Ranking 2023: zestawy kołowe do rowerów szutrowych
Gravel od dawna jest głównym nurtem, więc prawie każdy produkt w branży rowerowej jest teraz dostępny również w wersji Gravel - oczywiście koła również. Łatwo odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że koło nadaje się na szutr: Przede wszystkim chodzi o profil obręczy. Powinny mieć określoną minimalną szerokość i być kompatybilne z systemami bezdętkowymi.
Optymalna szerokość wewnętrzna
Zacznijmy od szerokości, a raczej od szerokości felgi, czyli odległości między tzw. kołnierzami felgi: Jeśli jest ona za mała w stosunku do szerokości opony, opona wybrzusza się znacznie poza bok felgi. Szeroka opona nie leży dobrze na wąskiej feldze; Zwłaszcza przy nieco niższym ciśnieniu powietrza daje wrażenie gąbczastej jazdy, co jest niewygodne na zakręcie. Oczywiście obręcz nie powinna być też zbyt szeroka – jeśli jeździsz na bezdętkach, istnieje ryzyko nagłej utraty powietrza, czyli „bekania” w przypadku silnych sił bocznych. Podczas ostrego pokonywania zakrętów w pozycji pochylonej opona może zostać wciśnięta do środka i na krótki czas odkleić się od boku felgi. Koła rowerów szosowych o bardzo wąskiej szerokości wewnętrznej mniejszej niż 15 mm praktycznie nie istnieją. W przypadku felg aluminiowych 17 do 18 mm to obecnie minimum; Aerodynamiczne koła z włókna węglowego mają czasami szerokość wewnętrzną 20 mm i więcej. Takie felgi są zoptymalizowane pod opony o szerokości 28 mm, które są wtedy mniej więcej tak szerokie jak sama felga, co zmniejsza turbulencje powietrza.
Dobrze współgrają również opony przełajowe o szerokości 33 mm; do prawdziwej opony Gravel o szerokości 40 mm potrzebne są jednak inne felgi: tutaj muzyka gra między 22 a 25 mm szerokości wewnętrznej. Ta ostatnia jest zalecana tylko do opon od 35 mm, ale z drugiej strony z łatwością podtrzymuje również dwucalową rolkę; Ta pierwsza pakuje również oponę wyścigową 28” – słowo kluczowe „Allroad”. Tak zwane felgi bez haczyków mają mniejszą zaletę, jeśli chodzi o dopasowanie opony, w której wystający do wewnątrz kołnierz obręczy, pod którym opona wbija się w konwencjonalne felgi , jest pominięty. Obręcz bez haczyków nieco mniej zwęża oponę, dzięki czemu jeszcze lepiej ją podtrzymuje. Oznacza to, że obręcz bez haka może być również nieco węższa, co z kolei ma tę zaletę, że oferuje więcej miejsca na szerokość opony. Jednak ten typ obręczy ma niższe maksymalne ciśnienie - 5 bar to granica, więc nie można używać opon o szerokości poniżej 28 mm. Ale kto już tego chce? W każdym razie, zanim kupisz zestaw kołowy Gravel, powinieneś zastanowić się, jakiego rodzaju opon będziesz używać: czy pozostaną przy typowych oponach 40 mm, czy też będą używane wąskie opony do rowerów wyścigowych?
Bezdętkowe to nowy standard
Drugi ważny aspekt dotyczy kompatybilności bezdętkowej. Podczas gdy kolarze wyścigowi w większości nadal używają dętek w swoich oponach, opony bezdętkowe dominowały w terenie. Zaletą jest znacznie większa ochrona przed przebiciem, ponieważ nie ma już klasycznej przebicia - dętka jest zaciśnięta między felgą a drogą i jest zwykle przebijana dwukrotnie. Mniejsze ryzyko przebicia umożliwia jazdę z niższym ciśnieniem powietrza, co z kolei poprawia przyczepność, pochłanianie wstrząsów i wibracji, a tym samym komfort; ponadto opory toczenia zmniejszają się bez dętki, a także oszczędzasz trochę na wadze. Zestawy kół, które nie są kompatybilne z systemem bezdętkowym, można dziś znaleźć tylko jako wyposażenie początkowe na prostych kompletnych kołach. Takie koła są zwykle dość ciężkie, co jest kolejnym bolesnym punktem. Nie trzeba przeceniać współczynnika wagi – 50 gramów na felgę lub oponę nie robi zauważalnej różnicy. Ale kilkaset gramów ma zauważalny wpływ na prowadzenie i oczywiście powoduje, że rower jest ogólnie cięższy, co można zauważyć podczas przenoszenia. Bardzo lekkie, solidne i niezawodne koła do rowerów szutrowych są teraz dostępne również w wersji aluminiowej. Jeśli chcesz, aby był również aerodynamiczny, potrzebujesz felg karbonowych; mogą się dość łatwo okazać nawet przy głębokich, szerokich profilach. Sceptycy mogą sprzeciwić się temu, że rowery szutrowe rzadko jeżdżą tak szybko, że aerodynamika (kół) ma znaczenie. Ale tylko musi być wystarczająco wietrznie, aby względna prędkość kierowcy w stosunku do otaczającego powietrza była wysoka, aby zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym komponenty przyniosły przewagę.
specjaliści i wszechstronni
Nadaje się do szerokiej gamy szerokości opon, solidny, lekki i aerodynamiczny - czy można mieć wszystko na raz? Osiem zestawów kołowych przedstawionych w naszym zestawieniu najlepszych daje nadzieję. Niektórzy są specjalistami skupiającymi się na jednym lub dwóch z tych aspektów, inni są całkiem dobrzy we wszystkim. A przy przedziale cenowym od około 400 do 2.000 euro powinno być coś odpowiedniego dla wszystkich fanów Gravel.