
[/easytable] [tab:END]Sercem uderzająco zaprojektowanej ramy jest z pewnością tylny koniec KTM PDS II z pływającym amortyzatorem. Dzięki skokowi 160 mm z tyłu i 150 mm z przodu, realizowanemu przez widelec Rock Shox Revelation, rowerzysta powinien być przenoszony po szlakach jak na sedanie. Oczywiście byliśmy bardzo podekscytowani! Jak przystało na nowoczesne enduro, Lycan LT 273 naturalnie toczy się na 27.5-calowych kołach. Aktualne są również pociągi kursujące wewnętrznie. Można zauważyć, że KTM montuje różne opony, ale o tym później. Spojrzenie na naszą wagę pokazuje wagę prawie 14 kilogramów dla roweru w rozmiarze 43.
Na szlaku KTM Enduro działa z wzorową płynnością. Ani dywany z korzeniami, ani kamienne pola nie są w stanie zdenerwować roweru. Czułie reagujące podwozie daje kierowcy wyjątkowo dobre poczucie bezpieczeństwa, nawet przy dużych prędkościach. Tylny koniec działa bardzo liniowo, ale zapewnia wystarczającą progresję końcową, aby chronić przed dnem. Interakcja tylnej części KTM PDS II z amortyzowanym widelcem Rock Shox Revelation 27" działa idealnie. Rower ślizga się po szlakach i łatwo wchodzi w zakręty. KTM reaguje nieco wolno tylko w przypadku szybkich zmian obciążenia, przez co traci część swojej zwinności. Rower wydaje się również nieco nieporęczny w bardzo ciasnych zakrętach i serpentynach.
KTM Lycan LT 273 pokonuje nawet najbardziej strome podjazdy z opanowaniem kozła górskiego. Tylny koniec neutralny pod względem jazdy konsekwentnie przekształca siłę mięśni w napęd. Również tutaj 27.5-calowe koła pokazują swoje mocne strony dzięki dobremu zachowaniu przy przewracaniu się i przewracaniu. Dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń z 30 biegami na każde wzniesienie znajdzie się odpowiedni bieg. Zmiana przełożeń jest precyzyjna i niezawodna dzięki przerzutkom Shimano, będącym mieszanką Deore/XT. Amortyzator Rock Shox Monarch oraz widelec można w razie potrzeby zablokować, wygodnie z kierownicy.
KTM ma dobrą rękę, jeśli chodzi o dobór wyposażenia. Hydrauliczna sztyca podsiodłowa Vario KS LEV-DX może być również obsługiwana z kierownicy i imponuje jej bezbłędną funkcją w teście. Centrum kierownicy z krótkim mostkiem i szeroką kierownicą zapewnia bardzo przyjemne wyczucie kierowania. W przypadku hamulców KTM opiera się na niedrogich hydraulicznych hamulcach tarczowych Shimano Deore M615, które - choć czasami trochę głośne - mogą uzyskać przyzwoitą siłę hamowania. Osie przelotowe kół zapewniają dodatkową stabilność i sztywność.
Mieszanka opon Schwalbe Hans Dampf 27.5×2.35 z przodu i Schwalbe Rock Razor 27.5×2.35 z tyłu wspaniale współgra. Motocykl pozostaje wyważony i przewidywalny na granicy. Jednak w błocie Rock Razor osiąga swoje granice szybciej niż Hans Dampf. Warto byłoby rozważyć zastosowanie z tyłu nieco węższego Schwalbe Hans Dampf 27.5×2.25. W tej konfiguracji rower powinien nadal oferować dobry napęd i zachowywać się w zrównoważony sposób, a także zapewniać lepszą trakcję i przyczepność na błotnistym podłożu.
Konkluzja
W naszym teście KTM Lycan LT 273 okazuje się być wszechstronnym enduro zorientowanym na wycieczki. Mocne strony roweru to płynna praca, dobre właściwości podjazdowe i bardzo czułe podwozie. Drobne niedociągnięcia ujawniły się przy gwałtownych zmianach obciążenia, gdzie motocykl reagował naszym zdaniem trochę za wolno.
Najważniejsze cechy produktu
- Sprzęt zorientowany na wycieczki
- Zdalna opuszczana sztyca
- Czułe i dobrze zestrojone podwozie