Rynek / MTB: Trzy lata po ostatnim liftingu Scott Genius 2018 otrzymuje nową, ważną aktualizację: prawie wszystko jest nowe, tylko orientacja pozostała taka sama.
Scott Genius 2018: obowiązek i freestyle
13 lat to dumny wiek dla modelu roweru - zwłaszcza na tak szybko zmieniającym się rynku. W 2004 roku Scott po raz pierwszy nadał nowemu modelowi nazwę Genius - a dokładniej Genius RC. Nawet jeśli ówczesny model nie miał wiele wspólnego z prezentowanym teraz Geniusem, poza nazwą – przynajmniej z technicznego punktu widzenia – podejście do niego przynajmniej pozostało takie samo: jeśli chcesz zjechać szlakiem, trzeba tam najpierw podejść. Obowiązek przed freestyle'em, że tak powiem. Genius zawsze dążył do tego, aby być rowerem, który potrafi obie te rzeczy – rowerem, który pozwala na jazdę po szlaku, ale nie musi cię torturować w drodze pod górę.
Nic więc dziwnego, że nowy Genius zalicza się do kategorii nowoczesnych rowerów terenowych. Te właściwości były kiedyś znane pod nazwą All Mountain, ale ostatnio producenci nieco zmienili kierunek w dół i zainspirowali się nowoczesnymi motocyklami enduro. Rower turystyczny z genami enduro, że tak powiem – czy jakoś tak.
Jedną z cech Scotta Geniusa zawsze była karbonowa rama w topowych wersjach. W 2018 też nic się nie zmieni, wręcz przeciwnie: można było skorzystać z know-how zaprezentowanych niedawno nowych Sparków i skonstruować niezwykle lekką ramę: Waży zaledwie 2249g z amortyzatorem. Byłaby to niezwykła wartość nawet dla pełnego roweru XC, a tym bardziej dla roweru terenowego. Jest to możliwe dzięki układowi zoptymalizowanemu w najdrobniejszych szczegółach na komputerze. Ale bez obaw: w tańszych wersjach są oczywiście również ramy wykonane z aluminium.
Scott Genius 2018: czterobelkowy układ zawieszenia z TwinLoc
Pierwsze spojrzenie na nowy Scott Genius 2018 wymaga przyzwyczajenia. Nie dlatego, że kształt ramy jest szczególnie egzotyczny, a tył wyjątkowo nietypowy. Znacznie bardziej, ponieważ zredukowany wygląd wspieranego pojedynczego przegubu jest używany w Geniusie już od czterech lat. Teraz, podobnie jak w przypadku niedawno wprowadzonego Sparka, podążają ścieżką, którą wielu innych producentów już z powodzeniem podążyło i zamieniają Geniusa 2018 w prawdziwy czterobelkowy układ zawieszenia z Horstlink na tylnej osi koła. Z tyłu jest 150 mm skoku i tyle samo z przodu. Wersja LT na trudniejszy teren nie została jeszcze ogłoszona.
Wiele uwagi poświęcono kinematyce tylnego trójkąta, a dokładniej charakterystyce tylnego trójkąta, która jest dostosowana do obszaru zastosowania Scott Genius 2018. Jest to nieco degresywne aż do punktu zwisu, a następnie staje się w dużej mierze liniowe i progresywne pod koniec skoku sprężyny. Kto teraz rozumie tylko stację kolejową: W prostym języku oznacza to, że tył jest szczególnie płynny przez pierwsze kilka milimetrów i dlatego może dobrze pochłaniać lekkie uderzenia. W połowie wiosennego skoku staje się nieco twardszy, dzięki czemu nie opada i zapewnia wystarczające sprzężenie zwrotne z podłożem, ale może również dobrze absorbować ostre uderzenia. Pod koniec ugięcia sprężyna staje się coraz ciaśniejsza - zapobiega to opadaniu amortyzatora w przypadku mocnych uderzeń (np. nieudanych skoków, wysokich spadków itp.).
