Rynek: obecnie na platformie crowdfundingowej Kickstarter prowadzona jest kampania na rzecz SpeedX Unicorn, zaawansowanego technologicznie roweru wyścigowego z włókna węglowego, który zdobywa punkty dzięki zintegrowanemu miernikowi mocy i komputerowi rowerowemu, ale oferuje również ramę, która podobno jest w stanie nadążyć za creme de la creme. Wszystko to jest dostępne w przypadku zamówień w przedsprzedaży za mniej niż 3.500 euro
Na Kickstarterze można znaleźć wszelkiego rodzaju bezużyteczne, egzotyczne i nierzadko mniej dojrzałe rzeczy. Co jakiś czas natkniesz się na obiecujące produkty, również w sektorze rowerowym. Tak właśnie stało się z naszym nowym rowerem szosowym SpeedX Unicorn. Azjatycki producent SpeedX ma już za sobą dobre doświadczenia z platformami crowdfundingowymi: w 2015 roku zebrano prawie pół miliona dolarów na komputer rowerowy SpeedForce, aw marcu 2016 roku nawet ponad dwa miliony na inteligentny rower Leopard. Teraz Unicorn to zaawansowany technologicznie rower szosowy, który nie tylko sprawia, że siadasz i zwracasz uwagę dzięki zintegrowanemu komputerowi rowerowemu i miernikowi mocy, ale jest również obecnie dostępny jako wczesny ptak w wyjątkowo rozsądnej cenie.
Po pierwsze, kluczowe dane SpeedX Unicorn: każdy rower jest wyposażony w zintegrowany miernik mocy SpeedX, a także komputer rowerowy zintegrowany z kierownicą/mostkiem, który można zdemontować w ciągu kilku sekund. Rama karbonowa waży zaledwie 870 g, a wyrafinowany układ karbonowy zapewnia zauważalną elastyczność w obszarze siedziska, co znacznie zwiększa komfort bez konieczności godzenia się na jakiekolwiek kompromisy w zakresie sztywności.
Integracja systemu na rowerze wyścigowym: SpeedForce i miernik mocy
Temat integracji systemów w rowerach był poruszany w ostatnich miesiącach i latach, głównie w związku z rowerami elektrycznymi. Jednak SpeedX Unicorn pokazuje, że to pomost między najnowszą technologią a rowerami stanie się również problemem w innych obszarach w przyszłości. W przypadku Unicorn oznacza to, że komputer rowerowy SpeedForce wprowadzony w 2015 roku może być aerodynamicznie przymocowany do kierownicy lub mostka, dzięki czemu zawsze znajduje się w polu widzenia kierowcy. Nawiasem mówiąc: SpeedForce oparty na systemie Android jest dołączony do wszystkich wariantów wyposażenia, komunikuje się za pośrednictwem wszystkich nowoczesnych protokołów (Bluetooth, ANT + i WLAN), dzięki czemu współpracuje z większością czujników dostępnych na rynku. Oprócz GPS, wysokościomierza barometrycznego, kompasu i termometru są też czujniki kadencji i prędkości, a nawet miernik mocy.
Miernik mocy SpeedX jest zamontowany w obszarze korby i według SpeedX wykazywał tylko bardzo niewielkie odchylenia w porównaniu z liderem branży SRM. Zintegrowana bateria powinna również wytrzymać ponad 400 godzin. Nawiasem mówiąc: ponieważ obsługa komputera rowerowego za pomocą ekranu dotykowego podczas jazdy jest nieco kłopotliwa, w zakresie dostawy znajduje się również bezprzewodowy przycisk, za pomocą którego można przełączać podstawowe funkcje. Ten przycisk można przymocować na przykład do kierownicy w obszarze uchwytu, dzięki czemu jest zawsze łatwo dostępny.
Rama karbonowa SpeedX Unicorn: lekka i wygodna?
Ale pomimo całej technologii SpeedX nie zapomniał o podstawowych zaletach dobrego roweru wyścigowego. Tutaj oczywiście rama jest na pierwszym miejscu. W przypadku jednorożca ten konkurencyjny przechyla szalę na 870g. W prototypach zastosowano łącznie ponad 20 różnych materiałów węglowych, aby znaleźć właściwą równowagę między sztywnością a komfortem i utrzymać odpowiednio niską wagę. Ostateczna rama opiera się na czterech różnych strukturach z włókna węglowego i technologii o nazwie VCS (Vibration Control System), dzięki której rama powinna wykazywać wyjątkowe właściwości jezdne pod względem komfortu.
Materiał nazywa się SpeedX Hyper Carbon i po licznych testach w praktyce i na stanowisku testowym ludzie są tak przekonani o jego konstrukcji, że SpeedX oferuje dożywotnią gwarancję. Dzięki przemyślanej konstrukcji w obszarze rury podsiodłowej i kolejnych rozpórek, rama mocno wygina się w jednym kierunku, aby amortyzować nierówności z drogi, ale pozostaje sztywna w przeciwnym kierunku, aby podczas jazdy nie sprawiać wrażenia gąbczastej.
Początkowo trzy warianty wyposażenia – od 3.450 euro
Nietypowo jak na rower, SpeedX Unicorn będzie świętował swoją premierę na rozpoczynających się 5 stycznia targach elektroniki CES w Las Vegas. Można ją już zamawiać za pośrednictwem Kickstartera – i to w bardzo atrakcyjnej cenie dla osób zamawiających w przedsprzedaży.
Topowy model Unicorn X eTap jest - jak sama nazwa wskazuje - wyposażony w bezprzewodową grupę SRAMS eTap, w skład której wchodzą nowe hamulce hydrauliczne, koła ZIPP 303, korba Quarq i oczywiście miernik mocy i komputer rowerowy. Biorąc pod uwagę ten szlachetny sprzęt, cena w przedsprzedaży wynosząca 5.459 euro to naprawdę okazja, zwłaszcza że Unicorn X będzie później kosztował w sklepach detalicznych prawie 7.000 euro. Każdy, kto może obejść się bez kół ZIPP i jest również zadowolony z wewnętrznych kół SpeedX Carbon Wheels, powinien przyjrzeć się Unicorn Pro eTap, który jest znacznie tańszy za 4.213 euro (przedsprzedaż) lub 5.267 euro (cena detaliczna).
Jednak model Unicorn Di2 stanowi wyzwanie pod względem ceny: z grupą Ultegra Di2, hydraulicznymi hamulcami tarczowymi, kołami z włókna węglowego SpeedX i dodatkowymi częściami FSA osiąga cenę 3.447 euro dla wczesnej ptaszki - w tym miernik mocy i komputer rowerowy! Podstawowy model będzie później kosztował u dealerów 4.231 euro.
Projekt osiągnął już swój cel finansowania w mniej niż 24 godziny. SpeedX określa kwiecień 2017 jako datę dostawy wariantu Di2. Dwa modele eTap zostaną dostarczone w maju.
Ja mówią
Uważam za zaniedbanie opublikowanie tego bez odniesienia do poprzedniej kampanii na Kickstarterze. Ich zwolennicy wciąż czekają na rower, który miał zostać dostarczony w lipcu 2016 roku (!).
Michała Faissa mówią
cześć ja",
Tego nie wiedzieliśmy, dzięki za informację! Przyjrzymy się sprawie bliżej i w razie potrzeby zaktualizujemy artykuł.