System TwinLoc stał się prawie znakiem firmowym Scotta i oczywiście nie powinno go zabraknąć w nowym Geniusie. Wielu producentów oferuje amortyzatory lub widelce amortyzowane, które można regulować z kierownicy i nie są już czymś szczególnym, o czym warto wspomnieć. Nawet jeśli TwinLoc jest często błędnie umieszczany w tej kategorii, dźwignia kierownicy to znacznie więcej niż gloryfikowana blokada. Z jednej strony twórcy traktują podwozie jako całość – amortyzowany widelec i amortyzator są sterowane razem za pomocą dźwigni i dopasowywane do siebie w ułamkach sekundy. Ponadto nie tylko reguluje się tłumienie, ale także dynamicznie zmniejsza się lub wydłuża skok zawieszenia poprzez oddzielenie drugiej komory powietrznej. Ma to tę wielką zaletę, że zmienia się również geometria, a tym samym pozycja siedzenia. W środkowym ustawieniu — zwanym kontrolą trakcji — siedzisz znacznie wyżej na rowerze, masz bardziej stromy kąt siedzenia, a tym samym bardziej efektywną pozycję siedzącą na podjazdach. Mały downer to dodatkowa dźwignia na kierownicy i więcej linek na rowerze.
Scott Genius 2018: Jedna rama, dwa rozmiary kół
Nie powiedzieliśmy jeszcze ani słowa o rozmiarze kół. Scott Genius 2018 jest tutaj równie uniwersalny, jak w obszarze zastosowania. Mówiąc prościej, oznacza to, że nowy Genius poradzi sobie z kołami 29″, a także 27,5″ i B+. Scott zaleca koła 29″ z oponami do 2,4″ i 27,5″ z oponami od 2,5″ do 2,8″. Jeśli chcesz zmienić rozmiar kół w swoim rowerze, możesz szybko dostosować geometrię za pomocą flip chipa.
Mówiąc o geometrii: jest to nowoczesne i na pierwszy rzut oka dość zaskakujące, ponieważ kilka lat temu, patrząc na liczby, pomyślałbyś bardziej o enduro niż o rowerze terenowym. Z kątem skrętu mniejszym niż 66°, zasięgiem ponad 470 mm w rozmiarze L i krótkim tylnym trójkątem 436 mm, Genius powinien również zapewniać dużo zabawy w trudnym terenie.
Scott Genius 2018: warianty modeli
W chwili wprowadzenia na rynek dostępnych będzie łącznie siedem wariantów modelowych nowego Geniusa. Dostępne są cztery warianty z kołami 29″ lub 27,5+ oraz trzy z kołami 27,5+. Jak już wspomniano, są to tylko rozmiary kół, z którymi dany model jest dostarczany z fabryki - możliwość przejścia na inny rozmiar jest dostępna dla każdego kupującego i jest szybko realizowana za pomocą flip chipa.
Dwa topowe modele Genius 700 Ultimate i Genius 900 / 700 Tuned są wyposażone w super lekką ramę karbonową HMX, Genius 710 i 720 / 920 polegają na nieco cięższej wersji karbonowej, a 930 / 730, 940 / 740 i 750 są wyposażone w aluminiowa rama.
Materiał ramy: Carbon HMX
Amortyzowany widelec: Fox 34 Float Factory
Szok: Fox Nude EVOL
Układ napędowy: SRAM XX1 Eagle
Koła: DT Swiss XMC 1200 Carbon
Materiał ramy: Carbon HMX
Amortyzowany widelec: Fox 36 Float Factory
Szok: Fox Nude EVOL
Układ napędowy: SRAM X01 Eagle
Koła: DT Swiss M 1850 Spline
Materiał ramy: karbon HMF
Amortyzowany widelec: Fox 34 Float Performance
Szok: Fox Nude EVOL
Napęd: Shimano XT 2×11
Koła: Syncros TR 2.0 CL
Materiał ramy: karbon HMF
Amortyzowany widelec: Fox 34 Float Performance
Szok: Fox Nude EVOL
Napęd: SRAM GX Eagle
Koła: Syncros TR 2.5 CL
Materiał ramy: aluminium
Amortyzowany widelec: Fox 34 Float Performance
Szok: Fox Nude EVOL
Napęd: Shimano XT 2×11
Koła: Syncros TR 2.5 CL
Materiał ramy: aluminium
Amortyzowany widelec: Fox 34 Float Performance
Szok: Fox Nude EVOL
Napęd: SRAM GX Eagle
Koła: Syncros TR 2.5 CL
Nie ma jeszcze informacji o cenach. Gdy tylko będą dostępne, dodamy je do artykułu. Nowy Scott Genius 2018 będzie dostępny od września.
Schreibe einen Kommentar